مصر

تحلیلگران سیاسی، تصمیم آمریکا در تعلیق کمک نظامی به مصر را اقدامی نمادین و نماد سیاست‌های کوته‌بینانه واشنگتن توصیف کرده و معتقدند این تصمیم نشان‌دهنده نگرانی اوباما درباره امنیت اسرائیل است و نه امنیت مصر.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «فرانسه»، درحالیکه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته از تعلیق تحویل سخت افزارهای مهم نظامی و کمک نقدی 260 میلیون دلاری خود را به ارتش مصر خبر داد، تحلیلگران بر این باورند که چنین حرکتی از سوی واشنگتن که با هدف تحت فشار قرار دادن قاهره جهت پایان بخشیدن به خون ریزی ها در خیابان های این کشور صورت گرفته است، تا حد زیادی اقدامی «نمادین و سمبلیک» است و بعید است که تاثیری ملموسی داشته باشد.

بر اساس این خبر، تحلیلگران می گویند این اقدام «نیمه دقیق» دولت آمریکا در قبال مصر منعکس کننده فقدان وجود سیاست خارجی صریح و روشن دولت واشنگتن در قبال قاهره است.

مصر کشوری است که بحران سیاسی در آن از زمان سقوط «حسنی مبارک» در سال 2011 میلادی و اخیرا در پی کودتای نظامی ارتش این کشور علیه «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور منتخب و اسلام گرای مصر، وخیم تر شده است.

بر اساس این خبر، اسلام گرایان و اعضای اخوان المسلمین مصر از تهاجم مرگبار تاریخ 14 آگوست نیروهای امنیتی تاکنون، هدف خشونت قرار گرفته اند؛ بیش از هزار نفر از مردم مصر از آن تاریخ تاکنون در سراسر این کشور کشته شده و بیش از 2 هزار نفر از اسلام گرایان نیز بازداشت شده اند؛ مرسی نیز از زمان برکناری اش توسط ارتش مصر، تاکنون در مکان نامعلومی نگهداری می شود.

در این خبر به اظهارات «حسن نافعه» استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره اشاره شده که گفته است که دولت آمریکا از طریق تعلیق کمک های نظامی، در حال اعمال فشار بر دولت مصر است تا این دولت سیاست خود را به خاطر حامیان مرسی تغییر دهد اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، واشنگتن مکررا خواستار پایان خون ریزی ها از زمان برکناری مرسی در مصر شده است؛ این خشونت ها بعد از آن ایجاد شد که حامیان مرسی دولت موقت مصر را که تحت حمایت ارتش این کشور قرار دارد، رد کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در روزهای بعد از حمله نیروهای امنیتی مصر به اخوان المسلمین و اسلام گرایان، اعلام کرد که: در شرایطی که غیرنظامیان در خیابان ها (ی مصر) کشته می شوند، همکاری قدیمی ما نمی تواند طبق معمول ادامه داشته باشد.

اوباما علاوه بر این، به تیم امنیت ملی خود دستور داد تا در کمک سالانه 1.5 میلیارد دلاری آمریکا به مصر تجدیدنظر کنند.

با این حال، مقامات مصری اعلام کرده اند که تسلیم اقدامات آمریکا نخواهند شد؛ وزیر خارجه مصر درباره تعلیق کمک های نظامی آمریکا به مصر گفته است: این یک تصمیم ناقص به لحاظ محتوایی و زمان بندی است و سؤالات جدی را درباره آمادگی آمریکا برای تامین پشتیبانی های استراتژیک از برنامه های امنیتی مصر به وجود می آورد.

مقامات مصر اعلام کرده اند که با استقلال کامل و بدون فشار خارجی، به تصمیم گیری های خود در ارتباط با امور داخلی این کشور ادامه خواهند داد.

از طرف دیگر، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (پنج شنبه) اعلام کرد که تصمیم واشنگتن برای تعلیق کمک های نظامی به مصر، به معنای عقب نشینی از دوستی بین دو کشور و یا قطع تعهد جدی آمریکا به کمک به دولت مصر در مسیر گذار به سوی دموکراسی نیست.

از دیدگاه تحلیلگران، تصمیم تعلیق کمک های نظامی به مصر از سوی واشنگتن جدیدترین مثال از سیاست کوته بینانه آمریکا به سوی قاهره است که هیچ تاثیر مهمی نیز در پی نخواهد داشت.

«شادی حمید» مدیر مرکز پژوهش های بروکینگز قطر در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که تصمیم واشنگتن برای تعلیق کمک های نظامی به مصر اقدامی کوتاه مدت و جدا از یک استراتژی گسترده است و حقیقت این است که دولت آمریکا فاقد یک سیاست خارجی صریح و روشن است.

شادی حمید معتقد است که با توجه به کمک های چندین ساله آمریکا به مصر و اینکه سیستم های نظامی را نمی توان یک شبه بازسازی کرد، این تصمیم واشنگتن ارتش مصر را مجبور نخواهد کرد تا نیازهای نظامی آتی خود را از طرق دیگر تامین کند.

مدیر مرکز پژوهش های بروکینگز قطر همچنین گفته است که تصمیم واشنگتن برای تعلیق کمک نظامی به ارتش مصر، نشان دهنده این است که دولت محتاط آمریکا که هیچ معیار جسورانه ای در خاورمیانه ندارد، اقدامی نمادین و سمبلیک را در قبال مصر اتخاذ کرده است.

«هشام قاسم» یکی از تحلیلگران مستقل سیاسی می گوید که تصمیم واشنگتن برای تعلیق کمک نظامی به ارتش مصر همچنین نشان می دهد که آمریکا صرفا نگران امنیت اسرائیل است؛ بر اساس اعلام قاسم، واشنگتن در حال ارسال این پیام است که اوباما صرفا نگران امنیت اسرائیل و نه مصر است.

بر اساس این خبر، پیمان کمپ دیوید سال 1978 میلادی بین اسرائیل و مصر تاکنون سنگ بنای کمک های نظامی واشنگتن به مصر محسوب می شده است و اسرائیل نیز از واشنگتن درخواست کرده است که به کمک های نظامی خود به مصر ادامه دهد.

هشام قاسم با اشاره به اینکه آمریکایی ها در آینده مجبور می شوند از موضع فعلی خود در قبال مصر عقب نشینی کنند، گفته است: آنچه ما شاهد آن هستیم، یک ابتکار سیاسی کوتاه مدت و بی ثابت (از سوی واشنگتن در قبال مصر) است.

تصمیم دولت واشنگتن برای تعلیق کمک های نظامی به مصر شامل تحویل اقلام گران قیمتی از جمله بالگردهای آپاچی، جنگنده های اف-16 و قطعات تانک های «آبرامز M1A1» و موشک های «هارپون» نیز می شود.

واشنگتن اعلام کرده است که تعلیق در تحویل این کمک های نظامی به ارتش مصر تا زمانی این کشور به سوی دولتی منتخب و یک دولت دموکراتیک فراگیر و غیر نظامی حرکت نکند، ادامه خواهد داشت.

آمریکا برکناری مرسی را از سوی ارتش مصر کودتا ندانسته است اما سرکوب طرفداران وی را محکوم کرد و لغو وضعیت فوق العاده را که مقامات مصری به صورت موقت اجرا می‌کنند و همچنین برگزاری انتخاباتی دموکراتیک در سال 2014 را خواستار شده است.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داده است که تصمیم واشنگتن برای تعلیق کمک نظامی به مصر منجر به نگرانی متحدان منطقه ای آمریکا شده است؛ بر اساس نوشته این روزنامه، متحدان واشنگتن نگرانند تعهد آمریکا به امنیت خاورمیانه،‌ جایگاه خود را در فهرست اولویت های جهانی آمریکا از دست بدهد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران