مصر

با استقرار و ادامه لشگرکشی‌های مصر و رژیم صهیونیستی به سوی مرزهای مشترک به نظر می رسد جنگ سردی بین آنها ایجاد شده که مقدمه فروپاشی معاهده کمپ دیوید خواهد بود.

به گزارش فارس، ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد که سامانه‌های دفاع موشکی این رژیم موسوم به گنبد آهنین در شهر ایلات در مرز با مصر مستقر شدند تا حملات موشکی را ردیابی کرده و آنها را نابود کنند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مقامات اسرائیل مدعی شدند 2 موشک از سمت مصر به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده و گروه‌های اسلام‌گرا مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

صف آرائی نظامی مصر و رژیم صهیونیستی

این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی بعد از سقوط هم‌پیمان استراتژیک خود در مصر اقدامات امنیتی خود علیه مرزهای این کشور در صحرای سینا را تشدید می کند، این در حالی است که ساخت دیوار الکترونیکی بین مصر و سرزمین های اشغالی نیز به قوت خود باقی است و با سرعت به پیش می رود.

از سوی دیگر منابع امنیتی مصری دیروز اعلام کردند که ارتش این کشور خود را آماده می‌کند تا برای اولین بار از سال 1973 و جنگ با اسرائیل تاکنون تانک و هواپیمای جنگی به شبه جزیره سینا ارسال کند. این منابع تاکید کردند که ارسال این تجهیزات با هدف مبارزه با گروه‌های مسلح و شبه نظامیان فعال در این منطقه صورت می‌گیرد.

همچنین منابع مذکور گفتند که عبد الفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر نقشه نهایی حمله به این شبه نظامیان در شبه جزیره سینا را برنامه ریزی کرده و در صدد اجرای آن است. این در حالی است که براساس معاهده ننگین کمپ‌دیوید که در سال 1979 بین مصر و رژیم صهیونیستی منعقد شده، مصر اجازه استقرار ارتش خود در شبه جزیره سینا که متعلق به خاک این کشور است را ندارد.

نگرانی صهیونیست ها از آینده روابط تل آویو -قاهره

روزنامه معاریو در این راستا نوشت که اسرائیل از مصر خواسته است تا تانک های خود را از صحرای سینا خارج کند، بر اساس این گزارش این پیام با واسطه گری آمریکا به قاهره ارسال شده است. اما قاهره با رد این درخواست نقض های مکرر معاهده کمپ دیوید از سوی رژیم صهیونیستی را به آنها یادآوری کرده است.

پایکاه خبری دبکا فایل با اشاره به این تحرکات نوشت که تانک های مصری در سینا به موضوعی مین گذاری شده در روابط قاهره با تل آویو و واشنگتن تبدیل شده، بویژه بعد از اینکه به مسایل دیگری نظیر مبارزه با تروریسم و سیاست های دولت آمریکا در مورد اخوان المسلمون در مصر نیز ارتباط پیدا کرده است، علاوه بر اینها بعد دیگر پیچیدگی این موضوع تلاش قاهره برای همگرایی با ایران است.

همچنین اوی دیماتروف نویسنده صهیونیست در روزنامه هاآرتص اعلام کرد که برای اولین بار از زمان جنگ سال 1967 تاکنون ، مصر سامانه موشکی سام 7 را در صحرای سینا مستقر کرد.

استراتژی مرسی برای لغو معاهده کمپ دیوید

در حالیکه دولت آمریکا علیرغم میل باطنی خود و به علت قدرت و محبوبیت مردمی اسلامگرایان در مصر مجبور به تعامل و پذیرش دولت اسلام خواهان در مصر است، اما به نظر می رسد روابط تل آویو با قاهره به سوی نوعی جنگ سرد پیش می رود، جنگی که هر دو طرف به بهانه ظاهری مقابله با تروریسم در مرزها به دنبال مانور تسلیحات و نیروهای نظامی خود هستند و با این شرایط فضای مرزهای دو طرف هر روز ملتهب تر از روز قبل شده است.

از تحرکات میدانی و تحولات سیاسی در مصر بر می آید که اوضاع صرای سینا در مصر و استقرار نیروهای نظامی این کشور فراتر از ایجاد امنیت در این منطقه است، محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر که این روزها با تصمیم های انقلابی خود مردم را خوشحال کرده، سعی دارد به مرور توافقنامه کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی را که در زمان ذلت مصر و حاکمیت دیکتاتورها در این کشور به امضا رسیده، کنار بگذارد. این همان نکته ای بود که بسیاری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی صهیونیست به آن اشاره و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بودند. البته مشخص است که لغو معاهده کمپ دیوید از سوی مصر به صورت علنی و یکباره نخواهد بود، بنابراین زمزمه ایجاد تعدیلات یا بازنگری در بندهای این معاهده می تواند نافرمانی دولت مردمی مصر در برابر رژیم صهیونیستی را کلید بزند.

همه شاخص‌ها نشان می دهد که محمد مرسی با استقرار بیشتر در کرسی ریاست جمهوری سیاست های ضد صهیونیستی خود را روز به روز بیشتر آشکار می کند. برکناری شماری از مقامات نظامی مصر نیز در همین راستا بود، شدت نگرانی های تل‌آویو از برکناری ها به حدی بود که نتوانست خود را در موضوعی که کاملا داخلی است، بی طرف نگه دارد و نسبت به این اتفاقات به سرعت واکنش نشان داد، هنوز 24 ساعت از این انتصابات نگذشته بود که مقامات سیاسی و تحلیلگران مطبوعاتی این رژیم از پیامدهای نظامی و سیاسی این «زلزله» ابراز نگرانی کردند.

یک مقام بلندپایه دولت رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه گفت که همه چیز در مصر در حال تغییر است. «الکس فیشمن» کارشناس مسایل دفاعی روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز اوضاع جدید در مصر را نوعی زلزله خطرناک برای اسرائیل دانست و معاریو نیز این اقدام مرسی را نوعی پاکسازی خواند که برای اسرائیل خوش یمن نیست.

مرسی، پرچمدار جنگ اعراب و اسرائیل یا حلقه بعدی محور مقاومت

سفر قریب الوقوع محمد مرسی به تهران برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد یکی دیگر از نمودهای تسلیم ناپذیری مرسی در برابر صهیونیست‌هاست، با انتشار برخی اخبار در مورد شرکت محمد مرسی در اجلاس سران عدم تعهد در تهران، مقامات و رسانه های صهیونیستی که نگران بهبود روابط دوجانبه تهران و قاهره هستند، واکنش نشان داده و آن را زنگ خطری برای خود خواندند.

روزنامه صهیونیستی معاریو در این‌باره نوشت: حضور مرسی در نشست سران جنبش عدم تعهد یک ماجراجویی است که وی باید از آن پرهیز کند. معاریو دو هفته پیش مدعی شده بود که مرسی به هیچ وجه در اجلاس تهران شرکت نخواهد کرد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز به نوبه خود، از حضور مرسی در این نشست انتقاد کرده و نوشت: این اقدام در واقع یک زنگ خطر است که باید از آن پرهیز کرد. بویژه اینکه اخوان المسلمون مصر تمایل دارد سطح روابط مصر با تهران را بهبود ببخشد. اما مهمتر از همه این است که این بهبود روابط می‌تواند در نهایت به ضرر اسرائیل تمام شود.

به هر حال چیزی که در این میان مهم است، این است که در آشفته بازار اوضاع سیاسی منطقه مواضع آینده مصر در قبال تحولات مهم منطقه ای نظیر آغاز جنگ احتمالی از سوی رژیم صهیونیستی علیه یکی از محورهای مقاومت چیست؟ صهیونیست ها به این نکته می اندیشند که اسلامگرایان مصری آیا پتانسیل تبدیل شدن به یکی دیگر از حلقه های محور مقاومت در منطقه و بازیابی نقش اصلی خود در درگیری اعراب و اسرائیل را دارند و آیا در این مسیر گام خواهند گذاشت؟ چرا که آنها می دانند که گام نهادن مصر در این مسیر یک گام دیگر آنها را به فروپاشی نهایی نزدیک خواهد کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران