سودان

رئیس حزب سوسیالیست عربی مصر تاکید کرد که حمله به کارخانه یرموک سودان بیانگر کوتاهی ارتش‌های عربی همسایه سودان و ضعف پدافند‌ دفاع زمینی آنها و هشداری به همه کشورهای عربی همسایه مصر است.

سرلشگر «عادل القلا» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره گفت که حمله رژیم صهیونیستی به سودان هشداری به همه کشورهای عربی همسایه مصر است تا به فعال‌سازی توافقنامه دفاع مشترک در سریع‌ترین زمان ممکن روی بیاورند زیرا روزهای آینده بسیار دشوار است و شاهد نفوذ به حریم مصر و کشورهای عربی همسایه مصر خواهد بود.

وی تصریح کرد: آمریکا به این دلیل به اسرائیل کمک می‌کند که اسرائیل را به منزله پنجاه و یکمین ایالت خود می‌داند و اسرائیل پایگاه استراتژیک آمریکاست تا استراتژی خود در منطفه بویژه در قبال نفوذ روسیه در سودان و سوریه را اجرا کند.

وی افزود: شایسته است که مصر، ایران را الگوی خود قرار دهد و همانند ایران رفتار کند که سعی دارد در مصر، سودان، یمن، سوریه و کل منطقه عربی حضور داشته باشد و ما باید سعی کنیم این مشکلات را حل کنیم در غیر این صورت اقتصاد مصر هرگز قوی نخواهد شد.

القلا اظهار داشت: سکوت سران عرب به این دلیل است که آنها کرسی‌های خود را مهم‌تر می‌دانند؛ برای حاکمان سعودی مهم این است که آمریکا تخت پادشاهی آنها را حفظ کند و برای همین است که آنها سعی دارند دوستی آمریکا را جلب کنند.

اگر این چهار کشور ائتلاف قدرتمند تشکیل دهند در آن صورت هشدار شدیدی به آمریکا و اسرائیل خواهد بود و آنها قبل از هر گونه اقدامی علیه هر یک از این کشورها باید میلیون‌ها بار اندیشه کنند.



****متن مصاحبه با سرلشگر القلا به شرح زیر است****



فارس: نظر شما درباه تجاوز به خاک سودان و حمله به کارخانه یرموک از سوی اسرائیل چیست؟

در این زمینه کوتاهی زیادی از سوی ارتش‌های عربی همسایه سودان و دستگاه‌های دفاع زمینی آنها صورت گرفت در حالی که ضروری بود که با این حمله مقابله کنند و این امر یک فاجعه به تمام معناست.



فارس: این هواپیماها چگونه به این منطقه‌ رسیده‌اند در حالی که 1000 کیلومتر تا خاک سودان فاصله است و 1000 کیلومتر دیگر نیز تا خود کارخانه یرموک فاصله وجود دارد و اینکه آیا این هواپیماها حریم هوایی کشورهای عربی را نقض کرده‌اند یا خیر؟ یا اینکه چگونه توانسته‌اند سوخت‌گیری کنند؟

دسترسی به سودان برای اسرائیل دشوار است و برای دسترسی به آن باید از حریم هوایی یمن، مصر و عربستان عبور کند و اگر زمان رژیم حسنی مبارک بود می‌گفتیم که بین اسرائیل و مصر همکاری وجود دارد اما اکنون چه باید بگوئیم؟

ما فرض را بر این می‌گیریم که پدافند هوایی و زمینی مصر و پدافند هوایی عربستان و یمن اشتباه کرده و با هواپیماهای اسرائیلی همدستی کرده‌اند و این هواپیماها از مرز مصر و سودان عبور کرده و از طریق دریای سرخ وارد خاک سودان و سپس مرز بین مصر و سودان شده‌اند و از ضعف پدافند هوایی لیبی نیز سوء استفاده کرده‌اند که در این صورت این هواپیماها باید از مکان کاملا نزدیک و فرودگاه‌های نزدیک به مرز مصر برخاسته‌ باشند بویژه اینکه فرودگاه‌های زیادی در صحرای النقب در وادی اردن وجود دارد.

و من از همه کشورهای عربی همسایه مصر می‌خواهم که به فعال‌سازی توافقنامه دفاع مشترک در سریع‌ترین زمان ممکن روی بیاورند زیرا روزهای آینده بسیار دشوار خواهد بود و حریم هوایی مصر و کشورهای عربی همسایه مصر شاهد نفوذ هواپیماهای اسرائیلی خواهد بود و اگر یک درگیری و یا جنگ احتمالی بین ایران و اسرائیل رخ دهد می‌بینیم که حریم‌های هوایی کشورهای عربی مورد نفوذ قرار خواهد گرفت بر این اساس ما از همین امروز خواهان فعال‌سازی توافقنامه دفاع مشترک موجود در اتحادیه عرب هستیم تا به این ترتیب اسرائیل حریم‌های هوایی کشورهای عربی را محترم بشمارد زیرا ما دوره دشواری را در پیش داریم و من می‌گویم که دولت فعلی مصر باید گفته‌های خود را به فعلیت تبدیل کند و ما خواهان حفظ حریم هوایی و خاک خود هستیم.



فارس: هدف اسرائیل از تلاش برای تقسیم سودان و تضعیف آن چیست؟ و آیا اسرائیل می‌تواند از طریق محروم کردن مصر از سهم خود در آب رودخانه نیل این کشور را تضعیف کند و برای این منظور نیز جبهه عریض و متخاصمی علیه مصر در کشورهای آفریقایی تشکیل دهد؟

اسرائیل برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند و مصر باید به خوبی بداند که اسرائیل ید طولایی در این قضایا دارد و ممکن است هر زمان اقدام به این کار بکند و این یک اقدام خصمانه علیه مصر است و بر این اساس ضروری است که دو مشاور دارای تفکر راهبرد نظامی در کنار «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر وجود داشته باشد در غیر این صورت ضعف و سستی مصر ادامه خواهد داشت و ما باید همه اتفاقاتی را که در اطراف ما رخ می‌دهد تجزیه و تحلیل کنیم و باید بدانیم که اگر در مقابل اتفاقاتی که در اطراف ما می‌افتد، سکوت اختیار کنیم ممکن است اقداماتی علیه ما صورت گیرد و ما دیگر نتوانیم کاری بکنیم.

و تا زمانی که جبهه خود را قدرتمند نکرده و به اسرائیل نشان ندادیم که ما می‌توانیم همانند دوره جمال عبدالناصر به غزه و سودان و هر منطقه عربی وارد شویم، کرامت ما بازنخواهد گشت.

فارس: چرا با وجود اینکه اسرائیل بسیاری از تعهدات و قوانین از جمله در رابطه با طرف فلسطینی را نقض می‌کند اما با این حال آمریکا از آن حمایت می‌کند و روزانه ده‌ میلیون دلار به اسرائیل اعطا می‌کند؟

آمریکا به این دلیل به اسرائیل کمک می‌کند که اسرائیل را به منزله پنجاه و یکمین ایالت خود می‌داند و اسرائیل پایگاه استراتژیک آمریکاست تا استراتژی خود در منطفه بویژه در قبال نفوذ روسیه در سودان و سوریه را اجرا کند.

اسرائیل استراتژی آمریکا در منطقه عربی را اجرا کرده است زیرا اسرائیل دست آمریکا برای ارعاب کشورهای عربی و یا هر کشوری در خاورمیانه است و الان می‌بینیم که آمریکا از اسرائیل برای ارعاب ایران استفاده می‌کند و اگر اسرائیل هم‌پیمان آمریکا نبود، آمریکا نمی‌توانست این کار را انجام بدهد بنابراین اسرائیل برای آمریکا واقعا مهم است به گونه‌ای که آمریکا از آن به عنوان ابزار فشار جهت سیطره خود در منطقه خاورمیانه و ارعاب رژیم‌های عربی در منطقه خلیج فارس که نفت و گاز را در اختیار دارند، بهره می‌برد و وجود اسرائیل ضامن منافع آمریکا است.



فارس: نظر شما درباره اعزام کشتی‌های جنگی ایرانی به سودان چیست؟

ایران حضوری قدرتمند در سودان و آفریقا دارد و این اقدام ایران نیز در راستای تلاش آن برای نشان دادن قدرت و حمایت خود از سودان است و پیش از این نیز ایران شناورهای دریایی خود را به یمن اعزام کرد و در حال حاضر نیز سعی دارد به سودان کمک کند همانگونه که در قضیه یمن و بحرین و دیگر کشورهای عربی شاهد آن بودیم. ایران تفاوت زیادی با مصر دارد؛ ایران از ظرفیت‌های قوی برای پیشرفت استراتژیک برخوردار است و مغزهای متفکری دارد که می‌توانند به پیشرفت استراتژیک آن کمک کنند اما در مصر بر عکس ایران هر کس اندیشه و ایده خوبی دارد، کنار گذاشته می‌شود.

شایسته است که مصر، ایران را الگوی خود قرار دهد و همانند ایران رفتار کند که سعی دارد در مصر، سودان، یمن، سوریه و کل منطقه عربی حضور داشته باشد و ما باید سعی کنیم این مشکلات را حل کنیم در غیر این صورت اقتصاد مصر هرگز قوی نخواهد شد و هرگز نمی‌توانیم مستقل از آمریکا و اسرائیل باشیم و همچنان اسیر تصمیمات آمریکا و اسرائیل باقی خواهیم ماند و وضعیت دوره مبارک در حال حاضر نیز وجود دارد و ما منتظر هستیم تا آمریکا برای ما تصمیم گیری کند و هزار بار محاسبه می‌کنیم و دلیل آن هم این است که ما همانند ایران بعد استراتژیک نداریم اما ایران ید طولایی در سوریه، سودان، یمن و لبنان دارد و از قدرتی برخوردار است که آمریکا از آن هراس دارد بنابراین مصر نیز باید برای حل این مشکل اقدام کند.



فارس: به نظر شما چرا کشورهای عربی و کشورهای منطقه با وجود همه درگیری‌ها و حوادث سکوت اختیار کرده‌اند؟

سکوت سران عرب به این دلیل است که آنها کرسی‌های خود را مهم‌تر می‌دانند؛ برای حاکمان سعودی مهم این است که آمریکا تخت پادشاهی آنها را حفظ کند و برای همین است که آنها سعی دارند دوستی آمریکا را جلب کنند و بنابراین تا زمانیکه آنها برای کسب دوستی آمریکا تلاش می‌کنند برای امت عربی نیز هرگز کاری انجام نخواهند داد اما ایران قدرت برتر است و از قدرت و نفوذ در منطقه برخوردار است زیرا قدرت کلاسیک نظامی دارد و هر لحظه امکان دارد به قدرت هسته‌ای تبدیل شود.



فارس: آیا به نظر شما وجود ارتباط بین کشورهای عربی و اتحاد مشترک عربی برای مقابله با اسرائیل و آمریکا ضروری است؟

باید به تقویت روابط کشورهای عربی با ایران که یک قدرت منطقه‌ای است، اهتمام ورزید و ما باید روابط خود با ترکیه را نیز قوی کنیم و محور ترکیه، ایران، عربستان و مصر تشکیل شود و اگر این چهار کشور ائتلاف قدرتمند تشکیل دهند در آن صورت هشدار شدیدی به آمریکا و اسرائیل خواهد بود و آنها قبل از هر گونه اقدامی علیه هر یک از این کشورها باید میلیون‌ها بار اندیشه کنند زیرا مصر، ترکیه، ایران و عربستان از کشورهای مهم و محور قوی در منطقه هستند که باید به آن توجه شود.



فارس: پیام شما به کشورهای عربی و مصر به منظور اتحاد برای مقابله با این حوادث و تحولات در منطقه چیست؟

پیام من به کشورهای عربی این است که نسبت به روزهای دشوار و دردناکی که در انتظار همه رژیم‌های عربی در آینده نزدیک است، هوشیار باشند و سعی کنند توافقنامه دفاع عربی مشترک را به اجرا درآورند و قدرت نظامی خود را تقویت و سعی کنند از هیمنه آمریکا و اسرائیل رهایی یابند و اگر کشورهای عربی این کار را انجام دهند در آن صورت قدرتی برای امت عربی در منطقه خاورمیانه وجود خواهد داشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران