الجزاير

ساكنان مناطق كوهستاني كايبليه واقع در الجزاير كه از سال‌ها آدم‌ربايي اعضاي القاعده خسته‌ شده‌اند در نهايت تصميم گرفته‌اند كه با اين گروه شبه‌نظامي به مبارزه پرداخته و به نيروهاي امنيتي كمك كنند تا به تعقيب و گريز آن‌ها بپردازند.

اين تصميم از سوي ساكنان اين منطقه كوهستاني، بهترين فرصت را پيش روي الجزيره قرار مي‌دهد تا اين گروه تروريستي را از اين كشور خارج كنند.

شبه‌نظاميان القاعده اگرچه در بيشتر مناطق الجزاير با شكست مواجه شده‌اند، اما آن‌ها هنوز هم در منطقه كوهستاني كايبليه فعال هستند؛ بخشي از دليل اين مسئله اين است كه بربرها در اين منطقه حضور دارند؛ مردمي كه پيش از عرب‌ها از ساكنان الجزاير بودند و مدت‌هاست كه با دولت مركزي در مبارزه هستند و حاضر نيستند اطلاعات مربوط به مكان و فعاليت‌هاي شبه‌نظاميان القاعده را در اختيار القاعده قرار دهند.

اما اوضاع در تابستان تغيير كرد؛ زماني كه شبه‌نظاميان القاعده در تابستان سال جاري ميلادي در يكي از روزهاي گرم‌ به يكي از پاسگاه‌هاي پليس حمله كردند و مقامات اين كشور را بر آن داشتند تا با برگزاري يك جلسه امنيتي اضطراري يك راهبرد جديد را براي مبارزه با شبه‌نظاميان طرح‌ريزي كنند. دولت الجزاير از ناكامي‌ها و سرخوردگي‌هاي بربرها به نفع خود براي مقابله با شبه‌نظاميان القاعده استفاده كرده است.

مقامات امنيتي الجزيره در اولين اقدام خود توانستند يكي از فرمانده‌هاي نظامي اين گروه را در ماه گذشته ميلادي دستگير كنند. پس از آن در تاريخ 14 اكتبر آن‌ها توانستند "بكاي بوآلم" كه همچنين با نام خالد الميغ شناخته مي‌شود و رييس روابط خارجي القاعده بود، بكشند. همچنين آن‌ها توانستند از طريق گزارش‌هاي محرمانه‌ به دست‌آمده از سوي مردم محلي چهار تن ديگر از شبه‌نظاميان را به قتل برسانند.

اين مسئله موجب شده تا برخي از مردم الجزاير اميدوار شوند كه الجزاير در نهايت مي‌تواند به اقدامات اين گروه شبه‌نظامي كه بيش از يك دهه به طول انجاميده پايان دهند.

اعضاي اين گروه شبه‌نظامي در حالي در اين منطقه كوهستاني محصور شده‌اند كه قدرت‌هاي جهان از سوي ديگر در حال انجام تمهيدات لازم براي اجراي يك مداخله نظامي در مالي و بيرون راندن شورشيان طوارق هستند.

در ماه ژوييه، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرد كه چگونه گروه شبه‌نظاميان القاعده در الجزاير كه زماني موجب ايجاد ترس و وحشت همگان بودند الان به عجز و ناتواني افتاده و جز انجام حملاتي كوچك به پاسگاه‌هاي ارتش در اين منطقه كوهستاني كار ديگري نمي‌توانند صورت دهند.

در حال حاضر نيز با همكاري نيروهاي امنيتي با مردم محلي اين احتمال وجود دارد كه آن‌ها از اين منطقه خارج شوند.

تدابير محلي يك نكته كليدي براي رسيدن به اين هدف است. يكي از دلايلي كه القاعده توانست اين منطقه را به مكان امني براي خود تبديل كند اين بود كه مردم كايبليه مدت‌ها بود كه با دولت مركزي الجزاير كشمكش داشتند. اگرچه آن‌ها هيچ وقت با ايدئولوژي اين گروه تندرو مشاركت نداشتند اما به شدت نسبت به ارتش، ژاندارم‌ها و پليس اين كشور بدگمان بودند. مردم منطقه كوهستاني كايبليه نيروهاي دولتي الجزاير را به عنوان نمايندگان سركوب‌گر دولت مركزي تلقي مي‌كردند.

آن‌چه موجب شد تا ديدگاه مردم اين منطقه در چند ماه اخير تغيير كند عمليات مداوم شبه‌نظاميان القاعده و آدم‌ربايي‌هاي آن‌ها عليه تجار برجسته اين منطقه براي تامين هزينه‌هاي مربوط به عمليات خود بود. مقامات محلي اعلام كردند كه در سال گذشته ميلادي بيش از 70 تن از تجار آماج آدم‌ربايي‌هاي اين گروه شبه‌نظامي قرار گرفتند و اين مسئله موجب شد تا باقي آن‌ها از اين منطقه فرار كنند. كارشناسات تخمين زده‌اند كه گروه شبه‌نظاميان القاعده توانسته‌اند طي چند سال اخير با استفاده از باج‌گيري‌هاي خود بيش از ميليون‌ها درآمد داشته باشند.

يكي از مقامات امنيتي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: اين آدم‌ربايي‌ها در نظر مردم كايبليه تلاشي از سوي تروريست‌هاي القاعده براي تقويت اقتصاد محلي است؛ منطقه‌اي كه در آن مشكل بيكاري بيداد مي‌كند.

محمود بلابس، رييس شوراي منطقه‌اي كايبليه گفت كه اگرچه اكثر ساكنان اين منطقه هنوز همان ديد را نسبت به ارتش و ژاندارم‌ها دارند اما فضاي اعتماد بين آن‌ها و پليس كشور روز به روز در حال افزايش است.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، "مجيد هميشه"، يكي از اعضاي نيروهاي دفاع غير نظامي محلي گفت: اگرچه مردم منطقه كايبليه به دليل سركوب‌گري‌هاي دولت مركزي و مخالفت‌هاي دولت با درخواست اين مردم براي تشكيل يك منطقه خودمختار سياسي و فرهنگي، هنوز هم نسبت به صحبت كردن با نيروهاي امنيتي بي‌ميل هستند، موفقيت‌هاي اخير نيروهاي امنيتي عليه شبه‌نظاميان به دليل‌ گزارش‌هاي محرمانه‌اي بوده كه مردم اين محل ارائه كرده‌ اند.

شبه‌نظاميان القاعده پس از آن‌كه ژنرال‌ها در سال 1992 انتخابات پارلماني را كه در آن‌ يك حزب اسلامي برنده شده بود لغو كردند با دولت الجزاير به مبارزه پرداخت. در جنگ بين دولت و شبه‌نظاميان القاعده 200 هزار تن كشته شدند.

دولت الجزاير توانست اين شبه‌نظاميان را كه در سال 2006 نسبت به القاعده اعلام وفاداري كردند مجبور به عقب‌نشيني كند و آن‌ها را منطقه كوهستاني كايبليه براند.

شاخه‌اي از اين گروه به جنوب الجزاير يعني به صحراهاي بي‌قانون شمال مالي، نيجريه و موريتاني رفته تا دوباره بتوانند به آدم‌ربايي‌هاي خود ادامه داده و مسيرهاي قاچاق خود را احيا كنند. آن‌ها به دور از دستان ارتش الجزاير توانسته‌اند موفقيت كسب كنند در حالي كه اعضاي اين گروه كه در پناه‌گاه‌هاي خود در منطقه كايبليه مستقر هستند در حال تحمل رنج و عذاب و ضعيف شدن هستند.

ريكاردو فابيني، تحليل‌گر گروه اوراسيا مستقر در لندن درخصوص مسائل شمال آفريقا گفته است كه بسيار زود است كه بگوييم اين پاياني براي القاعده است چرا كه دولت الجزاير اطلاعات چنداني براي مبارزه با اين گروه شبه‌نظامي در اختيار ندارد. هم‌چنين آمار دقيقي درخصوص شبه‌نظاميان القاعده در الجزاير وجود ندارد. هيچ كس نمي‌داند آن‌ها سالانه چند نفر را استخدام مي‌كنند و چند نفر اعمال تروريسي را بر اساس چارچوب برنامه آشتي ملي ترك مي‌كنند و چند تن از آنان كشته مي‌شوند.

اين تحليل‌گر گفت با اشاره به اين مسئله كه تروريسم در برخي‌ موارد در راستاي منافع دولت الجزاير است، گفت: تروريسم نقش مهمي را در سيستم سياسي الجزاير ايفا مي‌كند. ما نمي‌گوييم كه دولت الجزاير تروريسم را كنترل مي‌كند اما مطمئنا ايجاد سطح پاييني از ارعاب و وحشت براي ايجاد موازنه سياسي كارآمد است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران