آفريقا

خبرگزاری فارس:یک پایگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی ضمن اشاره به حضور پر رنگ آمریکا در قاره آفریقا نوشت: طرح اوباما برای نفوذ در آفریقا بسیار گسترده تر از دولت سابق این کشور است.

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی "فورث مدیا" در خصوص حضور همه جانبه آمریکا در قاره آفریقا نوشت: دولت اوباما از طریق برگزاری نشست‌ها، عملیات آموزشی نظامی، ماموریت‌های تعهد داده شده، استقرار نیرو‌های ویژه، گشت زنی‌های دریایی و جنگ‌های نیابتی نفوذ به سرتاسر آفریقا و آب‌های اطراف این قاره را شدت بخشیده است.

بر اساس این گزارش، اگر چه سازمان‌های دولتی چون "سیا" یا وزارت خارجه آمریکا در این فعل و انفعالات دخیل هستند اما بخش عمده توسط فرماندهی نیرو‌های آمریکایی در آفریقا، افریکوم، (AFRICOM) صورت می گیرد.

اخیرا هزار نفر از نیروهای مسلح "سیرالئون" واقع در غرب آفریقا توسط "افریکوم" آموزش‌های نظامی لازم را دیدند تا به نیرو‌ی زمینی حافظ صلح اتحادیه آفریقا یا "آمیسوم" که جهت "سیاست مهار" کاخ سفید بنا شده پیوسته تا برای نبرد در سومالی که به اصطلاح جولانگاه نبرد آمریکا در شرق آفریقا است استقرار یابند.

بخش عمده "آمیسوم" را نیروی دفاعی خلق اوگاندا (UPDF) که سال‌هاست روابط نزدیکی با پنتاگون دارد تشکیل می دهند. البته نفرات دیگری از کشور‌های "بروندی" و "جیبوتی" که هر دو در شرق قاره واقع شده اند نیز در "آمیسوم" حضور دارند.

در 20 مه سال جاری سرلشگر "دیوید آر. هاگ" ،فرمانده افریکوم و "مایکل اس. اون"، سفیر آمریکا در سیرالئون پیش از پیوستن برخی از نیروهای مسلح سیرالئون (RLSAF) به "آمیسوم" در نشستی به سخنرانی برای آن‌ها پرداختند.

در این نشست سرلشگر "هاگ" در جمع نیروهای مسلح سیرالئون گفت: "شما برادران بخش کوچکی از نیروهای حافظ صلح" آمیسوم" در سومالی هستید. هر چند که تعدادتان کم شمار است اما بسیار مهم هستید."

فرمانده "افریکوم" سپس به ذکر نقش و اهداف حضور نیرو‌های "آمیسوم" در سومالی پرداخته و خطاب حاضران گفت: "موفقیت و پیشرفت‌های حاصله در سومالی عظیم هستند. هم اکنون مردم در "موگادیشو" بخاطر اقدامات "آمیسوم" بدون ترس از کشته شدن قادر به خرید کردن هستند. شما قرار است به نیرو‌های کنیایی مستقر در جنوب سومالی بپیوندید تا نیرو‌های "الشباب" و دیگر اشرار حاضر در سومالی را به عقب رانده و این کشور از دست تروریست‌ها و استبداد و تمامی شرارت‌های موجود خلاص شود."

در این مراسم که در شهر "فری تاون" سیرالئون برگزار شد استوار دوم "گرادی هایت"، از پرسنل دیگر نیروی نظامی آمریکا مستقر در منطقه و موسوم به (USARAF) نیز حضور داشت.

"هایت" مربی نظامی است و در قالب برنامه کمک و آموزش وزارت خارجه آمریکا به آفریقا، طرح آکوتا، (ACOTA) مشغول به خدمت است.

برنامه "آکوتا" در سیرالئون با هماهنگی وابسته نظامی سفارتخانه آمریکا در این کشور و نیز نظارت "مایکل اس.اون" سفیر آمریکا در سیرالئون صورت می پذیرد.

"هایت" در این نشست گفت: "به این سربازان بسیار افتخار می کنم .آن‌ها یگانی منظم و سازمان یافته هستند."

در این مراسم " اون" با بیان محکومیت "چارلز تیلور"، رییس جمهور سابق لیبریا، از سوی دادگاه لاهه این رویداد را نشانگر پیشرفت در "فری تاون" و "مونرویا" دانست .

* جزییات بیشتر از نفوذ آمریکا در آفریقا

تحولات رخ داده در "سیرالئون" تنها بخش کوچکی از سیاست بزرگی است که ریشه در ایده اوباما و تاکید وی در به اصطلاح همکاری‌های مشترک بین کشور‌های متحد با آمریکا جهت افزایش امنیت ملی کشور‌های مختلف آفریقایی جهت نبرد بهتر علیه "تروریسم" دارد.

در 21 تا 25 مه سمیناری در شهر "گارمیش" در جنوب آلمان با حضور 30 نماینده از بیش از 20 کشور آفریقایی برگزار شد که هدف از آن تبادل افکار و آموزش از سوی کارشناسان امنیتی آمریکا در سمپوزیومی مشترک با حضور افسران و درجه داران (JWOS) بود. این سومین و بزرگترین سمینار برگزار شده تاکنون بوده است.

بر اساس گزارش منتشره از سوی "افریکوم"، موضوعات مورد بحث در این سمینار عبارت بودند از: نقش زنان در نیرو‌های مسلح و روند رو به رشد آن در بسیاری از کشور‌های آفریقایی، سیاست خارجی آمریکا در آفریقا، نقش درجه داران و افسران ارشد در پیشبرد توسعه اقتصادی و تلاش‌های انسان دوستانه ،امور مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی و آینده آفریقا تا سال 2020 بود.

* طرح اوباما در زمینه نفوذ به آفریقا بسیار گسترده تر از بوش است

عملیات دولت اوباما در قاره آفریقا بسیار گسترده تر از عملیات نظامی محدود دولت بوش و مداخله آمریکا در کشور‌های آفریقایی است.

از سال 2011 به این سو مداخله نظامی آمریکا با استقرار نیروهای ویژه و حملات هوایی و بمباران‌های گسترده در لیبی و سرنگونی معمر قذافی همراه و با ماموریت هواپبماهای بدون سرنشین در سومالی، جیبوتی، اتیوپی و سیشل به پیش رفته است.

* موگادیشو، پایگاه سری سیا در شاخ آفریقا

جاسوسان"سیا" در موگادیشوی سومالی یک ایستگاه جاسوسی همراه با زندان‌های مخفی ساخته ‌و با کمک بالگردهای تهاجمی و حملات کماندوهی هجوم مرگبار بر علیه مردم آفریقا را شدت بخشیده اند.

در 14 اکتبر گذشته کاخ سفید اعلام کرد که حدقل 100 نفر از نیرو‌های ویژه و تعلیم دهنده برای تعقیب و کشتن جوزف کانی، رهبر گروه شبه نظامی موسوم به "ارتش مقاومت پروردگار" در چهار کشور آفریقایی جمهوری آفریقای مرکزی، اوگاندا، جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی مستقر شدند.

* آموزش مقابله با شورش‌های مردمی در راس آموزش‌های نظامی قرار دارند

همچنین تفنگداران دریایی یگان ضربتی 12 هوایی، زمینی آمریکا (SPMAGTF-12) که سربازان اوگاندایی، بروندی و جیبوتی را آموزش می‌دهند شکل‌دهنده بدنه اصلی نیرو‌های "آمیسوم" مستقر در سومالی هستند.

یگان‌های دیگری از نیرو‌های SPMAGTF-12 با سفر به لیبریا به آموزش نظامی روش‌های مقابله با شورش که بخشی از "پروژه وزارت خارجه آمریکا" هست می‌پردازند.

"نیک ترس"، از روزنامه‌نگاران آمریکایی، در 17 ژوئن در روزنامه الکترونیکی "ایندیپندنت" می نویسد: "آمریکا در حال آموزش مقابله با تروریسم و تجهیز نظامی الجزایر، بورکینافاسو، چاد، موریتانی، نیجر و تونس است. همچنین "افریکوم" برای سال 2012 برگزاری چهارده رزمآیش مشترک نظامی در مراکش، کامرون، گابن، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، لسوثو، سنگال و نیز نیجریه که از آن به عنوان پاکستان آفریقا یاد می‌گردد را در نظر گرفته اما با این حال نمی‌توان بطور کامل به وسعت اقدامات آموزشی و ماموریت‌های آمریکا در آفریقا اشاره کرد."

"ترس" در ادامه می نویسد: "برای مثال در بهار امسال آمریکا یازده کشور از جمله ساحل عاج، گامبیا، لیبریا، موریتانی و سیرالئون را برای شرکت در رزمآیش تفنگداران دریایی با نام "صحرا اکسپرس 2012" دور هم جمع کرد ولی این مورد هرگز در فهرست "افریکوم" لحاظ نشده است.

* "کریک سند" پایگاه "سیا" در غرب آفریقا

در گزارش منتشره در روزنامه واشنگتن پست در 14 ژوئن نیز به گسترش شبکه‌های اطلاعاتی آمریکا در سرتاسر آفریقا اشاره شده است.

آمریکا در بورکینافاسو واقع در غرب آفریقا پایگاهی مهم بنام "کریک سند" را جهت رصد فعل و انفعالات سرتاسر قاره برپا کرده است. به گزارش این روزنامه، ده‌ها پرسنل آمریکایی در سال‌های اخیر برای هماهنگ کردن برنامه‌های جاسوسی وارد بورکینافاسو شده اند.

همچنین هواپیماهای جاسوسی آمریکایی صدها مایل آنطرف‌تر بر فراز مالی، موریتانی و صحرا به جستجوی جنگجویان القاعده شاخه مغرب که برای باج‌گیری (انتقام) غربی‌ها را می ربایند می‌پردازند.

واشنگتن پست سپس در مقاله دیگری با اشاره به اهمیت نیجریه به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادر کننده نفت به آمریکا می‌نویسد: فرماندهان نظامی می‌گویند که بطور فزاینده‌، نگران رشد گروه اسلامی نیجریه‌ای "بوکو حرام" و بمب‌گذاری‌های آن‌ها در منطقه هستند.

این گزارش حاکیست، همچنین پروازهایی جدا از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در بورکینافاسو به منظور مخفی نگه داشتن عملیات جمع آوری اطلاعات صورت می گیرد بطوری‌که در فوریه یک فروند هواپیمای جاسوسی U-28A آمریکایی در جیبوتی و در شاخ آفریقا و در" کمپ لمونیر" که پایگاه "افریکوم" در آنجا واقع است سقوط کرد و هر چهار خدمه آن کشته شدند.

* کنیا ماوای جاسوسان سیا در شرق آفریقا

اگر چه کشور کنیا واقع در شرق قاره آفریقا اخیرا شرکت در عملیات جاسوسی را تکذیب کرده اما به گزارش روزنامه واشنگتن پست گردان مهندسی دریایی "سی بیز" (Navy Seabees) عملیات ده میلیون دلاری تکمیل و ارتقا باند فرودگاه پایگاه دریایی خلیج ماندا که تاسیسات نظامی نایروبی در اقیانوس هند می باشد را به عهده گرفته است.

* سومالی و نمایش خوی امپریالیستی آمریکا

وضعیت سومالی به عنوان منبع اصلی سرمایه گذاری سیاسی برای کاخ سفید، سیا و پنتاگون بسیار مهم است.

رسانه‌ها در هفته‌های اخیر مدعی موفقیت "آمیسوم"، نیروهای دفاعی کنیا، واحد‌های نظامی اتیوپی و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نابود کردن پایگاه‌های متعلق به جنبش مقاومت الشباب شده اند اما پس از اعلام خبر از بین بردن یک پایگاه الشباب در "آفگویه" واقع در 19 مایلی موگادیشو، یک حمله از سوی رزمندگان الشباب در همین شهر منجر به مرگ ده‌ها نفر از نیرو‌های تحت حمایت آمریکا شد.

* موفقیت نهضت‌های مردمی آفریقایی در برابر آمریکا

سپس در 16 ژوئن "شیخ عبدیاسیس ابوموسی"، از سخنگویان الشباب طی خبری که در خبرگزاری رویترز نیز منتشر شد گفت: "رزمندگان ما با موفقیت خودروی بمب‌گذاری شده ای را در پادگان محل تجمع نیرو‌های دولتی منفجر کردند. این رویداد پیروزی بزرگی برای الشباب است."

بنابر این با وجود کمک‌های آمریکا از سال 2006 به این سو، نیرو‌های مقاومت در داخل سومالی تا حد زیادی از گزند در امان بوده اند.

* زمان ایستادگی قاطع ‌نهضت‌های ضد جنگ غربی با آمریکا فرا رسیده است

منافع اقتصادی و راهبردی، نظامی باعث مداخله آمریکا در آفریقا شده‌اند بنابر این جنبش‌های ضد جنگ کشور‌های غربی باید با اتخاذ مواضعی قاطع در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مردم آفریقا مخالف هرگونه عملیات مداخله جویانه آمریکا در این قاره باشند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران