مصر

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: شایسته است سپهبد عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد نشود تا جایگاه مردمی ارتش در میان مصری ها حفظ شود.

حمدین صباحی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در قاهره در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد حادثه سی ام ژوئن گذشته در مصر جشن و پایکوبی های سومین سالگرد انقلاب بیست و پنجم ژانویه را به حاشیه رانده است، گفت: من با این نظر موافق نیستم. حادثه سی ام گذشته ادامه انقلاب بیست و پنجم ژانویه است و در صورتی این که انقلاب نبود حادثه سی ام ژوئن رقم نمی خورد. ما بر این باوریم که تحرکات انقلابی در مصر ادامه دارد. این تحرک در بیست و پنجم ژانویه آغاز و اهداف این انقلاب روشن شد. اهداف این انقلاب آزادی،عدالت اجتماعی، کرامت انسانی و استقلال ملی است. آینده مصر متعلق به این انقلاب مستمر است.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها بر این باورند انقلاب بیست و پنجم ژانویه توطئه ای برای به قدرت رساندن جماعت اخوان المسلمین در مصر بوده است، گفت: انقلاب بیست و پنجم ژانویه یک انقلاب مردمی عظیم بوده است و حادثه سی ام ژوئن در ادامه این انقلاب و برای اصلاح مسیر انقلاب بوده است چرا که اخوانی ها انقلاب را از صاحبان آن ربودند، به قدرت رسیدند و این قدرت را متعلق به یک گروه و نه جامعه مصر کردند. حادثه سی ام ژوئن روشن می کند انقلاب مصر با دو دشمن روبروست. دشمن نخست ثروت و قدرت فاسد باقی مانده های رژیم حسنی مبارک و دشمن دوم اقدام اخوانی ها در حکومت استبدادی و ربودن انقلاب بوده است. ادامه این انقلاب برای مقابله با فساد و استبداد است.
صباحی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی کنید انقلابیون بیست و پنجم ژانویه در محاسبات خود اشتباه کردند چرا که یک ساختار حکومتی را تشکیل نداده بودند، اوضاع از دست آنان خارج شد و قدرت را به اخوانی ها تسلیم کردند، گفت: انقلاب بیست و پنجم ژانویه انقلاب همه مردم مصر بوده است و جوانان این کشور در دل این انقلاب قرار دارند. این انقلاب تا کنون از سازماندهی برخوردار نیست که عیبی واقعی شمرده می شود و می توان این عیب را اصلاح کرد و نیروهای انقلابی درک می کنند ایجاد یک سازمان قوی برای این انقلاب می تواند اهداف آن را محقق کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید انقلاب سی ام ژوئن گذشته، السیسی را به عنوان یک رهبر مردمی به ظهور رسانده است، گفت: ملت مصر با وحدت خود در میادین و اصرار بر از بین بردن فساد و استبداد قهرمان و رهبر واقعی انقلاب مستمر مصر هستند. ارتش مصر در این دوره حامی ملت مصر بوده است. ارتش با حمایت از ملت حسنی مبارک و محمد مرسی را سرنگون کرد. سپاسگذاری کردن از ارتش و السیسی به حق است.
صباحی در پاسخ به این پرسش که آیا السیسی با این وضع می تواند برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود به ویژه آنکه گفته می شود مخالف نامزدی وی در این انتخابات هستید، بیان داشت: همه مصری ها برای ارتش این کشور احترام قائل هستند و سپهبد السیسی به عنوان فرمانده ارتش شایسته این محبت است.
دیدگاه روشن من این است که دولتی تشکیل دهیم که در پی اهداف انقلاب باشد. دولتی می تواند در مصر موفق باشد و اهداف این ملت را محقق کنند که با مشارکت همه نیروهای انقلابی، مردم و ارتش شکل گیرد. ارتش مصر شریک در این انقلاب است. راه حل شایسته ما برای ملت و انقلاب و ارتش مصر این است که ارتش در جایگاه خود قرار داشته باشد و به صورت مستقیم وارد سیاست نشود و از انقلاب حمایت کند نه این که حاکم انقلاب شود. السیسی با قرار داشتن در جایگاه خود از محبت مردمی برخودار خواهد بود. این موضع ما بیانگر اهداف تشکیل دولت ملی و دموکراتیک در مصر است.
این فعال سیاسی مصری در پاسخ به این پرسش که چگونه با نامزدی السیسی در این انتخابات مخالفت می کنید این در حالی است که از حامیان جمال عبدالناصر هستید که با لباس نظامی به ریاست جمهوری رسید، گفت: این حق السیسی است که در این انتخابات نامزد شود ولی من بر اساس موضع ملی خود در تعامل با ملت،ارتش و انقلاب می گویم که السیسی به عنوان وزیر دفاع یک قهرمان ملی است و شایسته است خود و ارتش مصر را از درگیری ها و اختلافات سیاسی دور کند. در صورتی که السیسی بخواهد خود را در این انتخابات نامزد کند وی از احترام زیادی در میان مردم مصر برخوردار است و می تواند وارد این رقابت شود.
صباحی در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهید شد، گفت: در این انتخابات برای محقق کردن اهداف انقلاب و مشخصا عدالت اجتماعی، حیات دموکراتیک،محقق شدن آزادی ها و عدالت انتقالی نامزد خواهم شد. ما تضمین می کنیم سیاست های دولت های مبارک و مرسی در مصر تکرار نشود. همچنین باید جوانان انقلابی مسئولیت سازندگی دولت جدید را در اختیار داشته باشند. در صورتی که السیسی به این معیارها پایبندی عملی داشته باشد من از نیروهای انقلابی خواهیم خواست در این زمینه گفتگو کنیم. اگر السیسی از برنامه های انقلاب دفاع کرد ضرورتی ندارد نیروهای ملی با دو نامزد با یک برنامه دو تکه شوند. تا کنون السیسی نامزدی خود را اعلام نکرده است و من نامزد اعلام شده نیروهای انقلابی هستم و هیچ کس دیگر نامزدی خود را برای این انتخابات اعلام نکرده است. هر رئیس جمهوری که از اهداف انقلاب ملت مصر حمایت کند مورد حمایت ما قرار دارد.
وی درباره درخواست برخی از گروه های مصری درباره شفاف بودن بودجه ارتش مصر بیان داشت: قانون اساسی مصر این بودجه را سازماندهی کرده است و پارلمان بر آن نظارت دارد. این بودجه به دلایل حفظ امنیت ملی مصر در یک چارچوب مشخصی بررسی می شود.
صباحی در پاسخ به این پرسش که آیا موافق گزارش نشریه فارین پالیسی هستید که اعلام کرد ارتش مصر چهل درصد از اقتصاد مصر را در اختیار دارد، گفت: من از دقت این گزارش اطلاع ندارم. ارتش مصر دارای موسسات اقتصادی بوده و افتخار آمیز است که ارتش مصر می تواند قدرت خود را تضمین کند. امروز مصر بر اساس جایگاه عربی،منطقه ای و جهانی با چالش های داخلی نظیر فعالیت های تروریستی روبروست. در این زمان به ارتشی قوی نیاز داریم و این ارتش یکی از ستون های حمایت از دولت ملی و استقلال مصر است و ما از هر گونه حمایت از ارتش مصر برای ادای ماموریت خود حمایت می کنیم.
صباحی در پاسخ به این پرسش که در صورتی که مردم مصر علیه السیسی اعتراض کردند، ارتش چگونه رفتار خواهد کرد، گفت: این نگرانی وجود دارد. ملت و ارتش مصر همیشه یکپارچه هستند. ملت مصر در همه جنگ ها از ارتش این کشور علیه دشمن صهیونیستی حمایت کرده است. ارتش مصر از نبرد ملت این کشور برای محقق کردن انقلاب و عدالت اجتماعی حمایت کرده است. مردم مصر در این انقلاب انتظارات زیادی دارند. این نگرانی وجود دارد در صورتی که فردی از ارتش به ریاست جمهوری رسید و در عملکرد خود ناتوان شود، مردم حق دارند وی را تغییر دهند. زمانی که این وضع ایجاد شد ممکن است ارتش و مصر برای اولین بار در برابر یکدیگر قرار گیرند و چنین احتمالی وجود ندارد.
نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در ادامه افزود: ملت مصر نمی پذیرد حاکم مستبد جدیدی در این کشور به قدرت برسد و به حقوق اساسی مردم ضربه بزند. قانون اساسی جدید مصر تصویب شده است. مصری ها می خواهند اطمینان داشته باشند رئیس جمهور جدید در مسیر درست حرکت خواهد کرد. تا زمانی که رئیس جمهور به اهداف انقلاب و خواسته های امنیتی و اقتصادی مردم توجه داشته باشد حمایت مردم از وی ادامه خواهد داشته باشد و در صورتی که رئیس جمهور در برابر خواست مردم قرار گیرد مصری ها صبر نخواهند کرد. می توان سیاست رئیس جمهور جدید را ظرف چند ماه مشاهده کرد. این سیاست با برنامه ها،تیم و تصمیمات نخست رئیس جمهور مشخص خواهد شد.
صباحی در پاسخ به این پرسش که چرا با درخواست اخوان المسلمین برای حضور در دولت محمد مرسی مخالفت کردید، گفت: محمد مرسی پست معاون رئیس جمهور را به من پیشنهاد کرده بود ولی من نمی توانستم در دولتی حضور داشته باشم که بیانگر خواسته همه مردم مصر نیست. من نمی توانم در دولتی باشم که تنها به فکر خدمت رساندن به یگ گروه مشخص است.
وی در پاسخ به این پرسش که شما در دوره ای از اخوانی ها حمایت می کردید، گفت: زمانی که خواستار ائتلاف ملی گسترده برای انقلاب بیست و پنجم ژانویه شده بودیم اخوان المسلمین بخشی از این ائتلاف و تصمیم گیری در این زمینه درست بود. ما در آن زمان به یکجانبه گرایی و خودخواهی اخوانی ها به زیان ملت مصر پی نبرده بودیم و این وضع زمانی مشخص شد که اخوانی ها به قدرت رسیدند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از اقدام دولت مصر در تروریستی خواندن اخوان المسلمین حمایت می کنید، گفت: مصر با فعالیت های تروریستی روبروست و اخوانی ها مسئول فراهم شدن زمینه فعالیت های تروریستی در کشور هستند. تفاوتی نمی کند اخوانی ها خود در این فعالیت ها دست داشته باشند یا این که گروه های طرفدار آنان دست به این اقدامات بزنند.
سران متحجر اخوان المسلمین در دوره حکمرانی در مصر اقدامات اشتباهی داشتند و زمانی که ملت مصر اخوانی ها را سرنگون کرد در برابر ملت قرار گرفتند. اشتباه سران اخوان المسلمین این است که با خودخواهی محض می خواهند کرسی های قدرت را به زیان منافع ملت،انقلاب و ارزش های دینی در اختیار داشته باشند. همچنین هر کسی که از محمد مرسی حمایت کرده است تروریست نیست.
صباحی در پاسخ به این پرسش که به نقل از شما گفته می شود از به قدرت رسیدن جمال مبارک در مصر حمایت کرده بودید، گفت: این اظهارات درست نیست. من گفته بودم در صورتی که جمال مبارک وارد انتخابات شود علیه حسنی مبارک وارد انتخابات خواهم شد. من به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش الکافیه با موروثی کردن ریاست جمهوری در مصر مخالفم و بهای مواضع خود را پرداخت کرده ام. زمانی که از احمد شفیق در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت و با حمایت از محمد مرسی مخالفت کردم، اخوانی ها این دروغ را منتشر کردند. همچنین برخی از طرفداران حسنی مبارک نیز در انتشار این دروغ نقش دارند چرا که می دانند من مخالف بازگشت شخصیت های فساد رژیم مبارک به قدرت هستم همان طور که با بازگشت شخصیت های مستبد دولت مرسی به قدرت مخالفت می کنم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران