ایرنا– هفت ماه پس از آغاز رسمي كار ساخت خط آهن پرسرعت مغرب،مخالفان اين طرح مي گويند كه بودجه آن مي توانست صرف كمك به فقيران و مستمندان شود.
خبرگزاري فرانسه روز يكشنبه از رباط گزارش داد:اين خط آهن به طول 350 كيلومتر كه نخستين طرح قطار پرسرعت جهان عرب به شمار مي رود و 'دارالبيضاء' (كازابلانكا) و 'طنجه' را از طريق رباط پايتخت به هم وصل مي كند،زمان سفر ميان دو مركز اقتصادي اين كشور شمال آفريقا از 6 ساعت به حدود 2 ساعت كاهش مي دهد.
درحالي كه رهبران مغرب اين خط آهن را گام مهمي در راه مدرن سازي اين كشور پس از قيام هاي سال گذشته در كشورهاي عربي مي دانند كه موجب تغييرات و دگرگوني هاي عمده سياسي در سراسر منطقه شد، اما هزينه 25 ميليارد درهمي (2.3 ميليارد يورو، 2.8 ميليارد دلار) آن در كشوري كه بيش از نيمي از جمعيت 33 ميليون نفري آن در فقر زندگي مي كنند، مبلغ هنگفتي به شمار مي رود.
به گفته 'عمر بلافرج' عضو يك گروه مخالف طرح ساخت خط آهن پرسرعت، 25 ميليارد درهم برابر بودجه ساخت 25 هزار مدرسه روستايي، 16 هزار كتابخانه، 10 هزار كتابخانه چند رسانه اي و 25 بيمارستان دانشگاهي است.
شركت فرانسوي آلستوم قراردادي به مبلغ 400 ميليون يورو (500 ميليون دلار) براي عرضه 14 دستگاه قطار تندرو بسته است كه اين قطارها از سال 2015 شروع به كار خواهندكرد.
مخالفان همچنين مي گويند: اين قرارداد بصورت غيرعادلانه اي به نفع شركت هاي فرانسوي است و در اين طرح حيف و ميل، فساد مالي و دزدي صورت گرفته است.
اين در حاليست كه به گفته مقام هاي مغرب، دولت اين كشور هيچگونه يارانه اي به اين طرح اختصاص نداده است و فرانسه و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس 60 درصد هزينه اين طرح را بصورت وام تامين مي كنند.
اما مخالفان با استناد به عدم شفافيت در مذاكرات و وجود جانبداري به نفع فرانسه، شريك اصلي تجاري مغرب،با ديده شك و ترديد به قرارداد با شركت آلستوم مي نگرند.
جنبش 20 فوريه مغرب كه خواستار اجراي اصلاحات سياسي فراگير در اين كشور است،در 15 مه با ناعادلانه خواندن اين طرح از فرانسوا اولاند رييس جمهوري جديد فرانسه خواست به آن پايان دهد.