آفريقا

خبرگزاري فارس- برملا شدن حضور جوانان تونسي در بين معارضان سوري، تاكيد نخست‌وزير اين كشور بر تحويل نخست‌وزير قذافي كه در اين كشور در بازداشت بسرمي‌برد و سفر دبيركل اتحاديه عرب به سودان مهمترين خبرهاي آفريقا در روز گذشته هستند.

به گزارش فارس، قاره سياه طي روز پر تب و تاب و خبرسازي را طي 24 ساعت گذشته سپري كرد، برملا شدن حضور جوانان تونسي در بين معارضان سوري، تاكيد نخست‌وزير اين كشور بر تحويل نخست‌وزير قذافي كه در اين كشور در بازداشت بسرمي‌برد، وقوع دو انفجار در سومالي،‌ سفر دبيركل اتحاديه عرب به سودان براي رسيدگي به اختلافات جوبا و خارطوم مهمترين خبرهاي آفريقا هستند.

سومالي

خبرگزاري فرانسه از وقوع دو انفجار نسبتا قوي در موگاديشو، پايتخت سومالي خبر داد كه در اثر آن‌ دست كم هفت نفر كشته و شماري ديگر را زخمي كرد.

بمب اول در بسته‌اي در زير درختي پنهان شده بود كه در اثر منفجر شدن آن چهار نظامي جان خود را از دست دادند.

همچنين در انفجار دوم، بر اثر انفجار نارنجكي در نزديكي بازار "باكارا" در مركز موگاديشو، دو نظامي و يك غير نظامي جان خود را از دست دادند.

مسئولان موگاديشو با تائيد خبر اين انفجارها، ‌آنها را به شورشيان مسلح الشباب نسبت دادند كه از ماه آگوست سال گذشته در برخي مناطق پايتخت سنگر گرفته و هر روزه دست به تحريكات چريكي مي‌زنند.

شبه نظاميان الشباب در چند ماه اخير فعاليت‌هاي خود در مناطق جنوب سومالي را افزايش داده و به همين دليل مدتي پيش ارتش اتيوپي با ورود به خاك سومالي تلاش كرد، جنگجويان الشباب را از مرزهاي خود دور كند.

سودان

خبرگزاري فرانسه در خبري از سفر "نبيل العربي"، دبيركل اتحاديه عرب براي گفت‌وگو با مقامات سودان به خارطوم خبر داد. سفر نبيل العربي درحالي به خارطوم صورت مي‌گيرد كه مقامات اين كشور پيشتر از وي خواسته بودند، براي كمك به رفع تنش ميان سودان و سودان جنوبي و همچنين بررسي حمله سودان جنوبي به منطقه هجليج اين سفر را در دستور كار خود قرار دهد.

نبيل العربي قرار است، در سفر خود به سودان با "عمر البشير"، رئيس جمهوري و ديگر مقامات ارشد اين كشور ديدار و گفت‌و‌گو كند. همچنين نبيل العربي قصد دارد، در اين سفر درباره تحولات سودان و به ويژه تنش اخير بين خارطوم و جوبا و تحولات دارفور بحث و تبادل نظر كند.

تونس

خبرگزاري رسمي تونس (وات) در خبري اعلام كرد كه به دنبال بازداشت شماري از جوانان تونسي در خاك سوريه و به دست آمدن فيلم‌ها و عكس‌هاي مستند از حضور اين جوانان در ميان صفوف مخالفان سوري، وزير كشور تونس نسبت به اين مسئله اعتراف كرد.

"علي العريض"، وزير كشور تونس از بازداشت و زنداني شدن برخي جوانان تونسي در سوريه و كشته شدن تعدادي از آنها و هم‌چنين حضور عده‌اي از جوانان تونسي در ميان مخالفان سوريه خبرداد.

نيروهاي سوري طي روزهاي گذشته شماري از تونسي‌هايي را دستگير كردند كه به صورت غيرقانوني وارد خاك سوريه شده بودند. اين افراد از طريق خاك تركيه براي حضور در ميان مخالفان سوريه و "ارتش آزاد" اين كشور وارد سوريه شده بودند.

همچنين اهالي شهر مرزي "بن قردان" تونس از كشته شدن 5 نفر از جوانان تونسي در پي پيوستن آنها به مخالفان سوري خبر دادند.

وزير كشور تونس تاكيد كرد كه اين وزارتخانه با وجود تلاش‌هاي انجام شده هيچ اطلاعاتي درباره تعداد دقيق اين جوانان تونسي در ميان مخالفان سوريه در دست ندارد.

اظهارات وزير كشور تونس درباره حضور غيرقانوني جوانان تونسي در سوريه زماني اعلام شد كه رسانه‌هاي اين كشور گزارش دادند: يكي از نهادهاي اطلاعاتي تونس به تصاوير و فيلم‌هاي ويدئويي موثق درباره فعاليت گسترده شبكه‌ها و گرو‌ه‌هاي تندرو در برخي مناطق مرزي مشترك با ليبي از جمله "بن قردان"، "مدنين"، "جربه" و برخي از شهرهاي شمالي تونس دست يافته است.

روزنامه تونسي "الصريح" به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه اين عناصر در پي جذب جوانان "متدين" و اعزام آنان به سوريه براي حضور در ميان صفوف مخالفان اين كشور هستند.

از سوي ديگر "حمادي الجبالي"، نخست‌وزير تونس از آمادگي كشور خود براي تحويل البغدادي المحمودي، نخست‌وزير قذافي به ليبي خبر داد و گفت: تونس منبع تهديدي براي امنيت ليبي و پناهگاهي براي دشمنان مردم اين كشور نخواهد بود.

وي با اشاره به توافق دو كشور براي كنترل مرزهاي مشترك افزود: ما در خدمت مردم ليبي و انقلاب آن هستيم و امنيت ليبي مساوي امنيت تونس است.

الجبالي افزود: مردم ليبي حق دارند كساني را مجازات كنند كه جناياتي عليه آنها مرتكب شده‌اند و ما آماده ايم كه البغدادي المحمودي، نخست وزير معمر قذافي را به مقامات جديد ليبي تحويل دهيم.

شايان ذكر است كه المحمودي 68 ساله هم اكنون در زندان المرناقيه در 30 كيلومتري پايتخت به سر مي برد. وي در 22 سپتامبر سال گذشته در منطقه "تمغزه" در استان "توزر" بازداشت شده است.

از سوي ديگر "المنصف المرزوقي" رئيس جمهوري تونس گفت: وجود موسسات مستقل در تونس همانند هئيت عالي مستقل انتخابات ضروري است، زيرا در غير اين صورت به خانه اول باز مي‌گرديم.

وي افزود: تونس به دوره قبل باز نخواهند گشت و هيئت عالي مستقل انتخابات نقش زيادي در انتقال روند دموكراسي در كشور ايفا كرده و موفق به برگزاري انتخابات شفاف با وجود تجربه كم آن شده است.

مالي

خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه پارلمان مالي با تصويب يك قانون، رهبران كودتاي ماه مارس اين كشور را مورد عفو قرار داد.

متن اين قانون كه براي اجرايي شدن مي‌بايست به امضا رئيس جمهوري مالي برسد، بخشي از توافقنامه‌اي است كه در ششم آوريل توسط كودتاگران و مقامات جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا موسوم به "اكوواس" به منظور برقرار كردن مجدد حاكميت قانون اساسي در اين كشور امضا شد.

براساس سند پارلمان مالي، اين عفو دوره زماني را از 21 مارس؛ يك روز پيش از آنكه آمادو توماني توره، رئيس جمهوري سابق مالي طي كودتا سرنگون شود تا 12 آوريل؛ روزي كه ديونكوندا ترائوره به عنوان رئيس جمهوري موقت اين كشور كار خود را آغاز كرد، در بر مي‌گيرد.

بر اين اساس، اقداماتي كه از تعقيب قضايي معاف مي‌شوند شامل سركشي، برهم زدن امنيت داخلي كشور، برهم زدن امنيت خارجي كشور، تخريب اموال عمومي، خشونت و حمله، آدمكشي عمدي، آدمكشي غيرعمدي، دزدي، غارت و ديگر جرايم است. براساس اصلاحيه‌اي كه توسط قانونگذاران مالي تصويب شد، اين قانون هم شامل كودتاچيان و هم شامل مخالفان آنها مي‌شود.

گينه بيسائو

خبرگزاري فرانسه در خبري اعلام كرد كه وزير ارتباطات گينه بيسائو گفت: نخست وزير اين كشور در راستاي اصلاح قانون اساسي استعفا كرد كه در نوامبر به تصويب رسيد.

وزير ارتباطات گينه بيسائو گفت: دولت "ايگناسيو ميلام تانگ"، نخست‌وزير گينه گينه بيسائو نامه استعفاي خود را به "تئودور اوبيانگ انگوئما امباسوگو"، رئيس‌جمهوري اين كشور تقديم كرد تا به اين وسيله دولت جديد را براساس قانون تشكيل دهد.

اصلاحات قانون اساسي كه در يك همه‌پرسي با 97/7 درصد آرا به تصويب رسيد، ميزان اختيارات رئيس جمهوري را به دو مورد كاهش داده و براساس آن پست معاون رياست جمهوري ايجاد مي‌شود.

رئيس جمهوري گينه استوايي كه ماه آتي 70 ساله مي‌شود از زمان به قدرت رسيدن در كودتاي 1979 ميلادي رئيس جمهور است.

وي در انتخابات از زمان اعلام حكومت چند حزبي در سال 1991 ميلادي هرگز كمتر از 95 درصد آرا به دست نياورده است.

شوراي امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا به تحريم رهبران كودتاي گينه بيسائو حكم داده و هشدار داد كه آماده انجام اقدامات جديد عليه آنان است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران