مصر

وزیر دفاع موقت مصر در مواجهه با فشارهای بی امان معترضان طرفدار جنبش اخوان الملسمین تلاش می کند تصمیم خود را در زمینه برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق از قدرت توجیه کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی از قاهره به قلم « ایا بطراوی» نوشت:
وزیر دفاع موقت مصر در مواجهه با فشارهای بی امان معترضان طرفدار جنبش اخوان الملسمین تلاش می کند تصمیم خود را در زمینه برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق از قدرت توجیه کند.
وی یکشنبه در همین ارتباط در یک سخنرانی تلویزیونی اظهار داشت رئیس جمهور اسلامگرای سابق با تخطی از وظایف عمومی خود، با نهادها و سازمان های کشور به مخالفت برخاسته بود.
این سخنان ژنرال عبدالفتاح السیسی، نخستین موضع گیری های وی از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری سابق از قدرت از حدود دو هفته پیش تاکنون است و این درحالی است که نخست وزیر موقت مصر مذاکرات خود را برای تشکیل کابینه جدید در این هفته آغاز کرده است.
محمد البرادعی از سیاستمداران طرفدار اصلاحات نیز یکشنبه به عنوان معاون روابط بین المللی رئیس جمهور موقت مصر سوگند یاد کرد. این اقدام، نقش سیاستمداران لیبرال را در رهبری جدید مصر که به شدت مخالف جنبش اخوان المسلمین هستند، تحکیم می کند.
تعدادی از نامزدهای سکولار نیز برای بدست گرفتن سکان هدایت دیگر وزارتخانه های مهم از جمله وزارت امور خارجه ، اقتصاد و دارایی، فرهنگ و اطلاعات مصر ، قدم پیش گذاشته اند.
طبق گزارش رسانه های مصری، «نبیل فهمی» که بیش از یک دهه به عنوان سفیر مصر در امریکا در زمان حکومت حسنی مبارک به خدمت مشغول بود، به عنوان وزیر امور خارجه مورد توجه قرار گرفته است.
ایالات متحده ، ویلیام برنز، دیپلمات شماره 2 خود را در سفری دو روزه برای ملاقات با مقامات دولت موقت مصر و همچنین مقامات ارشد جامعه مدنی و تجاری این کشور به قاهره اعزام کرده است. برنز نخستین مقام بلند پایه امریکایی است که از زمان برکناری مرسی، به مصر سفر می کند.
بسیاری از اعضای جامعه جهانی از این مسئله نگرانند که برکناری مرسی، نخستین رئیس جمهور مصر که به شیوه دموکراتیک انتخاب شده است، روند انتقال مصر را به مرحله دموکراسی تضعیف کند.
وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد برنز در دیدارش با مقامات دولت موقت مصر در قاهره ، حمایت امریکا را از ملت مصر و همچنین روند انتقالی منتهی به یک دولت غیرنظامی فراگیرکه با شیوه دموکراتیک انتخاب شود،‌ مورد تأکید قرار خواهد داد.
امریکا آزادی مرسی را خواستار شده است. مرسی از زمان برکناری اش ،‌در یک محل نامشخص و بدون هرگونه وسایل ارتباطی نگهداری می شود.
ژنرال عبدالفتاح السیسی اعلام کرد اقدام نیروهای مسلح در برکناری محمد مرسی از قدرت در تاریخ سوم ژوئیه ، براساس خواست و اراده مردم کشورش صورت گرفت زیرا که مصر به تدریج به سوی قطبی شدن عمیق تر و در نتیجه خشونت بیشتر پیش می رفت.
رئیس جمهور اسلامگرای مصر نخستین رئیس جمهوری بود که سال گذشته به شیوه دموکراتیک و با اختلاف اندکی به پیروزی رسید.
السیسی گفت: « ارتش مصر صادقانه انتخاب ملت را پذیرفت اما بعدا لغزش در روند تصمیم سازی سیاسی آغاز شد ؛ نیروهای مسلح مصر همچنان به آن چه که مشروعیت صندوق های رأی قلمداد می شود پایبند هستند.»
انتخاب مرسی پس از گذشت ماهها آشوب و ناآرامی بعد از انقلاب 2011 صورت گرفت که طی آن حسنی مبارک رئیس جمهور مستبد در جریان دوره دشوار انتقالی و با توجه به اعتراضات مداوم ، مخالفت های سیاسی و یک نظام اقتصادی که در آستانه ورشکستگی بود از قدرت برکنار شد.
هواداران مرسی بر این باورند که ارتش به منظور تضعیف نفوذ روبه رشد اسلامخواهان مصری ، کودتا کرده است و در حال حاضر هزاران نفر از هواداران رئیس جمهور برکنار شده نزدیک مسجدی در شرق قاهره اردو زده اند و بازگشت دوباره مرسی را به حکومت خواستارند.
حزب اخوان المسلمین ، که مرسی را به قدرت رساند، به منظور تشدید فشارها بر ارتش ،‌خواستار برگزاری اعتراضات گسترده خیابانی در روز دوشنبه شده است. برخی از رهبران اخوان المسلمین السیسی را به خیانت متهم کرده و برکناری و محاکمه وی را ،خواستار شده اند.
جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین در پاسخ به این اظهارات السیسی گفت ارتش هیچ حقی ندارد که از طرف مردم اقدامی انجام دهد به جز از طریق دستورات و فرامین فرمانده کل منتخب آنها یعنی مرسی. وی در اظهاراتی که به توئیتر ارسال شد اعلام کرد ارتش حق ندارد تعیین کند کدامیک از اعتراضات، از ارزش کافی برای نمایندگی ملت مصر برخوردار است.
مرسی پس از چهار روز اعتراضات گسترده میلیونی مخالفانش ،توسط ارتش برکنار شد.
السیسی گفت: « مرسی وارد نبرد با قوه قضائیه ،‌ رسانه های گروهی، پلیس و افکار عمومی شد. سپس وارد صحنه درگیری با نیروهای مسلح شد.»
وی ماهیت درگیری با ارتش را تشریح نکرد اما گفت اظهارات وی درباره ارتش ، توهین آمیز بوده و ضربه ای بر غرور ملی است.
وزیر دفاع دولت موقت مصر که در یک سالن همایش مملو از افسران ارتش سخنرانی می کرد افزود نیروهای مسلح دیگر نمی توانند در شرایطی که میلیونها نفر از مردم مصر به خیابانها سرازیر شده اند تا از این رهبر اسلامخواه بخواهند از قدرت کناره گیری کند، بی تفاوت در حاشیه قرار داشته و نظاره گر باشند.
این فرمانده عالی نظامی گفت که او همواره به مرسی توصیه هایی را ارائه می کرده است و سرانجام قبل از آن که مهلت 48 ساعته را برای کناره گیری او از قدرت تعیین کند، به حضور او رفته و از خواسته بود که با مخالفان از در آشتی وارد شود و خواسته های عمومی را مورد توجه قرار دهد.
وی افزود دو نماینده از جمله هشام قندیل نخست وزیر وقت و همچنین یک کارشناس حقوقی مورد اعتماد را نزد مرسی فرستاد تا از رئیس جمهور سابق بخواهند با برگزاری همه پرسی معلوم شود آیا رای دهندگان همچنان از ریاست جمهوری وی حمایت می کنند یا خیر اما وی این پیشنهاد را کاملا رد کرد.
السیسی ظاهرا در موافقت با هواداران مرسی ، از همه احزاب خواست در روند انتقالی جدید مشارکت کنند و افزود این روند تحت نظر یک رهبر بی طرف خواهد بود و حقوق ملت را برای انتخاب احیا خواهد کرد.
اما از سویی دیگر دادستان جدید مصر در ادامه سرکوب رهبری اخوان المسلمین دستور داد دارایی های «محمد بدیع» رهبر ارشد اخوان المسلمین مسدود شده و از 13 تن دیگر از اعضای ارشد این گروه به علت خشونت های مرگبار مقابل مقر این سازمان در قاهره و همچنین باشگاه نیروهای گارد ریاست جمهوری تحقیقات صورت گیرد.
در همین حال دولت مورد حمایت ارتش مصر به تلاش خود برای اجرای طرح انتقالی ادامه می دهد. البرادعی 71 ساله و برنده جایزه صلح نوبل، به عنوان معاون امور بین المللی رئیس جمهور موقت سوگند یاد کرد.
این مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای به منظور ایفای نقش در جنبش ضد مبارک به مصر بازگشت و به یکی از شاخص ترین رهبران لیبرال و سکولار مخالف دولت مرسی تبدیل شد.
خالد داود ، سخنگوی جبهه نجات ملی ، که ائتلافی از گروههای سکولار مصری است اعلام کرد البرادعی دیگر رهبر این سازمان فراگیر نیست زیرا وی اکنون معاون رئیس جمهور برای همه مصری هاست.
«حازم الببلاوی» نخست وزیر منتخب نیز با تعدادی از نامزدهای کابینه جدید که پیش بینی می شود چهارشنبه معرفی شوند، ملاقات کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران