با بيعت مسلمانان، نعمتهاى خدا بر انسانها در روز غدير كامل شد، ضمن اين كه صلح، آرامش، امنيت و رفاه در سايه حاكميت اسلام پس از رسول خدا(ص) در پرتو ولايت عترت آن حضرت محقق میشود؛ در غير اين صورت دين برای نسلهای بعد از پيامبر اكرم(ص) مفيد نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، محمدرضا قزلسفلی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سيرالئون، با بيان اينكه مقام و منزلت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را بدون شناخت جايگاه «اصل اعتقادی امامت» نمیتوان درك كرد، با اشاره به انتقال رهبری امت اسلام به ائمه اطهار(ع) بعد از رحلت خاتم انبياء گفت: نبوت و امامت لازم و ملزوم هم هستند؛ زيرا پيامبر، دين را به مردم ابلاغ كرده و امت واحده تشكيل مىدهند. امامان معصوم(ع) دين الهى را پس از پيامبر با همان اصالت و سلامت به عصرها و نسلهاى آينده انتقال مىدهند.
وی با اشاره به واقعه غدير خم گفت: با بيعت مسلمانان نعمتهاى خدا بر انسانها در روز غدير كامل شد . مضافا اينكه صلح و آرامش، امنيت و رفاه در سايه حاكميت اسلام پس از رسول خدا(ص ) در پرتو ولايت عترت آن حضرت قرار دارد. در غير اين صورت دين برای نسلهای بعد از پيامبر اكرم(ص) مفيد نخواهد بود.
وابسته فرهنگی با بيان اينكه دو اصل اعتقادی عدالت و امامت تنها راه حل نجات انسان امروز از مشكلات اقتصادی و رهبری جهان است، در بخشی از سخنان خود تاكيد كرد كه به استناد دلائل عقلی و نقلی تنها راه سعادت انسان در دنيا و آخرت، رهائی از اسارت و بردگی، داشتن زندگی با شرافت و رهبری صالح، اعتقاد و توسل به دو اصل عدالت و امامت است.
قزلسفلی با بيان اينكه يكی از امتيازهای سازنده اسلام ناب محمدی(ص) و مذهب اهل البيت(ع) تكريم و تجليل مناسبتهای متعدد از جمله ولادتها و شهادتهای معصومين(ع) است، در بخشی از سخنان خود گفت: در اين مناسبتها فضائل و ميراث سازنده و تمدنساز آنها به عنوان الگوهای كامل برای مردم معرفی میشود. زيرا ائمه معصومين(ع)، اسلام مجسم و عينيت يافته و شاهد مثال ادعاهای دين مبين اسلام هستند.
وابسته فرهنگی در ادامه سخنان خود با ارائه تعريفی از عدالت مطلوب ائمه اطهار (ع) كه امروزه انسانيت تشنه آن است، گفت: در صورت اجرای اين اعتقاد اصيل اسلامی تمام ابعاد زندگی اجتماعی، سياسی و اقتصادی انسان به نحو شايستهای توسعه خواهد يافت. تعريف اهل البيت (ع) از عدالت بر مبنای قرار گرفتن هر چيز در ظرف زمانی و مكانی صحيح خود است. عدالت مورد نظر اهل البيت (ع) صد در صد با مفهموم كامل آن انطباق داشته بهطوری كه اگر آن عدالت در جامعه رعايت شود، حقوق انسانی تمام مردم دنيا حفظ خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شعار رئيس جمهور سيرالئون در خصوص تغيير نگرش عامل توسعه گفت: اسلام، پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) همواره انسان را به توسعه و حركت از وضع موجود به وضع مطلوب دعوت كردهاند.
وابسته فرهنگی با اشاره به توطئههای گسترده دشمنان با معارف و فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) گفت: يكی از دلائل مخالفت دشمنان با اسلام ناب محمدی (ص) نقش كليدی ائمه اطهار (ع) در بيداریسازی انسانها است. در صدر اسلام دشمنان سعی میكردند تا مردم با پرستش بتها و مشغول بودن به لهب و لعب در تاريكی بسر برده و از استثمار و استعمار خود غافل باشند. امری كه امروزه بشكلی نوين از سوی استعمارگران دنبال میشود. انسان بيدار را نمیتوان استعمار، استثمار و استحمار كرد.
قزلسفلی با بيان اينكه بدون شناخت دقيق ابعاد شخصيتی پيامبر اكرم (ص) و اهل البيت (ع) امكان ندارد تصويری درست و مطابق با حقيقت از اسلام برای جهانيان ترسيم كرد، در بخشی از سخنان خود گفت: امروزه يكی از چالشهای بزرگ امت اسلامی نداشتن شناخت درست و كافی از ابعاد شخصيتی حضرت محمد (ص) و اهل البيت (ع) ايشان است. از اين رو بر مسلمانان واجب است كه برای شناخت دقيق قرآن مجيد و اسلام از منابع معتبر نسبت به شناخت پيامبر اكرم (ص) و اهل اليت (ع) ايشان اقدام كنند.
وابسته فرهنگی با اشاره به برخی نگرانیهای حضرت محمد (ص) قبل از رحلت گفت: تمسك به اهل بيت (ع) بخشی از نگرانیهای پيامبر اكرم (ص) را برطرف خواهد كرد.
وی در ادامه سخنان خود به منظور تفهيم منزلت اهل البيت (ع) و لزوم اعتقاد به امامت بعد از خاتميت حضرت محمد (ص) گفت: انسان برای نيل به سعادت ابدی و حركت در صراط مستقيم به الگو سرمشق و معالم الطريق و علائم راه نياز دارد. اهل البيت(ع) الگوها و راهنمای راه هستند. بنا براين تنها راه نجات از همه مشكلات اجتماعی، اقتصادی، سياسی، فرهنگی و رسيدن به سعادت دنيوی و اخروی تمسك به فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) و اهل البيت (ع) است.
قزلسفلی در ادامه سخنان خود چند سوال مطرح و جوابهای آنها را به همراه اعطاء جوايزی از دانشجويان خواستار شد: رهبری امت اسلامی بعد از رحلت حضرت محمد (ص) به عنوان خاتم انبياء چگونه خواهد بود ؟ آيا میتوان گفت كه خداوند متعال بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) امت اسلامی را بدون رهبر به حال خود رها كرده است؟ در اين صورت فلسفه ارسال رسل و انزال كتب با تناقض مواجه خواهد شد.
آيا مشيت الهی بر اين بوده است كه بعد از رحلت حضرت محمد (ص) مردم رهبران خود را به عنوان جانشينان پيامبر اكرم خود انتخاب كنند؟ در اين صورت اين افراد چگونه میتوانند با ايجاد ارتباط با خداوند متعال به اعماق دين و اهداف عاليه اسلام پی برده و به عنوان ادامه دهنده راه پيامبر اكرم رهبری امت اسلامی را به عهده بگيرند. بنابراين ضرورت وجود امام معصومی كه از سنخ پيامبر اكرم باشد، آشكار میشود. امامهای معصوم (ع) رهبر همه جانبه امت اسلامی هستند. امامهای معصوم(ع) در حقيقت تداوم بخش راه اسلام و نگهبان خاتم الاديان میباشند. قطعا لطف خداوند متعال بر اين قرار گرفته تا بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) به عنوان خاتم انبياء رهبری امت اسلامی را در قالب امامت به امامهای معصوم (ع) سپردهاند؛ زيرا نبوت، پيام آور است و امامت مسئول پياده كردن پيام. حضرت محمد (ص) معمار و طراح بنای اسلام بودهاند و ائمه اطهار (ع) سازندگان آن بنا. امام معصوم (ع) ضمن ساختن جامعه ، رهبری و مسئوليتهای اجتماعی را عهده دار است.
چرا ولايت ائمه معصومين (ع) را نيز خداوند متعال تعيين می كند؟ همانطور كه سازنده يك وسيله به نحوه استفاده بهينه از آن و اداره آن آگاهی دارد خداوند متعال كه خالق انسان است به نيازهای وی آگاهی كامل داشته و مسئوليت رهبری بشر را به كسانی سپرده است كه علم الهی دارند.
در يازده ذی القعده يكصد و چهل و هشت هجری قمری، حضرت علی بن موسی (ع) به عنوان يكی از دوازده امام معصوم ، مجری و تداوم بخش قرآن مجيد و ميراث حضرت محمد(ص) كه تمام فضائل و اوصاف يك انسان كامل مطلوب خداوند متعال را دارد متولد شده است.
امام رضا (ع) كه در اثر مسموم نمودن در مشهد مقدس به شهادت رسيدند با حراست و نگهبانی از اصول و عقايد اسلام ناب با انجام مناظره علمی، عقايد انحرافی مخالفان و معاندان با اسلام را كه در صدد تحريف ميراث پيامبر اكرم (ص) بودند اصلاح و امنيت و سلامت كامل اسلام را تضمين كرده است.
گفتنی است وابسته فرهنگی ايران در سيرالئون اين مطالب را طی مراسم بزرگداشت ولادت حضرت رضا (ع) در محل سالن اجتماعات نمايندگی فرهنگی فريتاون با حضور بيش از يكصد و پنجاه نفر از جوانان اعم از دانشجو و دانشآموز دانشگاهها و مدارس مختلف اين شهر بيان كرد.