شمال آفريقا

Open in new windowیک تحلیلگر امور سیاسی تونس با اشاره به اینکه تحولات جاری در مصر بر دیگر کشورهای منطقه از جمله تونس تاثیر خواهد گذاشت، تاکید کرد که بازتاب این تحولات، پس از ماه رمضان در این کشور مشاهده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عرصه دو کشور مصر و تونس پس از برکناری «محمد مرسی»، از سمت ریاست جمهوری مصر و اتفاقات و حوادثی که پس از آن در این کشور از جمله وقوع اقدامات خشونت بار و کشته شدن شماری از شهروندان مصری از یک سو روی داد و افزایش تقاضاها مبنی بر انحلال مجلس ملی موسسان تونس و تشکیل حکومت نجات ملی در این کشور از سوی دیگر شاهد تغییر و تحولات بسیاری مهمی بوده است.

خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس در خصوص این قضایا و آخرین تغییر و تحولات جاری در تونس با «جمعی القاسمی»، تحلیلگر امور سیاسی این کشور انجام داده است.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:

فارس: تحرکات سیاسی صورت گرفته در تونس پس از فراخوان‌های متوالی صورت گرفته معارضان در خصوص دولت جناحی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

القاسمی: روشن است که عرصه سیاسی تونس به شدت در حال حرکت به سمت استفاده از انقلاب اصلاحی روی داده در 30 ژوئن گذشته در مصر است. تونس طی روزهای آینده‌ای که پیش رو دارد، شاهد تحولات مختلفی خواهد بود که این تحولات در ساماندهی عرصه سیاسی این کشور نقش خواهد داشت. با توجه به افزایش تحرکات سیاسی و میدانی خواهان اصلاح اوضاع در تونس از طریق رسیدن به مشروعیت قانونی توافقی به جای مشروعیت قانونی انتخاباتی که اکنون ائتلاف حاکم به رهبری «جنبش النهضه» بر آن تکیه دارد، ممکن است، درخواست‌ها و مطالبات مربوط به انحلال مجلس ملی موسسان و تشکیل دولت نجات ملی از نظر سیاسی به یک حقیقت و واقعیت مبدل شود و فرایند سازماندهی سیاسی بر اساس شیوه فعلی باقی نماند.

فارس: آیا این بدان معنی است که اوضاع موجود در مصر بازتاب‌ها و تاثیرانی بر اوضاع تونس خواهد داشت؟

القاسمی: به نظر من سه ماه پس از عید فطر در تونس، ماه‌های سرنوشت ساز خواهد بود، زیرا فشار و سرکوب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که عرصة تونس با آن مواجه شده، نمی تواند بیش از اینها ادامه یابد. این درحالی است که مجموعه دلایلی که ائتلاف حاکم تلاش می‌کرد تا برای توجیه شکست مفتضحانه‌اش در اداره امور کشور به آنها متوسل شود، هم اکنون ناکارآمدی و غیر سودمندی خود را به اثبات رسانده‌اند. این امر موجب شده تا اغلب نیروها و جریان‌های سیاسی و حزبی و همچنین اتحادیه‌ها و سندیکاهای تونس امروزه به این اتفاق نظر برسند که این ائتلاف در حال به پایان رسیدن است و سقوط و فروپاشی آن امری حتمی است.

فارس: به نظر شما آیا جنبش «تمرد» تونس قادر به بسیج مردم و تکرار سناریوی مصر خواهد بود؟

القاسمی: آنچه در 30 ژوئن گذشته در مصر روی داد، یک زلزلة سیاسی به معنای واقعی کلمه بود که تمام منطقه و جهان را شگفت زده کرد. این اتفاق به روشنی نشان داد که «اگرچه مردم به سیاستمداران فرصت می‌دهند، اما سهل انگاری نمی‌کنند» و زمانی‌که «مردم به جوش و خروش درآیند، قادر خواهد بود تا مستحکم‌ترین و قدرتمندترین حکومت‌ها را به لرزه درآورده و موجبات براندازی آن را فراهم کنند»، به عبارتی هیچ حکومت و قدرتی توان و یارای ایستادگی در برابر اراده مردم را ندارد. بر این اساس بدون تردید زلزله مصر پس لرزه هایی خواهد داشت که اثرات آن به تونس خواهد رسید که روشن است بیشتر از هر کشور دیگر آماده پذیرش از تأثیرات رخ داده‌های مصر است، بدون آنکه این امر به معنای نسخه برداری از سناریو مصر باشد. به همین دلیل من اعتقاد دارم، جنبش تمرد تونس تا حدودی در به حرکت واداشتن و بسیج مردم این کشور موفق عمل خواهد کرد، اما موفقیت آن در رسیدن به نتایج تأثیرگذار با میزان پاسخ‌گویی احزاب و نیروهای سیاسی کارآمد به این درخواست و مطالبات بستگی دارد. به اعتقاد من تاملی در واکنش برخی از احزاب سیاسی به خصوص «جنبش ندای تونس» و «جبهه مردمی» و تا حدودی «سندیکای عمومی مشاغل تونس» ما را به این نتیجه سوق می‌دهد که جنبش تمرد در تونس نیز موفق عمل خواهد کرد و خواهد توانست موجبات براندازی حکومت کنونی تونس به رهبری جنبش النهضه را فراهم کند یا حداقل این حکومت را وادار به پذیرش خواسته‌ها و مطالبات معارضان تونسی کند.

فارس: نظر شما درباره اظهار نظرهایی که معتقد هستند، نبرد القصیر در سوریه بر اوضاع کنونی جاری در مصر تاثیر داشته است، چیست؟

القاسمی: نظرات و دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص بیان شده است، اما من تأکید می‌کنم که نبرد القصیر و موفقیت ارتش سوریه در پاکسازی منطقه القصیر از وجود گروه‌های تروریست مسلح تأثیر زیادی بر تغییر معادله درگیری‌های مسلحانه و معادله بازی‌های سیاسی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی داشته است. این نبرد در واقع طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عربی را که تلاش می‌کرد تا با روش‌های کثیف اتحاد حاکم بر محور مقاومت از دمشق تا تهران و بیروت را هدف قرار دهد و بر تفکرات و اقدامات آن غلبه کند، را با شکست و ناکامی مواجه کرد. ناکامی این طرح نشان داد که محاسبات محور توطئه کننده علیه سوریه، محاسبات درست و دقیقی نبوده و محور مقاومت موفق شد، این طرح را با شکست و ناکامی مواجه کند که طی آن «محمد مرسی»، رئیس جمهوری برکنار شده مصر تلاش کرد، در آخرین لحظات در آن تعدیلات و اصلاحاتی به وجود آورد و متاسفانه مرسی در تصمیمی که عواقب آن را اصلا بررسی نکرده بود، اقدام به بستن سفارت سوریه در قاهره و قطع رابطه دیپلماتیک با سوریه کرد، اما در همان حال اجازه داد، پرچم اسرائیل در آسمان مصر همچنان در اهتزاز باقی بماند، در واقع چنین اقداماتی بود که باعث بسیج مردم مصر علیه مرسی و اخوان المسلمین شد، زیرا مردم مصر همیشه سوریه را عمق استراتژیک کشور خود می‌دانند.

فارس: به نظر شما آیا سقوط اخوان المسلمین در مصر به معنای پایان بهار عربی است؟

القاسمی: آنچه که بهار عربی نامیده می‌شود، زمانی سقوط کرد که به طور ملموس ثابت شد، در برابر اراده مردمی از طریق رساندن اخوان المسلمین به قدرت و با شعارهای واهی مانند دمکراسی و آزادی، توطئه‌ای به معنای واقعی کلمه تدارک دیده شده است، اما اکنون در این خصوص این اتفاق نظر وجود دارد که این گروه اعتقادی به دمکراسی و آزادی ندارد. بنابراین به نظر من سقوط اخوان المسلمین فقط در مصر روی نداد، بلکه این رخ داد در سایر کشورهای عربی از زمانی به وقوع پیوست که نبرد القصیر در سوریه شروع و موجب شد، موازنه قوای میدانی و سیاسی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی تغییر یابد. ما پیامدهای این نبرد را هم اکنون در ترکیه ملاحظه می‌کنیم، در حالی‌که تا پیش از آن‌ آنکارا تلاش می‌کرد تا الگوی حکومت و نظام ترکیه را الگوی موفق ترویج و آن را به مصر صادر کند. اما دیدیم که نتیجه چه شد و اینکه هم اکنون در استانبول چه می‌گذرد، سپس بازتاب این امر را در قطر مشاهده کردیم که امیر این کشور مجبور به کناره گیری از قدرت به سود پسرش شد. ما این اتفاقات را جدای از ناامیدی ایجاد شده در میان صاحبان طرح‌ آمریکایی – صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عربی نمی‌دانیم، در حالی‌که ارتش سوریه هر روز موفقیت و پیروزی جدیدی را کسب می‌کند. مردم مصر اخوان المسلمین را سرنگون کرد و در اینجا – تونس - نیروها و جریان‌های سیاسی و اتحادیه‌ها و سندیکاها و نهادهای جامعه مدنی آماده براندازی حکومت النهضه است. در واقع توطئه علیه سوریه درحالی به بن بست رسیده که مقاومت اسلامی در لبنان همچنان به ایستادگی خود ادامه می‌دهد و ایران نیز موفق شد، به دور از کشمکش‌های منطقه‌ای و بین المللی انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار کند، این بدان معناست که طرح‌ها و توطئه‌های دشمنان با شکست و ناکامی همراه شده و هم اکنون آنها در حال کشیدن آخرین نفس‌ها هستند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران