پرس تي وي :جمانه فرحات ـ الاخبار
محمد سید طنطاوی شیخ الازهر قصد داشت از دانشکدههای وابسته به الازهر در شروع سال تحصیلی بازدید کند تا مطمئن شود که تدابیر لازم برای مبارزه با ویروس آنفلوانزای خوکی به اجرا در میآید؛ ولی این بازدید به سرعت تبدیل به درگیری کلامی با یکی از دانشجوهای دختری شد که روبنده داشت. این درگیری کلامی مقدمهای برای شروع فعالیت دولت مصر در ممنوع کردن پوشیدن نقاب در موسسات آموزشی شد.
شیخ الازهر در بازدید مذکور از دیدن دختری در کلاس دوم دبستان که پوشیه بر صورت داشت، شگفتزده شده و از او خواست تا روبنده را بردارد و با تحکم گفت: «اگر زیبا بودی خود این کار را میکردی».
الازهر پس از آن بلافاصله در صدد برآمد تا راهکاری میانه را برای منع روبنده به کار برده و صرفا در اماکن محدودی آن را مجاز بداند. پس از جلسهای فوری، شیخ طنطاوی بیانیهای را قرائت کرده و گفت: «الازهر با استفاده از پوشیه مخالف توسط زنان در زندگی خصوصی آنها مخالف نیست؛ ولی با استفاده از آن در محل نامناسب مخالف است و در این زمینه به رای فقهای مختلف اعتماد دارد که میگویند صورت زن، عورت نبوده و لازم نیست پوشیده شود».
پس از آن الازهر اعلام کرد که در استفاده از روبنده در دانشکدههایی که مردان نیز در آن حضور دارند، بلامانع است ولی در کلاسهای صرفا زنانه، ممنوع است.
این بیانیهها باعث شد تا بحث داغی در مصر شروع شود؛ به خصوص اینکه روشن شدن بیانیه الازهر در چارچوب مصوبه دولتی در سال 1995 است که استفاده از روبنده در موسسات آموزشی را ممنوع کرده بود. در آن سال یسری جمال وزیر آموزش مصر، دلیل مصوبه را بدین شکل ذکر کرد که استفاده از پوشیه باعث میشود تا ارتباط لازم میان دانشآموز و دانشجو با معلم و استاد برقرار نشود.
هانی هلال وزیر آموزش عالی مصر نیز پس از آنکه مشخص شد دست کم پانزده مرد با استفاده از روبنده به کلاسهای زنان رفت و آمد میکردند، استفاده از پوشیه را در حریم دانشگاه به شکل کامل ممنوع کرد.
این دلایل مذهبی و سیاسی باعث ناخشنودی اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین نیروی اپوزیسیون مصر شده و از شیخ الازهر خواستند تا از مقام خود استعفا دهد.
حمدی حسن سخنگوی اخوان المسلمین در این زمینه گفت: «طنطاوی دیگر نباید در مقام خود باقی بماند. او هر بار که دهان باز میکند، باعث کم شدن اعتبار الازهر میشود».
اظهارات طنطاوی باعث شد تا واکنشهایی در نقاط مختلف جهان نیز بروز کند. همام سعید مسئول اخوان المسلمین اردن از اظهارات طنطاوی ابراز شگفتی کرده و از او خواست تا حرفهای خود را پس بگیرد. گروه سلفی جندالله فلسطین نیز از اسلامگراهای مصر خواست تا در اعتراض به این اظهارات «دست به انقلاب زده و شرایط را برای فرعون زمان (حسنی مبارک) سخت کنند».
این حملات سخت باعث شد تا رسانههای مصری شروع به حمایت از شیخ طنطاوی کنند. الاخبار مصر نوشت: «امام بزرگتر از این حرفهاست و شکایتها نوعی واپسگرایی است».
نکته شگفتانگیز اینکه دولت مصر تصمیم گرفت تا فتوای شیخ الازهر را در شروع سال تحصیلی به اجرا بگذارد. مخالفان میگویند، این تصمیمگیری پیش از آنکه شرعی باشد، سیاسی است و هیچ آماری در مورد کسانی که از پوشیه استفاده میکنند، وجود ندارد، ضمن اینکه مشخص نیست آیا استفاده از روبنده با امنیت ملی مصر منافاتی دارد یا خیر.
در حالی که برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه، استفاده از روبنده را ممنوع کردهاند، برخی از گروههای اسلامگرا انتظار داشتند کشورهای مسلمان دست به تحرکی علیه این تصمیمگیری بزنند ولی به ناگهان متوجه شدند که نه تنها تحرکی در کار نیست؛ بلکه شیخ الازهر قبل از اروپاییها، استفاده از پوشیه را ممنوع کرده است.