مصر

نخست وزير مصر با اشاره به اين كه دولت اين كشور به روند نقشه راه ادامه مي دهد درباره امنيت منطقه خليج فارس گفت امنيت اين منطقه بخشي از امنيت مصر است.

حازم الببلاوي در گفتگو با شبكه تلويزيوني اسكاي نيوز عربي در ابوظبي درباره عملكرد دولت خود در سه ماه گذشته در مصر گفت: اين دولت در شرايط دشواري شكل گرفت و مردم مصر انتظار دارند اوضاع آنان بهبود يابد و مي توان گفت بهبود اين اوضاع آغاز شده است. درباره اوضاع امنيتي مصر تلاش مي كنيم امنيت با قدرت در كشور مستقر شود. شايد برخي از مردم از عملكرد دولت ناراضي بوده و اعتراضاتي داشته باشند ولي دولت مصر بر اوضاع سيطره دارد و مردم مي دانند دولت در مصر فعال است و اجازه نمي دهد اختلالي در اوضاع امنيتي اين كشور ايجاد شود. دولت مخالف برگزاري تظاهرات مخالفان نيست ولي نبايد اين تظاهرات از حدود منطقي خود خارج شود.
وي درباره بحث و جدل قانون تظاهرات در مصر گفت: بحث و جدل درباره اين مسئله مهم طبيعي است. برخي ها مي گويند بايد تظاهرات منع شود و عده اي ديگر مي گويند نبايد محدوديتي در برگزاري تظاهرات وجود داشته باشد. حق آزادي بيان داراي اشكال مختلفي بوده كه تظاهرات يك نمونه است. همچنين زماني مي توان از اين حق استفاده كرد كه به حقوق ديگران احترام گذاشته شود. نام قانون جديد قانون سازماندهي حق تظاهرات است. در اين قانون حق برگزاري تظاهرات به رسميت شناخته است. برخي ها اعلام كردند مجازاتي كه براي ناقضان اين قانون در نظر گرفته شده بسيار شديد است و مي توان در اين زمينه گفتگو كرد.
الببلاوي درباره انتقاداتي كه به دولت مصر در متفرق كردن تظاهرات مخالفان در ميادين مختلف اين كشور وجود دارد، گفت: هر تصميمي هزينه اي به همراه دارد و يكي از اين تصميمات متفرق كردن تظاهرات معترضاني بود كه بر ادامه تجمع در اماكن عمومي و استفاده از زور و اشكال تراشي در زندگي مردم اصرار داشتند. در اين شرايط بايد دولت با استفاده از زور اين تجمعات را متفرق و صلح و ثبات را در كشور مستقر كند. همچنين در متفرق كردن اين نيروها بايد توازن حفظ شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين توازن در متفرق كردن معترضان وجود داشت، گفت: اين توازن به موضع دو طرف مرتبط است. پليس مصر در تعامل با دو تجمع مخالفان در ميدان رابعه العدويه و النهضه حداكثر خويشتنداري و نظم را رعايت كرد. در عمليات منطقه كرداسه كه به صورت مسلحانه بود هيچ يك از شهروندان اين منطقه زخمي نشدند.
وي درباره انتقاد از دولت مصر به دليل بازداشت هاي خودسرانه گفت: هر فردي بر اساس دستور قضايي بازداشت مي شود و اتهامات افراد بازداشت شده در قوانين مصر مشخص است كه مي توان به تحريك قتل اشاره كرد.
الببلاوي درباره تعامل دولت مصر با ادامه تظاهرات در اين كشور بيان داشت: هيچ كس از ادامه تظاهرات خرسند نيست ولي آنچه كه روشن است اين است كه اين تظاهرات در ابتدا به صورت گسترده و در مناطق بيشتري برگزار مي شود ولي از شدت اين تظاهرات كاسته شده است. ما مخالفتي با برگزاري تظاهرات نداريم ولي مخالف تظاهراتي هستيم كه تهديدي براي تاسيسات عمومي است و باعث ترس و وحشت مردم مي شود. مخالفان دولت مي خواهند به تظاهرات خود ادامه دهند و مي خواهم اين تظاهرات به صورت عادي برگزار شود. هر دولتي در حمايت از حق شهروند خود براي برگزاري تظاهرات و جلوگيري از تبديل شدن آن به آشوب و آسيب زدن به حقوق ديگر شهروندان مسئول است. برخي از گروه هاي معترض مي خواهند با ادامه اعتراضات دولت و مردم مصر را خسته كنند.
در حال حاضر نظام سياسي جديدي در اين كشور شكل گرفته است كه مي خواهد قانون در كشور حاكميت داشته باشد، همه از فرصت هاي برابر برخوردار باشند، هيچ طرفي به حاشيه رانده نشود، به صورت غير قانوني از زور استفاده نشود و دين و سياست در همديگر ادغام نشوند ولي برخي از گروه ها با اين نظام سياسي مشكل دارند و مي خواهند با ايجاد فضاي بي ثباتي در كشور مردم را خسته كنند.
ملت مصر آگاه است و مي داند تقويت اين نظام سياسي آسان نيست.
نخست وزير مصر درباره اوضاع امنيتي منطقه سينا گفت: روز به روز بر سيطره نيروهاي مسلح و پليس مصر بر اين منطقه افزوده مي شود و ضربات روشني به گروه هاي مسلح در اين منطقه وارد شده است و تصميم روشني براي استقرار امنيت در اين منطقه وجود دارد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه سناتور جان مك كين در ديدار از قاهره پيش بيني كرده بود، جنگ داخلي در مصر رخ دهد، آيا وي اشتباه كرد، گفت: چنين جنگي در مصر وجود ندارد و پيشرفت اين كشور در عرصه هاي دموكراتيك ادامه دارد و كميته پنجاه نفره تدوين قانون اساسي به مرحله پاياني تدوين اين قانون نزديك مي شود و قرار است همه پرسي جديدي برگزار شود و ما خود را آماده شركت در انتخابات پارلماني و رياست جمهوري مي كنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چه گروه هايي در اوضاع كنوني مصر مانع تراشي مي كنند، گفت: نمايندگان دولت گذشته و مشخصا اخوان المسلمين احساس مي كنند قدرت را در اختيار داشتند و در حال حاضر اين قدرت را از دست داده اند و نمي خواهند دولتي جديد در مصر متفاوت با ديدگاه اخواني ها وجود داشته باشد. آنان مي خواهند همه چيز را برهم بزنند. اخواني ها مي خواهند در استقرار نظام سياسي جديد و بهبود اوضاع اقتصادي مصر مانع تراشي كنند تا شهروندان اين كشور از اين وضع خسته شوند.
دولت كنوني مصر در مسئله نقشه راه مسئول است و بايد تا پايان به اين راه ادامه دهد و تلاش مي كنيم نظام دموكراتيك مدني كه غير نظامي و غير ديني است، به حقوق بشر احترام مي گذارد و روابط خوبي با جهان دارد در كشور مستقر شود. بايد اوضاع اقتصادي مصر بهبود يابد و سرمايه گذاري و گردشگران به كشور بازگردد.
الببلاوي درباره نشانه هاي دولت قوي گفت: استفاده از توان نيروهاي پليس و پادگاني كردن كشور را نمي توان از نشانه هاي قدرت دولت دانست. دولتي قوي است كه به حقوق بشر احترام مي گذارد و همه از قوانين كشور پيروي كنند. ارتش بايد از مرزها دفاع كند و نيروهاي پليس و دستگاه قضايي از حقوق بشر دفاع مي كنند و هر كسي كه حقوق بشر را نقض مي كند بايد بازخواست شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولت مصر در سيطره نظاميان قرار نخواهد گرفت، گفت: فكر نمي كنم چنين شود. يكي از دستاوردهاي اساسي انقلاب بيست و پنجم ژانويه ملت مصر پايان دادن به ايده دولت نظاميان بوده است. ارتش اين كشور به اين مسئله پي برده است كه اولين زيان دولت نظاميان عليه ارتش است. ماموريت هاي ارتش روشن است و در صورتي كه وارد سياست شود نقش اساسي خود را از دست مي دهد و اختلافات آغاز مي شود.
وي درباره تلاش هاي ميانجيگرانه ميان اخوان المسلمين و دولت مصر گفت: چيزي به نام ميانجيگري در مصر وجود ندارد. براي مقابله با اختلالات امنيتي و آسيب ديدن منافع مردم در درجه نخست بايد از ابزارهاي امنيتي و سپس از ابزارهاي سياسي استفاده كرد. بايد مشكلات به صورت سياسي حل و فصل شود ولي بايد اين حل و فصل بر اساس اصولي باشد و هر دو طرف درگير اين اصول را بپذيرند كه مي توان به استقرار نظام دموكراتيك، احترام به حقوق بشر، مخالفت با خشونت و تفرقه، عدم دخالت دين و سياست و استقرار عدالت اجتماعي اشاره كرد.
نخست وزير مصر در بخش ديگري از سخنان خود و در پاسخ به اين پرسش كه آيا حاميان منطقه اي اخوان المسلمين در نقشه راه دولت مصر مانع تراشي مي كنند، گفت: ملت مصر حامي اساسي نقشه راه است. اين ملت مي تواند اين روند را تكميل كند و در صورتي كه اين ملت بر اين مهم اصرار داشته باشد تلاش كشورهاي ديگر نمي تواند اخلالي ايجاد كند. مخالفان دولت مصر از حمايت مالي و سياسي خارجي برخوردارند.
وي درباره تعامل كشورهاي خارجي با مصر تحت عنوان كودتاي رخ داده در اين كشور بيان داشت: چيزي به نام كودتا وجود ندارد و باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا از تظاهرات انقلابي در مصر سخن گفت. اتحاديه اروپا نيز از عبارت كودتا استفاده نكرد و درباره تقويت روند دموكراتيك در مصر ابراز اميدواري كرد و عده اندكي از كشورها از عبارت كودتا استفاده مي كنند.
الببلاوي درباره سرمايه گذاري امارات ،عربستان و كويت در مصر و ضرورت تدوين قوانين جديد در اين كشور در حمايت از اين سرمايه گذاري ها گفت: به سود مصر است كه شرايط سرمايه گذاري مناسبي در اين كشور وجود داشته باشد. زماني كه سرمايه گذاران درباره آينده سرمايه گذاري خود اطمينان داشته باشند و دولت از حقوق آنان حمايت كند با تمايل بيشتري سرمايه گذاري مي كنند. قوانين متعددي حمايت از سرمايه گذاري در مصر وجود دارد و اصلاح اين قوانين نيز در جريان است. زماني كه چند كشور عربي در مصر سرمايه گذاري كرده اند درباره آينده سرمايه گذاري خود در اين كشور اطمينان داشته اند.
وي درباره انتشار برخي از اخبار مبني بر ايجاد محوري جديد در منطقه با حضور امارات، عربستان و مصر گفت: مصر روابط قديمي و عميق با كشورهاي عرب خليج فارس دارد و دولت مصر و دولت هاي عرب خليج فارس مي دانند رابطه تنگاتنگي ميان امنيت مصر و منطقه خليج فارس وجود دارد. اين امنيت ابعاد مختلف نظامي، امنيتي،فرهنگي و اقتصادي دارد. حفظ اين امنيت نيازمند همكاري سياسي،اقتصادي و فرهنگي گسترده است. در جنگ سال 1973، ملك فيصل در حمايت از مصر صادرات نفت عربستان به برخي از كشورهاي غربي را قطع كرد و اين مسئله نشان دهنده عمق رابطه كشورهاي عرب اين منطقه با مصر است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران