مصر

واحد مرکزی خبر - رئیس جمهور منتخب مصر با اشاره به این که مصری ها به مسیر انقلاب خود تا تحقق همه اهداف ادامه خواهند داد،خاطرنشان کرد: تقویت وحدت ملی مهم ترین ضرورت برای مصر ها در این شرایط کنونی است.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر،محمد مرسی در سخنرانی خود پس از اعلام پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری که به صورت تلویزیونی پخش شد،گفت: ای ملت مصر که امروز عید دموکراسی را در این کشور جشن گرفتید،آنانی که در میدان التحریر و همه میادین مصر حضور دارید،برادران،دوستان و فرزندان ، ای آنانی که به آینده مصر می نگرید و ای کسانی که خواهان بیداری، خیر، توسعه، ثبات و امنیت برای مصر هستید، همه از خداوند تشکر می کنیم که به این لحظه تاریخی رسیدیم. این لحظه تاریخی حماسه ای درخشان است که به اراده، خون و فداکاری های ملت مصر رخ داده است.
مصری ها نخستین رئیس جمهور منتخب خود را به صورت آزادانه در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب بیست و پنجم ژانویه انتخاب کردند. در صورتی که فضل، توفیقات الهی، فداکاری، خون شهدای و افراد زخمی نبود من نمی توانستم در این مکان در برابر شما سخن بگویم و شاهد این جشن و شادی بزرگ در سراسر مصر باشم.
از شهدا،مادران،پدران و خانواده های آن که برای مصر فداکاری کردند تشکر می کنم.
برای این شهدا و افراد زخمی دعای خالصانه می کنم. آنان با خون خود درخت آزادی را در مصر آبیاری کردند و راه را برای رسیدن ما به این لحظه باز کردند. بار دیگر از خانواده های این شهدا و زخمی تشکر می کنم که به فرزندان خود معنای شهادت و ملی گرایی واقعی را یاد دادند. این شهدا خود را فدای آزادی کردند.
با شهدا و خانواده های آنان متعهد می شوم که این خون های پاک به هدر نخواهد نرفت.
وی تصریح کرد: به همه ملت مصر درود می فرستم. ارتش مصر از بهترین اقشار این کشور است. به همه نیروهای مسلح مصر درود می فرستم. من این نظامیان را دوست دارم و از نقش آنان تقدیر می کنم و بر تقویت و حفظ آن اصرار دارم. از نیروهای شریف پلیس که برادر و فرزندان من هستند تقدیر می کنم. برخی از این نیروها به اشتباه فکر می کردند که اهمیت کمتری برای این نیروها نسبت به دیگر نیروها قائل هستم ولی این ظن و گمان درست نیست. کسی که جرمی مرتکب شد باید بر اساس قانون مجازات گردد. من به این نیروهای پلیس درود می فرستم چرا که نقش بزرگی در آینده مصر برای حفظ امنیت و سلامت این کشور دارند.
همچنین به همه قضات مصر که بر انتخابات این کشور نظارت داشتند قدردانی می کنم. باید از همه قضات مصر تقدیر کرد و به آنان احترام ورزید. قضات مصر تشکیل دهنده یکی از قوای سه گانه این کشور هستند که باید همیشه مستقل و آزاد بوده و جدا از قوای مجریه و مقننه باشند.
محمد مرسی در ادامه تصریح کرد: من امروز خطاب به همه مصری ها می گویم که پس از فضل خداوند و به اراده شما رئیس جمهور همه مصری ها در داخل و خارج از این کشور هستم. رئیس جمهور مسلمان و مسیحی و زن و مرد این کشور با هر قشر و طبقه ای هستم. من نگاه برابری به همه مصری ها خواهم داشت و هیچ تمایزی میان آنان مگر به میزان احترام آنان به قوانین و قانون اساسی قائل نخواهم بود. ملت مصر با فداکاری ها و حضور خود در انتخابات اعلامیه قانون اساسی در ماه مارس سال 2011،انتخابات پارلمانی، انتخابات مجلس مشورتی و انتخابات ریاست جمهوری جهان را خیره کرد.
امروز ملت مصر به تقویت وحدت و وحدت کلمه نیاز دارد تا این ملت بزرگ نتیجه فداکاری های خود را برای زندگی با عزت، عدالت اجتماعی، آزادی و کرامت انسانی را شاهد باشد. این اهداف شعارهای اساسی انقلاب در همه میادین این کشور بود.
رئیس جمهور منتخب مصر با اشاره به این که انقلاب ملت مصر ادامه خواهد داشت تا همه اهداف آن محقق شود، افزود: همه با هم به این مسیر ادامه می دهیم. ملت مصر بسیار صبر کرد. این ملت با بیماری،گرسنگی،ظلم و ستم،تقلب انتخابات روبرو بود. اما امروز ملت مصر منبع قدرت در این کشور است. مردم مصر به سوی فردای روشن و بهتر حرکت می کنند. زمان آن رسید که ملت مصر اراده و آزادی و زندگی با عزت خود را بازیابد.
عدالت میان همه برقرار خواهد شد و هیچ تمایزی میان افراد ایجاد نخواهد شد. همه در برابر قانون برابرند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شما ملت مصر به من اطمینان کردید و مسئولیت سنگینی را برعهده من قرار دادید. من نهایت تلاش خود را برای پایبند بودن به تعهدات خود به کار خواهم بست. مصر برای همه مصری ها خواهد بود. همه ما در حقوق برابریم و همه نیز در برابر این کشور تکالیفی داریم. من هیچ حقی ندارم بلکه فقط تکالیفی دارم. ای ملت مصر به من در استقرار عدالت و حق و تقویت وحدت ملی و پیوندها کمک کنید. «همه به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید».
همه ما به رغم احزاب و جریان های مختلف، دوستدار مصر و وفادار به انقلاب و خون شهدا هستیم. زبان تهدید و متهم کردن میان ما نباید باشد.
رئیس جمهور منتخب مصر وحدت ملی را تنها راه برای مصر جهت خروج از این مرحله دشوار و حرکت به سوی طرحی فراگیر برای بیداری و توسعه واقعی مصر دانست و گفت: باید بتوانیم از منابع گسترده کشور استفاده کنیم. این منابع در گذشته به هدر رفته بود و خوب از این منابع استفاده نشد. ما امروز می خواهیم این منابع را خوب مدیریت کنیم تا به سود همه مصری ها باشد. از همه مصری ها می خواهم در مسیر طرح فراگیر نهضت حرکت کنند. این نهضت و بیداری با کمک همه مصری ها رخ خواهد داد.
مسیحیان و مسلمانان مصر تمدن ساز بودند و این گونه نیز خواهند بود. با فتنه ها و توطئه ها که وحدت ملی ما را هدف قرار داده است مقابله خواهیم کرد. با ما وحدت ملی خود انقلاب بیست و پنجم ژانویه را رقم زدیم و از همه شما می خواهم تا بیداری و خیزش مصر را در برابر جهان نشان دهیم.
محمد مرسی در ادامه تصریح کرد: این خیزش و بیداری عزت، کرامت، ثبات و رفاه را برای همه مصری های آزاد محقق خواهد کرد. من به همراه شما بر سازندگی مصر جدید، دولت ملی و قانون اساسی مبتنی بر دموکراسی تاکید دارم و تمام وقت خود را برای تحقق این اهداف و حفظ امنیت ملی مصر در تمامی ابعادهای عربی،آفریقایی،منطقه ای و بین المللی به کار خواهم بست.
به همه تعهدات و کنوانسیون های بین المللی متعهد خواهیم بود. با پیام صلح در برابر جهان ظاهر شده ایم. ما به التزامات و قراردادهای مصر با همه کشورهای جهان پایبند خواهیم بود. حقوق بشر،حقوق زنان و خانواده و کودک را حفظ خواهیم کرد و همه نوع اشکال تبعیض را رد می کنیم.
ما روابط متوازنی با همه قدرت ها و کشورهای جهان بر اساس منافع مشترک و احترام دوجانبه برقرار خواهیم کرد. به خود اجازه نمی دهیم در امور داخلی هیچ کشوری دخالت کنیم همچنین هرگز اجازه نمی دهیم در امور داخلی ما دخالتی صورت گیرد. حاکمیت ملی و مرزهای کشور مصر را حفظ خواهیم کرد.
مرسی در پایان گفت: همه باید بدانند تصمیم گیری مصر در داخل این کشور و با اراده شهروندان آن خواهد بود. مصر با حمایت از صلح و با ملت،نیروهای مسلح و تاریخ عظیم خود قادر است از خود دفاع کند و مانع از هر گونه حمله و تعرضی به این کشور شود.
ای ملت مصر به چالش های وضع کنونی واقف هستم ولی اطمینان دارم با توفیقات الهی و حمایت ملت می توانیم از این مرحله با سرعت عبور کنیم تا مصر کشوری قوی باشد. این سرنوشت مصر است. بار دیگر،همه این دموکراسی عظیم و انتخابات را جشن می گیریم. ما با وحدت و دوست داشتن خود می توانیم آینده با عزتی برای همه مصری ها رقم بزنیم. ما توانایی حرکت در این مسیر روشن را برای فردای بهتر خود داریم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران