مصر

شكاف جامعه دو قطبي مصر رنگ خون گرفته است و بوي مرگ تمام نيل را فراگرفته است. جنبش تمرد كه مخالفان دولت مخلوع مصر هستند به همراه اقليت‌هاي مذهبي با نگراني در كنار ارتش ايستاده اند

در مقابل سلفي‌ها و اخواني‌هاي حامي دولت مخلوع رئيس جمهور در حبس مخلوع مصر ايستاده اند. هيچ كس حاضر نيست حتي يك وجب از مواضع خود عقب نشيني كند.

چهارشنبه خونين قاهره پرده نخست آغاز جنگ داخلي مصر بود شبيه آنچه كه در سوريه وجود دارد البته اين احتمال وجود دارد با توجه به خواستگاه سلفي‌هاي افراطي اين كشور به ميدان بزرگ نبرد نيروهاي چند مليتي تبديل شود.

در حالي كه اخوان المسلمين شمار جان باختگان درگيري‌هاي چهارشنبه را 3000 نفر و شمار زخمي‌ها را 10 هزار نفر اعلام مي‌كند؛ وزارت بهداشت دولت موقت مصر مي‌گويد در درگيري‌هاي روز چهارشنبه در مصر 638 نفر كشته و 4200 نفر زخمي شدند ؛ ارتش اسامي52نيروي كشته شده خود را نيز منتشر كرده است. از سويي خبرگزاري رويترز گزارش داده است كه بيش از 230 جنازه در مسجد ايمان در قاهره وجود دارد كه به نظر مي‌رسد جزو آمار اعلام شده توسط نهادهاي دولتي نصر نباشد. نيروهاي امنيتي مصر در توجيه برخورد خشونت‌آميز با متحصنين، كه چند صد كشته برجاي گذاشت، گفته‌اند كه افراد مسلح از ميان متحصنين به سوي ماموران دولتي تيراندازي كردند و تعدادي از آنان را كشتند. برخي شبكه‌هاي تلويزيوني طرفدار دولت هم با نشان دادن تصاويري از افراد مسلح نقابدار در حال تيراندازي، گفته‌اند نيروهاي امنيتي ناگزير از مقابله با آنان بوده‌اند.درهمين حال،اخواني‌ها تصاويري از اجساد سوخته در ميدان رابعه العدويه قاهره را در پي يورش نيروهاي امنيتي اين كشور منتشر كردند. اين تصاوير نشان مي‌دهد آتش سوزي گسترده در پي يورش نيروهاي امنيتي مصر به ميدان رابعه العدويه باعث سوختن اين اجساد شده است.

فعالان مصري همچنين تصاويري را منتشر كردند كه نشان مي‌دهد تك تيراندازان جوان مصري را در حال كمك به يكي از مجروحان در ميدان رابعه العدويه هدف قرار مي‌دهند. ازسوي ديگر، سازمان ملل متحد از طرف‌ها در مصر خواسته است كه «حداكثر خودداري» را از خود نشان دهند.همزمان بريتانيا، استراليا و فرانسه به طور مشترك خواستار برگزاري جلسه اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي بررسي اوضاع مصر شدند.وزارت خارجه آمريكا نيز اعلام كرده است كه انجام «همه كمك‌هاي» خود به مصر را از نو بررسي خواهد كرد. پيشتر رئيس جمهوري آمريكا از توقف مانور نظامي مشترك با مصر خبر داده بود. دفتر عدلي منصور، رئيس جمهوري انتقالي مصر، در بيانيه‌اي، اظهارات باراك اوباما، در مورد تحولات اخير مصر را مردود دانست و گفت كه چنين سخناني مي‌تواند باعث تشديد خشونت شود. گفته شده وزير دفاع مصر به سه تماس اوباما پاسخ نداده است.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه، رخدادهاي روز چهارشنبه را «كشتار» نام نهاده است. تركيه سفير خود از قاهره را نيز فراخواند.ناوي پيلاي، مقام ارشد امور حقوق بشري سازمان ملل متحد خواسته است تا تحقيقاتي «مستقل»، «موثر» و «قابل اعتماد» انجام شود.

استعفاي محمد البرادعي

انتقادها در مصر از استعفاي محمد البرادعي معاون رئيس جمهور اين كشور ادامه دارد. به گزارش شبكه تلويزيوني الاخباريه سوريه ، بيشتر گروههاي مصري از استعفاي البرادعي در اعتراض به توسل به زور براي پايان دادن به تحصن طرفداران محمد مرسي رئيس جمهور بركنار شده مصر در دو ميدان رابعه العدويه و النهضه قاهره، ابراز نااميدي كردند. حزب الدستور مصر كه البرادعي رياست سابق آن را برعهده داشت، با صدور بيانيه اي تاكيد كرد موضع البرادعي بيانگر موضع رسمي اين حزب نيست. زيرا عضويت البرادعي در اين حزب از زمان برعهده گرفتن مسئوليت دولتي به تعليق درآمده است. حزب كنگره مصر هم آنچه را موضع خفت بار البرادعي خواند محكوم كرد و افزود: اين استعفا در شرايطي اعلام شد كه مصر با تروريسم مي‌جنگد و با سازمان‌هاي بين المللي كه از حمايت خارجي برخوردار هستند، روبرو است. جنبش تمرد مصر هم با صدور بيانيه اي تاكيد كرد از البرادعي انتظار داشت تا براي ترسيم واقعيت‌هاي مصر در برابر جامعه جهاني در مورد تروريسم سازماندهي شده اخوان المسلمين تلاش كند. اما استعفاي البرادعي در شرايط كنوني فرار از مسئوليت است. جبهه نجات ملي مصر هم زمان استعفاي البرادعي را نامناسب و سوال برانگيز توصيف كرد. وزير خارجه قطر اعلام كرد كه محمد البرادعي، دو روز پيش از قطر ايجاد راه حل مسالمت آميز را براي بحران مصر درخواست كرده بود.

جمعه خشم

برغم اين كه حالت فوق العاده اعلام شده است ، تظاهرات و اعتراضات در سراسر مصر ادامه دارد.مصر پنج شنبه اولين روز خود را در سايه مقررات منع آمد و شد و حالت فوق العاده سپري كرد.اما در واقع فضاي شهر قاهره متشنج و آماده رويارويي با ناآرامي‌هاي بيشتر است. طرفداران مرسي همچنان تمرد مي‌كنند و روز پنج شنبه نيز به تظاهرات خود ادامه دادند. در مسجد الايمان روز گذشته بيش از دويست جنازه در كفنهاي سفيد رنگي قرار داده شده بودند و پس از نماز ظهر، اخوان المسلمين و هوادارانشان شعارهاي زيادي سر مي‌دادند و مي‌گفتند «عصر صلح طلبي به سر آمده است». يكي از آنان گفت تنها مشروعيت ، «مشروعيت سلاحها» خواهد بود. احساس انتقام و نياز به ابراز خشم پس از وقايع اخير بسيار زياد شده است.

در عين حال نيروهاي مصري نيمه شب گذشته به مسجد الايمان در شهرك نصر در قاهره حمله كردند.ارتش مصر بامداد جمعه دهها تن از اعضاي اخوان المسلمين را در مقابل مسجد ايمان بازداشت كرد. منابع امنيتي مصر اعلام كردند هفده نفر كه بيشتر آنها از نيروهاي پليس و ارتش بودند در چهل و هشت ساعت گذشته در حمله افراد مسلح در العريش در شمال سينا كشته و شصت و پنج نفر ديگر نيز زخمي شدند. صدها نفر از بستگان كشته‌ها و كساني كه با آنها همدردي مي‌كنند منتظر رسيدن اجساد كشته‌هاي حادثه پايان دادن به تحصنهاي دو ميدان رابعه العدويه و النهضه بودند.آمبولانسها برخي اجساد را بدون آنكه به بستگانشان تحويل دهند با خود بردند.

ائتلاف ملي حمايت از مشروعيت، متشكل از گروه‌هاي حامي اخوان المسلمين مصر، با صدور فراخواني از مردم خواست تا در اين تظاهرات كه تحت عنوان " تظاهرات ميليوني خشم" برگزار مي‌شود، شركت كنند. اين تظاهرات پس از اقامه نماز جمعه در ميدان رامسس قاهره برگزار شد. ميدان رامسس كه از شلوغ‌ترين ميدان‌هاي قاهره به شمار مي‌رود در نزديكي بزرگ‌ترين پايانه راه‌آهن مصر (پايانه رامسس) قرار دارد. جنبش تمرد مصر(از گروه‌هاي مخالف اخوان المسلمين) نيز در بيانيه‌اي از شهروندان مصري خواست تا براي حمايت از اماكن دولتي و عمومي كميته‌هاي مردمي تشكيل دهند و جهت رويارويي با تظاهرات امروز حاميان اخوان المسلمين حاضر باشند. در همين راستا مقامات مصري اعلام كردند: نيروهاي امنيتي براي جلوگيري از تظاهرات‌ و تجمعات احتمالي كه پس از درگيري‌هاي قاهره و الجيزه برگزار خواهد شد، از تجهيزات كشنده استفاده خواهند كرد. در همين راستا، وزارت كشور مصر تاكيد كرد كه به نيروهاي وابسته به اين وزارتخانه دستور داده تا كساني را كه به ساختمان‌هاي عمومي يا نيروهاي امنيتي حمله مي‌كنند، هدف قرار دهند.

سرانجام،هزاران نفر درشماري از شهرهاي مصر درمحكوميت كشتار اخير و پايان دادن به تحصن درميدانهاي رابعه العدويه و النهضه درقاهره و جيزه با توسل به زور،تظاهرات كردند. افراد مسلح وابسته به جماعت اخوان المسلمين از روي پل "كوبري 15‌مي" به سمت اهالي و ساختمان‌هاي اطراف اين پل در مركز قاهره تيراندازي كردند. درگيري خونيني بين هواداران محمد مرسي رئيس جمهوري مخلوع مصر و طرفداران جماعت اخوان المسلمين با كميته‌هاي مردمي دفاع از بيمارستان‌ها در شهر الفيوم مصر روي داد. اين درگيري‌ها تا لحظه تنظيم اين گزارش ادامه داشت. درگيري در مقابل كليسايي در قاهره به وقوع پيوست. هواداران جماعت اخوان المسلمين مصر با اهالي منطقه المنصوره در مقابل كليساي اين منطقه درگير شدند.

حاميان محمد مرسي رئيس جمهور بركنارشده مصر درشهر اسكندريه درتظاهرات گسترده اي شركت كردند وعكسهاي برخي ازكشته‌ها را كه درقتل عام رابعه العدويه و النهضه جان باختند دردست داشتند و سرانجام هواداران و مخالفان مرسي در شهر اسكندريه با يكديگر درگير شدند.

مشروعيت اسلحه اخوان

اخوان المسلمين كه از سال 1928 ميلادي با هدف تشكيل يك خلافت فراگير اسلامي تاسيس شد در طول 85 سال گذشته همواره تلاش داشت تا از رهگذر كادر‌بندي خود را براي به دست گرفتن قدرت آماده كند. سر انجام در جريان انتخابات سال گذشته رياست جمهوري مصر محمد مرسي نامزد اخوان‌المسلمين نسبت به رقباي سكولار خود يعني احمد شفيق، حمدين صباحي و عمرو موسي با تفاوت آراي كمتري به پيروزي رسيد.

محمد مرسي كه به يك ديكتاتورسلفي بر اساس گفتمان شيخ حسن البنا بنيانگذار جنبش اخوان‌المسلمين تبديل شده بود هرچهره مخالف خود را حذف كرد و بدون توجه به مشكلات اقتصادي مصر تمام تلاش خود را معطوف به جنگ سوريه و اعزام جنگجويان چند مليتي سلفي از كشورهاي مختلف به نبرد بشار اسد كرد. رئيس سابق سازمان امنيت مصر مي‌گويد هنگامي كه گزارش‌هاي فوق سري نظام را به صورت روزانه در اختيار محمد مرسي قرار مي‌داده بلافاصله اين گزارش‌ها، سر از دفتر ارشاد اخوان‌المسلمين در مي‌آورد. اين اسرار كاملا محرمانه توسط دفتر ارشاد در اختيار ائمه جماعات وابسته به اخوان‌المسلمين قرار مي‌گرفت و هر امام جماعتي به خود اجازه مي‌داد كه اين گزارش‌هاي سري را از تريبون مساجد منتشر كند.

گرايش مرسي به سلفي‌ها و بهره‌گيري از ادبياتي كاملا تهاجمي براي انزواي رقباي سياسي خود به تقويت جبهه نجات ملي به رهبري محمد البرادعي منجر شد.مسيحيان قبطي و اقليت‌هاي مذهبي از ارعاب توسط سلفي‌هاي به تنگ آمده بودند. قتل فجيع شيخ حسن شحاته رهبر شيعيان مصر و 3 تن از ياران وي توسط گروه‌هاي سلفي تكفيري خشم عمومي را از شيوه‌هاي رفتاري سلفي‌ها بر انگيخت. محمد مرسي كه نتوانسته بود در قد و قواره يك رئيس جمهور فراجناحي ظاهر شود در برابر اين جنايت هولناك سكوت اختيار كرد كه اين امر به تشديد نارضايتي در ميان طيف‌هاي سياسي مصر منجر شد. ارتش با سوار شدن بر موج اعتراضات به يك كودتاي نرم دست زد ؛ مي‌توان گفت آمريكا زيركانه به سلفي‌ها اجازه ورود به بدنه دولت مرسي را داد تا چهره خشن آنان ر آشكار سازد. افراط‌كاري سلفي‌ها و تماميت‌خواهي اخوا‌ن‌المسلمين به دو قطبي شدن جامعه و افزايش فاصله‌ها كمك كرد تا جائي كه جبهه نجات ملي در يك فراخوان عمومي، بيش از 23 ميليون نفر را به ميدان‌ها وخيابان‌ها كشاند. با توجه به پيشنيه اخوان المسلمين،جماعت الاسلاميه و عملكرد جنگجويان سلفي تصوير تقابل خونين ارتش و سلفي‌ها همراه با موج ترور همانند الجزاير1992 را تصوير مي‌كند. البته پيام ايمن الظواهري،رهبرالقاعده نشان از توجه اين پزشك مصري به موطن خود است و ورود القاعده به صحنه آشوب مصر را محتمل مي‌كند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران