سومالي

وزیر دفاع سومالی معتقد است که دزدان دریایی از دولت‌ها و سازمان‌های خارجی حمایت مالی می‌شوند که مقابله با آنها امری ضروری است و ایران قادر است اوضان نابسامان در سواحل سومالی را بهبود بخشد.

«عبد الحکیم الحاج محمود فقیه» وزیر دفاع سومالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سومالی به تشریح سیاست‌های این کشور درباره مسئله دزدان دریایی، نقش ایران در سومالی، مسائل اقتصادی و چالش‌های سیاسی و امنیتی این کشور پرداخت.

وی معتقد است که نیروهای دولتی و نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی موسوم به «امیصوم» تقریبا ادغام شده‌اند و روابط بسیار خوبی با هم دارد.

وزیر دفاع سومالی: دزدان دریایی از القاعده هستند که از دولت‌ها و هیئت‌های بیگانه حمایت مالی می‌شوند

وزیر دفاع سومالی معتقد است که احیای نیروهای دریایی سومالی برای جلوگیری از عملیات دزدی دریایی در سواحل این کشور امری ضروری است با علم به اینکه سومالی مأمنی برای گروه‌های تروریستی و دزدان دریایی تبدیل شده است.

فقیه اظهارداشت که دولت سومالی از هر فرد و یا هر گروهی که می‌خواهد اهداف خود را از طریق مذاکره و به روش مسالمت‌آمیز تحقق بخشد، استقبال می‌کند خواه جنبش الشباب باشد و یا غیره.

ایران می‌تواند اوضاع نابسامان سواحل سومالی را بهبود بخشد

وی تصریح کرد که دولت ایران طرح‌های خیریه زیادی را در داخل سومالی اجرا کرد تا تعداد زیادی از آسیب‌دیدگان خشکسالی و قحطی سال گذشته را نجات دهد و این طرح‌ها همچنان ادامه دارد.

وی عنوان کرد که اعضای جنبش الشباب ترجیح می‌دهند سومالی مخفیگاه تشکیلات القاعده که به دنبال حمله و انفجار در منطقه شرق آفریقا هستند، باشد.

جنبش الشباب ترجیح می‌دهند سومالی مخفیگاه تشکیلات القاعده در منطقه شرق آفریقا باشد

فقیه در بخش دیگری از اظهارات به دو قرارداد منعقد شده با دولت ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید قرار است که آموزش نظامی نیروهای مسلح سومالی با هدف تشکیل نیروهای آموزش‌دیده، منضبط و مسلح را دولت ترکیه برعهده بگیرد همچنین بخشی از هزینه‌های مالی ارتش سومالی نیز تامین کند.

****متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است: ****

فارس: در موگادیشو شبه‌نظامیان مختلفی هستند که در داخل پایتخت سلاح حمل می‌کنند و هیئت‌های اطلاعاتی بیگانه مستقل از دولت حضور دارند، نظر شما در این باره چیست؟

درباره شبه‌نظامیان مسلح باید بگویم که دولت فدرال سومالی از 3 ماه پیش در حال تدوین طرح‌های نظامی برای توقیف شبه‌نظامیان غیرقانونی است که در اماکن عمومی و بازارها موجب آزار و اذیت مردم می‌شوند و به زودی این طرح‌ها در داخل پایتخت سومالی به اجرا درمی‌آید زیرا قلب کشور است و اگر امنیت در پایتخت به صورت مطلوب باشد وضعیت امنیتی کل کشور نیز مطلوب خواهد بود و روشن است که آرامش پایتخت مثال خوبی برای دیگر مناطق است.

ما می‌خواهیم با همه اشکال حمل سلاح غیرقانونی مبارزه کنیم به استثنای افرادی که بنا به دلایل قانونی اجازه حمل سلاح به آنها داده شده است بنابر این اماکن عمومی از همه پدیده‌های مخل امنیت خالی خواهد شد به گونه‌ای که اجازه حمل سلاح تنها به نیروهای مسلح دولتی که وظایف خود را در قبال وطن ایفا می‌کنند، داده خواهد شد.

هیئت‌های امنیتی و بیگانه در داخل پایتخت حضور دارند و این بخشی از فعالیت‌های وزارت کشور و امنیت ملی است که این هیئت‌ها باید در وزارت کشور به ثبت رسیده باشند و ما با هر گونه سلاحی که امنیت و ثبات پایتخت را تهدید می‌کند، مخالف هستیم و امیدواریم که هیچ شخص حامل سلاح در موگادیشو وجود نداشته باشد و به زودی پایگاه‌های نظامی به منظور تخلیه شهر از تمام عناصر مسلح ایجاد خواهد شد.

فارس: شما قبلا گفته بودید که تصمیم دارید نیروهای دولتی سومالی با نیروهای اتحادیه آفریقا«امیصوم» ادغام شوند، این موضوع به کجا رسید؟

نیروهای دولتی و نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی موسوم به «امیصوم» تقریباً ادغام شده‌اند و روابط بسیار خوبی با هم دارد و در جنگ‌های کنونی دولت سومالی با جنبش جوانان مرتبط با تشکیلات القاعده، مشارکت دارند و همچنین طرح‌های مشترک برای احیای امنیت و ثبات از جمله طرد جنبش جوانان از کشور وجود دارد.

فارس: آیا ممکن است جزئیات توافقنامه‌های نظامی اخیر امضا شده بین شما و دولت ترکیه را بفرمائید؟

درخصوص این توافقنامه‌ها باید بگویم که ما با مسئولان ترکیه دو توافقنامه امضا کرده‌ایم: تامین آموزش نظامی نیروهای مسلح سومالی با هدف تشکیل نیروهای آموزش‌دیده، منضبط و مسلح سومالی که در این رابطه دولت ترکیه قول داده است بر اساس توافقنامه امضا شده نقش موثری را در آموزش افسران فرمانده نیروهای سومالی ایفا کند.

توافق دوم نیز مربوط به تامین حمایت مالی از ایجاد ارتش سومالی و توسعه آن است که از طریق پوشش بخشی از بودجه نظامی وزارت دفاع سومالی صورت خواهد گرفت و از این حیث از دولت ترکیه تشکر می‌کنیم.

فارس: آیا اخبار مربوط به تصمیم دولت سومالی برای احیای نیروهای دریایی این کشور در چارچوب بخشی از تلاش‌های آن برای مبارزه با عملیات دزدی دریایی در منطقه صحت دارد؟

احیای نیروهای دریایی سومالی برای جلوگیری از عملیات دزدی دریایی در سواحل این کشور امری ضروری است با علم به اینکه سومالی مأمنی برای گروه‌های تروریستی و دزدان دریایی تبدیل شده است و حل این قضایا نیز تنها از طریق تشکیل نیروهای دریایی سومالی که از بیش از 20 سال پیش در کشور فعالیت ندارند، ممکن است.

جامعه جهانی میلیاردها دلار برای کشتی‌های جنگی که در طول سواحل سومالی برای مبارزه با دزدان دریایی مستقر هستند، هزینه می‌کند و بهتر است این هزینه هنگفت را برای کمک به دولت سومالی به منظور ایجاد نیروی دریایی هزینه کند به جای آنکه کشتی‌های دریایی نظامی را به سومالی اعزام کنند با توجه به اینکه نیروهای دریایی ما نیز در صورت تشکیل و تجهیز به سلاح و حمایت مالی از آن قادر هستند با دزدان دریایی به راحتی مقابله کنند.

فارس: دولت سومالی چه طرح‌هایی را برای مقابله با عملیات دزدی دریایی تدارک دیده است؟

ما به عنوان دولت سومالی به طور جدی با عملیات دزدی دریایی مخالف هستیم زیرا عملیاتی وحشیانه و ددمنشانه است و باید این افراد را از این رفتارهایی که مغایر با شریعت اسلامی و قوانین بین‌المللی است، دور کنیم و دولت سومالی در این باره و به منظور جلوگیری از عملیات دزدی دریایی در منطقه تصمیم به احیای نیروی دریایی گرفته و سعی دارد جامعه جهانی را به کمک به سومالی در این قضیه هدایت کند زیرا دیدگاه دولت سومالی این است که باید حمایت مالی لازم از نیروی دریایی سومالی و حل ریشه‌ای این مشکل بعمل آید.

فارس: آژانس اطلاعاتی آمریکا(اف بی ای) در گزارشی اعلام کرد که این دزدان دریایی با تشکیلات القاعده مرتبط هستند تا چه حد این موضوع صحت دارد؟

این امر ممکن است، البته بنده شخصا این گزارش را ندیده‌ام اما مشخص است که این گروه‌ها از دولت‌ها و هیئت‌های بیگانه حمایت مالی می‌شوند اما به نظر می‌رسد هدف آنها ربایش کشتی‌های عبوری از سواحل سومالی و برهم زدن امنیت و ثبات کشور است تا به این ترتیب به ثروت‌های مالی دست یابند و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و به نظر بنده مقابله با این افراد نیز جز با ایجاد نیروی دریایی سومالی ممکن نیست.

فارس: اعضای جنبش الشباب(جوانان) چه کسانی هستند؟

شما می‌دانید که رهبران این جنبش و اعضای آن ترکیبی از بیگانگان و سومالیایی‌ها هستند و جهانیان این را می‌دانند و از خوش شانسی ما جنبش الشباب در درگیری‌های اخیر شکست سنگینی متحمل شد و در نتیجه آن از بیشتر مناطق تحت سیطره خود عقب‌نشینی کرد و مسئولان ارشد آن نیز پا به فرار گذاشته و به کشورهایی که هم اکنون با جنگ و هرج و مرج مواجه هستند، گریختند و دولت نیز به برخی عناصر این جنبش که به طور داوطلبانه به صفوف ارتش پیوسته و مورد عفو دولتی قرار گرفتند، در این باره به آنها آگاهی می‌دهد.

فارس: این گروه به کدام کشورها وصل هستند؟

این جنبش با برخی کشورها مرتبط است و روابط خوبی نیز بین آنها وجود دارد اما برخی از این کشورها دچار فروپاشی کامل شدند و من نمی‌خواهم به نام آنها اشاره کنم در نتیجه این جنبش سرمایه مالی که آنها را به ادامه جنگ با دولت تشویق کند، ندارد بویژه اینکه فعالیت‌های آن در سومالی تضعیف شد.

فارس: آمریکا اعلام کرده بود که در مقابل قتل و یا دستگیری برخی از مسئولان برجسته جنبش الشباب، پاداش مالی پرداخت می‌کند بنابراین آیا ممکن است با آنهایی که تحت تعقیب آمریکا هستند، وارد گفت‌وگو شد؟

دولت سومالی از هر فرد و یا هر گروهی که می‌خواهد اهداف خود را از طریق مذاکره و به روش مسالمت‌آمیز تحقق بخشد، استقبال می‌کند خواه جنبش الشباب باشد و یا غیره، ما روسای این جنبش را تشویق می‌کنیم که به سرنوشت وطن جنگ‌زده خود بیاندیشند و دست از نبردهایی که در برابر راه‌حل مسالمت‌آمیز در کشور ممانعت می‌کند، بردارند اما به نظر می‌رسد که برخی از اعضای این جنبش ترجیح می‌دهند سومالی مخفیگاه تشکیلات القاعده که به دنبال حمله و انفجار در منطقه شرق آفریقا هستند، باشد. بنابر این ما از این جنبش می‌خواهیم که به توصیه‌های ما که از طریق رسانه‌های خبری اعلام می‌کنیم، گوش دهند و دولت همواره آماده گفت‌وگو با آنهاست.

فارس: آیا کشتی‌های جنگی ایرانی که اکنون در خلیج عدن در چارچوب کشتی‌‌های بین‌المللی حضور دارند برای شما فایده‌ای دارد و از این جهت که ایران یک کشور اسلامی و دارای منافع مشترک استراتژیک با سومالی است، این امر برای سومالی مفید است؟

ما اطلاعات کافی درباره کشتی‌های ایرانی که در خلیج عدن حضور دارند، نداریم اما بهتر است که کشتی‌های جنگی که در سواحل سومالی حضور دارند با دولت فدرال در تماس دائمی باشند و سعی نکنند عملیات نظامی بدون هماهنگی با دولت سومالی انجام دهند اما کشتی‌های جنگی ایرانی که اکنون در سواحل خلیج عدن هستند، اینها جزء کشتی‌های خارجی حاضر در آبهای خلیج عدن هستند و ما از تلاش‌های ایران به عنوان کشور دوست و مسلمان قدردانی می‌کنیم و معتقدیم که ایران قادر است اوضاع نابسامان سواحل سومالی را در سایه توافقنامه‌ها و منافع مشترک بین دو کشور بهبود بخشد.

فارس: نظر شما درباره روابط سومالی و ایران چیست؟

دولت ایران طرح‌های خیریه زیادی را در داخل سومالی اجرا کرد تا تعداد زیادی از آسیب‌دیدگان خشکسالی و قحطی سال گذشته را نجات دهد و این طرح‌ها همچنان ادامه دارد و از جمله آن طرح‌های بهداشتی است که ایران در این باره نسبت به دیگر کشورهای کمک‌کننده، نقش بارزی را ایفا می‌کند اما در حال حاضر ما از ایران می‌خواهیم که با ما در زمینه عمران و آبادانی همکاری کند و امیدوار هستیم که به درخواست ما پاسخ دهد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران