مصر

خبرگزاري فارس- نامزد اخوان‌المسلمون در انتخابات رياست جمهوري مصر احتمال تقلب در انتخابات رياست جمهوري و تحميل نامزد خاص از سوي شوراي نظامي بر مردم را بعيد دانست و گفت: اگر شوراي نظامي از نامزدي خاص حمايت كند، خود را مقابل خواست مردم قرار مي‌دهد.

"محمد مرسي"، نامزد حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي جماعت اخوان المسلمون مصر و رئيس اين حزب، عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون است كه در سال‌هاي 2000 و 2005 نماينده پارلمان مصر نيز بود و مبارزاتي عليه رژيم سابق نيز داشت و همين موجب شده بود تا رژيم او و پسرش را تهديد به بازداشت كند.

محمد مرسي گزينه ذخيره جماعت اخوان المسلمون بود كه پس از رد صلاحيت "خيرت شاطر" جايگزين وي شد.

وي متولد 5 آگوست 1951 در روستاي "العدوه" در استان الشرقيه مصر است. محمد مرسي در خانواده‌اي فقير و كشاورز به دنيا آمد و داراي سه برادر و دو خواهر است و هم اكنون متاهل داراي پنج فرزند و 3 نواده است.

محمد مرسي داراي مدرك كارشناسي ارشد مهندسي فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و داراي مدرك دكتراي محافظت از موتورهاي فضاپيما از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي آمريكاست كه پس از فراغت از التحصيل در اين دانشگاه نيز به تدريس مشغول شد.

وي به عنوان يكي از اعضاي كميته مقاومت در برابر صهيونيسم در استان الشرقيه و همچنين عضو كنفرانس بين المللي احزاب و نيروهاي سياسي و سنديكاي كارگري انتخاب شد. محمد مرسي همچنين بنيانگذار كميته مصري مقاومت در برابر طرح صهيونيسم هم به شمار مي رود.

مرسي از سال 1992 در دايره سياسي جماعت اخوان المسلمون مشغول به فعاليت شد و در سال 1995 و همچنين سال 2000 كانديداي انتخابات پارلمان الشعب شد كه در سال 2000 موفق به راه‌يابي به پارلمان الشعب مصر شد و سمت سخنگوي جماعت اخوان المسلمون در پارلمان مصر را برعهده گرفت.

وي در سال 2004 "جبهه ملي تغيير" را به همراه عزيز صدقي تاسيس كرد و در 30 آوريل 2011 جماعت اخوان المسلمون وي را به عنوان رئيس حزب تازه تاسيس آزادي و عدالت انتخاب كرد.

مرسي در امصاحبه با خبرنگار فارس در قاهره به تشريح برنامه‌هاي خود در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري پرداخت و موضوعات خود را بر سه پايه و ركن دولت، جامعه مدني و بخش خصوصي تقسيم كرد.

وي در اين مصاحبه شوراي نظامي مصر را مسئول هرج و مرج و مانع تراشي در مسير قانونگذاري پارلمان دانست و گفت: اين شورا طي يك سال و نيم گذشته به شكلي بسيار آشفته و هرج و مرج كشور را اداره كرد و هم اكنون تلاش مي‌كند، در برابر قانونگذاري‌هاي پارلمان منتخب خود و دولت انتصابي‌اش مانع تراشي كنند تا به اين ترتيب مانع اداي وظايف قانونگذاري و نظارتي پارلمان شوند.

اين نامزد اسلامگرا احتمال تقلب در انتخابات رياست جمهوري و تحميل نامزد خاص از سوي شوراي نظامي بر مردم را بعيد دانست و تصريح كرد: من اطمينان دارم كه اين شورا نمي‌تواند، در انتخابات تقلب كند و اگر مد نظر داشته باشد، چنين ايده‌اي را به اجرا بگذارد و از نامزدي خاص در انتخابات حمايت كند، نمي‌تواند با خواست و اراده مردم مقابله كند.

وي در اين مصاحبه خواستار از سرگيري روابط قاهره با تهران شد و افزود: روابط ايران و مصر در دوران حاكميت حسني مبارك دچار بحران و مشكل شد، اما به اعتقاد من اين روابط و به ويژه روابط ديپلماتيك و استراتژيك با ايران و تمام كشورهاي اسلامي در سراسر جهان بايد دوباره از سرگرفته شود.

مرسي همچنين خواستار تجديد نظر در مناسبات اين كشور با رژيم صهيونيستي شد و گفت: مصر در روابط خود با اسرائيل بازنگري خواهد كرد و ما از موضع قدرت و نه به عنوان كشوري تابع و ابسته به كشورهاي خارجي با اين رژيم تعامل خواهيم كرد.

وي خواستار تغيير سياسيت آمريكا در قبال موضوع فلسطين شد و گفت: آمريكا بايد در رابطه و تعامل خود با مصر و كشورهاي عرب تجديد نظر كند و موضع خود در برابر قضيه فلسطيني را تغيير دهد.

متن كامل اين مصاحبه در زير مي‌آيد:

فارس: از مهمترين برنامه‌هاي انتخاباتي خود بگوييد؟

مرسي: برنامه من در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري بر سه ركن دولت، جامعه مدني و بخش خصوصي متكي است،‌ به اين شرط كه مانع حاكميت و نفوذ بيش از حد دولت در دو بخش ديگر يعني جامعه مدني و بخش خصوصي باشم و همچنين ارائه برنامه‌هاي اصلاحي در دو سطحي استراتژيكي و اجرايي تا تعادل و توازن مورد نظر بين اين سه بخش به وجود آيد.

برنامه‌هاي من چهار سطح را براساس ارزش‌هاي حاكم بر جامعه و اهداف مورد نظر دربرمي‌گيرد كه شامل شهروند مصري، خانواده مصري، جامعه مصر و كشور مصر است.

تكميل ساخت و بناي نظام سياسي كه تجديد نظر ريشه‌اي و عميق در ساختار دولت و تبديل آن از دولتي سلطه‌گرا به دولت موسسات مدني كه داراي اختيارات مشخص و معين است كه مورد احترام گذاشته مي‌شود به همراه اقدام براي ايجاد و اجراي اصل همكاري و هماهنگي ميان سه قوه قضائيه ، مجريه و مقتننه و تاكيد بر استقلال هريك از اين قوا پايه و اساس برنامه مرا تشكيل مي‌دهد.

همچنين درصدد ايجاد شبكه‌اي كامل و فراگير براي مبارزه با فساد در سراسر سه قوه و فراهم ساختن زمينه دستيابي شهروندان به اطلاعات مورد نياز از عملكرد و فعاليت‌هاي دولت و ايجاد ابزاري براي نظارت مردمي بر عملكرد دولت هستيم تا اين عملكرد، عملكردي شفاف و پاك و عيان براي مردم باشد.

از ديگر برنامه‌ها بايد از جوانان و استفاده از آنها در روند سياسي نام ببرم و اين اقدام را از طريق پايين آوردن سن مديران در مناصب عمومي و تكيه بر كفايت و درايت و قدرت و توانمندي افراد به انجام خواهم رساند كه يكي از مهمترين اصول و پايه‌هاي فعاليت سياسي كارا و سودمند در جامعه است.

و بالاخره اينكه تلاش خواهم كرد، به سرعت و به شكل كلان اقتصاد كشور را از اقتصادي بي‌هدف و ناكارامد به اقتصادي متكي بر ارزش افزوده با اتكا بر دو اصل مهم دانش و توليد تبديل كنم و در اين راستا طرحي ملي به ارزش بيش از يك ميليارد دلار را به اجرا خواهم گذاشت تا تضمين كننده افزايش توليد ناخالص ملي طي 5 سال آينده با ميانگين ساليانه 6.5 تا 7 درصد رشد باشد.

فارس: تصور نمي‌كنيد كه شوراي عالي نظامي حاكم بر مصر قدرت را به يكي از نامزدهاي مورد تاييد خود منتقل كند؟

مرسي: من واقعا نمي‌دانم شوراي عالي نظامي از مصر چه مي‌خواهد. اين شورا طي يك سال و نيم گذشته به شكلي بسيار آشفته و هرج و مرج كشور را اداره كرد و هم اكنون تلاش مي‌كند، در برابر قانونگذاري‌هاي پارلمان منتخب خود و دولت انتصابي‌اش مانع تراشي كنند تا به اين ترتيب مانع اداي وظايف قانونگذاري و نظارتي پارلمان شوند، اما من اطمينان دارم كه اين شورا نمي‌تواند، در انتخابات تقلب كند و اگر مد نظر داشته باشد، چنين ايده‌اي را به اجرا بگذارد و از نامزدي خاص در انتخابات حمايت كند، نمي‌تواند با خواست و اراده مردم مقابله كند كه در برابر تخلف هر فرد يا موسسه يا دستگاهي كه درصدد به بازي گرفتن آينده مصر است،‌ ايستادگي كند، به ويژه انتخابات رياست جمهوري و به همراه آن تشكيل مجلس موسسان كه آخرين ايستگاه انقلاب مصر و يكي از مهمترين خواسته‌هاي آن به شمار مي‌آيد.

فارس: نظر شما درباره آينده روابط تهران – قاهره چيست؟ به نظر شما آيا اين روابط بايد از سرگرفته شود، چرا؟ و اهميت اين امر را در چه چيز ملاحظه مي‌كنيد؟

مرسي: بالطبع بايد اعتراف كرد كه روابط ايران و مصر در دوران حاكميت حسني مبارك دچار بحران و مشكل شد، اما به اعتقاد من اين روابط و به ويژه روابط ديپلماتيك و استراتژيك با ايران و تمام كشورهاي اسلامي در سراسر جهان بايد دوباره از سرگرفته شود، همچنين بايد در روابط خارجي و سياست خارجي مصر پس از انقلاب به طوركلي تجديد نظر كرد.

فارس: لطفا درباره توافقنامه كمپ ديويد براي ما بگوييد، نظرتان درباره اين توافقنامه چيست؟

مرسي: ما متعهد به تمام توافقنامه‌هاي بين المللي هستيم،‌ اما اين تعهد و التزام ما تا زماني لازم الاجراست كه طرف مقابل نيز به آن متعهد و ملتزم باشد. اما درباره توافقنامه صلح با اسرائيل بايد بگويم كه بايد در برخي مواد اين توافقنامه اصلاحات و تعديل‌هايي صورت بگيرد، به ويژه آنكه رژيم صهيونيستي به اين بندها احترام نمي‌گذارد،‌ به عنوان مثال به خط سبز احترام نمي‌گذارد كه در توافقنامه ذكر آن رفته است و همچنان به كشتار فلسطينيان و تجاوز و تعدي به آنها ادامه مي‌دهد. در حالي‌كه اسرائيل بايد در برابر هر اقدام نابخردانه‌اي كه اتجام مي‌دهد، مسئول باشد و مورد محاسبه و بازخواست قرار گيرد.

فارس: آينده روابط مصر پس از انقلاب با اسرائيل را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

مرسي: مصر تا 30 سال گنج استراتژيك اسرائيل بود و دليل اين امر را فقط بايد در شخص حسني مبارك خلاصه كرد كه به تمام شيوه‌ها و به هر طريق ممكن به آمريكا و اسرائيل خدمت مي‌كرد. اما در حال حاضر مصر در روابط خود با اسرائيل بازنگري خواهد كرد و اسرائيل نيز بايد بداند كه از ما از موضع قدرت و نه به عنوان كشوري تابع و ابسته به كشورهاي خارجي با اين رژيم تعامل خواهيم كرد.

فارس: آينده روابط مصر و آمريكا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ در دوره مبارك روابط دو كشور بسيار نزديك و گسترده بود، آيا اين موضوع پيشرفت كشور را نيز به دنبال داشت؟

مرسي: در اين شك نيست كه روابط دو كشور در دوران حاكميت حسني مبارك 100 درصد به سود آمريكا و رژيم صهيونيستي بود و برپايه منافع آنها تنظيم مي‌شد، اما هم اكنون آن دوره به پايان رسيده است، من از رابطه با آمريكا استقبال مي‌كنم، اما اين رابطه بايد بر پايه منافع مصري باشد و در اين ميان آمريكا بايد در رابطه و تعامل خود با مصر و كشورهاي عرب تجديد نظر كند و موضع خود در برابر قضيه فلسطيني را تغيير دهد.

دوست دارم در انيجا تاكيد كنم كه ما با مردم آمريكا هيچ مشكلي و نه تنها ملت آمريكا كه تمام ملل جهان را دوست داشته و محترم مي‌شماريم و اختلاف نظر و ديدگاه ما با دولت آمريكاست كه با معيارهايي دوگانه و به سود اسرائيل به ويژه درباره پرونده فلسطيني با كشورهاي عربي برخورد و تعامل مي‌كند.

فارس: در صورت پيروزي در انتخابات و رسيدن به قدرت روابط مصر و عربستان سعودي را به ويژه در سايه حوادث اخير چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

مرسي: چنين حوادث كوچك و پيش‌ پا افتاده‌اي نمي‌تواند،‌ به روابط گسترده و چندين ساله مصر و عربستان لطمه بزند اما در عين حال ملت مصر نمي‌تواند، توهين به خود بپذيرد و در برابر آن ساكت باشد و به همين دليل است كه پس از حادثه الجيزاوي فورا هيئتي مصري راهي عربستان شد تا بحران و تنش پيش آمده را حل و فصل كند.

فارس: نظر شما درباره قضيه فلسطيني چيست؟

مرسي: در اين شك نيست كه حق و حقوق فلسطينيان به طور كامل بايد به آنها بازگردانده شود و فلسطينيان نيز به آن دست يابند، به همين دليل آنها بايد بتوانند كشوري مستقل به پايتختي قدس شريف تاسيس كنند، همچنين بايد به محاصره نوار غزه پايان داده شود و گذرگاه رفح همواره باز باشد و ملت فلسطين اجازه يابند دوباره به كشور خود بازگردند و نيازهاي آنها از جمله نفت و گاز و برق برآورده شود.

فارس: آينده روابط مصر با كشورهاي منطقه را چگونه را ارزيابي مي‌كنيد؟

مرسي: مصر روابط خوب و حسنه‌اي با كشورهاي منطقه از جمله كشورهاي عرب حوزه خليج فارس دارد و بالطبع مصر دربهاي خود را به روي سرمايه‌گذاري عربي كه سود آن هم اعراب و هم مسلمانان را دربرگيرد باز مي‌كند و ما بايد در برابر خطرهايي كه امنيت و استقرار كشورهاي عربي و منطقه را تهديد مي‌كند با يكديگر متحد شويم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران