تونس

یکی از رهبران جریان مردمی تونس با بیان اینکه نمی‌توان به غرب تکیه و اعتماد کرد، گفت: این تنها مردم سوریه هستند که آینده و سرنوشت‌شان را تعیین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 که قرار است در تاریخ 22 ژانویه به منظور حل بحران سوریه برگزار شود و در حالی که هنوز مشخص نیست که چه طرف‌هایی در آن شرکت خواهند کرد و آیا این نشست منجر به حصول نتایج مثبت برای ملت سوریه خواهد شد یا نه؟ این کشور همچنان ناآرام و مضطرب است و با افزایش آمار کشته‌ها در هر روز، وضعیت سخت و دشواری بر فضای انسانی این کشور سایه افکنده است.

برای اطلاع دقیق از اوضاع کنونی سوریه و کنفرانس ژنو 2، خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس گفت‌وگویی با «محسن النابتی» یکی از رهبران جریان مردمی تونس داشت که مشروح آن در زیر آمده است.

النابتی با اشاره به اوضاع بد حاکم بر سوریه و میلیون‌ها آواره که در کشورهای مختلف پراکنده شده‌اند، گفت: عاملان این جنایات بشری باید به دادگاه جنایی بین‌المللی معرفی و محاکمه شوند.

وی با اشاره به سیاست‌های درستی که رهبران سوری طی بحران این کشور اتخاذ کردند، تاکید کرد: کشورهایی می‌خواستند در سوریه دموکراسی برقرار کنند که در کشورشان قدرت موروثی است و نشانه‌ای از دموکراسی در آن نمی‌توان یافت.

النابتی تاکید کرد که هدف گروه‌های تروریستی در سوریه نابودی ارتش این کشور و خود سوریه است و به همین دلیل هزاران تروریست از سراسر جهان به این کشور روی آورده‌اند و در این بین کنفرانس ژنو 2 را باید مذاکره‌ای بین محور سوریه و دوستان واقعی آن و آمریکا و مزدورانش به شمار آورد، با این حال این تنها ملت سوریه است که آینده خود و نظام حاکم بر این کشور را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران همواره در قبال بحران سوریه موضعی اصولی اتخاذ کرده است،‌ گفت: در ژنو 2 باید در انتظار گفت‌وگوهای سخت و طاقت فرسایی باشیم.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است.

فارس: لطف کنید، در آغاز بحث درباره اوضاع انسانی سخت و ناگوار در سوریه به ویژه طی روزهای جاری و همچنین اوضاع جوی و وزش بادهای تند در منطقه و تاثیر آن بر شهروندان سوری صحبت کنید؟

النابتی: در حال حاضر و تحت تاثیر شرایط جوی حاکم بر سوریه و خاورمیانه، اوضاع انسانی این کشور واقعا فاجعه بار است و نباید این مسئله را هم فراموش کرد که در حال حاضر 7 میلیون شهروند سوری چه در اردوگاه‌های داخل و چه در کشورهای همسایه مانند اردن و عراق به سر می‌برند. از سوی دیگر، شرایط سخت و دشوار ارتش سوریه و گروه‌های امدادی برای تردد در مناطق مختلف، زندگی شهروندان سوری را به جهنم بزرگ تبدیل کرده است و خسارت‌های سنگینی را گروه‌های تروریستی از آغاز بحران سوریه به بخش‌های زیربنایی وارد کرده‌اند.

این وضعیت همچنین نشانگر جنایت‌های هولناکی است که با حمایت کشورهای استعماری و امپریالیسم حامی گروه‌های تروریستی علیه انسانیت صورت گرفته است. ما در جریان مردمی از جامعه مدنی، جهان عرب و جامعه بشری می‌خواهیم شکوایه‌هایی را علیه این جنایت‌های روزمره علیه انسان‌ها و کشتار کودکان و محرومیت آنها از تحصیل و نیز آوارگی‌شان که نوعی کشتار دسته جمعی ملت سوریه است، تنظیم و به مراجع قضایی ارائه دهند. افزون بر این، باید مقامات همین کشورها هم که در شکل گیری وضعیت فاجعه بار کنونی در سوریه نقش داشته‌اند، به دادگاه‌های بین‌المللی تحویل داده شوند تا مانع تکرار این جنایت‌های هولناک در کشورهای دیگر شود، از جمله این افراد باید به امیر و وزیر خارجه قطر اشاره کرد که در یک مرحله خاص، در تصمیمات اتحادیه عرب اعمال نفوذ می‌کردند. برخی مسئولان تونسی اعم از اعضای حزب النهضه که فتوای جهاد در سوریه را داده بودند و یا رئیس جمهوری تونس که میزبانی کنفرانس دشمنان سوریه را برعهده داشت، در کنار برخی مقامات آمریکایی و صهیونیستی در این فهرست قرار می‌گیرند.

فارس: وزیر اطلاع رسانی سوریه در آخرین گفت‌وگو تلویزیونی خود اعلام کرد که تجاوزات خارجی گروه‌های تروریستی علیه سوریه با حمایت کشورهای مشخصی صورت می‌گیرد و این حملات تمامی شهروندان سوری و تمامی مناطق را هدف قرار داده و سعی در ضربه زدن به کشور سوریه و تمامی اقشار ملت و بخش‌های مختلف این کشور دارند. نظر شما در این‌باره چیست؟

النابتی: من شخصا می‌خواهم به مقامات و سیاستمداران سوریه و مسئولان سیاست خارجی این کشور که دومین ضلع مثلث پایداری و مقابله با فروپاشی سوریه را تشکیل می‌دهند، درود بفرستم. در این بین «بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل که به مکتب و چهره‌ای ویژه در دفاع از سوریه تبدیل شده است و از روز نخست ورود کشورهای مذکور به بحران سوریه اعلام کرد که تمامی تحولات سوریه و کشتار هزاران نفر از شهروندان بی‌گناه سوری و وارد آمدن خسارت‌های هنگفت، کاملا برنامه ریزی شده و هدفمند بود، نقش ویژه‌ای در این میان دارد. نکته مهم اینکه کشوری که در آن وزیر و حتی کوچکترین مسئولان به صورت موروثی روی کار می‌آیند و در مدیریت و انتخابات آنها هیچ اثری از نشانه‌های یک کشور مدرن را نمی‌توان دید، داعیه‌دار تلاش برای تحقق دموکراسی در سوریه شده‌اند؟

فارس: اینجا می‌توان این سوال را مطرح کرد که چرا آنها چنین نظام دموکراتیکی در کشورهای خودشان تشکیل نمی‌دهند؟ برخی منابع اعلام کرده‌اند که 75 درصد از عناصر تروریستی حاضر در سوریه تابعیت سوری ندارند و هیچ چیز برایشان مهم نیست. افزون بر این، برخی مخالفان سوری علاقه‌مند به تحویل سلاح‌های خود و تسلیم به نظام سوریه هستند، اما تروریست‌های غیر سوری آنها را تهدید به قتل می‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟

النابتی: واقعیت این است که عده‌ای قاتل و تروریست به بهانه جنگ مقدس به سوریه آورده شده‌اند و این مسئله تکرار همان سناریو افغانستان است که در جریان آن رئیس سازمان اطلاعات آمریکا به پشتیبان مبارزان افغان تبدیل شده بود. از سوی دیگر، ما در سوریه تنها با گروه‌های تکفیری مواجه نیستیم، بلکه شرکت‌های کشتار موسوم به شرکت‌های امنیتی، مزدوران سراسر جهان را برای کشتار شهروندان سوری به اینجا آورده‌اند. برخی سازمان‌های اطلاعاتی از جمله سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز که خلبان‌ها و انبار موشکی سوریه را هدف قرار می‌دهند و سعی در نابودی سامانه‌های ضدهوایی دارند، در این کشور حضور دارند. لذا اگر آنها فقط درصدد حمایت از تظاهرات‌ها و درخواست‌های مردمی در زمینه تغییر و اصلاح هستند، این مسئله چه ارتباطی به سامانه‌های ضدهوایی دارد. در همین راستا، لازم است به گزارش یکی از شبکه‌های عربی اشاره کنم که در آن گروه «جند الشام» از لزوم نابودی ارتش سوریه و فروپاشی کشور سوریه به عنوان یک ماموریت راهبردی خود خبر داده بود و می‌بینیم که این ماموریت کاملا در راستای استراتژی‌های جامعه بین‌المللی برای تغییر نقشه جهان اجرا می‌شود.

فارس: موضع سوریه از همان آغاز مشخص و صریح بود و بر حضور در کنفرانس ژنو 2 بدون هیچ پیش شرطی تاکید کرده بود تا زمینه تحقق منافع عالی سوریه فراهم آید، اما مخالفان خارج نشین هنوز آمادگی خود برای مشارکت در این نشست را اعلام نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که این مسئله ناشی از عدم تصمیم گیری آنها و کشورهای حامی‌شان است. نظر شما در این‌باره چیست؟

النابتی: به نظر من اثری از مخالفان سوری در خارج نیست، بلکه آنهایی که در خارج هستند یک عده نژاد پرست هستند که به نیابت از استعمار و صهیونیسم فعالیت می‌کنند. تاریخ به یاد ندارد که انقلابیون در تفرجگاه‌های استانبول، دوحه، لندن و واشنگتن زندگی کرده باشند. آنها انقلابیون هتل خواب هستند و هیچ ارتباطی با انقلاب‌های تاریخی که تحولات مثبتی را رقم زده‌اند، ندارند. واقعا چه ارتباطی می‌توان میان لیبرال‌های تندروی مزدور و سلفی‌های جهادی افراطی در عرصه بین المللی وجود داشته باشد، جز اینکه آنها در راستای برنامه‌های استکبار جهانی فعالیت کنند. از سوی دیگر، حضور در کنفرانس ژنو 2 نوعی رویارویی میان سوریه و حامیان آن مانند روسیه، ایران، چین و گروه‌های مقاومت با آمریکا و دار و دسته آن یا همان مخالفان سوری است. آنها از هم اکنون تا زمان برگزاری کنفرانس سعی خواهند کرد یک سری اهداف خاص را محقق سازند، اما در مقابل ارتش سوریه هم پیشرفت‌های خوبی در پاکسازی مناطق مختلف از وجود تروریست‌ها داشته است. هیئت مذاکره کننده ایرانی توانست جامعه بین‌المللی را مجبور به پذیرش خود به عنوان یک کشور هسته‌ای کند و جنبش حزب الله لبنان نیز به نوبه خود تلاش دارد تا جایی که می‌تواند امنیت جبهه داخلی لبنان را تامین کند. علاوه بر این، روسیه تاثیر زیادی بر تصمیمات جامعه بین المللی دارد و حریم هوایی چین نیز از ارزش بالایی برخوردار است. در مقابل ائتلاف همپیمانان آمریکا سعی دارند با حفظ بیشترین تعداد ممکن از تروریست‌ها در سوریه در کنفرانس ژنو 2 حاضر شوند. آنها همچنین سعی دارند حضور و نفوذ روسیه در اوکراین را که این روزها شاهد تحولات مهمی است، کاهش دهند. ائتلاف مذکور سعی دارد از برخی ابزارها برای افزایش مداخله خود در امور سوریه استفاده کند و به نظر من کنفرانس ژنو 2 مذاکره‌ای میان محور سوریه و دوستان واقعی آن و آمریکا و مزدوران آن است. این کنفرانس باید بدون هیچ‌گونه پیش شرطی برگزار شود و هیچ کس حق تحمیل شرط و شروطی مانند تشکیل دولتی با اختیارات کامل و یا برکناری اسد به نظام سوریه را ندارد.

به نظر من، تا قبل از برگزاری کنفرانس ژنو 2 تمامی امور از دست آمریکا خارج خواهد شد و ما واقعیت‌های موجود در سوریه را به این جریان تحمیل خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که این تنها ملت سوریه است که آینده خود و نظام حاکم بر این کشور را برای مداخله طرف‌های خارجی باز می‌کند. من بر این باورم که در بدترین شرایط، اگر مخالفان سوری در داخل شجاعت لازم را داشته باشند، باید دولت وحدت ملی با مشارکت گسترده اقشار مختلف ملت سوریه تشکیل شود و هیچ بحثی درباره شخص «بشار اسد» صورت نگیرد، چرا که وی اعلام کرده که در انتخابات آتی نامزد خواهد شد. این می‌تواند بهترین راه برون رفت از شرایط کنونی و بسترسازی برای برگزاری انتخابات دموکراتیک و سالم باشد، اما من بعید می‌دانم در شرایطی که نیمی از ملت سوریه قلع و قمع شده و وطن خود را ترک کرده‌اند، بتوان چنین طرحی را اجرا کرد، چرا که اولویت سوری‌ها برگزاری انتخابات نیست، بلکه بازسازی و برقراری امنیت و آرامش در جای جای سوریه است.

فارس: وزیر امور خارجه ایران نیز از آمادگی کشور متبوعش برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 در صورت دعوت از آن و بدون وضع پیش شرط خبر داده است. نقش جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

النابتی: تهران از آغاز موضعی اصولی در قبال بحران سوریه اتخاذ کرد و بر حل سیاسی و دموکراتیک منازعه سوریه بدون مداخله طرف‌های خارجی تاکید داشت، البته موضع ایران جدای از موضع جریان حامی سوریه نیست و دیگر اعضای این محور مانند روسیه نیز موضع مشابهی دارند. اینجا نقش سیاست خارجی در سوریه به وضوح به چشم می‌خورد و این مسئله نشان می‌دهد که برقراری روابط استراتژیک بین دمشق و کشورهای دوست و همپیمان طی 3 دهه گذشته باعث تقویت نظام سوریه برای مقابله با بحران‌ها شده و این درسی برای طرف‌هایی است که دوستان خود را مانند لباس عوض می‌کنند.

فارس: در صورتی که این کنفرانس برگزار شود، آیا شما انتظار حصول نتایج مثبت برای ملت سوریه را دارید؟

النابتی: احتمال تعویق موعد این کنفرانس وجود دارد تا همه بتوانند برگ‌های برنده لازم را در دست گیرند. از اکنون تا زمان برگزاری کنفرانس ژنو ما شاهد عملیات‌های سرسختانه در هر ۲ محور خواهیم بود و فکر می‌کنم انفجار اخیر لبنان نیز در همین راستا صورت گرفت. مذاکرات سخت و دشوار میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های غربی نیز بر روی این مساله تاثیر دارد. علاوه بر این، ممکن است تغییراتی نیز در سطح حکام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و براندازی حکومت اخوان المسلمین در کشورهای مختلف روی دهد، چرا که این جماعت به صورت کامل به آمریکا امید بسته است و به نظر می‌رسد که برخی از رهبران آن اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که راه اشتباهی در پیش گرفتند. دیدار راشد غنوشی از سفیر ایران در تونس به منظور عرض تبریک به خاطر به رسمیت شناخته شدن حق ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای نیز تلاشی برای خروج از همین باتلاق بود و شاید در آینده نزدیک شاهد درخواست الغنوشی برای دیدار با اسد یا سید حسن نصر الله هم باشیم، اما ما خطاب به گروه‌های مقاومت در جهان عرب اعلام می‌کنیم که «مومن هرگز از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود» و به آنهایی که خیلی راحت دوستان‌شان را عوض می‌کنند، اعتماد نکنید.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران