مصر

خبرگزاري فارس- مطبوعات مصر با بيان اينكه رئيس جمهوري آينده مصر هركه باشد، با هفت چالش مواجه خواهد بود، نوشتند: از جمله اين چالش‌ها توجه به روابط قاهره با تهران و بازگرداندن روابط دو جانبه به شكل عادي خود است.

به گزارش فارس، روزنامه مصري اليوم السابع در گزارشي درباره انتخابات رياست جمهوري مصر و كسي كه از بين12 نامزد اين انتخابات رياست جمهوري مصر را برعهده خواهد گرفت،‌ نوشت: رئيس جمهوري هركه باشد و از هر جريان و جناحي كه به پيروزي برسد، با هفت چالش اساسي و مهم مواجه خواهد بود.

عادي سازي روابط ايران و مصر

اليوم السابع يكي از مهمترين اين موضوعات را "ايران" و لزوم عادي سازي روابط مصر با تهران مي‌داند و مي‌نويسد: در سطح سياست خارجي چالش‌هاي بيشماري پيش‌روي روابط خارجي مصر قرار دارد كه در راس آنها رابطه كشورهاي منطقه و به ويژه ايران است.

پس از آن اين روزنامه مصري با اشاره به تاريخ پر تلاطم روابط دو كشور مصر و ايران از زمان انور سادات كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران با استقبال از شاه مخلوع ايران رو به تيرگي نهاد امضاي توافقنامه كمپ ديويد و قطع رابطه ايران و مصر به فرمان "امام خميني"(ره) بنيانگذار انقلاب مي‌پردازد.

سپس تاكيد مي‌كند كه تمام آنچه در بالا ذكر شد، به پيش از انقلاب شكوهمند 25 ژانويه مصر و سرنگوني رژيم حسني مبارك باز مي‌گردد و هم اكنون فرض بر اين است كه روابط دو جانبه شكلي ديگر و ابعادي ديگر به خود گيرد و در اين ارتباط به بخشي از اظهارات "مصطفي علوي"، استاد علوم سياسي دانشگاه قاهره مي‌پردازد كه تاكيد مي‌كند: ريئس جمهوري آينده مصر بايد روابط ديپلماتيك و سياسي دو كشور مصر و ايران را به حالت عادي و طبيعي آن بازگرداند.

اين استاد دانشگاه علوم سياسي قاهره با اشاره به اينكه راه عادي سازي روابط تهران – قاهره مشكلاتي از جمله كشورهاي عربي حوزه جنوبي خليج فارس قرار دارند، تاكيد مي‌كند: اين كشورهاي عربي تلاش مي‌كنند با بزرگ‌نمايي خطر شيعي بودن ايران، اين موضوع را خطري بزرگ براي مصر جلوه دهند.

رابطه با رژيم صهيونيستي و موضوع معاهده كمپ ديويد

اما به اعتقاد اين روزنامه مصري دومين چالش پيش‌روي رئيس جمهوري آينده در حوزه سياست خارجي نزاع اعراب اسرائيل يا همان قضيه فلسطيني است.

اليوم السابع در اين‌باره مي‌نويسد كه در كنار چالش عادي سازي روابط تهران – قاهره، آينده روابط مصر با اسرائيل از جمله موضوعات بسيار مهمي است كه ذهن رئيس جمهوري آينده مصر را به خود مشغول مي‌كند و در اين بين مسئله پيمان "كمپ ديويد" از جايگاه متمايزي برخوردار است.

علوي در اين‌باره مي‌گويد: آينده روابط خارجي مصر و از جمله رابطه با اسرائيل و آينده معاهده كمپ‌ديويد بي‌ترديد از اوضاع حاكم بر مصر پس از انقلاب و همچنين خيزش عربي كه به شكل خاص منطقه شمال آفريقا و كشورهاي موجود در اين منطقه را درگير خود ساخته تاثير مي‌پذيرد و تصميم‌گيري در اين حوزه به ويژه توافقنامه كمپ‌ ديويد براي رئيس جمهوري جديد مصر ممكن است به حوزه بسيار بحران‌خيز براي وي تبديل شود.

سپهبد محمد حسين طنطاوي، رئيس شوراي عالي نظامي مصر

رابطه با نظاميان

اما در عرصه سياست داخلي اليوم السابع يكي از مهمترين چالش‌هاي رئيس جمهوري جديد را "نظاميان" مصر ذكر مي‌كند كه در قالب شوراي عالي نظامي مصر حدود يك سال و نيم است، اداره امور كشور را برعهده دارند.

اليوم السابع با اشاره به اتهاماتي از قبيل سركوب انقلابيون، عدم تحقق اهداف انقلاب و مطالبات آن و سوء مديريت كشور به عنوان مهمترين اتهامات وارده به شوراي عالي نظامي مصر در دوران حكومت بر كشور تاكيد مي‌كند كه مهمترين چالش پيش‌روي رئيس جمهوري جديد در عرصه سياست داخلي كنار آمدن با نظاميان از يك سو و مردم از سوي ديگر است تا هركدام از اين اينها بر يكديگر نشورند.

اسلام‌گرايان مصري، حاكمان جديد عرصه سياسي مصر

اسلام سياسي

اما دومين چالش در عرصه سياسن داخلي مصر "اسلام سياسي" است و اليوم السابع تاكيد مي‌كند كه هم اكنون اسلام‌گرايان در جريان‌ها مختلف فكري به يكي از وجوه تمايز غيرقابل انكار جامعه مصر تبديل شده‌اند، به گونه‌اي كه به هيچ وجه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت؛ نيروهايي كه تا پيش از انقلاب 25 ژانويه مصر با انواع و اقسام ظلم‌ها مواجه بوده و هم اكنون به قدرتي در كشور تبديل شده‌اند.

اليوم السابع به اخوان المسلمون به عنوان مهمترين جريان اسلام سياسي مصر اشاره مي‌كند كه موفق شده است، در دو انتخابات پارلماني الشعب و شورا از طريق شاخه و حزب سياسي‌اش آزادي و عدالت خوش بدرخشد و دو عرصه پارلمان را از آن خود كند و هم اكنون نيز براي احراز پست رياست جمهوري خير پرداشته است.

بانك مركزي مصر و انبوهي از مشكلات مالي

مشكلات اقتصادي

اما چالش ديگر پيش‌روي رئيس جمهوري مصر مشكلات اقتصادي است. اين روزنامه مصري توجه ويژه‌اي به برخي از مهمترين مشكلات اقتصادي دارد كه جامعه مصر با آن مواجه است و از آنها به عنوان عوامل و پيش زمينه‌هاي شكل‌گيري انقلاب 25 ژانويه اشاره مي‌‌كند كه از جمله آنها به بيكاري، بيمه، كمبود بودجه، ناتواني فزاينده در ميزان بازپرداخت‌ها، كاهش ذخاير بانك مركزي، كاهش نقدينگي،‌ كاهش توليد ناخالص داخلي، كاهش صادرات، توقف توليد داخلي به دليل عدم حمايت از آن و هزاران مشكل ديگر اشاره مي‌كند.

"عبد الخالق فاروق"، اقصاددان مصري تاكيد مي‌كند كه تمام مشكلات فوق الذكر طلب مي‌كند كه دولت جديد در سياست اقتصادي كشور تجديد نظر كلي و اساسي داشته باشد و اين نيازمند بازنگري و تجديد نظر در بودجه عمومي دولت و سياست‌هاي مالي آن است.

قوه قضائيه مصر و معضلي به نام وابستگي و عدم استقلال

استقلال قوه قضائيه

اما استقلال قوه قضائيه از ديگر موضوعات مطرح شده توسط اين روزنامه مصري است. اليوم السابع تاكيد مي‌كند كه رژيم سابق حاكم بر مصر به اشكالي گوناگون در اين دستگاه حساس مملكتي دخالت مي‌كرد و نمونه بارز آن دخالت در دادگاه عالي قانون اساسي كشور براي تغيير قانون اساسي و دست بردن در مواد مختلف آن بود.

اليوم السابع تاكيد مي‌كند، حال كه مصر در آستانه مرحله جديدي از تاريخ خود قرار دارد، بايد بازنگري و تجديد نظري جدي در ساختار اين قوه و استقلال آن داشته باشد.

آموزش و بهداشت

و سرانجام اينكه اليوم السابع به موضوع "آموزش و بهداشت" مي‌پردازد تا به واسطه آن تاكيد كند كه در سال 2010 وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالي نتوانست حقوق كارمندان در اين وزارتخانه را پرداخت كند و اين موضوعي است كه در عرصه بهداشت كشور هم قابل ملاحظه بود،‌ بگونه‌اي كه بودجه وزارت بهداشت مصر در سال 2010 به كمترين ميزان آن طي چند سال گذشته رسيده بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران