آفريقا

پكن - فضاي رسانه اي و افكار عمومي چين هفته گذشته تحت تاثير برگزاري پنجمين كنفرانس همكاريهاي آفريقا و چين موسوم به 'فوكاك' FOCAC در پكن بود.

به گزارش ايرنا، حضور رييس جمهوري چين و سخنراني در اين نشست و تاكيدهاي وي بر افزايش همكاري و كمك هاي پكن به توسعه اقتصادي در كشورهاي آفريقايي يك بار ديگر عزم راسخ سياستمداران و تصميم گيران چيني براي تحكيم جا پاي خود در قاره سياه را نشان داد.

در جريان برگزاري اين نشست رسانه هاي چيني از جمله تلويزيون مركزي و مطبوعات با ارائه تحليل و انعكاس اظهارات كارشناسان به توجيه وضعيت فعلي روابط چين و آفريقا و ضرروت توسعه اين همكاريها پرداختند.

'گلوبال تايمز' ، يك روزنامه مهم چاپ پكن در همين چارچوب در مقاله هيات تحريريه خود تحت عنوان ' ارائه كمكهاي خارجي راهي براي ادامه حيات ' در پاسخ به برخي از انتقادهاي منعكس شده در وب سايت ها و وبلاگ ها ، به توجيه سياست حمايتي ازجمله ارائه كمك هاي بلاعوض و وام با شرايط بازگشت آسان به آفريقا پرداخت.

در اين مقاله آمده است: اين روزها شايعاتي بر سر زبان ها افتاده كه چين با وجود افراد فقير چرا منابع مالي خود را با عناوين مختلف به كشورهاي ديگر اعطاء مي كند و آن را در داخل براي محو فقر مصرف نمي كند؟

اين مقاله در ادامه با اشاره به آغاز سياست كمك از سوي چين به كشورهاي كمتر توسعه يافته و توسعه نيافته از دهه 50 و 60 مي نويسد: چين كشوري است كه نيازمند به منابع اوليه براي توليد و همچنين بازار مصرف براي صادرات توليدات خود است.

اين روزنامه وابسته به حزب حاكم حضور چين در اين كشورها را تضمين كننده جريان واردات مواد اوليه و بقاء بازارهاي صادارتي دانست.

گلوبال تايمز در ادامه با توضيح اين سياست، كمكهاي چين به كشورهاي مذكور را در واقع به نوعي سرمايه گذاري براي بقاي اقتصادي و نفوذ سياسي چين در اين كشورها ارزيابي مي كند.

اين روزنامه در ادامه با اشاره به اينكه، افكار عمومي نبايد نگران باشد كه هزينه كردن چين در اين كشورها منجر به كمبود منابع مالي براي توسعه داخلي مي شود، تاكيد كرد: افكار عمومي و مخالفين بايد توجه داشته باشند كه ادامه اين سياست به نوعي كمك براي ادامه حيات چين است.

در همين حال ' شي جي پينگ'، معاون رييس جمهوري چين در ملاقات با 'بوني يايي ' رييس جمهوري بنين و رييس دوره اي اتحاديه آفريقا اظهار كرد: چين به عنوان دوست و شريك صميمي آفريقا، درباره آينده توسعه اين منطقه مطمئن بوده و همواره به نگرانيها و منافع اين قاره اهميت داده و از توسعه اقتصادي و اجتماعي آن حمايت مي كند .

' چن ده مينگ '، وزير بازرگاني چين نيز اعلام كرد كه كشورش در پايان سال جاري ميلادي برنامه اعطاي 10 ميليارد وام قرض الحسنه به آفريقا را اجرا مي دهد.

به گفته وي، چين تعهدات خود مبني بر لغو بدهيهاي 9 كشور آفريقايي را اجرا كرده و 30 كشور آفريقايي از معافيت ماليات گمركي براي 60 درصد محصولات صادراتي به چين بهره مند شده اند.

اين مقام چيني افزود: چين ساخت پنج مركز نمونه كشاورزي در آفريقا را آغاز و 33 تيم فني كشاورزي را به منطقه اعزام كرده است.

علاوه بر اين، چين تا پايان سال جاري تمامي اهداف كمك رساني به آفريقا در زمينه هاي پزشكي، آموزش و پرورش و انرژي پاك را محقق مي كند.

وزير بازرگاني چين با اشاره به ورود به مرحله جديد همكاري چين و آفريقا گفت: چين در سه سال گذشته شريك نخست تجاري آفريقا است.

در اين ميان اظهارات 'محمد مرسي ' رييس جمهوري جديد مصر نيز در مورد روابط چين و آفريقا قابل تامل بود.

اظهارات مرسي از سوي 'محمد كامل عمر' وزير امور خارجه مصر و به عنوان نماينده ويژه رييس جمهوري در جلسه افتتاحيه اين كنفرانس بيان شد.

مرسي در پيامش گفت: از زمان تأسيس فوكاك در سال 2000 ميلادي تاكنون، اين اجلاس مجرايي معتبر و عيني براي توسعه روابط چين و آفريقا بوده است.

وي خاطر نشان كرد: مصر طي شش سال رياست بر اين نهاد به همكاريهاي سازنده با طرف چيني در آماده شدن براي برگزاري اين كنفرانس افتخار مي كند.

از ديدگاه مرسي، اين اجلاس به سكويي مهم براي برگزاري مذاكرات جمعي و راهكاري موثر در همكاري هاي عملي بين چين و آفريقا تبديل شده است.

رييس جمهوري مصر گفت: طي دهه گذشته، چين و آفريقا موفقيتهاي زيادي كسب كرده اند و همچنين با چالشهاي زيادي به ويژه در زمينه تجاري مواجه بوده اند.

وي افزود: نقش چين در حمايت از تلاشهاي آفريقا براي دستيابي به تعامل منطقه اي از طريق شركت در توسعه زير ساختها، ‌بخش انرژي و ارتباطات و همچنين همكاري براي ايجاد صلح و ثبات در آفريقا هم اكنون امري بديهي است.

رييس جمهوري مصر همچنين تاكيد كرد: روابط بين چين و آفريقا با توسعه اجلاس فوكاك و همكاري راهبردي چين و آفريقا وارد دوره جديدي شده است.

افزايش مبادلات تجاري چين با كشورهاي آفريقايي در سال گذشته ميلادي، اين كشور را به بزرگ ترين شريك تجاري قاره سياه تبديل كرد.

حجم مبادلات تجاري ميان چين و آفريقا در سال 2011 به رقم 163 ميليارد و 300 ميليون دلار رسيد و نسبت به سال 2009 معادل 83 درصد افزايش يافت.

روابط اقتصادي و تجاري ميان چين و آفريقا در سالهاي اخير پيوسته رشد كرده و تقويت شده است و اين مناسبات براي ملتهاي دو طرف منافع زيادي به همراه داشته است.

ميزان سرمايه گذاريهاي مستقيم چين در كشورهاي آفريقايي در پايان سال 2011 به رقم بي سابقه 14 ميليارد و 700 ميليون دلار رسيد كه اين رقم نسبت به سال 2009 معادل 63 درصد رشد داشت.

بيش از دو هزار شركت چيني در حال حاضر در بخشهاي مختلف اقتصادي قاره آفريقا سرمايه گذاري كرده اند و در سالهاي اخير در تنوع همكاريهاي اقتصادي و تبادلات تجاري ميان چين و قاره آفريقا و همچنين اشتغالزايي در اين قاره نقش بسزايي داشته اند.

قاره آفريقا در حال حاضر براي چين دومين بازار خارجي محسوب مي شود.

به گفته سخنگوي وزارت بازرگاني چين، كمكهاي اين كشور به آفريقا در دوره 2009- 2011 ميلادي 60 درصد افزايش يافته است.

برخي تحليلگران معتقدند كه برگزاري پنجمين نشست وزيران مجمع همكاري چين و آفريقا در هفته گذشته در پكن كه با نگاهي راهبردي صورت گرفت ، به تحكيم دوستي و گسترش همكاري دو طرف با حفظ منافع متقابل ياري مي كند.

از ديدگاه آنان با توجه با شرايط جديد منطقه و بروز خيزشهاي مردمي اين كنفرانس فصل جديدي در روابط چين و آفريقا خواهد گشود.

خانم 'لي بي فن'، سفير اسبق چين در تونس و بنين نيز گفته است ايجاد سازوكار مجمع همكاري چين-آفريقا يكي از گزينشهاي راهبردي دو طرف براي رويارويي با چالشهاي ناشي از روند جهاني شدن و در راستاي تحقق توسعه مشترك، محسوب مي شود.

او معتقد است: مجمع همكاري چين- آفريقا به عنوان سازوكاري بين المللي توسعه سريعي داشته و نشانگر شكوفايي اين روابط در عصر جديد و ظرفيت بالقوه عظيم آن است.

با اين حال برخي از كارشناسان نيز مي گويند: روابط چين و آفريقا با چالشهاي جديدي نيز روبرو شده است.

از نظر آنان همزمان با پيشرفتهاي گوناگون در روابط ، ديدگاه منفي به خصوص ترديدهايي نسبت به آن در سطح جهان در حال ظهور است .

براي نمونه، برخي كشورها از اين روابط با عنوان 'استعمارگرايي نوين' ياد مي كنند، در حالي كه بخشي از افكار عمومي چين نيز از زياده روي كمك ها به آفريقا شكايت دارند.

آفريقا چهارمين مقصد سرمايه گذاري چين در خارج از كشور و دومين عرضه كننده نفت به اين كشور آسيايي است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران