مالي

پايگاه خبري بنياد فرهنگ استراتژيك در مقاله اي به بررسي دخالت نظامي فرانسه در مالي و اهداف پنهاني آمريكا از اين سناريوي نظامي پرداخته است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است: آيا ايالت متحده از دخالت نظامي فرانسه در مالي انتقاد خواهد كرد؟و اينكه اين مداخله آيا منافع آمريكا در آفريقا را به خطر خواهد انداخت؟

در رقابت تلخ قدرت هاي بزرگ، با شكست استعمارگر قديمي (فرانسه)در غرب آفريقا، دستاوردهاي مهمي براي ايالت متحده در گسترش حوزه نفوذ خود در اين منطقه مهم استراتژيكي و سرشار از منابع طبيعي، در پي خواهد داشت.

تاكنون، واشنگتن در سياست هاي فرامنطقه اي خود در قبال عملكرد نظامي فرانسه، واژگان "حمايت و كمك لجستيكي و نظارت" را براي مبارزه با شورشيان و اسلام گرايان در اين كشور غربي آفريقا به كار برده است. اما در كمال تعجب، ايالت متحده آمريكا پس از وارد عمل شدن نيروهاي نظامي فرانسه، هيچ تحرك نظامي در مالي نداشته است!

در اين بين لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا با استقرار نيروهاي نظامي در مالي موافقت نكرد و متعاقبا سخنگوي واشنگتن اعلام داشت كه آنها در حال بررسي گزينه هاي مختلف در اين خصوص مي باشند.

لس آنجلس تايمز روز جمعه در گزارشي اعلام كرد: در حال حاضر «بين كاخ سفيد و پنتاگون» بر مسئله «خطر شبه نظاميان اسلام گرا در غرب آفريقا» اختلاف نظر وجود دارد، از طرفي هم بسياري در دولت اوباما بر اين باورند كه در حال حاضر خطر قابل توجهي از سوي شبه نظاميان براي منافع و متحدان آمريكا در منطقه ديده نمي شود و نياز به اقدام نظامي فعلا به جد مظرح نمي گردد.

از اين رو واكنش رو به عقب آمريكا از مواضع حمايتي اش، اسباب نگراني رئيس جمهور فرانسه در مورد امكان تنها شدن فرانسه در سناريوي جنگ با شبه نظاميان مالي را پس از حادثه گروگانگيري و كشتار اخير نيروگاه الجزيره، تقويت مي كند.

پيشتر سخنگوي گروه شبه نظامي مالي هشدار داده بود كه دخالت نظامي فرانسه در واقع گشودن درهاي جهنم به روي پاريس تلقي مي گردد و چنين اقدامات تلافي جويانه اي عليه شهروندان كشورهاي غربي باز هم تكرار خواهد شد.

نزديك به 30،000 فرانسوي مهاجر(غير نظامي) در مستعمرات سابق فرانسه در شمال آفريقا زندگي مي كنند و فرانسه با دارا بودن بزرگترين جمعيت مسلمانان در اروپا،بيشتر از پيش در معرض خطر اقدامات تلافي جويانه قرار دارد.

به گزارش رسانه هاي فرانسوي موجي از نگراني ها در بين ساستمداران فرانسوي در مورد احتمال انزواي فرانسه در جنگ مالي و عدم كمك متحدان اروپايي و كمك هاي لجستيكي امريكا به وجود آمده است.

به گزارش رسانه هاي فرانسوي:در حال حاضر "فرانسه پس از شكست حملات هوايي عليه شورشيان مالي، به دنبال متحدان جديدي براي جنگ مالي مي باشد و به نوعي در ميدان جنگ احساس تنهايي مي كند".

ورود 40 سرباز توگويي از همسايه جنوبي مالي و 3،500 سرباز از بلوك غرب آفريقا،به سختي بد گماني هاي فرانسه را تسكين خواهد داد.

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه كه هفته گذشته در مورد شكست تروريست ها ژست رسانه اي حق به جانبي گرفته بود، با شرايط پيش آمده در انتظار همراهي ديگر كشورهاي اتحاديه اروپا در بحران مالي مي باشد.

موضوع نگران كننده براي فرانسه اين است كه واشنگتن اكنون در مورد مداخله نظامي در مالي عزم راسخي ندارد و با نوعي بي ميلي رفتار مي كند.

در پاسخ به سؤال مطرح شده در مورد استقرار احتمالي نيروهاي آمريكا براي كمك به ارتش فرانسه و مالي، ويكتوريا نولاند، سخنگوي واشنگتن اظهار داشت:"ما تحت محدوديت هاي ضد كودتا از تخصيص بودجه نظامي براي يك كودتا ديگر در راستاي اعاده دموكراسي، با موانعي روبه رو هستيم".

اين اظهار نظر مربوط به كودتاي نظامي ماه مارس گذشته مالي بيان شد، اين كودتا توسط قبايل طارق و دو گروه ديگر انجام شد.

چنين احتمال مي رود كه انصار الدين و جنبش وحدت و جهاد در غرب آفريقا،با گروه القاعده كشور مغرب در حمله انتحاري به نيروگاه گازي الجزاير نقش داشته اند. اما اين ظاهرسازي قانوني آمريكا براي توجيه عدم دخالت در سناريوي مالي قانع كننده نمي باشد، چرا كه با توجه به سابقه مداخلات نظامي بيرحمانه واشنگتن و حمايت از استبداد بيش از چندين دهه در بسياري از كشورها، از جمله قاره آفريقا، كاملا در تناقض مي باشد.

جالب اينكه در گزارش اين هفته نيويورك تايمز خوانديم: "ايالت متحده تهديد مبهمي از سوي شبه نظاميان مالي درك مي كند".

در اين مقاله چنين آمده بود: «مقامات واشنگتن هنوز هم درك امپرسيونيستي از گروه هاي شبه نظامي دارند؛ گروهك هايي كه براي خود يك پناهگاه امن در مالي ايجاد كرده اند. آنها در مورد اينكه آيا برخي از اين گروه ها تهديد جدي براي ايالت متحده مي باشند يا نه، هنوز اجماع نظر ندارند.

اين روزنامه به نقل از رئيس فرماندهي ايالت متحده آفريقا، ژنرال كارتر هام بعد از مداخله فرانسه مي نويسد: ژنرال در پاسخ به اين سوال كه آيا گروه هاي شبه نظامي در مالي براي ايالت متحده آمريكا، خطر بالقوه اي مي باشند يا نه، اظهار داشت: «احتمالا نه».

اين اظهار نظر در خور خود قابل تامل است. تنها در ماه گذشته، "كارتر هام" در گفتگو با روزنامه تايمز اظهار مي داشت كه كشور مالي در حال تبديل شدن به يك پايگاه جهاني جديد براي القاعده و ديگر گروههاي تروريستي اسلامگرا حركت مي كند. در آن گفتگو كارتر علنا در مورد اين امر هشدار داده بود.

وابسته القاعده در شمال آفريقا به اداره اردوگاه هاي آموزش تروريستي در شمال مالي و فراهم كردن سلاح، مواد منفجره و كمك هاي مالي به سازمان هاي اسلامگرا و ستيزه جويان در شمال نيجريه مبادرت دارد و القاعده در كشور مغرب،پس از كنترل بر بخش شمالي اين كشور فقير در ماه مارس به استخدام افراد در سراسر جنوب صحراي آفريقا، خاور ميانه و اروپا اقدام داشته است.

روزنامه تايمز ارزيابي ژنرال هام را به عنوان "دقيق ترين و جدي ترين تجزيه و تحليل نظامي آمريكا پس از تصرف بخش شمالي مالي توسط القاعده و گروه هاي افراطي مي داند". در پايان ژنرال هام اظهار مي دارد كه: "اكنون براي اقدام جامعه بين المللي، به رهبري كشورهاي آفريقايي براي حل بحران مالي پيش از پيش احساس نياز مي گردد".

مسئله ديگر اينكه، در طي 10 سال گذشته پنتاگون 600 ميليون دلار براي توسعه روابط حسنه با ارتش مالي در غرب و شمال آفريقا، از جمله مالي، نيجريه، بوركينافاسو و الجزاير هزينه كرده است. يكي از بزرگترين پايگاه هاي سازمان سيا در آفريقا در الجزاير در مرز شمالي مالي قرار دارد، كه پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا بر روي اين منطقه از اين پايگاه صورت مي پذيرد. از سال 2002، ايالت متحده اجراي برنامه هاي ضد شورش در مالي را آغاز كرد و جالب اينكه با ارتش مالي نيز روابط بسيار نزديكي داشته است.

رهبر كودتاي ماه مارس گذشته، كاپيتان "خف آمادو سانوگو" بين سالهاي 2004 تا 2010 در پايگاه تفنگداران دريايي ايالت متحده در كوآنتيكو، ايالت ويرجينيا، آريزونا، جورجيا و تگزاس در دوره هاي آموزش نظامي خاصي شركت داشته است.

واقعيت اين است كه با اين سطح از حضور نظامي و اطلاعاتي آمريكا در مالي و كشورهاي همسايه آن، تهديدي بالقوه اي منافع آمريكا را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

مسلما، پس از حادثه گروگان گيري در الجزاير كه چند كارگر آمريكايي كشته شدند، وزير امور خارجه آمريكا هيلاري كلينتون و پانتا در اين خصوص موضع گيري جالبي داشتند. روز جمعه در بريتانيا، پانتا اظهار داشت واشنگتن با اين مسئله به شدت برخورد خواهد كرد. به گفته وي، تروريست ها بايد بدانند كه آنها نه تنها در الجزاير، بلكه در شمال آفريقا، در هر نقطه اي امن نخواهند بود و بايد تاوان اين كار خود را بدهند. «كساني كه به كشور و مردم ما حمله كنند، ديگر در امان نخواهند بود.»

با اين حال، جدا از پيشنهاد آمريكا درخصوص در اختيار قرار دادن هواپيماه هاي c-17 حمل نيروهاي نظامي به فرانسه، واكنش نظامي آمريكا به حوادث اتفاق افتاده در مالي قطعيت ديده نمي شود.
از انجاييكه واشنگتن تمايلي چنداني به مداخله مستقيم در مورد حمايت از فرانسه در ماجراي ليبي از خود نشان نداده است، كمك هاي راهبردي و تجهيزاتي وعده داده شده به پاريس، هنوز بطور كامل انجام نشده است.

نتيجه اينكه آمريكا در رقابت امپرياليستي با قدرت هاي ديگر، در پي فرصتي ديگر براي گسترش حوزه نفوذ خود در منطقه اي غني از منابع طبيعي، آفريقا، مي باشد.

اكنون استعمارگر پير، فرانسه در سناريوي مالي وارد عمل شده است. آمريكا در مورد جنگ فرانسه در مالي چنين فكر مي كنند كه اگر، تهاجم فرانسه با ناكامي اين كشور در مالي همراه باشد، آمريكا فرصت مغتنمي براي گسترش نفوذ و جاي پاي خود بر ذخاير فراوان نفت ، گاز، فلزات و سنگ معدن منطقه بدست خواهد آورد.

در ادامه ايالت متحده با اقدام جنگي فرانسه در مالي مخالفت نكرده با اين اميد كه با زمين گير شدن اين استعمارگر در مالي، آمريكا ضربه مهلكي بر پايان نقش آفريني تاريخي فرانسه در منطقه آفريقا وارد كند. در پايان اينكه شكست فرانسه، برد سياسي استراتژيك آمريكا تلقي خواهد شد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران