آفريقا

عملیات خونبار گروگانگیری در الجزایر دیروز پس از چهار روز با حمله نهایی ارتش این کشور پایان یافت اما باید منتظر ماند آتش جنگ مالی پس از الجزایر به کدام کشور سرایت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای ویژه الجزایر در حمله‌ای خونبار برای پایان دادن به چهار روز ماجرای گروگانگیری در تاسیسات گازی ان امیناس دیروز شنبه وارد عمل شدند و تلفات این عملیات در بعد انسانی فاجعه بار بود.

دولت الجزایر شنبه شب اعلام کرد که حادثه گروگانگیری در تاسیسات گازی ان امیناس با کشته شدن 32 تروریست گروگانگیر و 23 گروگان پایان یافت.

این گروگانگیری در اوایل چهارشنبه گذشته برابر با شانزدهم ژانویه 2013 آغاز شد، در این حادثه افراد مسلح که خود را از گردان «الموقعون بالدماء»، وابسته به القاعده در مغرب اسلامی معرفی کرده بودند با حمله به تاسیسات گازی ان امیناس در جنوب غرب الجزایر نزدیک مرز با لیبی صدها تن از کارگران الجزایری و خارجی را که در آنجا کار می‌کنند، به گروگان گرفتند.

این گروه تندرو مسلح دلیل خود برای گروگانگیری را مداخله نظامی فرانسه در مالی و حمایت کشورهای غربی و همچنین الجزایر از جنگ در مالی اعلام کرد.

رهبر این گروه «مختار بلمختار» که از جنگجویان سابق القاعده در افغانستان بوده است در تماس با خبرگزاری موریتانی گفته بود که گروگانگیران می‌خواهند درباره توقف جنگ در شمال مالی با الجزایری‌ها و فرانسوی‌ها مذاکره کنند و مبادله گروگان‌های آمریکایی با افراد زندانی در آمریکا را پیشنهاد می‌دهد.

گروگانگیران الشیخ عمر عبدالرحمن مصری و عافیه صدیقی که در آمریکا به اتهام فعالیت‌های تروریستی در زندان به سر می‌برند در مقابل آزادی گروگان‌های آمریکایی خواستار شده بودند.

این در حالی است که دولت الجزایر با رد مذاکره در پنجشنبه گذشته ضمن محاصره کامل تاسیسات ان امیناس حملات هوایی خود را علیه گروگانگیران آغاز کرد که به کشته شدند دستکم 18 گروگانگیر در روز پنجشنبه و جمعه و آزادی بیش از 500 تن از گروگان‌ها منجر شد.

در این بین اخبار ضد و نقیضی نیز درباره شمار گروگان‌های خارجی کشته شده در این حملات و ملیت آنها منتشر شده بود.

باند گروگانگیر در جمعه شب گذشته اعلام کرد که هنوز هفت تن از خارجی‌ها شامل 3 تبعه بلژیکی، 2 آمریکایی، یک ژاپنی و یک انگلیسی را در گروگان دارند.

اما ارتش الجزایر حمله نهایی خود را در روز شنبه علیه پایگاه گروگانگیران در ان امیناس انجام داد که طی آن 11 تن از گروگانگیران و 7 گروگان خارجی کشته شدند.

اگرچه ارتش الجزایر پس از آن اعلام کرد که هفت گروگان خارجی به دست گروگانگیران به تلافی حملات ارتش اعدام شده‌اند.

گروگانگیران همچنین تهدید کرده بودند که تاسیسات گازی را منفجر خواهند کرد اگرچه بخش‌هایی از آن را کاملا با مواد منفجره تخریب کرده بودند.

در تصاویری که از مهمات به جای مانده از آنان در تلویزیون الجزایر منتشر شده است مین‌های زمینی، نارنجک، مسلسل و مقادیر زیادی مهمات دیده می‌شود.

وزارت کشور الجزایر شنبه شب در بیانیه خود همچنین اعلام کرد: نیروهای الجزایری در این حادثه گروگانگیری 685 کارگر الجزایری و 107 کارگر خارجی را آزاد کردند.

وزارت کشور الجزایر گفت: باند گروگانگیر از 32 نفر تشکیل شده بود که سه نفر آنها الجزایری و متخصص در مواد منفجره بودند و مابقی از کشوری همسایه وارد خاک الجزایر شده بودند.

این بیانیه افزود: گروه مسلح مکان گروگانگیری را مین گذاری کرده بود و نیروهای الجزایر مقادیر زیادی سلاح جنگی از جمله شش فروند موشک با سکوی پرتاب موشک و خمپاره انداز و ده‌ها قبضه کلاشینکوف و دو تفنگ دوربین دار و خمپاره‌های آر پی جی و 10 بمب دستی و کمربندهای انفجاری از تروریست‌ها کشف و ضبط کردند.

وزارت کشور الجزایر همچنین گفت که لباس‌های نظامی کشوری خارجی و کامیونی حامل مواد منفجره و مهمات نیز از این باند گروگانگیر ضبط شده است.

دحو ولید قابلیه، وزیر کشور لیبی پنجشنبه شب اعلام کرده بود افراد مسلحی که در ان امیناس دست به گروگانگیری زده‌اند در پایگاهی در منطقه اللویغ در جنوب غرب لیبی برای عملیات آماده شده بودند و از آنجا وارد الجزایر شدند.

این در حالی است که علی زیدان، نخست وزیر موقت لیبی شنبه شب اعلام کرد افراد مسلحی که دست به عملیات گروگانگیری در تاسیسات گازی ان امیناس در جنوب شرق الجزایر زدند، هیج ارتباطی با لیبی ندارند.

علی زیدان تاکید کرد که اتهامات وزیر کشور الجزایر علیه لیبی بی پایه و اساس است.

نخست وزیر لیبی تاکید کرد: خاک لیبی هرگز برای عملیاتی که تهدید علیه کشورهای همجوار باشد مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

اقدام ارتش الجزایر در عملیات نظامی علیه حادثه گروگانگیری با واکنش‌های مختلف کشورهای غربی همراه بود.

کشورهایی که اتباعشان در تاسیسات گازی ان امیناس به گروگان گرفته شده بودند، از عملکرد الجزایر انتقاد کردند؛ اما فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه عملکرد و شدت عمل الجزایر در قبال گروگانگیران را تائید کرد.

اولاند که با تجاوز به مالی ارتش خود را برای مقابله با گروه‌های تندرو در شمال این کشور اعزام کرده است در مصاحبه‌ای کوتاه با خبرنگاران تاکید کرد که انتخاب الجزایر در شدت عمل در برابر گروگانگیران را درک می‌کند.

اولاند تاکید کرد: این ماجرای گروگانگیری و با توجه به عزم گروگانگیران در اقدامات شان و آمادگی آن‌ها برای قتل گروگان‌ها که این اقدام را نیز مرتکب شدند، به نظر من واکنش کشوری چون الجزایر در قبال این ماجرا مناسب بود.

اما نخست وزیر انگلیس درباره اتباع انگلیس مفقود شده در این گروگانگیری احساس خوبی ندارد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس گفت: در این گروگانگیری هنوز شش نفر از اتباع انگلیس مفقود هستند و یک نفر کشته شده است.

در پی این عملیات گروگانگیری خونین رئیس جمهور آمریکا نیز از آمادگی کشورش برای هرگونه همکاری با مقامات الجزیره خبر داد.

این در حالی است که مقامات وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به تهدیدات آدم ربایی در الجزایر، درباره سفر اتباع آمریکایی به این کشور هشدار داده بودند.

افزون بر آن، مقامات بلند پایه آمریکایی، کارکنان و دیپلمات‌های آمریکایی به همراه خانواده‌هایشان در الجزیره را برای ترک کردن این کشور مجاز دانستند.

اوباما ضمن محکوم کردن اقدام گروگان‌ها، شبه نظامیان را مسئول اصلی مرگ گروگان‌ها توصیف کرد.

از سوی دیگر هنوز برخی کشورها از مفقود شدن اتباع خود در ان امیناس خبر می‌دهند.

دولت مالزی اعلام کرد که دو تبعه این کشور در الجزایر مفقود شده و احتمال جان باختن یکی از آن دو وجود دارد.

نروژ شنبه شب از سرنوشت 5 تن از اتباع خود در عملیات گروگانگیری اخیر در نیروگاه گازی الجزایر نزدیک شهر إن أمیناس ابراز نگرانی کرد.

مقامات الجزایری می‌گویند: زرادخانه سنگین کشف شده از تروریست‌های گروگانگیر نشان می‌دهد که آنها به هیچ وجه آماده مذاکره نبودند.

به عقیده کارشناسان، الجزایر معتقد بود که باید این بحران باید هر چه سریع‌تر حل و فصل می‌شد تا الجزیره مجبور نشود تحت فشارهای احتمالی کشورهایی قرار گیرد که اتباعشان در آن محل گروگان بودند.

همچنین الجزایر به دلایل اقتصادی می‌خواست این بحران زودتر پایان یابد زیرا وقفه بیش از این در تولید گاز اوضاع را دشوار می‌ساخت و روزانه 11 میلیون دلار از توقف صادرات گاز از این تاسیسات خسارت به الجزایر وارد شده بود.

منابع امنیتی الجزایر گفتند که کشورشان خواست با این واکنش خود به گروه‌های تندرو درس بدهد تا آنها هرگز وسوسه نشوند به عملیات مشابه در دیگر مناطق الجزایر روی آورند.

مردم الجزایر نیز از حادثه گروگانگیری در ان امیناس نگران هستند و بر این باور هستند که این واقعه اخیر اوضاع اقتصادی و معیشتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از ساکنان الجزایر بیم دارند کاهش امنیت موجود در کشور موجب خروج شرکت‌های خارجی و از دست رفتن فرصت‌های شغلی باشد که برای آنها ایجاد شده است.

دولت الجزایر بر این باور است که اگر این طور عمل نمی‌کرد، از این پس بیش از این شاهد به گروگان گرفته شدن و کشته شدن اتباع غربی می‌بود و در این صورت الجزایر بیشتر مورد شماتت قرار می‌گرفت.

اگرچه انتظار می‌رود با ادامه جنگ در مالی کل منطقه ساحل آسیب پذیر شده باشد و همانگونه که آتش این جنگ به الجزایر رسید شاهد گسترش این جبهه به دیگر کشورهای غرب آفریقایی این بار شاید نه با گروگانگیری بلکه به اشکالی دیگر باشیم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران