تونس

«عبدالکریم مصمودی»، عضو دفتر سیاسی حزب الغد:هیچ بازگشتی از گزینه مقاومت و مسئله فلسطین وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، همراه با حوادث و نگرانی‌های سیاسی که تونس شاهد آن است و تلاش برخی از احزاب سیاسی برای ظهور در رسانه‌ها و تقسیم قدرت با طرف‌های دارای نفوذ و سیطره، احزاب جدید دیگری پای به عرصه سیاسی تونس گذاشته‌اند که با دیگر احزاب سیاسی این کشور تناسبی نداشته و دارای ساختار و ماهیت خاصی هستند.

حزب «الغد» یا «فردا» یکی از این احزاب سیاسی است که به تازگی وارد عرصه سیاسی تونس شده و مهمترین مشخصه آن «حمایت از مقاومت» است و گزینه مقاومت در همه تحرکات و فعالیت‌های آن به چشم می‌خورد.

«عبدالکریم مصمودی» عضو دفتر سیاسی حزب الغد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس تاکید می‌کند که مهمترین گزینه مورد نظر این حزب «مقاومت» که هم اکنون به نظر می‌رسد، در جامعه تونس تحریف شده است.

مصمودی بر این باور است که تنها قضیه‌ای که می‌تواند، مسلمانان را گرد آورد، قضیه فلسطینی است که هم اکنون در تونس با آن تعاملی صهیونیستی می‌شود و این یکی از وظایف حزب الغد است که جوانان تونس را بیدار و آگاه کند.

وی تاکید کرد که جوانان تونسی قربانی افرادی هستند که به نام دین با جان و روح این جوانان تجارت می‌کنند و آنها را به کام مرگ در سوریه می‌فرستند و حزب الغد وظیفه خود می‌داند، در برابر این افراد ایستادگی و مقاومت کند.



آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:



فارس: حزب شما اولین حزب مقاوم در تونس و در شمال آفریقا است، در این خصوص و درباره نحوه پیوستن شما به این حزب بیشتر برای ما توضیح دهید؟



مصمودی: در گذشته و از زمان دوران جوانی در گروه‌هایی عضویت داشتیم که از مقاومت حمایت می‌کردند. بیشتر جوانان این حزب و اعضای آن از اعضای مقاومت بودند و حتی شهدایی در راه وطن و حتی در کشورهای عربی به خصوص در جنگ‌هایی که لبنان شاهد آن بود، تقدیم کردیم. در رابطه با تونس تنها انتخاب ما مقاومت و دفاع از این اصل است، هرچند دولت تونس درحال حاضر تلاش می‌کند تا این امر را زیر پا بگذارد و به همین دلیل امروز به خطر افتاده است.



فارس: اصول مقاومت چگونه در تونس به حاشیه رانده شده است؟



مصمودی: به حاشیه رانده شدن مقاومت از طریق دور کردن جوانان از فکر کردن به مقاومت، تغییر چهره مقاومت و تحریف آن در اذهان جوانان تونسی است. حکومت درحال حاضر می‌گوید که تروریست‌هایی که تحت عنوان «جبهه النصره» و حامیان آن در سوریه فعالیت می‌کنند، از اعضای مقاومت هستند، در حالی‌که این گفته خلاف واقعیت است. آنچه برای ما در حزب الغد مهم است این است که ما می‌خواهیم راه درست مقاومت را به جوانان تونس یادآوری کنیم و به آنان بفهمانیم که مقاومت واقعی مورد هدف قرار گرفته و باید از این امر برحذر باشند. در نهایت می‌خواهیم به آنان بفهمانیم که مسئله اصلی که همه ما را گرد هم می‌آورد، «قضیه فلسطینی» است که اجداد و پدران ما از آن دفاع کرده‌اند و متاسفانه بیشتر احزاب تونس امروز مانند صهیونیست‌ها با آن برخورد می‌کنند، ما در برابر همه آنها و در برابر تلاش‌های حکومت و حامیان آن برای حمایت از مقاومت و جرم شناختن همکاری با رژیم صهیونیستی خواهیم ایستاد.



فارس: شما در گذشته در کنار گروه‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی برای دفاع از این مبحث اقدام کردید، اما امروز حالتی از سکوت همه جا را فراگرفته و به نظر می‌رسد، شما با واقعیت کنار آمده‌اید، این امر را چگونه تفسیر می‌کنید؟



مصمودی: فشارهایی خارجی از سوی صهیونیسم و امپریالیسم جهانی بر حکومت تونس و به خصوص مجلس مؤسسان این کشور اعمال می‌شود که باید قانون اساسی را تدوین کند، این درحالی است که باید گفت، حکومت تونس تحت تاثیر و نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی برخی از کشورها قرار گرفته، به طوریکه کنترل امور هم اکنون از دستش خارج شده است، از سوی دیگر حکومت تونس هم اکنون شیفته قدرت شده و تلاش دارد، بقای خود در حکومت را تضمین کند و حتی در این راه با کشورهای بزرگ وارد گفت‌وگو شود، ما همه اقدامات را زیر نظر داریم و در برابر این اقدامات ایستادگی خواهیم کرد. ما از طریق فعالیت‌ها و برگزاری تظاهرات دیدگاه عموم در خصوص فراموشی مقاومت و برخی اقدامات حکومت را بیان کرده و به برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌هایی می‌پردازیم که در آن از مردان مقاومت به منظور آشنایی جوانان حزب و جوانان تونس دعوت به عمل می‌آورد.



فارس: در ابتدا بسیاری از احزاب در قبال اقدام مجلس مؤسسان تدوین قانون اساسی جدید تونس جهت حذف بند مقاومت به مخالفت برخاستند، اما هم اکنون می‌بینیم که بخش قابل توجهی از این احزاب از موضع خود عقب نشینی و سکوت اختیار کرده‌اند، نظر شما در این‌باره چیست؟



مصمودی: به نظر من قانونی اساسی که مردم تونس خواهان آن هستند، با اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت جدید باید به سطل زباله انداخته شود، چراکه این قانون اساسی از سوی تعدادی از کشورها به مردم تونس و تمایلات و خواسته‌های ملت تونس را نادیده گرفته، آنچه هم اکنون مهم است، این است که احزابی که در برابر حکومت ایستاده بودند و خواستار عدم حذف بند جرم شناختن همکاری با رژیم صهیونیستی بودند، درحال حاضر به این گروه‌ها پیوسته و با وعده و وعید فریب خورده‌اند، از این رو ما در حزب الغد تلاش می‌کنیم تا در برابر همه این تلاش‌ها که خواهان نادیده گرفتن قضیه فلسطینی در تونس هستند، خواهیم ایستاد و در آینده‌ نزدیک اقداماتی در این رابطه انجام خواهیم داد.



فارس: آیا شما جزو احزاب تونسی هستید که حامی خواسته‌های ملت سوریه در برابر همه اقدامات تروریستی بودید که خواهان نابودی سوریه بوده و هستند؟



مصمودی: حزب الغد و رهبرانش از اولین گروه‌هایی بودند که هنگام برگزاری کنفرانس موسوم به «دوستان سوریه» در تونس در برابر سفارت سوریه ایستادیم و به دلیل حمایت از نظام سوریه مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم، بسیاری از گروه‌ها و احزاب سیاسی تونس ما را به ایستادن در کنار دیکتاتور یعنی «بشار اسد» متهم کردند، اما درحال حاضر ما توانستیم افکار و نظرهای منفی موجود علیه ارتش و نظام سوریه را تغییر دهیم و بسیاری از این احزاب و گروه‌های مخالف هم اکنون در صف نظام اسد ایستادند. این امر نشان می‌دهد که عقیده حزب الغد و همچنین روش و موضع گیری آن در برابر حوادث سوریه درست است.



فارس: چگونه توانستید دیدگاه تعداد زیادی از مردم تونس را تغییر داده و آنان را به صف خود و انتخاب گزینه مقاومت سوق دهید؟



مصمودی: موفق به گفت‌وگو با جوانانی سدیم که فریب خورده بودند و تلاش کردیم تا افکار آنان را تغییر دهیم. همچنین با تعدادی از خانواده‌ها دیدار کردیم تا بتوانند بر فرزندان خود سیطره داشته و به آنان هشدار دهند تا در چنگال تروریسم نیافتند و گرفتار جنگی بی‌ثمر نشود. از سوی دیگر با برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های ملی حمایت خود از نظام سوریه را اعلام کردیم که موفق و ثمربخش نیز بود، در ابتدا مردم از ما سوالاتی می‌کردند و از مواضع ما تعجب می‌کردند، چراکه تصور می‌کردند ما از دیکتاتور حمایت می‌کنیم، اما در نهایت آنان به ما و به مواضع ما پیوستند.



فارس: تونس شاهد چالش‌های سیاسی زیادی در این مرحله است، نظر کلی شما در خصوص این اوضاع چیست؟



مصمودی: چشم انداز سیاسی تونس را می‌توان تقسیم قدرت میان حکومت و معارضان و تلاش هریک از آنها برای به دست گرفتن قدرت بیشتر را تفسیر کرد، همچنین تلاش‌هایی برای فریب ملت تونس وجود دارد، اما همواره این تلاش‌ها با شکست همراه بود. مردم تونس امروز تاوان این حکومت را می‌دهد و دلیل آن نیز خون افراد بی‌گناهی است که هربار در نتیجه عملیات تروریستی که دلیل آن در درجه اول سیاستمداران هستند، بر زمین ریخته می‌شود، اما ملت تونس ملتی آگاه و هوشیار است و هیچ برنامه و توطئه‌ای علیه آن کارساز نیست.



فارس: تونس امروز در نتیجه عملیات‌های تروریستی که با آت مواجه است، در شرایط سختی به سر می‌برد و همه رسانه های محلی و جهانی به انتشار اخباری در این خصوص می‌پردازند، از جمله افرادی که در این عملیات شرکت داشتند، جوانان کم سن و سالی بودند که از سوریه باز گشته‌اند؟ نظر شما در این‌بارهچیست؟



مصمودی: جوانان تونسی همواره قربانی بوده‌اند، در روزهای حکومت نظام پیشین روحانیونی داشتیم که همه چیز را تحلیل می‌کردند و مساجد برای همگان مکان‌های پاکی بودند. اما بعد از انقلاب نوع دیگری از روحانیون وارد عرصه شدند که همه چیز را تحریم می‌کردند، آنان از مزدور شیوخ خلیج و مورد حمایت تامین مالی آنها بودند، به همین دلیل این افراد را باید تجار دین نامید که با خون جوانان تونس تجارت و برای جذب آنان کمین و تلاش می‌کردند تا آنان را در قالب گروه‌ها و شبه نظامیان برای انجام عملیات تروریستی به سوریه بفرستند، این افراد گمراه کننده هستند، خطر امروز در تونس بیشتر شده، نگرانی بزرگ در تونس هم اکنون این است که اگر این شبه نظامیان به اهداف خود دست پیدا نکنند، فاجعه‌ای بزرگ و عملیات‌های تروریستی بزرگ‌تر در انتظار تونس خواهد بود، به همین دلیل ما در همین جا اعلام می‌کنیم که هیچ یک از این امور ارتباطی به دین ندارد و تنها تجارت روح و جان جوانان تونسی است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران