مصر

خبرگزاري فارس- نامزدهاي برجسته انتخابات رياست جمهوري مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به تشريح برنامه‌ها و مواضع خود درباره موضوعات داخلي و نيز تحولات خارجي از جمله موضوع معاهده كمپ ديويد و از سرگيري رابطه با ايران پرداختند.

به گزارش فارس، اولين انتخابات رياست جمهوري مصر پس از سه دهه حاكميت ديكتاتوري "حسني مبارك"، رئيس جمهور مخلوع مصر طي روزهاي 23 و 24 مي برابر يا 3 و 4 خرداد(چهارشنبه و پنج شنبه) در اين كشور برگزار مي‌شود.

نامزدهاي مطرح انتخابات رياست جمهوري مصر باجريان‌هاي فكري اسلام‌گرا، ملي‌گرا، غرب‌گرا و چپ‌گرا در طول 21 روز مهلت تبليغات انتخاباتي در گفت‌وگوهاي تفصيلي خود با خبرنگار خبرگزاري فارس در قاهره به تشريح برنامه‌ها و مواضع خود پرداختند كه به خلاصه زندگينامه، برنامه‌ها و مواضع آنها در زير پرداخته مي‌شود.

*مرسي: شوراي نظامي در صورت تقلب خود را مقابل اراده مردم قرار مي‌دهد/مصر ديگر گنج استراتژيك اسرائيل نيست

"محمد مرسي"، نامزد حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي جماعت اخوان المسلمون مصر و رئيس اين حزب، عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون است كه در سال‌هاي 2000 و 2005 نماينده پارلمان مصر نيز بود و مبارزاتي عليه رژيم سابق نيز داشت و همين موجب شده بود تا رژيم او و پسرش را تهديد به بازداشت كند.

محمد مرسي گزينه ذخيره جماعت اخوان المسلمون بود كه پس از رد صلاحيت "خيرت شاطر" جايگزين وي شد.

وي متولد 5 آگوست 1951 در روستاي "العدوه" در استان الشرقيه مصر است. محمد مرسي در خانواده‌اي فقير و كشاورز به دنيا آمد و داراي سه برادر و دو خواهر است و هم اكنون متاهل داراي پنج فرزند و 3 نواده است.

محمد مرسي داراي مدرك كارشناسي ارشد مهندسي فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و داراي مدرك دكتراي محافظت از موتورهاي فضاپيما از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي آمريكاست كه پس از فراغت از التحصيل در اين دانشگاه نيز به تدريس مشغول شد.

وي به عنوان يكي از اعضاي كميته مقاومت در برابر صهيونيسم در استان الشرقيه و همچنين عضو كنفرانس بين المللي احزاب و نيروهاي سياسي و سنديكاي كارگري انتخاب شد. محمد مرسي همچنين بنيانگذار كميته مصري مقاومت در برابر طرح صهيونيسم هم به شمار مي رود.

مرسي از سال 1992 در دايره سياسي جماعت اخوان المسلمون مشغول به فعاليت شد و در سال 1995 و همچنين سال 2000 كانديداي انتخابات پارلمان الشعب شد كه در سال 2000 موفق به راه‌يابي به پارلمان الشعب مصر شد و سمت سخنگوي جماعت اخوان المسلمون در پارلمان مصر را برعهده گرفت.

وي در سال 2004 "جبهه ملي تغيير" را به همراه عزيز صدقي تاسيس كرد و در 30 آوريل 2011 جماعت اخوان المسلمون وي را به عنوان رئيس حزب تازه تاسيس آزادي و عدالت انتخاب كرد.

مرسي در مصاحبه با خبرنگار فارس در قاهره به تشريح برنامه‌هاي خود در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري پرداخت و موضوعات خود را بر سه پايه و ركن دولت، جامعه مدني و بخش خصوصي تقسيم كرد.

وي در اين مصاحبه شوراي نظامي مصر را مسئول هرج و مرج و مانع تراشي در مسير قانونگذاري پارلمان دانست و گفت: اين شورا طي يك سال و نيم گذشته به شكلي بسيار آشفته و هرج و مرج كشور را اداره كرد و هم اكنون تلاش مي‌كند، در برابر قانونگذاري‌هاي پارلمان منتخب خود و دولت انتصابي‌اش مانع تراشي كنند تا به اين ترتيب مانع اداي وظايف قانونگذاري و نظارتي پارلمان شوند.

اين نامزد اسلامگرا احتمال تقلب در انتخابات رياست جمهوري و تحميل نامزد خاص از سوي شوراي نظامي بر مردم را بعيد دانست و تصريح كرد: من اطمينان دارم كه اين شورا نمي‌تواند، در انتخابات تقلب كند و اگر مد نظر داشته باشد، چنين ايده‌اي را به اجرا بگذارد و از نامزدي خاص در انتخابات حمايت كند، نمي‌تواند با خواست و اراده مردم مقابله كند.

وي در اين مصاحبه خواستار از سرگيري روابط قاهره با تهران شد و افزود: روابط ايران و مصر در دوران حاكميت حسني مبارك دچار بحران و مشكل شد، اما به اعتقاد من اين روابط و به ويژه روابط ديپلماتيك و استراتژيك با ايران و تمام كشورهاي اسلامي در سراسر جهان بايد دوباره از سرگرفته شود.

مرسي همچنين خواستار تجديد نظر در مناسبات اين كشور با رژيم صهيونيستي شد و گفت: مصر در روابط خود با اسرائيل بازنگري خواهد كرد و ما از موضع قدرت و نه به عنوان كشوري تابع وابسته به كشورهاي خارجي با اين رژيم تعامل خواهيم كرد.

وي خواستار تغيير سياسيت آمريكا در قبال موضوع فلسطين شد و گفت: آمريكا بايد در رابطه و تعامل خود با مصر و كشورهاي عرب تجديد نظر كند و موضع خود در برابر قضيه فلسطيني را تغيير دهد.

براي مشاهده متن كامل گفت‌وگوي فارس با "محمد مرسي" اينجا را كليك كنيد.

*البسطيوسي: اولويت من ازسرگيري روابط با ايران است/مصر نيازي به اسرائيل ندارد

"هشام محمد عثمان البسطويسي" معروف به هشام البسطويسي به عنوان كانديداي حزبي از سوي حزب "اتحاد ملي پيشرو" و با جريان فكري ملي‌گرايي نامزد انتخابات رياست جمهوري شده است، وي حقوقدان و نائب رئيس دادگاه تجديد نظر مصر نيز است.

هشام البسطويسي متولد 23 مي 1951، متاهل و داراي سه فرزند است و از جمله مخالفان رژيم سابق مصر به شمار مي‌آيد و يك‌بار رژيم حسني مبارك درصدد ترور وي نيز برآمد كه با موفقيت همراه نبود و پس از آن همواره تحت نظر رژيم بود و فشارهاي بسياري را در دوران زمامداري حسني مبارك متحمل شد.

هشام البسطيوسي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اولويت برنامه‌هاي خود را از سرگيري روابط ديپلماتيك كامل قاهره-تهران خواند و تاكيد كرد: منافع مشترك بين دو كشور نه تنها در سطح مصر بله در سطح كشورهاي عربي است و ازسرگيري روابط كشورهاي عربي با ايران نيز حمايت خواهم كرد.

نامزد انتخابات رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه مصر به رژيم صهيونيستي نيازي ندارد تاكيد كرد: در توافقنامه كمپ‌ديويد بايد اصلاحاتي صورت بگيرد و اسرائيل بايد بداند كه با ملتي انقلابي روبه‌رو است كه رژيم فاسدي را سرنگون كرده است و قطع روابط با آن بسيار ساده است.

البسطيوسي درباره رابطه آمريكا با كشورهاي عربي و به ويژه مصر گفت آمريكا كشوري استعماري است و اعلام حمايت‌هايش از توزيع ثروت و تحقق عدالت اجتماعي در منطقه نيز با هدف تحقق منافع غرب در منطقه است.

وي درباره تنش اخير بين قاهره و رياض بر سر بازداشت وكيل مصري از سوي رژيم سعودي تاكيد كرد اگر در برهه اخير رئيس جمهور بودم سفير مصر را از عربستان اخراج مي‌كردم.

براي مشاهده متن كامل گفت‌وگوي فارس با "هشام البسطيوسي" اينجا را كليك كنيد:

*احمد شفيق: اسرائيل را به رسميت مي‌شناسم/توافقنامه "كمپ‌ديويد" براي مصر الزام‌آور است

"احمد شفيق"، (متولد نوامبر 1941) سياست‌مدار مصري است كه از 29 ژانويه 2011 تا 3 مارس 2011 نخست‌وزير اين كشور بود. پيش از آن از سال 2002 وزير هوانوردي و از سال 1996 تا 2002 فرماندهٔ نيروي هوايي ارتش بود.

احمد شفيق كه از وي به عنوان نامزد شوراي نظامي ياد مي كنند، در مصاحبه با خبرنگار فارس در قاهره، توافقنامه كمپ‌ديويد را كه مردم مصر با‌ آن مخالفند و خواستار لغو آن هستند، براي مصر الزام‌آور و هر گونه اصلاحات در آن را غيرممكن دانست.

آخرين نخست وزير رژيم مبارك ضمن تاكيد بر اينكه رژيم اسرائيل را به رسميت مي‌شناسد، گفت در صورت رسيدن به قدرت روابط مصر با اسرائيل را در آينده ادامه خواهد داد.

وي درباره رابطه واشنگتن-قاهره در دوران مبارك نيز تاكيد كرد اين رابطه بيشتر از اينكه براي مصر منفعت داشته باشد براي آمريكا منفعت داشت و به طور واقعي پيشرفتي براي مصر محقق نكرد.

براي مشاهده متن كامل گفت‌وگوي فارس با "احمد شفيق" اينجا را كليك كنيد.

*ابوالعزالحريري: شوراي نظامي مانع از انتقال قدرت مي‌شود/ سپر انساني 6ميليوني ايجاد مي‌كنم

"ابوالعز الحريري"، 66 ساله نامزد حزب سوسياليست اتحاد خلق و نماينده فعلي و سابق پارلمان مصر در دوره مبارك و سادات بوده است وي در سال 1979 زماني كه تنها 33 سال سن داشت به عنوان كم‌سال‌ترين عضو به پارلمان راه يافت.

سادات در پنجم سپتامبر سال 1981 الحريري را به همراه هزار و 531 نفر ديگر از شخصيت‌هاي ملي از همه نيروهاي سياسي بازداشت كرد، الحريري پس از انقلاب مصر در جلسات آغازين پارلمان، شوراي نظامي را مورد حمله قرار داد و گفت جاي ژنرال طنطاوي در زندان و در كنار مبارك است.

الحريري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره از برنامه‌هاي خود، آينده مصر و روابط سياسي با ديگر كشورها سخن گفت.

نامزد رياست جمهوري مصر از احتمال ناآرام شدن اوضاع اين كشور طي چند روز آينده خبر داد و گفت: شوراي نظامي و برخي نيروهاي سياسي به دنبال اخلال در روند انتقال قدرت به رئيس منتخب غيرنظامي هستند و پيش‌بيني مي‌‌شود دادگاه قانون اساسي با صدور حكمي تا قبل از انتخابات رياست جمهوري پارلمان الشعب و مجلس شورا را منحل اعلام كند تا مصر را در شرايط خلا سياسي قرار دهند و اين زمان است كه شوراي نظامي كنترل امور را در دست مي‌گيرد و رئيس جمهوري را كه مد نظر دارد روي كار مي‌آورد.

وي ضمن رد موجوديت كشوري به نام اسرائيل گفت سپر انساني از شش ميليون نفر را در مرز با فلسطين اشغالي ايجاد خواهد كرد.

الحريري روابط مصر با آمريكا در دوران مبارك را به نفع طرف آمريكايي خواند و گفت: مبارك مزدور آمريكايي‌ها در مصر بود و همه خواسته‌هاي آنها را بدون كم و كسري اجرا مي‌كرد.

براي مشاهده متن كامل گفت‌وگوي فارس با "ابوالعز الحريري" اينجا را كليك كنيد.

*عمرو موسي: شوراي نظامي اعتبار خود را نزد مردم از دست داد/مبارك مخالف رابطه با ايران بود

"عمرو محمد موسي" (Amr Mohammed Moussa)، نامزد رياست جمهوري مصر در اكتبر سال 1936 در قاهره پايتخت مصر به دنيا آمد. وي در دانشگاه قاهره در رشته حقوق تحصيل كرد و سال 1957 فارغ‌التحصيل شد و سال بعد در وزارت امورخارجه مصر مشغول به كار شد.

از جمله سوابق وي در وزارت امورخارجه مصر مي‌توان به مدير گروه بين‌المللي در سال 1977، سفير مصر در هند از سال 1983 تا 1986، نماينده دائم مصر در سازمان ‌ملل متحد در سال 1990 تا 1991، وزير امورخارجه كشور مصر از سال 1991 تا 2001 اشاره كرد. عمرو موسي از سال 2001 دبيركل اتحاديه عرب بود و تا زمان بركناري حسني مبارك در سال 2011 در اين سمت فعاليت كرد. وي چند ساعت پس از كناره گيري حسني مبارك در تاريخ 11 فوريه سال 2011، استعفاي خود را از اتحاديه عرب اعلام كرد.

عمرو موسي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به بررسي وضعيت كنوني و آينده اين كشور به دنبال انقلاب 25 ژانويه پرداخت.

نامزد رياست جمهوري مصر شوراي نظامي اين كشور را به دليل اشتباهات زيادي چون به تعويق انداختن تحويل قدرت، سركوب اعتراضات و رد صلاحيت برخي نامزدهاي اسلام‌گرا فريبكار خواند و تاكيد كرد حكومت نظاميان اعتبار خود را در نزد مردم از دست داده است.

دبيركل سابق اتحاديه عرب ايران را كشوري محوري در منطقه و روابط تهران و مصر را رو به بهبودي خواند و از سفر وزير خارجه ايران به قاهره براي شركت در اجلاس كشورهاي عضو عدم تعهد ابراز خرسندي كرد.

عمرو موسي خود را از مخالفان سرسخت سياست رژيم صهيونيستي در قبال فلسطين و كشورهاي عربي دانست و تاكيد كرد: توافقنامه صلح كمپ‌ديويد بين مصر و اسرائيل سند تاريخي منسوخي است؛ چرا كه تل‌آويو به بند دوم توافقنامه پايبند نبوده است.

عمرو موسي همچنين تاكيد كرد روابط قاهره-واشنگتن در دوره مبارك پيشرفتي براي مصر به همراه نداشته است و منافع آن تنها شامل حال اطرافيان مبارك بوده است.

براي مشاهده متن كامل گفت‌وگوي فارس با "عمرو موسي" اينجا را كليك كنيد.

*سليم العوا: قوانين مصر بايد بر اساس شريعت اسلام باشد/مخالف عادي سازي روابط با اسرائيل هستم

"محمد سليم العوا"، 70 ساله انديشمند اسلامي سني‌مذهب، نويسنده و وكيل مصري است كه ساليان سال نيز به عنوان و مشاور حقوقي بسياري از دولت‌ها در كشورهاي عربي كار كرده است.

وي دبير كل سابق اتحاديه جهاني علماي اسلام و رئيس انجمن فرهنگ و گفت‌وگو در مصر است.

اين نامزد اسلام‌گرا كه خود را به عنوان نامزد مستقل در انتخابات معرفي كرده است يكي از برجسته‌ترين پيشگامان گفت‌وگوي ملي در مصر و از مبلغان گفت‌وگو و نزديكي بين اهل تسنن و شيعيان و همچنين عضو هيات عربي "گفت‌وگوي اسلام و مسيحيت" بوده است.

محمد سليم العوا عضو سابق جنبش اخوان المسلمون به شدت با موروثي بودن حكومت مبارك مخالف بوده است و 30 نامزد پارلمان الشعب و مجلس شورا از نمايندگان مستقل و نمايندگان حزب سلفي النور و حزب اسلام‌گراي الوسط و حزب سازندگي و توسعه وي را تاييد كرده‌اند.

نامزد اسلام‌گراي رياست جمهوري مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره تحقق عدالت و مبارزه با فقر، اجراي شريعت اسلامي واستفاده بهينه از انرژي در كشورش را از اولويت‌هاي برنامه خود در صورت پيروزي در انتخابات دانست.

وي ضمن تاكيد بر ضرورت ازسرگيري روابط تهران- قاهره و اهميت اين موضوع در سطح عربي و بين‌المللي گفت: هراسي از نفوذ شيعه در مصر نيست همه ما عقيده واحدي داريم كه با آن زندگي مي‌كنيم ما از حاميان نظام ايران و مخالف دخالت‌هاي آمريكا در اين كشور هستيم.

سليم العوا ضمن اعلام مخالفت خود با هر گونه عادي‌سازي روابط قاهره-تل‌آويو گفت اسرائيل رژيمي اشغالگر است و مصر هيچ مبادله تجاري و غيرتجاري با آن نخواهد داشت چون منافع دو طرف با يكديگر همسو نيست.

اين نامزد رياست جمهوري مصر با اشاره به اينكه روابط قاهره واشنگتن در دوره مبارك منجر به از دست رفتن آبرو و اعتبار مصري‌ها در همه جاي جهان شده است تاكيد كرد در صورت پيروزي در انتخابات روابط عادي با آمريكا را مشروط به احترام متقابل و دست برداشتن واشنگتن از دفاع بي‌دليل از رژيم صهيونيستي خواهد كرد.

سليم العوا ضمن اعلام حمايت خود از همه اشكال مقاومت براي بيرون راندن رژيم اشغالگر صهيونيستي از سرزمين فلسطين تاكيد كرد به زودي همه ما مسلمانان در مسجد الاقصي نماز مي‌گذاريم.

براي مشاهده متن كامل گفت‌وگوي فارس با "سليم العوا"، اينجا را كليك كنيد.

*الصباحي: تشكيل اتحاديه مشترك با ايران ضروري است/عربستان بايد به جايگاه مصر احترام بگذارد

"حمدين الصباحي" وكيل و بنيانگذار حزب سابق الكرامه و سردبير روزنامه الكرامة (وابسته به حزب)، نماينده پارلمان از حوزه البرلس و الحامول در دو دوره سال‌هاي 2000 و 2005 و عضو شوراي اتحاديه روزنامه‌نگاران سابق و اكنون نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر است كه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در قاهره به تشريح ديدگاه‌هاي خود درباره مسائل مختلف پرداخت.

الصباحي كه فردي ملي گراست، حضور گسترده مردم در انتخابات رياست جمهوري همچون انتخابات پارلماني را راه مقابله با هر گونه طرح شوراي نظامي براي تقلب در نتايج انتخابات خواند.

نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر همچنين تشكيل ائتلاف مصر، تركيه و ايران را از برنامه‌هاي خود در صورت پيروزي در انتخابات خواند و گفت:قطعي روابط تهران-قاهره در راستاي تحقق منافع آمريكا و به ضرر ملت مصر و ايران است اما با تشكيل ائتلاف مي‌توانيم در مقابل فشارهاي آمريكايي و صهيونيستي ايستادگي كنيم.

وي ضمن اعلام مخالفت خود با توافقنامه كمپ‌ديويد بين قاهره و تل‌آويو تاكيد كرد از نهادهاي دولتي منتخب خواهد خواست تا توافقنامه را به همه پرسي مردم گذارند تا در صورت تايييد از سوي مردم پارلمان آن را مورد تجديد نظر قرار دهد.

الصباحي با اعلام حمايت خود از مقاومت مردمي فلسطين تاكيد كرد در صورتي كه اسرائيل اين حق فلسطينيان را به رسميت نشناسد سفير رژبم صهيونيستي در قاهره را نمي‌پذيرد.

براي مشاهده متن كامل گفت‌وگوي فارس با "حمدين الصباحي" اينجا را كليك كنيد.

*الاشعل: اسلامگراها پيروز انتخابات مصر هستند/هراس شوراي نظامي از روي آمدن اسلامگراها

"عبد الله حسن علي الاشعل" استاد حقوق بين الملل دانشگاه آمريكايي قاهره و معاون اسبق وزير خارجه مصر است و پيش از كناره‌گيري حسني مبارك از قدرت از تصميم خود براي كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري خبر داد.

الاشعل در ابتدا براي آنچه كه آن را وحدت نيروهاي ملي خوانده بود، اعلام كرد كه به نفع خيرت شاطر از كانديداتوري رياست جمهوري مصر كناره‌گيري مي‌كند، اما با حذف خيرت الشاطر وي در نهايت كانديداي اين انتخابات شد.

وي متولد 1945 ميلادي در منطقه الخضاريه در استان الشرقيه مصر است.

الاشعل درباره كمك‌هاي اقتصادي آمريكا معتقد است، اين كمك‌ها اقتصاد مصر را فاسد و تباه ساخته است.

درباره حسني مبارك، رئيس جمهور مخلوع گفت كه مبارك رابطه مصر با اسرائيل را خط قرمز خود به شمار مي‌آورد و به دستور آمريكا به خصومت با ايران برخاسته بود.

وي كه جريان فكري اسلام‌‌گرا دارد همچنين حمايت خود از "محمد مرسي"، نامزد جماعت اخوان المسلمون در انتخابات رياست جمهوري مصر را به دليل برنامه كامل و سودمندش مي‌داند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران