موزامبیک هم از نامیبیا درخواست دارد که در ساخت خط راهآهن به بندر دریایی مشارکت کند. آخرین خبرنامه وزارت راه و ترابری بوتسوانا تایید کرد که موزامبیک در ژوئن سال جاری درخواستش را مطرح کرده است.
این درخواست به هیأت نمایندگان بوتسوانا متشکل از وزیر وقت راه و ترابری، جانی سوارتز، و معاونش، کارتر موروپیسی، تقدیم شد. موزامبیک خواهان آن است که بوتسوانا ساخت و توسعه خط راهآهن را میان دو کشور و بندر ماپوتو، پایتخت موزامبیک، برعهده بگیرد. در درخواست موزامبیک مطرح شده است که بوتسوانا میتواند کالاهایش را از طریق این خطآهن از سرول به ماپوتو حمل کند.
این درخواست کاملاً با شبکههای ترابری بوتسوانا با سایر نقاط منطقه هماهنگی دارد. رقابتپذیری این کشور را در بازار بینالمللی افزایش میدهد. بوتسوانا قدم پیش نهاده تا مرکز حمل و نقل منطقه بشود و هنگامیکه این طرح کاملاً به بهرهبرداری برسد اقتصاد منطقه را متحول خواهد کرد. بوتسوانا در جنوب قاره افریقا موقعیتی مرکزی دارد و این اقدام کشور را به مرکزیت ترابری منطقه بدل خواهد کرد.
امکان راهاندازی خط راهآهن بین سرول و ماپوتو فرصتهای بهتری در اختیار راهآهن بوتسوانا در حمل و نقل کالاها میان دو کشور ایجاد خواهد کرد. بندر ماپوتو برای بوتسوانا محل بالقوهای است تا به مسیرهای تجاری این کشور تنوع ببخشد و کشورهای بیشتری را در قاره افریقا به هم مرتبط کند.
سوارتز گفته است که همتای موزامبیکیاش، پائولو زوکولا، را مطلع ساخته که بوتسوانا کوششهای فزایندهای برای توسعه بندر در خلیج والویس در نامیبیا کرده است و همچنین، طرحی را مطرح کرده که طبق آن راهآهنی میان صحرا بسازند که بوتسوانا را به سواحل نامیبیا مرتبط بسازد و پل کازونگولا هم ساخته بشود. بوتسوانا و نامیبیا ماه گذشته توافقنامهای برای توسعه بندر در خلیج والویس امضا کردند. نامیبیا در 2005 این پیشنهاد را تقدیم بوتسوانا کرده بود.
سوابق نامیبیا نشان میدهد که در 2007 میلادی حدود 4607 تن بار به مقصد بوتسوانا از طریق خلیج والویس وارد شده است. حدود 528 تن از بارهای تجاری بوتسوانا از طریق خلیج والویس صادر شده است، این در حالی است که 2008 میلادی شاهد کاهش 36 درصدی در واردات بود و این رقم به 2948 تن رسید. صادرات بوتسوانا هم به 286 تن کاهش یافت که کاهش 45 درصدی نشان میدهد.
نامیبیا و بوتسوانا در فوریه 2008 یادداشت تفاهمی امضا کردند که راه را برای توافقنامه تأسیس بندر در خلیج والویس هموار کنند. فرایند دشوار و زمانبر این مذاکرات تا نقطه اوجش تا ماه گذشته ادامه داشت. طبق این توافقنامه، بوتسوانا بهزودی نخستین قطعه زمین را در بندر خلیج والویس در اختیار خواهد گرفت که 36 هزار و 233 متر مربع وسعت دارد. پیشبینی میشود که این بندر جایگزین مناسبتری برای واردات و صادرات بهرهورتر و نیز مسیر مستقیم تجاری با امریکا و اروپا باشد.