تونس

گفت‌وگوهای ملی تونس به دلیل اختلاف بین احزاب ائتلاف حاکم با مخالفان بر سر نام نخست وزیر به حال تعلیق درآمد و در همین حال رئیس حزب النهضه تاکید کرد که این گفت‌وگوها از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اتحادیه کل مشاغل تونس برجسته ترین میانجی در مذاکرات بین حزب اسلام گرای النهضه و مخالفان در تونس اعلام کرد که گفت‌وگوهای ملی تونس برای تعیین نخست وزیر جدید و خارج کردن کشور از بحران سیاسی عمیق دوشنبه شب به حال تعلیق درآمد.

حسین العباسی، دبیر کل اتحادیه کل مشاغل تونس دیروز دوشنبه پس از دور جدید گفت‌وگوهای بین دولت و مخالفان گفت: توافقی صورت نگرفت و ما تصمیم گرفتیم گفت‌وگوها را متوقف کنیم تا زمینه محکم برای موفقیت آن پیدا کنیم.

اختلاف بین اسلام گراهای حاکم بر تونس و مخالفان بر سر نام نخست وزیر جدید در مهلت جدید خود که تا دیروز دوشنبه بود حل نشد.

عامر العریض، یکی از رهبران برجسته حزب النهضه و برادر علی العریض، نخست وزیر تونس بعد از ظهر دیروز دوشنبه گفت: بهترین گزینه برای نخست وزیری احمد المستیری است.

مراد المعدونی از نمایندگان مخالف در مجلس موسسان تونس گفت: ائتلاف مخالفان در جبهه ملی پیشنهاد داد که از گزینه محمد الناصر که النهضه با آن مخالف است صرف نظر می‌کند اما دو نامزد دیگر غیر از مستیری را پیشنهاد داد اما دو حزب النهضه و التکتل (دو حزب ائتلاف حاکم) با آنها مخالف هستند.

بر اساس نقشه راه قرار است تا نیمه نوامبر نخست وزیر مستقل تونس کابینه خود را تشکیل دهد تا جانشین دولت العریض شود.

سخنگوی جبهه مردمی تونس ائتلاف حاکم را مسئول ناکامی گفت‌وگوهای ملی دانست.

حمه الهمامی در نشستی خبری گفت: حزب النهضه فقط احمد المستیری را برای نخست وزیری پیشنهاد کرد و حاضر نشد درباره هیچ نامزد دیگری برای نخست وزیری مذاکره کند.

الهمامی افزود: مخالفان تونسی از نامزدی محمد الناصر برای نخست وزیری حمایت کردند و چند نفر دیگر را هم پیشنهاد کردند، اما جنبش النهضه حاضر به گفت‌وگو درباره هیچ یک از آنها نشد.

وی تاکید کرد: ما به علت بالا بودن المستیری 88 ساله با نامزدی او برای نخست وزیری مخالفت کردیم.

الغنوشی: هیچ نامزدی بهتر از مستیری نیست/ گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود

این در حالی است که راشد الغنوشی، رئیس حزب النهضه تونس گفت: گفت‌وگوهای ملی برای مشخص شدن نخست وزیر دولت آینده به زودی از سرگرفته خواهد شد.

وی در نشست خبری خود در تونس گفت: گفت‌وگوهای ملی به زودی از سرگرفته خواهد شد چرا که تونس به این گفت‌وگوها نیاز دارد و بیشتر گروه‌های سیاسی به نقشه راه پایبند هستند و ما بر ادامه این گفت‌وگوها اصرار داریم.

الغنوشی تصریح کرد: دلیل معلق شدن روند گفت‌وگوی کنونی نرسیدن به توافق درباره شخصیت نخست وزیر آینده است، حزب النهضه به همراه شماری از احزاب از نامزدی احمد المستیری برای نامزدی نخست وزیری دولت آینده حمایت کردند زیرا وی نقش تاریخی در خدمت به دموکراسی در تونس دارد و اولین فردی است که علیه حزب استبدادی رژیم گذشته قیام کرد، حزب مخالفی را تشکیل داد، اولین روزنامه مخالف را تاسیس کرد و نقش مهمی در تشکیل اولین نهاد حقوق بشر در تونس داشت.

رئیس النهضه ادامه داد: المستیری فردی میانه رو و مستقل است و هیچ توجیهی برای اقدام گروه‌های مخالف در رد کردن نامزدی المستیری وجود ندارد، شاید مخالفان فقط می‌خواهند با احزاب حاکم مخالفت کنند و می‌خواهند فردی که از استقلال کمتری برخوردار باشد نامزد شود المستیری فرد مستقلی است و تسلیم فشار خارجی نمی‌شود.

وی افزود: سه حزب عضو ائتلاف حاکم در دولت تونس وظیفه دارند سمت نخست وزیری در اختیار فرد امین و مستقلی قرار گیرد، معمولا دولت‌ها از طریق انتخابات یا کودتاها تغییر می‌کنند و امروز از النهضه خواسته شده است به صورت توافقی دولت را رها کند که خواسته عادی نیست ولی النهضه پذیرفت تا از طریق گفت‌وگو دولتی جدید در تونس تشکیل شود تا کشور در مسیر درستی برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم حرکت کند و هیچ کس نتواند در نتیجه انتخابات شک و تردید کند.

الغنوشی گفت: بسیاری از گروه‌های اسلامی متهم هستند که به دموکراسی باور ندارند و تنها برای یک بار به دموکراسی باور دارند و زمانی که به قدرت رسیدند دموکراسی را از بین می‌برند اما گروه‌های اسلامی در تونس تاکید کردند نه تنها حاضر به کناره گیری از قدرت بر اساس نتایج انتخابات هستند بلکه حاضر هستند برای حفظ منافع ملی کشور از قدرت چشم پوشی کنند.

رئیس حزب النهضه تاکید کرد: ملت تونس بزرگترین انقلاب مسالمت آمیز معاصر را رقم زد و امیدواریم شرایط برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد در کشور فراهم شود و همه شهروندان این کشور در این انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود گفت‌وگوها برای تعیین نام نخست وزیر تونس از سرگرفته شود و گروه‌های سیاسی این کشور بتوانند به توافق برسند و شرایط را برای برگزاری انتخابات در کشور فراهم کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا النهضه می‌تواند فرد دیگری را به جای المستیری برای نخست وزیری پیشنهاد کند، گفت: ما فرد دیگری را نمی‌توانیم جایگزین المستیری معرفی کنیم و فرد دیگری را در سطح او نمی‌بینیم.

تهدید نمایندگان مستعفی بازگشته به مجلس تونس برای ترک مجدد مجلس

از سوی دیگر نمایندگان مستعفی مجلس موسسان تونس که با آغاز گفت‌وگوهای ملی این کشور به مجلس بازگشته‌اند بار دیگر تهدید کردند که در پی اختلافات بر سر پیشنهادهای مربوط به اصلاح نظام داخلی مجلس استعفا خواهند داد.

این نمایندگان عصر دیروز دوشنبه در نشستی خبری در مقر وزارت حقوق بشر در مرکز پایتخت تونس نمایندگان ائتلاف حاکم شامل احزاب النهضة، و کنگره برای جمهوری و التکتل را به زیر پا گذاشتن تعهدات خود درباره اصلاحات پیشنهادی درباره نظام داخلی مجلس در جلسات گفت‌وگوهای ملی این کشور متهم کردند.

محمد الحامدی، یک نماینده معارض مجلس تونس گفت: نمایندگان ائتلاف حاکم با اصلاحات پیشنهادی به نظام داخلی مجلس مخالف هستند در حالی که این اصلاحات با هدف سرعت بخشیدن به تصویب قانون اساسی و پایان دوره انتقالی صورت می‌گیرد اما آنها می‌خواهند اصلاحات دیگری را که مربوط به این هدف نیز وارد کنند.

وی افزود: نمایندگان ائتلاف حاکم اصلاحاتی را پیشنهاد داده‌اند که برای مثال نمایندگانی که استعفا داده بودند نماینده‌ای محسوب شود که از وظیفه خود شانه خالی کرده و برای برگزاری جلسات عمومی بر اکثریت نمایندگان حاضر تکیه شود نه اکثریت از جمع همه نمایندگان مجلس که 217 نفر هستند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران