آفريقا

Open in new windowعضو هیأت سیاسی «حزب کار ملی دموکراتیک تونس» با اشاره به اینکه بازگشت تروریست‌ها به تونس مستلزم اتخاذ تصمیم سیاسی قاطع از سوی دولت و مسئولان است، تاکید کرد تونس در کنار سوریه مقابل قدرت‌های استکباری و مزدور می‌ایستد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، بازگشت صدها تروریست تونسی از سوریه مهمترین حادثه روزهای اخیر در تونس بود و مطبوعات این کشور به صورت گسترده این مساله را در کانون توجهات خود قرار داده بودند.

این مساله همچنین باعث ایجاد نوعی ترس و وحشت در میان شهروندان تونسی شد و از همین‌رو، نیروهای امنیتی و نظامی تونس برای مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از سوی این افراد به حالت آماده باش درآمدند.

برای بررسی بیشتر این مساله و مسائل دیگر مربوط به سوریه، خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس به گفت‌وگو با «لطفی بو خریص»، عضو هیأت سیاسی حزب ملی کار دموکراتیک تونس نشسته است.

بو خریص تاکید می‌کند که دولت سابق مسئول تشدید پدیده تروریسم در تونس است؛ چراکه این گروه سیاسی در راستای پروژه‌ای استعماری فعالیت می‌کرد که هدف آن تجزیه وطن و امت عربی بود.

وی هدف از میزبانی کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه در تونس را سعی در تخریب وجهه مبارزات ملت تونس و تبدیل اهداف آن از دستیابی به شغل و آزادی و کرامت ملی به تخریب وجهه سوریه و توهین به آن و در واقع کنفرانسی توطئه‌آمیز بود که در راستای خدمت به طرح صهیونیسم برگزار شد.

بو خریص خاطر نشان کرد، ما دست برادران خود در سوریه و نیروهای ارتش این کشور را می‌فشاریم و بر ایستادگی خود در کنار آنها در جنگ‌شان علیه گروه‌های تکفیری تاکید می‌کنیم.

وی نظر درباره حوادث اخیر در مرزهای لبنان و سوریه و حمله جنگنده‌های صهیونیستی به یکی از پایگاه حزب الله گفت که این حادثه نشانگر نگرانی رژیم صهیونیستی و شکست توطئه کشورهای مرتجع عربی و نشان دهنده وجود شبکه روابط قوی میان تکفیری‌ها و عرب‌های مرتجع و نیز اعضای ناتو و در راس آنها آمریکا و ترکیه است.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:

فارس: نزدیک به 400 نفر از تروریست‌های تونسی از سوریه برگشته‌اند و وزیر کشور تونس ترس و نگرانی خود را نسبت به این مساله اعلام کرده که ممکن است، این مساله خطر تروریستی جدیدی برای تونس باشد. نظر شما در این باره چیست؟

بو خریص: به نظر من دولت سابق که از قدرت کناره‌گیری کرد، مسئول تشدید پدیده تروریسم در تونس است؛ چراکه این گروه سیاسی در راستای پروژه‌ای استعماری فعالیت می‌کرد که هدف آن تجزیه وطن و امت عربی بود. علاوه براین، این گروه مجری برنامه‌های اربابان استعمارگر و صهیونیست خود بود و این روند از زمان میزبانی نخستین کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه آغاز شد که لکه ننگی بر جبین تاریخ به شمار می‌رود. کنفرانس دشمنان سوریه که سعی در تخریب وجهه مبارزات ملت ما و تبدیل اهداف آن از دستیابی به شغل و آزادی و کرامت ملی به تخریب وجهه سوریه و تبدیل آن به نظام طائفه‌ای داشت، کنفرانسی توطئه‌آمیز بود که در راستای خدمت به طرح صهیونیسم برگزار شد و سعی در تقسیم و تجزیه ارتش‌های باقی مانده عربی را داشت. لذا، این جریان مسئول اعزام تروریست‌ها و مزدوران به سوریه بود و برخی احزاب تونسی به صورت کامل شستشوی مغزی داده شده‌اند و عناصر آنها با دریافت پول‌های هنگفت و با انگیزه‌های جنسی راهی سوریه می‌شوند. امروز بازگشت این افراد ایجاب می‌کند که تصمیمی سیاسی از سوی دولت کنونی تونس برای بازداشت و حبس و محاکمه آنها به خاطر جنایات صورت گرفته علیه ارتش و دولت سوریه اتخاذ شود و در صورتی‌که این اقدام آنها نادیده گرفته شود، تونس وارد جنگ داخلی شده و به حمام خون تبدیل خواهد شد تا اهداف طرح استکباری جریان مذکور که سعی در نگه داشتن عرب‌ها در زیر خط فقر و به دور از رشد علمی و فرهنگی را دارند، محقق شود.

فارس: ارزیابی شما از حوادث جاری در سوریه به ویژه پس از پیشرفت‌های ارتش در جنگ با تروریست‌ها چیست؟

بو خریص: ما دست برادران خود در سوریه و نیروهای ارتش این کشور را می‌فشاریم و بر ایستادگی خود در کنار آنها در جنگ‌شان علیه گروه‌های تکفیری و مزدور رژیم صهیونیستی، آمریکا و احزاب وابسته به آن و نیز علیه طرف‌های وابسته به ترکیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در راس آنها قطر و عربستان تاکید می‌کنیم؛ چراکه آنها سعی در تبدیل سوریه به عراق دوم دارند.

فارس اوضاع انسانی سوریه به وضعیت خطرناکی رسیده است. راهکار فوری شما برای این وضعیت چیست؟

بو خریص: درست است، سوریه در وضعیت سخت و دشواری به سر می‌برد و گروه‌های مبارز تونسی و گروه‌های مخالف اجرای طرح صهیونیستی ـ استعماری ـ ارتجاعی در منطقه باید پس از تجدید قوا به روند ارسال کمک‌های انسانی و پزشکی به سوریه و ارائه تمامی خدمات ممکن به مردم این کشور اقدام کنند.

فارس: نظر شما درباره قطعنامه‌های سازمان ملل که به نفع ملت سوریه تصویب شده‌اند، چیست؟

بو خریص: ما از تمامی قطعنامه‌هایی که به تمامیت ارضی سوریه تعرض نکند، احترام می‌گذاریم، اما اگر این قعطنامه‌ها سعی در ضربه زدن به کرامت سوریه و تمامیت ارضی آن را داشته باشد، بهانه‌ای برای جاسوسی و ایجاد تفرقه می‌شوند و ما آنها را قبول نداریم.

فارس: نظر شما درباره حوادث اخیر در مرزهای لبنان و سوریه و حمله جنگنده‌های صهیونیستی به یکی از پایگاه حزب الله چیست؟

بو خریص: این حادثه نشانگر نگرانی رژیم صهیونیستی و شکست توطئه کشورهای مرتجع عربی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه است و در عین حال، نشان دهنده وجود شبکه روابط قوی میان تکفیری‌ها و عرب‌های مرتجع و نیز اعضای ناتو و در راس آنها آمریکا و ترکیه است. کنار هم چیدن تکه‌های این پازل به خوبی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی سعی در تجزیه و تضعیف سوریه دارد، اما این هدف هرگز محقق نخواهد شد.

فارس: تهدیدات حزب الله لبنان مبنی بر واکنش به رژیم صهیونیستی، باعث ایجاد ترس و نگرانی در صفوف دشمن صهیونیستی شده و این رژیم نظامیان خود را به حالت آماده باش کامل درآورده است. نظر شما در این باره چیست؟

بو خریص: ما در این لحظه تاریخی دوست نداریم که شاهد مشغول شدن حزب الله در دو جبهه سوریه و لبنان باشیم؛ چراکه مقابله با دشمن صهیونیستی نیازمند تجمیع قوا و بررسی منطقی اوضاع است و من معتقدم که هدف از این حمله تضعیف حزب الله است.

فارس: تازه‌ترین تحولات مربوط به از سر گیری روابط میان تونس و سوریه چیست؟ به ویژه آنکه فعالیت‌های سازمان‌ها و گروه‌های ذیربط ادامه دارد؟

بو خریص: از سر گیری روابط میان تونس و سوریه مساله‌ای مهم و اساسی است. شرایطی که در دوران حکومت سابق شکل گرفت، خلاف روند تاریخی بود و در نتیجه می‌توان گفت که این مساله شکستی برای سیاست خارجی شکست خورده ائتلاف حاکم و در راس آن جنبش النهضه بود که در توطئه علیه سوریه دست داشت. امروز باید زمینه بازگشت سوریه به آغوش جهان عرب فراهم شود؛ چرا که مشترکات ما بیش از نقاط اختلاف‌مان است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران