مصر

وزير کشور که از سفر به شرم الشيخ مصر بازگشته است، با اشاره به کمک هاي ايران به پيشرفت و توسعه عراق، گفت: ايران تمام تلاش خود را براي برقراري ثبات و امنيت در عراق انجام مي دهد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت کشور، مصطفي محمدنجار، در پاسخ به سئوالي درخصوص موضع جمهوري اسلامي در اجلاس شرم الشيخ، اظهار داشت: ما در اجلاس شرم الشيخ موضوعاتي چون يکپارچگي و حفظ حاکميت دولت و مردم عراق، کمک در جهت ايجاد هر چه بيشتر امنيت و ثبات در جلوگيري از دخالت ديگران در امور داخلي مردم عراق را مورد تاکيد قرار داديم.
وي اظهار داشت: از ديگر مواضع ايران در اجلاس شرم الشيخ مي توان به کمک همسايگان به امنيت جمعي، اتخاذ راهکارهاي جديد براي افزايش تعاملات، طرح همکاري ها بين همسايگان و کشور عراق براي افزايش ثبات، امنيت، عمران و آبادي در کشور عراق، ايجاد همکاري هاي آموزشي، تبادل تجهيزات و انتقال تجربيات کشورها اشاره کرد.
وي با بيان اينکه ايران از تجربيات خوبي در زمينه هاي مختلف برخوردار است گفت: ايران آماده است که تمام اين تجربيات را در اختيار مردم عراق قرار دهد تا مردم اين کشور طعم شيرين شرايط امنيت و آرامش را بچشند.
وزير کشور در پاسخ به سئوال ديگري درخصوص اينکه آيا پنج نشست قبلي اهداف خود را درخصوص تأمين امنيت عراق محقق کرده است، بيان داشت: هدف ما اين است که امنيت در منطقه تأمين شود چرا که هرچقدر امنيت مردم عراق بيشتر شود ثبات، امنيت و همزيستي مسالمت آميز و اتخاذ راهکارهاي جديد براي کمک به آرامش و امنيت در منطقه بيشتر خواهد بود.
نجار تأکيد کرد: در هر صورت توافقات نبايد فقط روي کاغذ باشد بلکه بايد جنبه عملياتي به خود بگيرد ولي فکر مي کنم روند کلي در اين اجلاس ها مثبت است.
نجار با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران هميشه تمام مساعي و تلاش خود را براي کمک به ثبات و آرامش و امنيت عراق انجام داده است، گفت: دو کشور داراي تمدن و تاريخ مشترک و اشتراکات بسيار زياد در زمينه هاي مختلف هستند و تلاش مي کنيم که به کشور عراق کمک کنيم.
وزير کشور در پاسخ به سئوالي درباره اينکه عليرغم همه تلاش هايي که ايران انجام داده است، اما بعضي ايران را به دخالت در امور داخلي عراق متهم مي کنند پاسخ شما به اين اتهامات چيست و ايران چه گامهاي براي تأمين امنيت عراق برداشته است؟، تصريح کرد: اين اتهامات از ناحيه آمريکايي ها ، صهيونيست ها و حاميان آنها عليه جمهوري اسلامي زده مي شود، چرا که دشمنان ملت ايران در سطح منطقه به دنبال ايجاد پروژه ايران هراسي هستند در حاليکه جمهوري اسلامي ايران هميشه تلاش خود را در جهت حفظ ثبات و امنيت منطقه و به ويژه در عراق به کار برده است.
نجار با اشاره به حسن نيت و رفتار انسان دوستانه مردم ايران نسبت به آوارگان عراقي اظهار داشت: ما ناامني را ناشي از مداخله اجانب در منطقه و در عراق مي بينيم اگر اشغالگران از کشور عراق خارج شوند و اداره امور عراق را به دست مردم اين کشور بسپارند و اجازه دهند دولت آقاي مالکي به همراه ملتش بين همه اقشار، اقوام و عقايد مختلف يک اتحاد ملي برقرار کند برادران عراقي و همسايگان عراق خيلي خوب ميتوانند در کنار هم زندگي کنند.
وزير کشور همچنين در پاسخ به سئوالي در مورد اينکه واضح است که بين همسايگان عراق اختلاف نظر وجود دارد و در سايه اين اختلاف نظر کشورها چگونه به عراق کمک مي کنند؟ اظهار داشت: امنيت در عراق بستگي به امنيت در کشورهاي همسايه دارد و امنيت در کشورهاي همسايه بستگي به امنيت در عراق؛ و اين امري دوجانبه است.
وزير کشور اضافه کرد: اگر ما منطقي و عقلايي به اين موضوع نگاه کنيم همه همسايه ها بايد به آرامش در عراق کمک کنند تا بتوانيم با گروه هاي تروريستي مقابله کنيم.
محمدنجار با تأکيد بر اينکه ايجاد ثبات، آرامش، امنيت و توسعه زيرساخت هاي کشور عراق با کمک کشورهاي همسايه ممکن خواهد بود گفت: بيگانگان بايد از منطقه خارج و اداره امور را به مردم عراق بسپارند.
وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينکه در مورد رابطه دوجانبه ايران و عراق بحث مرزها مطرح است موضوع مرزهاي دوکشور به کجا رسيده و آيا اساس و پايه اين مسأله، موافقتنامه الجزاير است؟ تصريح کرد: در سال 86 موافقتنامه اي ميان معاون وزراي خارجه دو کشور ايران و عراق امضا شد و براساس آن قرار شد که مرز خشکي از قصر شيرين و عمليات توپوگرافي از خليج فارس به صورت مشترک شروع شود.
وزير کشور توضيح داد: عمليات خروج شناورها، احياي خط تالوگ، استقرار دفتر هماهنگي در دو کشور و لايروبي اروند انجام شده و علاوه بر آن همکاري لازم درخصوص تقويت مبادي رسمي و ايجاد مبادي جديد مثل ثمرچين در آذربايجان غربي و مهران در ايلام و بازارچه هاي متعدد در استان هاي مجاور عراق انجام مي شود.
وي با بيان اينکه مبناي ما قرارداد 1975 الجزاير است، گفت: کميته هاي دوجانبه کاملاً فعال هستند البته ما معتقديم برادران عراقي بايد مقداري روند اجرايي را سرعت ببخشند.
نجار در پاسخ به سئوالي در مورد اينکه ايران از عراق خواسته که از فعاليت گروه هاي مسلح مستقر در عراق از جمله گروهک پژاک جلوگيري کند، اظهار داشت: همه بايد به برقراري امنيت کمک کنيم و مي بايست با تهديدات تروريستي در منطقه برخورد کنيم. پژاک وابسته به بيگانگان است و از ناحيه اجانب تقويت مي شوند و سبب ناامني در منطقه هستند.
وزير کشور با بيان اينکه قطعاً براساس توافقات تلاش مي کنيم امنيت در منطقه برقرار شود و با گروه هاي تروريست به شدت مقابله خواهيم کرد گفت: اين گروه نه تنها باعث ايجاد ناامني در ايران بلکه در کشورهاي همجوار نيز هستند، البته اگر کسي حامل ناامني براي ايران شود با او برخورد خواهيم کرد.
وي در مورد موضع ايران در نشست مصر تصريح کرد: اعتقادمان اين است که امنيت گروهي بايد توسط کشورهاي منطقه تأمين شود و دولتمردان عراقي خودشان تأمين امنيت را به دست بگيرند و امنيت را برقرار کنند.
نجار افزود: در سطح منطقه هم معتقديم کشورهاي منطقه با همکاري و هماهنگي از امنيت مراقبت کنند و با گسترش سلاح، تروريسم و خطراتي که کشورهاي منطقه را تهديد مي کند، مقابله کنند.
وزير کشور با تأکيد بر اينکه ناامني سال هاي اخير ناشي از حضور نيروهاي بيگانه در منطقه است، گفت: ما امروز شاهد کشتار دسته جمعي زنان، کودکان و مردان در عراق و افغانستان هستيم آمريکا به بهانه مبارزه با تروريسم و جلوگيري از گسترش سلاح هاي کشتار جمعي وارد منطقه شد در حاليکه سلاح کشتار جمعي در عراق نبود و تروريسم هم به اين معنا وجود نداشت و اينها به بهانه مقابله با تروريسم افراد بي گناه را به خاک و خون مي کشند که قابل تحمل نيست.
وي افزود: فکر مي کنيم امورات و مقدرات مردم در عراق و افغانستان بايد به خودشان سپرده شود و کشورهاي همسايه کمک کنند تا امنيت برقرار شود.
نجار در پاسخ به سئوال ديگري در مورد حوادث تروريستي در کردستان، گفت: يکي از اهداف بيگانگان اختلاف افکني بين قوميت ها و برادران شيعه و سني است و در نقاط مختلف کشور به اين اختلافات دامن مي زنند گروهک تروريستي که داراي يک سري گرايشات سلفي گري هستند با کمک بيگانگان به ترورهاي کور در سنندج دست زدند.
وي با بيان اينکه اين ترورها باهدف اختلاف بين برادران شيعه و سني انجام شد تصريح کرد: عامل اين ترورها خيلي سريع توسط نيروهاي نظامي و اطلاعاتي شناسايي و دستگير شدند.
وي با تأکيد بر اينکه امروز ملت و قوميت هاي مختلف در ايران هوشيار هستند، گفت: مردم و مسئولان ايران موارد ضد امنيتي را رصد و با هوشياري با اين موارد برخورد مي کنند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران