مصر

سخنگوي وزارت خارجه مصر:
مصر تا ابد براي صلح ميان فتح و حماس منتظر نمي‌ماند

يكي از رهبران جنبش حماس اعلام كرد: اختلافاتي با قاهره درخصوص آشتي ملي فلسطيني‌ها نداريم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صلاح البردويل، از رهبران جنبش حماس به روزنامه عربستاني عكاظ گفت: علت تاخير سفر هيات حماس به قاهره ارتباطي به اختلافات ميان قاهره و حماس در قبال آشتي ملي فلسطيني‌ها ندارد بلكه علت سفر عمر سليمان، وزير اطلاعات مصر به خارج است.

البردويل عنوان داشت: تاريخ جديد سفر هيات حماس طي دو روز آينده تعيين خواهد شد.

وي درباره شروط حماس در قبال سند مصر گفت: آنچه كه ما مطرح كرديم شروط نيست بلكه برخي ملاحظات است كه با مسوولان مصري بررسي خواهيم كرد.

اين مسوول حماس عنوان داشت: قاهره هم‌چنان خواهان صلح است و حماس به تلاش مصر جهت حفظ وحدت ملي فلسطين اعتماد دارد.

از سوي ديگر سايت اينترنتي شبكه الجزيره به نقل از يك مقام حماس گزارش داد: ملاحظات حماس مربوط به سه بند است نخست مربوط به مرجعيت (چارچوب رهبري موقت) كه در ضمن بند سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) مطرح شده است، در اين بند آمده است كه يك چارچوب رهبري موقت تا زمان برگزاري انتخابات تشكيل شود كه مهمترين مسووليت آن حل و فصل مسايل سرنوشت ساز در خصوص فلسطين و تصميم‌گيري‌هاي توافقي در اين زمينه است.

اين مقام گفت: بندي از مسووليت‌ها در اين چارچوب در سند جديد مصر حذف شده است كه قبلا در سند مصر وجود داشت. در واقع اين مسووليت‌ها كه در يك اجماع ملي وجود دارد قابل چشم‌پوشي نيست.

اين مسوول بر اهميت اين بند بويژه بعد از تصميم تشكيلات خودگردان فلسطين جهت تاخير در بررسي گزارش ريچارد گلدستون، رييس كميته‌ي حقيقت ياب سازمان ملل به شوراي حقوق بشر تاكيد كرد و گفت: عملكرد تشكيلات خودگردان فلسطين بدون رعايت اصولي ملي موجب مي‌شود كه به آشتي ملي فلسطيني‌ها خسارت بزند.

وي بند دوم را معيارها و اصول بازسازي سيستم‌هاي امنيتي اعلام كرد كه يك بند خطرناك به آن اضافه شده است. بر اين اساس كه ايجاد هر گونه تشكيلات نظامي خارج از چارچوب ساختار در نظر گرفته شده براي هر سيستم امنيتي را ممنوع مي‌كند.

به گفته اين مقام از اين بند جهت نابودي گروه‌هاي مقاومت كه وابسته به هيچ تشكيلات و ارگان امنيتي وابسته به تشكيلات خودگردان فلسطين نيستند، استفاده مي‌شود.

وي بند سوم را كه حماس با آن مخالف است مربوط به مسووليت سازمان اطلاعات عمومي فلسطين اعلام كرد. بر اساس اين بند همكاري مشتركي ميان سازمان‌هاي كشورهاي دوست تشكيلات خودگردان وجود خواهد داشت تا به مبارزه با هرگونه تهديدات و ناامني‌ها در زمينه امنيت داخلي مشروط به معامله به مثل خواهد پرداخت.

اين مسوول حماس افزود:‌ باقي ماندن اين بند همكاري امنيتي با اشغالگران را توجيه مي‌كند و حماس و گروه‌هاي فلسطيني مخالف اين امر هستند.

از سوي ديگر حسام زكي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي مصر در گفت‌وگو با شبكه العربيه گفت: تاخير امضاي توافقنامه‌ي صلح ميان فلسطيني‌ها همانطور كه عزت الرشق، عضو حماس بيان كرده به قاهره مربوط نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه مصر تاكيد كرد: مصر آمادگي اين را ندارد كه تا ابد براي صلح ميان فتح و حماس منتظر بماند. ما از چند ماه پيش تلاش جهت پايان دادن به اختلافات ميان فلسطيني‌ها را آغاز كرده‌ايم و مصر شرايط تمامي گروه‌ها را دريافت كرده و اقدام به بررسي تمامي اين شرايط با حضور نمايندگان اين گروه‌ها كرده است. حتي جنبش حماس نيز شرايط خود را به قاهره فرستاده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي مصر گفت: چيزي كه موجب تعجب ما شده اين است كه حماس بارها در خصوص طرح توافقنامه شروطي را مطرح كرده است و ما در حال حاضر نسبت به اراده سياسي حماس جهت امضاي توافقنامه آشتي ملي ترديد داريم.

منابع آگاه در امان، پايتخت اردن نيز به روزنامه مصري الاهرام گفتند: روابط ميان مصر و حماس در پي تاخير در امضاي توافقنامه‌ي آشتي ملي در ‌آخرين لحظه بحراني شده است.

به گفته اين منابع، مسوولان مصري از عملكرد حماس در قبال اختلافات داخلي و تاخير در امضاي آن بسيار ناراضي هستند.

هم‌چنين عزت الرشق نيز گفت: اظهارات برخي از مسوولان تشكيلات خودگردان فلسطين درباره تعيين زمان انتخابات يك نوع تكروي است.

رشق گفت: ما خواهان برگزاري انتخابات در زمان معين خود و نيز متعهد به نتايج آن هستيم.

جنبش حماس از برنامه ريزي براي سفر هياتي از رهبران اين جنبش به قاهره به منظور اعلام موضع اين جنبش در قبال طرح پيشنهادي اصلاح شده مصر به مقام‌هاي اين کشور خبر داد و اعلام کرد که تلاش ها براي تعيين زمان اين سفر هم‌چنان ادامه دارد.

سامي ابو زهري، سخنگوي جنبش حماس در گفت‌وگوي ويژه با مرکز اطلاع رساني فلسطين خاطرنشان کرد: ملاحظاتي که قرار است هيات حماس از سوي اين جنبش به طرف مصري ارائه دهد مربوط به طرح پيشنهادي اصلاح شده است که طرف مصري مدتي پيش به جنبش حماس تحويل داده بود. از سوي ديگر، برخي بندهاي طرح پيشنهادي جديد مصر در جريان گفت‌وگوي ملي گروه‌هاي فلسطيني مورد بحث و بررسي قرار نگرفته بود و برخي از توافقات صورت گرفته در جريان اين گفت‌وگوها نيز در طرح مذکور گنجانده نشده است.

وي افزود: اما ما بر پايبندي خود به طرح پيشنهادي قبلي دولت مصر که موافقت خود با آن را اعلام کرده بوديم، تاکيد و اعلام مي‌کنيم که هيچگونه تغييري در اين زمينه به وجود نيامده است و ايرادات مطرح شده از سوي جنبش حماس تنها به برخي اصلاحات صورت گرفته در طرح جديد مربوط مي شود که در طرح قبلي مورد توافق جنبش حماس اشاره به آنها نشده بود.

ابو زهري تصريح کرد که جنبش حماس قصد اضافه کردن هيچ مورد جديدي به طرح پيشنهادي مذکور را ندارد و ملاحظات مطرح شده از سوي اين جنبش به اصلاحات گنجانده شده در طرح پيشنهادي جديد مربوط مي شود و اظهارات مقام‌هاي جنبش فتح مبني بر طفره رفتن جنبش حماس از امضاي توافقنامه آشتي ملي پوچ و بي اساس است.

وي تاکيد کرد که جنبش حماس به طرح پيشنهادي قبلي طرف ميانجي مصري هيچ ايراد و اشکالي را وارد نکرده بود، اما جنبش فتح ملاحظاتي را درباره آن مطرح کرده بود که محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان و رييس جنبش فتح در سخنراني خود در مقابل شوراي انقلابي جنبش فتح نيز به اين مساله اشاره کرده و گفت: جنبش فتح به طرف ميانجي مصري اعلام کرده است که هر گونه توافقنامه‌اي در زمينه آشتي ملي بايد به شروط طرف‌هاي بين‌المللي و برنامه سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) پايبند باشد.

سخنگوي جنبش حماس خاطرنشان کرد که اين مساله نشانگر اين است که جنبش فتح در واقع با طرح پيشنهادي قبلي مصر موافقت نکرده بود، بلکه همين طرح اصلاحي را قبول دارد.

وي در ارتباط با اعلام عباس مبني بر تصميم خود براي دعوت به برگزاري انتخابات در تاريخ 25 ژانويه سال آينده ميلادي نيز تصريح کرد که جنبش حماس بر برگزاري انتخابات تاکيد دارد، اما در عين حال معتقد است که اين انتخابات بايد بعد از دستيابي به توافق آشتي ملي برگزار شود، ولي عباس با اظهارات خير خود سعي در اعمال فشار و باجگيري از جنبش حماس دارد.

ابو زهري در پايان ضمن بي اهميت خواندن چنين تهديداتي از سوي عباس اظهار داشت: عباس بايد بداند که هر کنشي، واکنشي را به دنبال خواهد داشت و حماس با توجه به هر گونه تحولات جديد مواضع مناسبي را اتخاذ خواهد کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران