تونس

با آغاز انقلاب مردمی در تونس، عربستان سعودی و قطر و دولت انگلیس دلارهای زیادی را برای تبلیغ گسترده وهابیت تکفیری در تونس هزینه می کنند و بسیاری از مساجد این کشور را نیز اشغال کرده‌اند.
خبرگزاری فارس: رخنه وهابیت در تونس با دلارهای نفتی سعودی، قطر و انگلیس



به گزارش فارس، پایگاه خبری عربی پرس در مقاله‌ای به قلم احمد نظیف نوشت که عربستان، قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس با حمایت های مالی خود خواهان گسترش تفکرات سلفی در تونس هستند.

وی در این مقاله به تشریح فعالیت‌های فرهنگی وهابی‌ها در تونس پرداخته و با ارائه دلایل روشن از صرف هزینه‌های کلان مالی شیوخ حوزه خلیج فارس و اروپا برای گسترش وهابیت در تونس و ایجاد درگیری‌های مذهبی در این کشور پرده برداریم.

دلارهای نفتی در خدمت وهابیت

کمال ساکری، محقق و پژوهشگر تونسی می‌نویسد: تونس هم‌اکنون با توطئه‌ای به تمام معنای کلمه روبروست، چرا که وهابیها به کمک دلارهای نفتی و حمایت شیوخ حوزه خلیج فارس جای پای خود را در این کشور محکم کرده‌اند و بیم آن می‌رود که فرهنگ، مساجد و ذهن دختران و پسران این خطه را به تسخیر خود درآورند.

در همین راستا شیخ عبد الفتاح مورو، رهبر برجسته جنبش النهضه و رئیس دو سوم ائتلاف حاکم در گفت‌وگو با رادیو"شمس إف إم" از توطئه عوامل عربستان برای گسترش تفکرات رادیکال وهابی‌ها در این کشور پرده برداشت. وی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه آیا چهره های مذهبی و مبلغان سعودی در پی گسترش وهابیت در تونس هستند، گفت: این افراد، جوانان کم آشنا به مسایل دینی و تازه به سن تکلیف رسیده را شناسایی و اصول تفکرات حنبلی را به آنها می‌آموزند تا در آینده از قدرت تأثیرگذاریشان بهره‌مند شوند.

روزی نمیگذرد که مبلغان و چهره‌های سرشناس وهابیت از جمله «وجدی غنیم» و «عائض قرنی» و ... به سخنرانی و تشکیل جلسات بحث و گفت‌وگو در این کشور نپردازند. دسته سوم و البته خطرناکتر آنهایی هستند که هر از چند گاهی در تونس حضور یافته و بر دوره های آموزشی گسترش تفکرات سلفی وهابیت نظارت می کنند.

نقش انجمن‌های مدعی اسلام در گسترش تفکرات سلفی

در همین راستا از زمان سقوط نظام حاکم، دهها نفر از این افراد بر دوره‌های شرح و تفسیر کتاب‌های محمد بن عبد الوهاب، بانی وهابیت، ابن تیمیه و وهابی‌های دیگر همچون ابن باز، آلبانی و ابن عثیمین نظارت‌ داشته‌اند. در این باره انجمن اسلامی «ابن ابی زید قیروانی» در حی خضراء به داشتن رویکرد سلفی و وهابی خود معروف شده است. این انجمن در مقام نظارت بر کمیته مساجد حی خضراء، بر تمام مساجد این منطقه سیطره یافته است. اخیراً مرکزی به نام «آکادمی علوم دینی ابن ابی زید قیروانی» تأسیس شده و در سایت آن آمده است که شیخ «احمد بن عمر حازمی» از وهابی های سعودی، تدریس در این نهاد دینی را برعهده دارد. این فرد با الهام از اصول فکری استادان برجسته وهابی خود همچون ابن باز، عثیمین و...دوره های علمی را برگزار می‌کند.

با نگاه به مضامین این اصول فکری در می‌یابیم که حازمی، با برگزاری این دوره ها به بیان تفکرات سلفی وهابیت می‌پردازد. بر پایه این تفکرات، دیگر مذاهب اسلامی همچون شیعه، تصوف، اشعری و دیگر شاخه‌های مخالف وهابیت از هیچ جایگاهی برخوردار نیستند.

فعالیت حازمی و مؤسسه وی به مراکز داخلی تونس محدود نشده است. وی در مسجد "الرحمه" واقع در حی خضراء به شرح کتاب "توحید" محمد به عبدالوهاب می‌پردازد و در جنوب کشور، شرح کتاب «سرشناسان فرقه پیروز» که در آن بی‌پرده به مبارزه با مذاهب مخالف وهابیت تأکید شده را در دستور کار خود قرار می دهد.

فعالیت مؤسسه به اینجا ختم نمی‌شود چرا که با فراهم نمودن مسکن و امکانات رفاهی برای افراد، آنها را به پایتخت کشانده تا با اندیشه‌های وهابی آشنا شوند. این مرکز با فراهم کردن زمینه اقامت طولانی مدت افتخاری برای شیخ حازمی به وی امکان می دهد با برگزاری ده‌ها دوره به تبلیغ تفکر سلفی وهابیت بپردازد.

«انجمن اسلامی خیریه» دومین مرکز تبلیغ افکار سلفی در تونس

از این مؤسسه که بگذریم «انجمن اسلامی خیریه» ، مرکز دیگری است که در خدمت وهابیت قرار دارد. نسبت این انجمن که دارای رویکرد سلفی و سروری است، به محمد سرور زین الدین روحانی سوری وابسته به اخوان المسلمون است که بعدها از آنها جدا شد. البته "سروریه" هم یکی از شاخه های وهابیت به شمار می‌رود که تفکرات اخوانی و سلفی را با هم داراست.

این انجمن که بعد از سقوط نظام تونس به وجود آمده در تمام مناطق این کشور شعبه داشته و میلیون‌ها دلار از انگلیس و به طور خاص از مؤسسه "منتدی الاسلامی" که دارای رویکرد وهابی سروری است دریافت می کند. دیگر آنکه برای شرکت «نشر و توزیع بیان» که به چاپ کتاب های وهابیت می پردازد بازاریابی می کند. از جمله این کتاب‌ها می توان به تألیفات ابن عبد الوهاب، ابن تیمیه و آلبانی اشاره کرد. این انجمن علاوه بر فعالیت های به ظاهر خیریه، به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی، ده‌ها تن از مبلغان و بزرگان وهابی کشورهای حوزه خلیج فارس و طلبه های تونسی که در شام و کشورهای مذکور تحصیل کرده اند را به تونس دعوت می‌کند.

این مرکز اخیراً نیز از ابوسفیان سلمی، چهره سلفی بحرین درخواست نموده است تا به تبلیغ وهابیت پرداخته و با شیعه مبارزه کند.

جالب‌تر آنکه شعبه این انجمن در شهر سوسه از 15می تا 2 ژوئن دوره آموزش سحر و جادو را زیر نظر خالد الحبشی وهابی سعودی متخصص‌ در زمینه (جادوگری و طلسم) برگزار نموده است. این شخص همان خطیب مسجد سلمان در شهر جده عربستان است.

شعبه مذکور از ده‌ها مبلغ وهابی همچون طلال دوسری، عبدالعزیز بن نوفل و محمد موسی شریف دعوت به عمل آورده است . شعبه شهر "منستیر" هم پذیرای زکی الیحیی، خطیب مسجد سوق دخلانی در "مکنین" بوده است. در همین راستا انجمن مذهبی نویسندگان اهل تسنن قیروان هم از محمد بن عبدالله الدویش متخصص حوزه کودکان دعوت نموده تا دوره‌هایی را در این باره برگزار نماید. در ماه مارس گذشته هم بخش زنان انجمن اسلامی خیریه زیر نظر أم بتول، دوره آموزش حجامت را برگزار نمود.

شیخ عبد المجید منصور از دیگر وهابیون سعودی در ماه رمضان برای ایراد سخنرانی و آموزش تفکرات سلفی وهابیت وارد پایتخت تونس شد. این شخص همچنین در چهارمین نشست تبلیغی وهابیون حضور یافت. (16 اوت - حی تضامن – میدان هیشر تونس).

در همین ماه، فهد زلفاوی به دعوت انجمن وهابی «طریق الارتقاء» که با پول قطر و عربستان تغذیه می‌شود، وارد شهر تطاوین در جنوب تونس شد و فعالیت های تبلیغی زیادی را در مسجد عباس به انجام رساند. باید گفت کمی پیشتر، جریان سلفی با در اختیار گرفتن این مسجد به مقام "عبد بوجلیده" تعرض کرده است.

«نور الدین خادمیم وزیر امور دینی تونس در مصاحبه با شبکه فرانس پرس گفته است که مساجد کانون مبارزات سیاسی نبوده و باید محلی برای تبلیغ ارزش‌های دینی، همچون گذشت و احترام به یکدیگر باشد.

خادمی، با بیان اینکه از5000 مسجد تونس 400 تای آن در اختیار سلفی‌هاست می‌افزاید: حدود 50 مسجد تشنج آفرین هستند و در این میان بیشتر تظاهرات سلفی‌ها از مسجد فتح آغاز می‌شود.

اقدامات سلفی ها در ویترین تحولات سیاسی تونس

ذکر این نکته نیز ضروری است که اخیراً گروه های تندرو سلفی، تظاهرات فرهنگی تونس را آماج حملات خود قرار داده ‌اند.

در 16 اوت ماه جاری، 200 سلفی مسلح به بهانه حمایت نظام سوریه از سمیر قنطار، اسیر سابق لبنان در سرزمین‌های اشغالی با در دست داشتن چوب و سنگ و قمه، به حاضران در جشنواره «حمایت از اقصی» در شهر بنزرت حمله کردند که در این میان چهار نفر از جمله یک افسر پلیس زخمی شدند.

در 15 اوت، مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی موسیقی صوفیانه و روحانی در قیروان برگزار شد . در این مراسم سلفی‌ها مانع از آن شدند که گروه موسیقی ایرانی برنامه خود را اجرا کنند. بهانه آنها این بود که این گروه شیعه هستند. روز قبل از این تاریخ نیز سلفی‌ها در شهر بورقیبه از توابع استان بنزرت مانع از اجرای برنامه لطفی عبدلی، کمدین تونسی شدند و وی را به دین ستیزی متهم کردند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران