تونس

روحانی تونسی با اشاره به اینکه تروریسم در جامعه مثل سرطان در بدن آدمی است، تاکید کرد باید این غده را ریشه کن کرد، در غیر این صورت همه جا شیوع می‌یابد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، این روزها جهان شاهد تشدید روند اقدامات تروریستی است، تروریسم بین الملل که به ابزاری در دست کشورهایی که بر آنها سلطه دارند و با معیارهای دوگانه و مطابق با منافع و هداف خود با آن تعامل می‌کنند، تبدیل شده است.

ما شاهد صحنه‌های فجیع متعدد در سوریه، عراق و حتی افغانستان هستیم، همچنین گروه‌های مسلح در تلاش برای بی‌ثبات کردن این کشورها در راستای اهداف خاصی که کشورهای حامی این گروه‌ها و عناصر افراطی به نفع خود یا تداوم وجود یا حمایت از اقتصاد خود از طریق هدف قرار دادن هر کشوری که تهدید علیه خود به شمار می‌آورد، به جوامع عربی نفوذ کرده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد پدیده تروریسم در جهان عرب و دیدگاه اسلام نسبت به آن با «شیخ محمد بن حموده» به گفت‌وگو نشسته است.

شیخ حموده بر این باور است که افراط گرایی در میان افرادی رشد و نفوذ می‌کند که با مشکلات اجتماعی مثل فقر و مسکنت، بیکاری و بحران‌های روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین این مشکلات آنها را به سمت پیوستن به گروه‌های مسلح سوق می‌دهد،‌ بنابراین برای مقابله با افراط گرایی باید به سراغ ریشه کنی مشکلات رفت.

وی تاکید کرد که جامعه تونس همانند یک جسم مبتلا به بیماری سرطان است، بنابراین ما دو فرضیه در مقابل خود داریم یکی اینکه آن را ریشه کن کنیم و دوم اینکه بیماری گسترش یافته و تمام جسم بیمار را احاطه کند.

حموده درباره سوریه گفت که این کشور به آزمایشگاه تروریسم بین المللی به عنوان یک صنعت آمریکایی و صهیونیستی تبدیل شده، ولی به لطف و فضل الهی و به رغم تعداد قربانیان و کشتار و ویرانی در این کشور بشار اسد در رأس قدرت باقی خواهند ماند.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:

فارس: سه سال از آنچه که انقلاب‌های عربی نامیده میشود، گذشت. انقلاب‌هایی که آزادی درپی داشته و همچنین باعث تشدید بحران جنبش‌های رادیکال دینی و افزایش گروه‌های تروریستی شده است، ولی بدتر از آن اقدام این گروه‌ها به فتنه انگیزی و تروریسم در کشورهای جهان به طور کلی است، نظر شما در این مورد چیست؟

حموده: این جنبش‌ها در گذشته نیز وجود داشتند، ولی به صورت مخفیانه فعالیت می‌کردند تا اینکه آزادی‌های به وجود آمده، به آنها این اجازه را داد تا آشکارا به فعالیت‌های خود بپردازند و از شکاف سیاسی، مساجد و فضاهای عمومی و علاقه و عشق مردم به دین و گرویدن به آن بعد از سال‌ها فضای بسته فکری و دینی و ضعف در گفتمان مذهبی سوء استفاده کنند. همه ما می‌دانیم که اکثر این افراد 99 درصد از کسانی هستند که با مشکلات اجتماعی مثل فقر و مسکنت، بیکاری و بحران‌های روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین این مشکلات آنها را به سمت پیوستن به گروه‌های مسلح سوق می‌دهد، گروه‌هایی که بر این باورند، هر کس از روش افراطی آنها پیروی کند، به بهشت برین خواهد رفت. اضافه می‌کنم که آنها در نبردی که نه در مورد آن جزئیاتی دارند و اطلاعاتی دارند، خود را تحت فشار قرار داده‌اند و این تاثیر گذار است، چرا که مردم مطابق عواطف و احساساتشان رفتار می‌کنند. در مورد تهدید آنها باید گفت که این مسئله به سطح فکر آنها مربوط می‌شود، به گونه‌ای که آنها با سوء استفاده از قشر خاصی از نوجوانان و جوانان تلاش می‌کنند با تاثیرگذاری بر جوانان آنها را شستشوی مغزی دهند، این گروه‌ها شرایطی افراد جذب شده را مورد مطالعه قرار می‌دهند و اقدام به شستشوی مغزی می‌کنند و آنها را با ایجاد تکان روحی در زندگی به سمت یافتن بهشت موعود سوق می‌دهند.

فارس: سرنوشت این پدیده در تونس به کجا ختم می‌شود، آیا با جذب و بسیج روزانه قشر جوان ادامه خواهد داشت؟

حموده: متأسفانه امروز جامعه تونس همانند یک جسم مبتلا به بیماری سرطان است، بنابراین ما دو فرضیه در مقابل خود داریم یکی اینکه آن را ریشه کن کنیم و دوم اینکه بیماری گسترش یافته و تمام جسم بیمار را احاطه کند. اینجاست که نقش علمای مکتب الزیتونیه و در کنار آن رسانه فرهنگی و دینی میانه رو و معتدل باید برجسته شود، تونس به رغم دشواری شرایط و انتشار گسترده این پدیده در برابر این جبنش‌ها مقاومت کرده است. مشکل اینجاست که گفتمان دینی همچنان در خلأ به سر می‌برد و باید آن را طبق نیازهای واقعی زندگی ترویج و توسعه داد. اما در مورد سرنوشت جنبش‌هایی که خود را سلفی جهاد می‌دانند باید به تاریخ جنبش‌های بنیادگرای که در گذشته دور به کشور ما راه پیدا کرده‌اند، بازگشت، به نظر من سلفی سنتی و سلفی علمی یا جهادی در تونس رو به زوال است و جامعه آن را در آینده‌ای نزدیک پس خواهد زد و جسم بیمار خلاص خواهد شد.

فارس: نگرانی‌‌های زیادی در مورد امکان وقوع عملیات تروریستی با فرا رسیدن سال جدید میلادی وجود دارد، آیا این نگرانی در حال حاضر منطقی است؟ یا اینکه می‌توان در مورد توانایی برای کنترل این گروه‌های مسلح سخن گفت؟

حموده: این گروه‌ها جامعه را مسموم کردهاند و این امکان وجود دارد که دست به اقدامات تروریستی بزنند و نتایج آن نیز خطرناک خواهد بود. به همین خاطر فرهنگ سازی و اراده سیاسی لازم برای خروج هرچه سریع‌تر از این مرحله انتقالی باید ایجاد شود، یک بار دیگر می‌گویم که این گروه‌ها به بیش از شایستگی و لیاقت خود رسیده‌اند و رسانه‌ها به آنها جایگاهی بزرگ‌تر از حد خود داده‌اند، ما می‌توانیم شر را با سخن نگفتن در مورد آن از بین ببریم، اینها دارای خط مشی فکری و اندیشمندان برای پیروزی از تفکر خاصی نیستند و با ثروت‌های سیاسی گذران عمر می‌کنند.

فارس: سوریه که امروز در آتش فتنه به سر می‌برد، بزرگترین قربانی اقدامات تروریستی به شمار می‌آید، به وی‍ژه اینکه هزاران نفر از انسان‌های بیگناه به شهادت رسیده‌اند، نظر شما در این مورد چیست؟

حموده: در مورد سوریه باید گفت که این کشور به آزمایشگاه تروریسم بین المللی به عنوان یک صنعت آمریکایی و صهیونیستی تبدیل شده است، ولی به لطف و فضل الهی و به رغم تعداد قربانیان و کشتار و ویرانی در این کشور من تصور می‌کنم که بشار اسد در رأس قدرت باقی خواهند ماند، سحر ساحر به خودش بازخواهد گشت و این گروه‌ها شکست خواهند خورد. آنچه که امروز در سوریه شاهد آن هستیم، رخداد تصادفی نیست، بلکه یک طرح از پیش طراحی شده توسط استکبار جهانی است که طبق اهداف و برنامه‌های آمریکایی – صهیونیستی فعالیت می‌کند.

فارس: برخی منابع تاکید می‌کنند که تونسی‌ها در صدر لیست تروریست‌ها قرار دارند، چه در سوریه یا دیگر مناطق؟ نظر شما در مورد چیست؟

حموده: درست است، تقریبا دو سوم تروریست‌های موجود در سوریه و عراق از شهروندان تونسی هستند و این آمار خیره کننده‌ای است. وجه تمایز شهروند تونسی در درجه اول جسارت و تأثیر پذیری عاطفی اوست و این موضوع باعث تاثیرگذاری بر اینگونه افراد به ویژه افراد ضعیف اجتماعی و مادی می‌شود. من اراده سیاسی ضعیف به ویژه بعد از بسته شدن سفارت سوریه توسط مرزوقی را بدان اضافه می‌کنم، حمایت‌ها تنها مادی نیست، بلکه به صورت غیر مستقیم از طریق چشم پوشی از مسئله سلفی‌ها نیز صورت می‌گیرد.

فارس: پیام شما به عنوان یک شخصیت معتدل و میانه رو به این قشر شکننده از جوانان و کسانی که مهاجرت و اغوای آنها با اهداف مادی و نه دینی تحت عناوین متعدد مثل بهشت موعود و دیگر مسائل صورت می‌گیرد، چیست؟

حموده: این یک پیام دشوار و طولانی است که ما مسئولیت آن را بر عهده داریم، ما به عنوان شیوخ می‌گوییم که اگر هر انسانی از اسلام راستین پیروی می‌کرد، ما با چنین تناقضات دشواری در جهان عرب مواجه نبودیم، روند اصلاح باید همه جانبه باشد و این وظیفه مشترک روان شناسان، جامعه شناسان، سیاستمداران و عالمان دینی است، موضوع مهمتر برای من دقت نظر در گفتمان دینی است. من خواستار برگزاری کنفرانس اسلامی بین المللی برای مقابله با خشونت و تروریسم بودم که در آن بزرگان جهان برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و رهایی تدریجی از این پدیده شرکت کنند.

فارس: شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان فتوا داده است که عملیات انتحاری بزرگترین جنایت و سرنوشت عاملان آن آتش جهنم است، از طرف دیگر همه می‌دانند که عربستان از صادر کنندگان اصلی تروریسم است و این کشور اردوگاه وهابیت افراطی است، نظر شما در این مورد چیست؟

حموده: بهترین جواب این ضرب المثل است: «بهترین سخن در مورد عفاف را زن بدکاره می‌گوید»، این شخص از پیروان محمد عبدالوهاب است و برای دفع سوء ظن و تاکید بر اینکه علیه تروریسم و تروریست‌هاست، چنین موضعی را اتخاذ کرده است، ما با این اظهارات به دوگانگی گفتمان عربستان در حالی که این کشور از بزرگترین حامیان تسلیحاتی و مالی تروریسم است، پی می‌بریم.

فارس: نظر شما در مورد منافع این کشورها که بهترین جوانان عربی را به سمت چنین اقدامات تروریستی منافی دین سوق می‌دهند، چیست؟

حموده: اولین نگرانی این کشورها از تزلزل در قدرت و جایگاهشان است، هر کدام دارای اهدافی هستند و می‌خواهند طرح‌های خود را از طریق فریب و گمراه ساختن قشر جوان پیش ببرند، آمریکا و فرانسه هر کدام دارای منافع اقتصادی هستند، همچنین از برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند؛‌ ولی در مورد ترکیه باید گفت که این کشور تلاش می‌کند، طرح اخوانی را در کشورهای عربی حفظ کند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران