تونس

یکی از رهبران جنبش مردمی تونس با تاکید بر اینکه بازگشت تونس به دوران قبل از انقلاب این کشور به هر نحو محکوم است، نسبت به نقشه‌های امپریالیسم جهانی هشدار داد که نه تنها در کمین مسلمانان که در کمین بشریت نشسته است.

تونس و بسیاری از کشورهایی که در آنها شاهد انقلاب‌هایی تحت عنوان «بهار عربی» بودیم، دارای اوضاع نابسامان امنیتی هستند. ناظران عواملی را در طوفان تغییر و تحولاتی که در پایتخت‌های عربی به وجود آمده،‌ دخیل می‌دانند.

خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس در بررسی شرایط امنیتی تونس و بحران‌هایی که این کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، با «صالح الفرجاوی»، فعال سیاسی تونسی و از رهبران جنبش مردمی این کشور گفت‌وگو کرده است.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:

فارس: در راستای بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌های تونس آینده دمکراسی در این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟



الفرجاوی: درباره آینده دمکراسی در تونس در راستای ناامنی‌های فعلی باید گفت که شرایط و موانع هرقدر دشوار باشد، افرادی که آزادی و دمکراسی برایشان حائز اهمیت است و خود را در قبال برقراری آزادی و دمکراسی در کشور مسئول می‌دانند، به برقراری آن همت می‌گمارند، حال هرقدر هم که در این راه مانع وجود داشته باشد. ولی نباید از نظر دور داشت که ما به عنوان یکی از طرف‌های ذیربط در جنبش مردمی تونس به همراه تمام نیروهای انقلابی با خطرات و مشکلات عدیده‌ای در برقراری آزادی و دمکراسی در کشور روبه رو هستیم. نحوه اداره امور توسط جنبش النهضه و همپیمانانش و نگرش‌ آنها در این خصوص از بسیاری از کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها در این مرحله حساس تاریخ تونس و عدم توجه به منافع ملی و نبود هوشیاری و آگاهی در قبال خطرات بازگشت به دوران حکومت استبدادی و دیکتاتوری بن علی پرده بر می‌دارد که سرکوب، سو استفاده از قدرت و خفقان از ویژگی‌های آن بود و اینکه‌ در نهایت باید به این نکته توجه داشت که هم اکنون دو قدرت برای به دست گرفتن آینده دمکراسی در تونس در رقابت هستند. اما نیروهای انقلابی تونس با هوشیاری کامل در جهت منافع ملی کشور گام بر می‌دارند و بر ضرورت برچیده شدن کامل انواع دیکتاتوری در تونس تاکید می‌‌کنند. در چنین شرایطی جنبش مردمی تونس دست یاری خود را به سمت تمامی نیروهای ملی و انقلابی دراز می‌کند که اعتقاد راسخ به حرکت رو به جلو و عدم بازگشت به گذشته را دارند و امروزه نیروهای انقلابی تونس تلاش دارند، با افزودن بر نقاط مشترک خود، این وظیفه ملی و حائز اهمیت را محقق کنند.



فارس: به نظرشما چه راه حلی به بحران تونس پایان می‌بخشد؟



الفرجاوی: به نظر من در پایان بخشیدن به بحران سیاسی فعلی باید دو نکته اساسی را مورد توجه قرار داد: نخست،‌ گسترش اشتراکات میان نیروهای انقلابی برای به وجود آمدن بستر مناسب جهت تحقق کامل اهداف انقلاب و ایجاد آگاهی کافی نسبت به بالا بردن سقف مطالبات مردمی و انقلابی در میان احزاب و آمادگی کامل برای قبول مسئولیت این نوع همکاری. نکته دوم، تاکید بر مشروعیت تمام دیدگاه‌هایی است که در چارچوب مطالبات مردمی احزاب و جریان‌ها درباره آنها به توافق می‌رسند. پذیرش منطق توافق موجب همزیستی مسالمت آمیزی میان جریان‌ها و احزاب و سیاسی تونسی می‌شود، اینکه هیچ برتری میان طرف‌های سیاسی در انقلاب 17 دسامبر بر یکدیگر وجود ندارد و برتری تنها از آن ملت ماست.



فارس: آمریکا بعد از تهدید سوریه به حمله نظامی از اقدام خود عقب نشینی کرد، آیا این نشان از سردرگمی دولت آمریکا دارد؟



الفرجاوی: عقب نشینی آمریکایی‌ها از حمله به سوریه از یک دیدگاه نشان از سردرگمی دولت آمریکا دارد. ولی من بر این باورم که آمریکایی ها علاوه بر فشارهای قدرت‌های بین المللی به خوبی می‌دانند که موقعیت ژئوپولتیک سوریه به گونه‌ای است که حمله نظامی به این کشور دارای پیامدهای زیان باری برای منافع آمریکا در کشورهای عربی و خاورمیانه است،‌ علاوه بر اینکه چنین اقدامی تهدیدی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود؛‌ از اینرو محاسبات آمریکا با منافع پیچیده آنها در ارتباط است و باید بگوییم مدیریت نظام سیاسی و به کارگیری آن در روابط منطقه‌ای و بین المللی باعث افزایش این سردرگمی شده است.



فارس: گزارش رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که عناصر مسلحی که در درگیری‌های سوریه زخمی شده‌اند، در بیمارستان‌های اسرائیل مورد مداوا قرار گرفته‌اند، نظر شما در این‌باره چیست؟



الفرجاوی: اینکه مجروحان مسلح تونسی در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی مداوا شوند، اقدامی است که از ادعاهای انقلابی آنها و واقعیت ارتباطات آنها پرده بر می‌دارد. براین اساس نمی‌توان آنها را مبارزان آزادی، کرامت انسانی و مخالفین استبداد نامید، بلکه آنها تنها «سلاح‌های مزدوری» هستند که هرکس پول بیشتری به آنها بدهد، برای او می‌جنگند. آنها تنها بازیچه دست امپریالیسم، صهیونیسم و سران مترجع عرب هستند که با نهایت تاسف باید گفت که در تجاوزات ننگین و زشت آنها شرکت می‌کنند، تجاوزاتی که ملت‌ها را مورد هدف قرار داده و منجر به تشتت و تفرقه می‌شود. آنها مقدس‌ترین اهداف ما یعنی اسلام را در راستای منافع خود به کار می‌گیرند،‌ آنها با این اقدام خود اسلام و انقلاب را بدنام و رسوا می‌کنند و زمانی که چنین افرادی در انقلاب‌های واقعی شرکت می‌کنند که هدف آن تحقق خواسته‌های امت عربی و اسلامی است، ضرر و زیان دو چندانی به آن انقلاب وارد می‌کنند.



فارس: آیا تهدیدات اخیر آمریکا، در راستای تلاش برای بازگرداندن سلطه استعمار غرب در منطقه است؟



الفرجاوی: آمریکایی‌ها و دیگر قدرت‌های استکباری حتی یک لحظه هم به پایان بخشیدن به استعمار در منطقه عربی فکر نکرده‌اند؛ از اینرو تهدیدات آمریکا در راستای پایه‌ریزی تفکرات استعماری و تلاش مجدد برای مصادره آینده کشورهای عربی و حتی تمام ملت‌های جهان جهت تامین منافع امپریالسیم است. بازگشت به استعمار بعد از شکست سران مرتجع عرب خطری در کمین است که باید نسبت به پیامدهای استراتژیک آن بر آینده کشورهای عربی و به طور کلی بشریت هوشیار بود؛‌ چراکه لیاقت بشریت بیشتر از آن است که امپریالیسم و صهیونیسم و سران مرتجع عرب در این کره خاکی برای وی تدارک می‌بینند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران