مصر

تلويزيون آلمان در گزارشي اختصاصي قتل مروه الشربيني را از دو منظر داخلي در المان و از ديدگاه مسلمانان مصر بررسي کرد.
در اين بررسي مشهودترين موضوعي که جلب توجه مي کرد بي توجهي الماني ها به قتل اين زن با وجود ادعاي ازادي در اين کشور المان و انتقاد مصري ها ازاين مسئله بود.
شبکه تلويزيوني دويچه وله آلمان به مناسبت اغاز جلسه محاکمه قاتل مروه الشربيني در برنامه اي ويژه به بررسي علل قتل مروه الشربيني زن مسلمان مصري در دادگاهي در درسدن المان اقدام کرد.
به گزارش دويچه وله ؛ پرونده قتل مروه الشربيني دنيا را شوکه کرد. اين زن جوان باردار مصري تبار با هجده ضربه چاقوي يک مرد الماني در جلسه دادگاه در مقابل چشمان پسر سه ساله و همسرش به قتل رسيد.متهم به قتل اين زن مصري که به علل حقوقي از وي به نام "الکس دابليو "ياد مي شود روز دوشنبه در جلسه دادگاه حاضر شد. در جلسه دادگاهي که به قتل الشربيني منجر شد اين زن درحال دفاع از خود در برابر مردي بود که وي را "تروريست و اسلامگرا "معرفي کرده بود .
کشته شدن اين زن باعث خشم در دنياي اسلام شد و باعث شد تا اتهام " افزايش احساسات ضد اسلامي در آلمان "مطرح شود .جلسه ديروز دادگاه المان در حالي برگزار شد که حضور نيروهاي امنيتي و نيز رسانه هاي خبري دنيا در مقابل دادگاه بسيار سنگين بود .
درحالي که تصوير گروهي از نمازگزاران مسلمان درشهر درسدن پخش مي شد ،کريستوف هولشر خبرنگار دويچه وله گفت.. اين مسلمانان در ظاهر ارام به نظر مي رسند اما انان هنوز از شوک ناشي از قتل مروه الشربيني خارج نشده اند.در مرکز اسلامي درسدن المان بسياري حس مي کنند که ماجراي مروه الشربيني ممکن بود براي انها رخ دهد.
از ديدگاه اين مسلمانان قتل اين زن مصري در دادگاه ، بيان تنفر از دين انها(اسلام )بود.
احمد عسلاوي عضو مرکز اسلامي درسدن المان به دويچه وله گفت.."
ما از قتل مروه الشربيني خشمگين هستيم .ما بسيار شوکه شديم و احساس مي کنيم که در حال نزديک شدن به وضعي تهديد کننده هستيم ".
بسياري از زنان مسلمان که روسري يا حجاب دارند مي گويند يا تهديد مي شوند يا به انها توهين مي شود.اين زنان که از انتقام جويي مي ترسند مي خواهند که نامشان فاش نشود.
يک زنان مسلمان الماني گفت.. "من وقتي که شب مي شود و هوا تاريک مي شود مي ترسم بيرون بروم .وقتي که شب مي شود من اصلا به خريد نمي روم چون مي توان از نگاه ديگران فهميد که چه فکر مي کنند.يک زن ديگر مسلمان به دويچه وله گفت..
"برداشت من از قتل مروه الشربيني اين است که اين قتل بيان تنفر است ".
دويچه وله افزود ..درماه اوت سال دوهزار وهشت مروه الشربيني در درسدن با مردي روبرو شد که روي تاب نشسته بود .مروه الشربيني از مردم متهم خواست که از روي تاب بلند شود تا پسرش بتواند از ان تاب استفاده کند که در همين لحظه ان مرد به اين زن مصري توهين کرد و او را "تروريست اسلامگرا "خطاب کرد . اين ماجرا دادگاهي شد و ان اتفاق در دادگاه افتاد .
دادستانها در جلسه فرجام خواهي گفتند که فرد متهم مخفيانه چاقو را به جلسه دادگاه برد و الشربيني را هجده بار هدف ضربات چاقو قرار داد. از زماني که اين قتل رخ داد در دادگاههاي محلي المان در درسدن کنترل و بازرسي ها ايجاد شد و افراد در هنگام ورود به دادگاه بازرسي بدني مي شوند.
کريستن اوناريوس دادستان درسدن گفت.. "هر چند اين پرونده نژادي بود و درباره توهين به يک فرد بود اما براي ما پرونده اي عادي بود .کوچکترين نشانه هم وجود نداشت که فرد متهم درجلسه دادگاه دست به اعمال خشن بزند ".
در ادامه نبيل يعقوب عضو شوراي خارجي هاي ساکن درسدن که يک مصري تبار است گفت .." به نظر من اين حادثه شهر درسدن را در شوک قرار داد . شهر درسدن نمي خواهد شهري باشد که بيگانه ستيزي و نژاد پرستي دارد" .
اين گزارش مي افزايد .. چند روز بعد از قتل مروه الشربيني ،نبيل يعقوب تجمعي را در گراميداشت ياد اين زن سازماندهي کرد . حضور مردم در اين مراسم زياد نبود.تنها هزار و پانصد نفر از ساکنان درسدن در مراسم شرکت کردند .
در ادامه ولفگانگ دونس باخ استاد ارتباطات دانشگاه درسدن المان گفت.. "فکر نمي کنم ساکنان شهر درسدن درک کرده باشند که نگاه ديگر بخش هاي جهان به حادثه قتل مروه الشربيني چيست؟ شهر درسدن در ارسال اين پيام که ساکنان ان مخالف چنين جرائمي هستند کوتاهي کرد.من هم از ساکنان شهر و هم از مسئولان ان انتظار داشتم اين پيام را بدهند که شهر درسدن خارجي ستيز نيست ".
اين گزارش مي افزايد ..شهردار درسدن حتي در مراسم يادبود مروه الشربيني شرکت نکرد .
هلما اوروز به دويچه وله گفت.. "البته وقتي که افراد درباره اين حادثه فکر کنند انتقاد مي کنند .ما جلسات زيادي را تشکيل داديم تا اين مسئله را بررسي کنيم."
دويچه وله افزود ..اکنون در شهر درسدن طرحي براي ارتقاء تلفيق خارجي ها در جمعيت شهر و مقابله با بيگانه ستيزي تدوين شده است اما بسياري از مسلمانان درسدن مي گويند ديگر نمي خواهند منتظر بمانند تا اين طرح عملي شود.مسلمانان درسدن يک مرکز فرهنگي ايجاد کردند تا در ان گفتگوهاي باز انجام شود .
دويچه وله افزود.. قتل الشربيني باعث تظاهرات زيادي در دنيا شد که شديد ترين ان در کشور زادگاهش مصر و کشور ايران بود.
همچنين پليس در سدن و مقامات اين شهر تصميم گرفته اند تا براي الشربيني يک ياد بود بگذارند و يک خيابان يا شايد يک مدرسه در درسدن را به نام وي ثبت کنند اما منتقدان مي گويند ديگر دير شده است و اگر يک زن الماني بدست يک مردم مسلمان به قتل مي رسيد واکنش ها بسيار متفاوت بود.
در ادامه گزارشي از مصر و محل تدفين الشربيني پخش شد .خبرنگار گفت..مروه الشربيني درشهر اسکندريه مصر دفن شد .در ورودي مکاني که وي در ان دفن شده است از وي به عنوان "شهيد حجاب اسلام "ياد شده است . در مراسم تدفين الشربيني شرکت کنندگان فرياد مي زدند که المان دشمن خدا است .مردم اسکندريه جلسه دادگاه براي محاکمه قاتل الشربيني را دنبال مي کنند.
يکي زن مسلمان ساکن اسکندريه مصر گفت.. "به اعتقاد من جنگ عليه مسلمانان درجريان است.اين ماجرا مي تواند در اينده هم تکرار شود".
فرد ديگري هم گفت.. "تنها وقتي که مسلمانان فشار وارد کنند قاتل مجازات خواهد شد".
يک جوان ديگر مصري گفت.. "قتل اين زن مغاير با همه ادعاهاي المان درباره ازادي و دمکراسي است ".
دوستان و خانواده الشربيني خواستار اجراي عدالت هستند.
علي الشربيني پدر مروه الشربيني به دويچه وله گفت .. "انچه که در درسدن رخ داد جرمي است که عليه جامعه اروپا رخ داده است .پذيرفتني نيست که يک نفر در يک کشور مدرن در جلسه دادگاه کشته شود .دولت المان در واکنش قوي کوتاهي کرد .
اين گزارش مي افزايد.. خياباني در اسکندريه به نام الشربيني خواهد شد ضمن انکه نام مسجدي دراين شهر الشربيني گذاشته شده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران