تونس

عضو دفتر سیاسی حزب «مقاومت فردا» ضمن تاکید بر اینکه ممانعت از ورود شخصیت‌های مقاومت به تونس تحت تاثیر دیکته‌های خارجی صورت گرفت،‌ تصریح کرد که با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به شدت مقابله می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، بحث و جدل در محافل مقاومت و احزاب دارای گرایش‌های ملی در تونس در مورد ممانعت مسئولان تونسی از ورود هیئتی از مقاومت لبنان به این کشور بالا گرفت.

مسئولان تونس مانع از ورود هیئتی از مقاومت لبنان به سرپرستی «حسن عزالدین»، مسئول روابط عربی حزب الله بعد از ورود به فرودگاه «قرطاج» به این کشور شده و از اعطای روادید به سید «ابو عماد الرفاعی» نماینده جنبش جهاد اسلامی لبنان امتناع کردند که قرار بود، به همراه ائتلاف مخالف رژیم صهیونیستی در همایش «حاکمیت و مقاومت در جنبش‌های عربی» در تونس شرکت کند.

این اقدامات با شروع بررسی پیش نویس قانون اساسی و گنجاندن فصلی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط مجلس ملی موسسان تونس همزمان شد.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری فارس با «عبدالکریم صلموک»، عضو دفتر سیاسی حزب «مقاومت فردا» گفت‌وگویی داشت که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

صلموک در این خصوص می‌گوید، تردیدی وجود ندارد که اخراج هیئت مقاومت از تونس تصادفی نبوده و حکومت تونس در این اقدام تعمدی داشته و در این راستا به نظر می‌رسد که دخالت‌ها و دیکته‌هایی از خارج صورت می‌گیرد که این نیاز هوشیاری و بیداری مردم تونس را می‌طلبد.

وی در این خصوص که آیا آمریکا در حال ایجاد پایگاهی نظامی در جنوب تونس است، گفت که اهالی جنوب تحرکاتی را گزارش داده‌اند، اما هنوز به نتیجه قطعی در این خصوص نرسیده‌ایم.

صلموک در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تلاش‌هایی که در این خصوص صورت می‌گیرد، تاکید کرد که ما با تمام این تلاش‌ها مقابله می‌کنیم و اجازه چنین امری را نخواهیم داد.

***آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است***

فارس: دقیقاً چه اتفاقی در فرودگاه قرطاج تونس رخ داد، چرا شخصیت‌های مقاومت توسط مسئولان تونس اخراج شدند؟

صلموک: ما از این اقدام حکومت مبنی بر اخراج هیئت حزب الله لبنان به سرپرستی حسن عزالدین از فرودگاه قرطاج تونس غافلگیر شدیم، این اقدام همزمان با بررسی بند 27 قانون اساسی مربوط به محکوم کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، بنابراین ما این اقدام را تصادفی نمی‌دانیم. اقدام دولتی که نخست وزیر آن دست در دست «جان مک کین» اقدام به اخراج هیئت مقاومت می‌کند، نشانگر وجود دیکته‌های خارجی علیه مسئولان تونس است که صهیونیستم جهانی آن را بر دولت تونس تحمیل می‌کند. ما از ملت تونس می‌خواهیم که در قبال طرح‌های استعماری هوشیار باشند، چرا که امکان دارد، دولت نیز در این طرح‌ها دست داشته باشد. در حالی که سفیر آمریکا به کرات به ایالت‌های مدنین و تطاوین سفر می‌کند و اخباری درباره پایگاه آمریکایی در جنوب تونس نقل می‌شود و همچنین خبر ربوده شدن خودروی حامل افرادی با ملیت‌های آمریکایی در منطقه برج الخضراء در جنوب تونس و میزبانی از المرزوقی برای اولین بار در یک کشور عربی و اسلامی در نشست هولوکاست نقل می‌شود، اخراج هیئت مقاومت و ممانعت از شرکت در تظاهراتی که ما برگزار می‌کنیم، تصادفی نیست.

فارس: امکان دارد در مورد صحت اخباری که اخیرا در مورد پایگاه نظامی آمریکا در جنوب تونس منتشر می‌شود، توضیح دهید؟

صلموک: با توجه به اینکه من از جنوب تونس می‌آیم و به گفته اهالی و ساکنین این منطقه تحرکات مشکوکی توسط افراد بیگانه در مناطقی که حتی خود تونسی‌ها هم بدان آشنایی ندارند، وجود دارد، همچنین روزنامه‌های الجزایری هم در این خصوص اخباری در این مورد نقل کرده‌اند. ما همه این موارد را رصد می‌کنیم و با هرگونه طرح استعماری مخالفت خواهیم کرد، همچنین از برادران‌مان در الجزایر و لیبی می‌خواهیم که نسبت به این طرح‌های شوم هوشیار باشند.

فارس: این روزها نمایندگان مجلس ملی تونس بررسی قانون اساسی جدید را شروع کرده‌اند و شاید شبهه انگیزترین و بحث برانگیزترین مسئله، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در قانون اساسی است، نظر شما در این مورد چیست؟

صلموک: ما اقدام به توزیع بیانیه در بین نمایندگان محترم مجلس موسسان کردیم و از آنها می‌خواهیم که به تعهدات انتخاباتی خود و به اینکه مجرمانه بودن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک درخواست مردمی است، پایبند باشند. همچنین با توجه به اینکه امروز عناصر بیگانه برای تونس تصمیم می‌گیرند، این نگرانی را داریم که بند مجرمانه بودن عادی سازی روابط به مجرمانه دانستن مقاومت تبدیل شود. دولت ننگ و عار به نفع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند، ولی بدون تردید تمام کسانی که به آمریکا و رژیم صهیونیستی دل خوش کرده‌اند، توسط ملت ریشه کن خواهند شد.

فارس: پاسخ شما به اتهام کسانی که می‌گویند، ائتلاف مخالف صهیونیستی شما برای بهره برداری سیاسی از مجرمانه دانستن عادی سازی روابط می‌باشد، چیست؟

صلموک: هرگز اینگونه نیست، این ائتلاف برای بهره برداری‌های سیاسی تشکیل نشده است، ما فرزندان مقاومت هستیم و به پیکار خود ادامه خواهیم داد و در مقابل هر بندی از قانون اساسی در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ایستادگی خواهیم کرد، ولی مزایده و بهره برداری سیاسی از طرف مسئولان حکومت صورت می‌گیرد که با طرف‌های بیگانه در مورد مسئله فلسطین سازش می‌کنند. این حکومت برای به دست آوردن کرسی و مقام رو به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آورده و تمام شعارها و وعده‌های انتخاباتی که در دهه هشتاد و نود که گوش‌های ما را پاره می‌کرد، زیر پا گذاشته است. آنها شعار «خیبر خیبر یا یهود، جیش محمد سیعود» (ای یهودیان خیبر را به یادآورید، ارتش محمد(ص) باز خواهد گشت) را می‌دادند، ولی امروز برای ما روشن شد که همه اینها شعارهای دور و درازی برای فریب و استفاده ابزاری از دین بوده است. شاید ضایعه‌ای که امت اسلام را به جای مبارزه با رژیم صهیونیستی به سمت مبارزه با مقاومت سوق داد دلیل دیگری بر این مسئله است، دولت تونس نیز هیچ تفاوتی با دولت مرسی و تروریست‌های سوریه ندارد.

فارس: آیا اقدامات دیگری برای اعمال فشار به مجلس ملی موسسان صورت گرفته است؟

صلموک: ما در چارچوب ائتلاف فعالیت‌های متعددی داریم و در کنار آن در رسانه‌ها و از طریق تماس با نمایندگان مجلس نیز این مسئله را مطرح و تلاش می‌کنیم با مسئولان دولتی تماس برقرار کنیم و در آینده نیز اقدامات جدی‌تری انجام خواهیم داد.

فارس: در صورتی که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت گیرد، دست به چه اقدامی می‌زنید؟

صلموک: ما انتظار داریم که ملت به این اقدام واکنش نشان دهند، در صورت تحقق چنین امری ممکن است این احزاب منحل شوند. امیدواریم که این موضوع تصویب نشود،‌ همچنین به نیابت از حزب مقاومت فردا و نیروهای آن و از طرف ملت تونس، از هئیت مقاومت لبنان پوزش می‌طلبیم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران