تونس

یک فعال رسانه‌ای تونس با انتقاد از مبارزه با رسانه‌ها در کشورهای عربی منطقه، گفت که کشورهای عربی از نظر آزادی مطبوعات رتبه بسیار پایینی داشته و سران آن در صدر فهرست دشمنان آزادی مطبوعات و بیان جای دارند.

«فاهم بوکدوس» فعال رسانه‌ای تونس و رئیس مرکز آزادی مطبوعات "تونس" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، به دولت در مورد تلاش برای ارزیابی یکسان همه روزنامه نگاران به ادعای مبارزه با سران رسانه های تبلیغاتی در نظام سابق، هشدار داد.

وی که از زندانیان سیاسی سابق بود، با اشاره به فراهم شدن اندکی آزادی برای رسانه ها پس از انقلاب این کشور در عین حال در مورد خطر تلاش برای از بین بردن این آزادی از طریق محاکمه برخی روزنامه نگاران و یا به وحشت انداختن آنان هشدار داد.

بوکدوس تصریح کرد: مهم‌ترین مانع پیش روی رسانه های تونس، طولانی شدن دوره دیکتاتوری بود که در جریان آن سرکوب و سانسور بر رسانه ها اعمال می شد اما با انقلاب 14ژانویه 2011 این وضعیت از بین رفت و زمینه برای رسانه های آزاد فراهم شد و پیشرفت کمی و کیفی رسانه های تونس را بدنبال داشت.

این فعال رسانه ای تونسی افزود: پس از انقلاب، دهها روزنامه و مجله فعالیت خود را آغاز کردند و شبکه های رادیویی و تلویزیونی جدیدی نیز ظاهر شدند که حلقه انحصاری مطبوعات را شکسته و فضای جدیدی را بوجود آوردند.

روزنامه نگاران جوان، مسائل ممنوعه در نظام سابق را نبش قبر کردند

بوکدوس تصریح کرد: علاوه بر تنوع فعالیت رسانه ای، دهها روزنامه نگار جوان تونسی، ذهنیت نظارت و ممنوعیت ها را از بین برده و مسائل داغ مانند فساد وشکنجه را نبش قبر کرده و به مدافعان واقعی مشکلات مردم و بلند گوی انقلاب و اهداف آن تبدیل شدند.

وی در مورد اینکه آیا هشدار به محاکمه برخی خبرنگاران به این معنی است که آنان فراتر از قانون هستند؟ گفت: پاکسازی بخش رسانه ای با توسعه آن متفاوت است و ما تاکید داریم تا زمانی که خبرنگاران از حمایت کافی برخوردار نشوند، قوانین و خواسته های سیاسی به تنهایی نمی تواند نجات بخش رسانه ها باشد.

این فعال رسانه ای افزود: فعالیت رسانه ها در قالب پایبندی به اصول حرفه ای و مسئولیت پذیری و حفظ مضمون مسائل، معنی می یابد در حالی که در نهاد قضایی کسی که کارشناس ارزیابی محتوای کاری رسانه ای باشد وجود ندارد از همین رو کسی که قادر به ارزیابی آنان بوده و بتواند آنان را مورد بازخواست قرار دهد وجود ندارد و این نقصی است که امکان اظهار نظرهای مختلف و سیاسی کردن موضوع را فراهم می کند.

وی با اذعان به اینکه خبرنگار نیز مرتکب اشتباه می شود گفت: اشتباه با پاسخ صحیح و در چارچوب هیئت های اصلاح و ساختار سازمانی مانند شورای مطبوعات قابل اصلاح است.

مسیر انقلاب با فراز و نشیب همراه است

این فعال رسانه ای تونسی درمورد متهم شدن برخی خبرنگاران به رهبری انقلاب معکوس و بازگرداندن سران نظام سابق، اظهار داشت: مسیر انقلاب ها، مستقیم و مداوم نیست بلکه با فراز و نشیب همراه است و طبیعی است که در این شرایط برخی از نیروهای سابق که دیکتاتوری سابق ضامن منافع آنان بود از هر وسیله ای از جمله رسانه ها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند بنابراین در همین راستا برخی درصدد وسوسه اصحاب رسانه بر آمده و از بسیاری رسانه ها برای نجات اموال خود و بهبود بخشیدن وجهه نظام سابق و سرپوش گذاشتن بر فساد آن استفاده کردند.

بوکدوس درعین حال تاکید کرد: دراین خصوص باید با هوشیاری عمل و از زیاده روی خودداری کرد زیرا چه بسا این اقدام بار دیگر سیستم کنترل رسانه ای را برقرار کرده و آن را به خانه اول بازگرداند و موجب شود همه خبرنگاران با یک چوب زده شوند و این همان چیزی است که متاسفانه اکنون حاکم شده است تا جایی که برخی از حامیان دولت با طرح شعار پاکسازی رسانه ای تعدادی از روزنامه نگاران فاسد را در راس موسسات رسانه ای قرار داده اند.

وی درمورد حضور افرادی مانند زیاد الهانی و منجی الخضراوی که بوق تبلیغاتی رئیس جمهور سرنگون شده تونس بودند در دفتر اجرایی اتحادیه روزنامه نگاران گفت: صحنه رسانه ای تونس با نبود شفافیت در انتساب افراد روبه رو است که این وضعیت به عملکرد ضعیف اتحادیه ملی روزنامه نگاران باز می گردد.

بوکدوس در مورد راهکار اصلاح رسانه های تونس تصریح کرد: از زمان پیروزی انقلاب، بسیاری از گروههای سیاسی از اصلاح رسانه ها و حفظ بی طرفی آن سخن گفته اند اما تا کنون راهکاری برای تحقق عملی آن ارائه نشده است.

ساماندهی رسانه های تونس به تقویت اصول اخلاق حرفه ای نیاز دارد

وی اظهار داشت: به هر حال ساماندهی رسانه های تونس به اصلاح و قانونگذاری و تقویت پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای نیازمند است البته بدون اینکه دولت در این خصوص قیمومیت داشته باشد به ویژه اینکه تجربه نشان داده است هر دولتی به طور ذاتی به سمت کنترل رسانه ها و استفاده از آن در راستای دستور کار مورد نظر خود تمایل دارد.

این فعال رسانه ای تونسی در توضیح این مطلب افزود: دور کردن خبرنگاران از دایره کشمکش های سیاسی و در امان بودن آنان از فشارها و توصیه ها آغاز گر تغییر ریشه ای در ساختار کلی رسانه ای در کشور است.

وی در مورد اوضاع کنونی رسانه ها در جهان عرب گفت: با وجود فراهم شدن امکانات مالی و لجستیکی برای توسعه و تنوع رسانه ای، نبود قوانین عادلانه و خواست و اراده سیاسی واقعی موجب شده است این رسانه ها نتوانند نقش مورد انتظار خود را ایفا کنند تا جایی که بسیاری از خبرنگاران ترجیح می دهند به اروپا و آمریکا مهاجرت کنند.

بوکدوس در این خصوص یادآور شد که بسیاری از رسانه های عربی به ابزار تبلیغات دولتی تبدیل شده و در برابر شروط لابی های سیاسی و مالی سر تسلیم فرود آورده و از ماهیت واقعی خود دور مانده اند و در این میان تلاش های برخی برای ایجاد رسانه های حزبی و یا مستقل با حملات و فشارهای مختلفی روبه رو بوده است.

سران عرب در صدر فهرست دشمنان آزادی مطبوعات جای دارند

به گفته وی، سالها است که کشورهای عربی از نظر آزادی مطبوعاتی رتبه بسیار پایینی داشته و سران آن در صدر فهرست دشمنان آزادی مطبوعات و بیان جای دارند اما بهار عربی فرصتی را برای تغییر این وضعیت فراهم کرد به گونه ای که امکان ایجاد رسانه های جدید را که منعکس کننده اهداف انقلاب و وظایف آن باشند بوجود آورد.

بوکدوس درعین حال اظهار امیدواری کرد که این روند با همه مشکلات و موانع و نیز توطئه ها، رو به تغییر است و حتی در کشورهایی که بهار عربی را تجربه نکرده اند، تحول وسایل ارتباطی، ضامن پایان سانسور و سرپوش گذاشتن بر حقایق است تا جایی که شبکه های اجتماعی پشت انحصار رسانه ای و کنترل و سانسور را در آن به خاک مالیده وشرایطی را فراهم کرده اند که درحال حرکت به سمت ظهور صحنه جدید رسانه ای مبتنی بر اندیشه دمکراسی و ملی گرایی هستیم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران