مصر

دفاع و پشتيباني سياستمداران و رسانه‌هاي آلمان از ارتش مصر، زنگ خطري براي مردم آلمان و اروپا به شمار مي‌رود. اين مسئله نشان مي‌دهد كه آنها در درگيري‌هاي اجتماعي آتي، به اندازه ارتش مصر بي‌رحمانه عمل خواهند كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه تحليلي "گلوبال ريسرچ" در مقاله‌اي به قلم "پيتر اسكوارز" مي‌نويسد: دامنه واكنش سياستمداران و رسانه‌هاي آلمان به قتل عام حاميان محمد مرسي، رئيس‌جمهور بركنار شده مصر به دست ارتش اين كشور، از انتقاد ملايم تا حمايت آشكار از ارتش مصر، متغير است.

*** هدف غرب، حفظ قدرت ارتش مصر به عنوان ابزار اصلي حكومت طبقاتي و سرمايه داري است

تمام مفسران و منتقدان، از جمله آن عده‌اي كه از ارتش مصر انتقاد مي‌كنند، در خصوص لزوم براندازي دولت موقت اين كشور كه تحت كنترل ارتش است، سكوت اختيار كرده و در مقابل، از اخوان المسلمين مي‌خواهند تا با ارتش اين كشور مصالحه و همكاري كنند. هدف آنها اين است كه قدرت ارتش را به عنوان ابزار اصلي حكومت طبقاتي و سرمايه داري مصر، حفظ كنند.

اين موضع در بين تمام تفاسير ــ از مطبوعات محافظه كار تا ليبرال و احزاب ائتلافي حاكم تا حزب مخالف سوسيال دموكرات، حزب سبزها و چپ‌هاـــ مشترك است. حتي يك نفر هم در اظهارات خود به دفاع از حقوق دموكراتيك مردم مصر، كه در نهايت قرباني اقدامات وحشيانه ارتش مصر شدند، نپرداخته است.

اما در مقابل، رسانه‌ها و سياستمداران از اينكه سركوب خشونت آميز مردم به دست ارتش مصر، بازگشت پيروان حسني مبارك به پست‌هاي مهم دولتي و جنگ آشكار داخلي بين ارتش مصر و اخوان المسلمين، بار ديگر آتش انقلاب را شعله ور ساخته و موجب از بين رفتن نفوذ امپرياليسم بر اين كشور گردد، واهمه دارند.

***«وستروله»، يكي از مدافعان هميشگي حسني مبارك

«گيدو وستروله»، وزير امور خارجه آلمان از «همه طرف‌هاي» سياسي مصرخواست تا هر چه سريع‌تر به روند سياسي كه تمامي نيروهاي سياسي را در بر مي‌گيرد، رجوع كنند.

«وستروله»، پس از آنكه نيروهاي امنيتي مصر صدها نفر از تظاهركنندگاني را كه اغلب آنها غيرمسلح بودند، به قتل رسانده و هزاران نفر را زخمي كردند، سفير اين كشور را احضار كرد. سخنگوي اين وزارتخانه متعاقبا اعلام كرد كه آنها نگرش دولت آلمان را نسبت به اين مسئله، با صراحت كامل به اطلاع رساندند و نسبت به پيامدهايي كه مي‌تواند با هماهنگي شركاي اروپايي آلمان صورت گيرد، تذكر دادند. با اين وجود، بين اين اقدام و محكوميت صريح قتل عام، تفاوت چشمگيري وجود دارد.

درحقيقت، از آنجايي كه «وستروله» يكي از مدافعان هميشگي ديكتاتور حسني مبارك به شمار مي‌رود، صلاحيت انجام چنين كاري را ندارد. او در ماه مي 2010، 9 ماه پيش از سرنگوني حسني مبارك، طي بازديد خود از قاهره، از مبارك به عنوان «لنگر ثبات در منطقه» و «مردي خردمند، ‌آينده نگر و با گنجينه‌اي از تجارب» تمجيد كرد.

*** حمايت وزير امور خارجه آلمان از كودتاي نظامي مصر

پس از سرنگوني حسني مبارك، «وستروله» از كودتاي نظامي كه وي را بركنار كرده بود حمايت كرد و پس از انتخاب محمد مرسي، به حمايت از رئيس‌جمهور منتخب مصر پرداخت. در جولاي 2012، او نخستين سياستمدار اروپايي بود كه به قاهره سفر كرد و از «تعهد روشن رئيس‌جمهور منتخب اين كشور به دموكراسي، حاكميت قانون، تعدد حزبي و تساهل مذهبي» استقبال كرد.

پس از آنكه اعتراضات مردمي عليه محمد مرسي شدت يافت و به دنبال آن، ارتش مصر طي كودتايي نظامي قدرت را در دست گرفت، حاكمان جديد آشكارا رفتار تحقيرآميز را با «وستروله» در پيش گرفتند. هنگامي كه او براي بار ديگر در آگوست امسال از قاهره ديدار مي‌كرد، مجبور شد با اتوبوس از هواپيما به ترمينال فرودگاه برود زيرا ليموزين وي اجازه ورود به فرودگاه را پيدا نكرد. در طول كل اين سفر، وي با بي‌تفاوتي قابل ملاحظه‌اي از طرف مسئولان مواجه شد.

«وستروله» نيز با خودداري از هر گونه انتقاد از كودتاي نظامي و عقب نشيني از خواسته اوليه خود مبني بر آزادسازي مرسي، واكنش نشان داد. موضع وستروله، در بين تمام احزاب حاضر در مجلس فدرال آلمان مشترك است. اولويت آنها حفظ ثبات حكومت برژوازي و نفوذ امپرياليسم در اين كشور است. اين كار قبل از هر چيزي مستلزم اين است كه ارتش به عنوان عامل قدرت باقي مانده و در وهله بعد، در صورت امكان از جنگ داخلي بين ارتش و اخوان المسلمين جلوگيري شود و در مرحله سوم، طبقه كارگر مصر، يا به عبارتي نيروي محركه انقلاب، تحت كنترل قرار گيرد.

*** مطبوعات آلمان سعي دارند تا اخوان المسلمين را به اندازه ارتش مصر، در قتل عام مردم اين كشور مقصر جلوه دهند

«رولف موتزنيخ»، سخنگوي سياست خارجي گروه پارلماني فراكسيون سوسيال دموكرات‌ها خواستار اقدام مشترك دولت‌هاي اروپايي شد. به گفته وي، دولت آلمان بايد به كاترين اشتون، نماينده عالي اتحاديه اروپا كه هنوز هم به بازيگران مصري اعتماد و اطمينان دارد، اجازه مداخله دهد. «موتزنيخ» شديدا سعي دارد تا اخوان المسلمين را در قتل عام مردم مصر به اندازه «نمايندگان سيستم كهنه حسني مبارك» مقصر جلوه دهد. به گفته وي، اخوان المسلمين «نبايد بيش از اين به تحريك و سوء استفاده از طرفدارانش بپردازد.»

اظهارات مشابهي توسط «فرانسيسكا برانتنر»، سخنگوي سياست خارجي سبز‌ها در پارلمان اروپا صورت گرفته است. وي در گفت و گوي خود با راديو آلمان اعلام كرد كه ارتش و اخوان المسلمين، هر دو به يك اندازه مسئول قتل عام مردم مصر هستند و خواستارمداخله بين المللي براي ايجاد مصالحه در بين دو طرف شد. وي گفت: «به اعتقاد من، اكنون واقعا زمان آن رسيده كه بازيگران بين المللي، بين طرف‌هاي مخالف، صلح و آشتي برقرار كنند.»

*** روزنامه آلماني به اخوان المسلمين توصيه كرد كه از ارتش پيروي كرده و با آن مصالحه كند

بنياد «رزا لوكزامبورگ» كه متعلق به حزب چپ است، به مصالحه با ارتش و چشم پوشي از درخواست براي برگزاري انتخابات زود هنگام، فرا خوانده است. «پيتر اسكافر» و «ماي چوكري» از بنياد «آر ال» در تونس نوشتند:‌«هدف ما يافتن راهي براي معرفي عدالت اجتماعي است؛ به نحوي كه رهبري نظامي‌ بتواند پذيراي آن باشد.»

علاوه براين، اغلب مفسران مطبوعاتي خواستار برقراري مصالحه بين اخوان المسلمين و ارتش به منظور ايجاد ثبات در مصر شده‌اند. روزنامه آلماني «داي ولت» به اخوان المسلمين توصيه كرده است كه «از ارتش پيروي كرده و با آن مصالحه كند چرا كه مبارزه عليه شرايط موجود، تنها به شكست آنها منجر خواهد شد و كار عاقلانه اين است كه راه مذاكره با ارتش را در پيش گيرند.»

نشريه آلماني «هندلزبلت»، سياستمداران غربي را به خاطر انفعال بيش از حد در مورد مصر به باد انتقاد گرفته است.

*** دفاع و طرفداري سياستمداران و رسانه‌ها از ارتش مصر، زنگ خطري براي مردم آلمان و اروپا

روزنامه «اشتوتگارتر ناخريشتن» نيز به نوبه خود مذاكره صلح بين گروه‌هاي سوداگر در حال جنگ را مردود شمرده و پيشنهاد مي‌كند كه به منظور سركوب هرگونه مخالفت اجتماعي، از ارتش مصر حمايت و پشتيباني كامل شود.

اين روزنامه مي‌نويسد، «به جاي نقل كليشه‌هاي اخلاقي، غرب نيازمند تحليل جدي و عاقلانه منافع خود است. جنگ داخلي موجب ايجاد فقر و خلا قدرت خواهد شد و اين بهترين فرصت را براي اصولگرايان، تروريست‌ها و نفوذ ساير كشورها، فراهم مي‌كند.»

اين روزنامه نتيجه گيري مي‌كند كه «تنها نگراني جدي غرب، ثبات مصر است. آمريكا و متحدانش دست كم بر ارتش مصر نفوذ دارند. اخلاق در اينجا موضوعي بي‌ربط است و اين مسئله منافع سياسي است كه بيش از هر چيزي اهميت دارد.»

دفاع و طرفداري سياستمداران و رسانه‌هاي آلمان از ارتش مصر، زنگ خطري براي مردم آلمان و اروپا است. اين نشان مي‌دهد كه آنها در درگيري‌هاي اجتماعي آتي، به اندازه ارتش مصر بي‌رحم خواهند بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران