مصر

قطع برنامه هاي شبکه جهاني العالم از سوي ماهواره هاي عرب ست و نايل ست با واکنش شخصيت هاي فرهنگي شمار زيادي از کشورهاي جهان مواجه شد و آنان اين اقدام غير قانوني و مخالف آزادي رسانه ها و اطلاع رساني را بشدت محکوم کردند.

به گزارش ايرنا، " عبدالهادي محفوظ " رييس شوراي عالي اطلاع رساني لبنان گفت: توقف پخش برنامه هاي شبکه العالم توسط ماهواره هاي عرب ست و نايل ست غير قانوني است.
وي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در بيروت افزود: وقت آن است که جمهوري اسلامي ايران با قرار دادن يک ماهواره اختصاصي در مدار زمين در مقابل اين گونه توطئه ها بايستد.
شبکه تلويزيوني العالم سه شنبه گذشته اعلام کرد که ماهواره هاي نايل ست و عرب ست در اقدامي غير منتظره پخش اين شبکه خبري را قطع کردندو مسوولان اين ماهواره ها در خصوص اين اقدام پاسخ مشخصي ارايه نکرده اند.
رييس شوراي عالي اطلاع رساني لبنان گفت: تصميم در مورد توقف پخش شبکه العالم از ماهواره هاي عرب ست و نايل ست به منظور محدود کردن صداي آزاديخوانه ايران است.
محفوظ گفت: عرب ست و نايل ست به عنوان موسسات ارايه خدمات پخش ، فعاليت شان تجارتي و ارايه خدمات است و آنان حق ندارند بگويند که اين برنامه مخالف قانون رسانه ها است يا نه .
مقام لبناني اظهار داشت: قانون مطبوعات و رسانه ها از آزادي رسانه ها و تنوع اطلاع رساني و آزادي بيان حمايت مي کند و حق بيننده است که بنا به قوانين بين المللي از اطلاعات مختلف و متنوع آگاه شود و محروم کردن مردم جهان، تجاوز به آزادي هاي فردي است.
وي افزود: تصميم به توقف پخش برنامه هاي شبکه العالم ناشي از به اصطلاح سند رسانه اي عربي است که بيش از يک سال و نيم پيش در نشست شوراي وزراي اطلاع رساني عرب با همکاري مصر و عربستان تصويب شد که هدف آن محاصره رسانه ها در جهان عرب بود تا اين رسانه ها به ابزاري در دست دولت هاي عربي تبديل شوند.
محفوظ تاکيد کرد: عجيب اين است که در اين سند حق به موسسات خدماتي پخش ماهواره مانند عرب ست و نايل ست داده شده است تا خود پخش برنامه شبکه هاي تلويزيوني را متوقف کنند که اين عمل اقدامي غير قانوني است.
وي با اشاره به اين که ما از روز نخست با اين سند رسانه اي مخالفت کرديم گفت: روال عادي اين است که اگر رسانه اي کار خلافي انجام داد به آن اخطار و هشدار داده شود، اما عرب ست و نايل ست به بدون ارايه دليل و به طور مستقيم و بدون هيچ هشدار قبلي پخش برنامه هاي شبکه العالم را متوقف کردند که اين کار تعرض به آزادي هاي فردي و تصميمي سياسي عليه است .
" پيير منصور " وزير سابق اطلاع رساني لبنان هم با اشاره به توقف پخش برنامه هاي شبکه العالم گفت: بيشتر رژيم‌هاي عربي ديکتاتور هستند و از آزادي بيان واهمه دارند.
وي در گفت و گو با ايرنا افزود: اکثر دولت هاي جهان عرب هيچ ارتباطي با آزادي بيان، دموکراسي و گفت ‌و گو ندارند، به همين دليل از بيان آزاد، صادقانه و تأثيرگذار در ميان ملت‌ها مي‌ترسند.
وزير سابق اطلاع رساني لبنان گفت : جاي تعجب ندارد که اين رژيم‌ها اقدام به جلوگيري از انتشار اخبار آزاد کنند و توقف پخش شبکه‌ "العالم" که در برابر اشغال، ظلم و فساد، صداي مقاومت سر مي‌دهد از ماهواره هاي عرب ست و نايل ست نيز در همين راستا است.
منصور افزود: سياست رژيم‌هايي مانند مصر و عربستان، وابسته به سياست‌هاي آمريکا است و خود ايالات متحده نيز تابع سياست هاي صهيونيست ها است.
وي گفت: اين رژيم ها در چارچوب يک حمله برنامه‌ريزي شده و با هماهنگي کامل با آمريکا و اسرائيل، اطلاع‌رساني آزاد را هدف قرار داده اند.
وي با محکوم کردن توقف پخش برنامه هاي شبکه جهاني العالم از دست‌اندرکاران اين حکومت ها خواست تا فرصت باقي است، از تاييد جنايات دشمن صهيونيستي دست برداشته و به جاي سرکوب و سيطره بر ملت‌هاي خود به آنان آزادي بيان و دموکراسي بدهند.
"ابراهيم بيرمي" روزنامه نگار و تحليلگر سياسي لبناني نيز با محکوم کردن توقف پخش برنامه هاي شبکه العالم از ماهواره هاي عرب ست و نايل ست گفت :اين اقدام بازي سياسي جديدي است که برخي دولت هاي عرب در راستاي قلع و قمع آزادي بيان دست به آن زده اند.
وي افزود: متاسفانه برخي دولت هاي عربي مدت ها است که در راستاي خواست آمريکا تلاش وسيعي را آغاز کرده اند تا بگويند که اسراييل دشمن اعراب نيست بلکه جمهوري اسلامي ايران دشمن آنان است.
تحليلگر لبناني اظهار داشت: دولت هاي عربي به دليل ضعف شديد سياسي که دارند از هر صداي مخالف يا هر ديدگاه ديگر و بيان حقيقت به شدت مي ترسند.
بيرمي با اشاره به اين که دولت هاي عربي در نگراني و هرج و مرج سياسي بسر مي برند و تفاوتي ميان دوست و دشمن خود قايل نيستند، افزود: به عنوان مثال دولت مصر اکنون دچار بحران داخلي است و يک جسد سياسي بي تحرک است که بدون توجه به خواست ملت خود در ترس و وحشت از مردم خود بسر مي برد.
"حسام الدين حبش" حقوقدان و رييس کميته حقوقي دفاع از سوريه هم قطع پخش برنامه هاي شبکه تلويزيوني "العالم" در "نايل ست" و "عرب ست" را نماد دروغگويي غرب درباره آزادي بيان و دمکراسي دانست.
وي به خبرنگار ايرنا در دمشق گفت: ما اين اقدام را بشدت محکوم کرده و آن را ظالمانه مي دانيم.
اين وکيل سوري افزود: غرب همواره از آزادي بيان، انديشه و دمکراسي سخن مي گويد اما با اين گونه تصميم ها نشان مي دهد که دروغ مي گويد.
وي اظهار داشت: شبکه العالم يک تريبون آزاد است که دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي نمي توانند بر خلاف بسياري شبکه هاي ديگر بر آن مسلط شوند لذا اين امر آنان را به چالش کشيد و در اقدامي مذبوحانه پخش برنامه هايش را قطع کردند.
حبش افزود: چنين اقداماتي فرد را به ياد جنايات غرب عليه بشريت به ويژه مردم مستضعف کشورهاي اسلامي، عربي و جهان سوم مي اندازد.
وي با تقدير از جمهوري اسلامي ايران به خاطر حمايت از فلسطين، قدس و مسجد الاقصي تاکيد کرد که نظام اسلامي ايران هرگز از آرمان هايش دست بر نمي دارد.
به گفته حبش، کشورهاي عربي و اسلامي بايد مانند جمهوري اسلامي ايران از مردم فلسطين، قدس و مسجد الاقصي حمايت کنند که اين روزها آماج حمله دشمن صهيونيستي قرار دارند.
يک استاد دانشگاه دمشق و رييس اتحاديه نويسندگان عرب در سوريه نيز گفت: جلوگيري از پخش برنامه هاي شبکه تلويزيوني "العالم" در "عرب ست" و "نايل ست" به دليل حمايت اين شبکه از فلسطين و جنبش هاي مقاومت است.
"حسين جمعه" افزود : برخي کشورهاي جهان از فلسطين و مقاومت حمايت مي کنند که معروف به کشورهاي مقاومت هستند و برخي ديگر بر خلاف آنان در مسير سازش مورد نظر آمريکا قرار دارند ، لذا قطع پخش برنامه هاي العالم در اين چارچوب قرار دارد.
وي ادامه داد: مردم واقعيت را مي دانند و موضوع مانند روز روشن است لذا هر آنچه يک شبکه تلويزيوني ماهواره اي انجام مي دهد ، بايد در چارچوب آزادي انديشه باشد.
وي تاکيد کرد: اگر به اصول دموکراسي اعتقاد واقعي داشته باشيم بايد به اين موضوع بر اساس اصل احترام به نظر ديگران بنگريم ، لذا نبايد با بهانه تراشي، مانع از پخش برنامه هاي يک تلويزيون شد.
جمعه اين پرسش را از مدعيان جهاني مطرح کرد که " چرا همواره از فرهنگ گفت و گو و دموکراسي سخن گفته اما در عمل خلاف آن مشاهده مي شود ؟
رييس اتحاديه نويسندگان عرب در سوريه افزود: از هواداران آزادي بيان مي خواهيم به جهانيان بگويند که هر فردي بايد نظرش را بگويد و ما با جلوگيري از سخن گفتن و پخش برنامه تلويزيوني مخالفيم.
خبرنگار شبکه "المنار" در ترکيه هم قطع برنامه شبکه خبري "العالم " را به عنوان نشانه خشم مصر و عربستان سعودي عليه نشر حقايق منطقه ارزيابي کرد.
"حسن ظهراوي" در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در آنکارا گفت : توجيه ماهواره هاي ياد شده در مورد اين اقدام خود غيرمنطقي است و بايد هر چه سريع تر از اين امر صرف نظر کنند.
وي با اشاره به اين که افکار عمومي منطقه حق دارند از حقايق و اتفاقات منطقه خود با خبر باشند ،افزود : عربستان و مصر از انعکاس واقعيات ناخشنودند و به نظر مي رسد که در ورادي ادعاهاي موجود، اين مساله ناشي از يک جريان سياسي است .
انجمن حقوق بشر و حمايت از مظلومان ترکيه ( مظلوم در) نيز در اعتراض به قطع برنامه شبکه خبري العالم اين اقدام را راهزني رسانه اي ارزيابي کرده است .
"محمد العباسي " نماينده شبکه خبري العالم در ترکيه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در آنکارا گفت :برخي از انجمن ها ، نهادهاي غير دولتي و مسئولين حزب سعادت اقدام شبکه هاي ماهواره اي "نايل ست" و عرب ست" به قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري "العالم" را نقض آشکار آزادي فعاليت رسانه ها خواندند.
وي افزود : در اين رابطه انجمن حقوق بشر و حمايت از مظلومان با اعتراض به اين اقدام آن را راهزني رسانه اي ارزيابي کرد.
به گفته العباسي قطع برنامه شبکه خبري العالم توسط شبکه هاي ماهواره هاي ياد شده يک اقدام سياسي از سوي عربستان و مصر است .
وي افزود: مسئولين حزب سعادت و انجمن فيلمبرداران ترکيه نيز در تماس وي با آنان اقدام به قطع برنامه العالم را محکوم و مغاير با آزادي اطلاع رساني ارزيابي کرده اند.
"احمد السيوفي"، مدير دفتر تلويزيون "العالم" در قاهره هم گفت تاکنون دليلي براي قطع پخش برنامه هاي اين شبکه از سوي دو ماهواره ي "نايل ست" و "عرب ست" ارايه نشده است .
وي افزود : در ارتباط با علت اصلي قطع برنامه العالم - خواه به دليل بروز مشکلات فني و خواه به دليل تصميم گيري مقامات - او پرسش هايي را در اين ارتباط مطرح کرده که تاکنون بي پاسخ مانده است.
مدير دفتر العالم در قاهره خاطر نشان کرد : مقامات در حالي که از عدم تصميم گيري در خصوص قطع پخش برنامه ي اين شبکه تلويزيوني و نيز عدم بروز هرگونه مشکل فني سخن مي گويند، اعلام کرده اند که به زودي توضيح لازم را خواهند داد، اما تا کنون هيچ دليلي ارائه نشده است.
وي هرگونه دليلي را براي قطع پخش العالم در شرايطي که روابط تهران و قاهره شاهد کمترين تنش است، ناموجه دانست.
دولت مصر در ژوئيه 2008 (تير1387) نيز دفتر العالم را تعطيل و پليس اين کشور نيز تجهيزات آن را اعم از رايانه ها و دوربين هاي فيلمبرداري و عکاسي مصادره کرد.
نمايندگان اسلامگراي شوراي قانونگذاري فلسطين در کرانه باختري هم اقدام شبکه هاي ماهواره اي "نايل ست" و عرب ست" براي قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري "العالم" را نقض آشکار آزادي فعاليت رسانه ها خواندند.
اين نمايندگان پايان هفته گذشته در "رام الله" با انتشار بيانيه اي اين اقدام را بي توجيه دانستند و از مديريت اين دو شبکه ماهواره اي خواستند تا در چارچوب تعهد به آزاداي بيان و رسانه ها، در تصميم خود بازنگري کنند.
در همين حال با وجود قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم از دو ماهواره مزيور ، پخش برنامه هاي آن از ساير ماهواره ها از جمله "هات برد" ادامه دارد.
شبکه بين المللي العالم با استفاده از شش ماهواره hot bird 8 ،102 nile sat ، asia sat 2، telstar12 ، badr 4 وgalaxy 25 همه مناطق جهان به غير از جنوب آفريقا را پوشش مي دهد.
حزب‌الله لبنان هم با انتشار بيانيه‌اي توقف پخش برنامه‌هاي شبکه تلويزيوني "العالم " را بر روي ماهواره هاي عرب ست و نايل ست محکوم کرد.
اين حزب‌ در بيانيه‌ خود با محکوم کردن توقف پخش برنامه‌هاي تلويزيوني العالم از ماهواره‌هاي "عرب ست" و "نايل ست" افزود: اين عمل با انگيزه‌هاي سياسي صورت گرفته است.
در اين بيانيه،حزب الله ضمن اعلام همبستگي کامل با شبکه العالم، اين کار را نقض آزادي بيان و عقيده دانست و خواستار حل فوري اين مساله شد.
شخصيت هاي سياسي ، احزاب و رسانه هاي لبنان هم به دليل قطع پخش شبکه خبري " العالم" از ماهوارهاي "عرب ست " و " نايل ست " با اين شبکه ابراز همبستگي کردند.
در همين ارتباط شخصيت هاي سياسي و رسانه ايي و فعالان سنديکاهاي لبنان از جمله "ايلي الفرزلي" معاون اسبق مجلس لبنان ، وليد سکرية, مروان فارس دو تن از نمايندگان مجلس لبنان و حسين رحال مسوول اطلاع رساني و رسانه ها در حزب الله ، يک هيات از شبکه المنار و راديو نور لبنان و يک هيات از حزب آزاد ملي لبنان و عبدالهادي محفوظ رييس شوراي عالي اطلاع رساني لبنان با حضور در دفتر شبکه العالم در بيروت همبستگي خود را با مسوولان اين شبکه اعلام کردند.
اتحاديه اطلاع رساني فلسطين نيز با صدور بيانيه اي تصميم مديران دو ماهواره نايل ست و عرب ست مبني بر قطع بدون دليل پخش شبکه خبري تلويزيون العالم را محکوم کرد و خواستار تجديد نظر در اين اقدام شد.
در اين بيانيه که يک نسخه از آن در اختيار دفتر ايرنا در امان قرار گرفت ، آمده است: اين تصميم به مثابه خدشه دار کردن آزادي بيان در تلويزيوني است که در خدمت آرمان فلسطين است و تجاوزات اسرائيل را که شهر بيت المقدس و سرزمين هاي فلسطيني را هدف قرار داده به صورت گسترده پوشش خبري مي دهد.
اين تجمع از اداره دو ماهواره نايل ست و عرب ست خواست در تصميم به قطع پخش تلويزيون العالم تجديد نظر کند و به جاي آن شبکه هاي تلويزيوني ديگري که خدمتي به مسائل عربي نمي کنند و در سازندگي جوامع پيشرفته سهمي ندارند ، تجديد نظر کنند.
در بيانيه اين گروه نقش شبکه العالم و کارکنان آن در رسوايي جنايت رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان مورد ستايش قرار گرفته و نسبت به پيامدهاي منفي اين تصميم بر بينندگان فلسطيني و عرب و مسلمان هشدار داده شده است.
در اين بيانيه تاکيد شده است که با اين تصميم ما شبکه خبري را از دست مي دهيم که هدف آن آگاه کردن افکارعمومي جهان نسبت به آرمان فلسطين به عنوان مساله اصلي امت ما است.
به نظر مي رسد تصميم به قطع برنامه هاي شبکه العالم از سوي دو ماهواره مزبور با نظر سنجي هاي منتشره در خصوص جايگاه اين شبکه در جهان عرب بي ارتباط نباشد.
بر اساس جديدترين نظرسنجي هاي انجام شده در زمينه وضعيت رسانه هاي خبري در خاورميانه از طرف شبکه هاي رقيب حاکي از آن است که جايگاه شبکه ايراني العالم در بين مخاطبان و افکار عمومي جهان عرب ارتقا يافته و به يکي از پنج شبکه پرمخاطب خاورميانه تبديل شده است.
در يکي از اين نظر سنجي ها سايت شبکه جهاني بي بي سي با عنوان گزارش رسانه اي عربستان سعودي و سوريه به قلم کوين کوان در فوريه 2009 در مورد بررسي وضعيت شبکه هاي خاورميانه، موقعيت شبکه العالم در سوريه را رتبه چهارم و در مرتبه اي بالاتر از BBC عربي و الاخباريه ارزيابي مي کند.
همچنين براساس اين نظر سنجي در کشور عربستان سعودي شبکه العالم در رتبه پنجم و بالاتر از BBC عربي قرار دارد و اين در حالي است که رسانه هاي عربستان اعم از دولتي و سايت هاي وهابي فعاليت تخريبي زيادي عليه العالم انجام مي دهند.
در نظر سنجي ديگري که در مورد ارزيابي رسانه ها در لبنان توسط گروه مشاوران عرب (Arab advisors Group ) انجام گرفته است شبکه العالم به عنوان پنجمين شبکه خبري پرمخاطب لبنان بالاتر از شبکه هاي BBC ، الحره و الاخباريه ارزيابي شده است.
مرکز مطالعات حقوق بشر رام الله(Ramallah Center for human rights studies ) نيز گزارشي از يک نظر سنجي با عنوان " نظرات عمومي فلسطينيان در مورد رسانه هاي محلي و غير محلي عرب زبان" در فوريه 2009 منتشر کرد که رتبه شبکه العالم در اين نظر سنجي هفتم مي باشد اين درحالي است که شبکه الجزيره داراي رتبه چهارم و المنار رتبه نهم است.
در اين نظرسنجي که در برگيرنده تلويزيونهاي محلي و منطقه اي با رويکرد خبري و سر گرمي و... مي باشد، اعلام شده است که ميانگين 53 درصد از مجموع پاسخ دهندگان در کل فلسطين شامل 51درصد در نوار غربي ( رام الله) و 52درصد در نوار غزه اخبار سياسي خود را از شبکه العالم دريافت مي کنند.
در اين نظر سنجي همچنين از پاسخ دهندگان پرسيده شده است که چه ميزان به شبکه العالم در خصوص اخبار سياسي منطقه اعتماد دارند که نتايج زير حاصل شده است:
بر اساس اين نظر سنجي ميزان اعتماد به شبکه العالم در نوار غزه ( 64.3درصد ) خيلي زياد و زياد و در نوار غربي نيز(65.2درصد)خيلي زياد و زياد مي باشد.
اين نظر سنجي نشان مي دهد که ميزان اعتماد به شبکه ايراني العالم در منطقه نوار غربي حتي از نوار غزه بيشتر است. اين در حالي است که منطقه نوار غربي زير نظرحکومت خودگردان جنبش فتح اداره مي شود و اين حکومت محدوديت هاي فراواني براي شبکه العالم ايجاد نموده و از سياست خبري اين شبکه انتقاد مي کند.
اين نظر سنجي ها از سوي شبکه هاي رقيب يا به سفارش آنها در شرايطي انجام شده است که جريان رسانه اي غرب به ويژه رسانه هاي انگليسي و آمريکايي در منطقه خاورميانه به همراه رسانه هاي محافظه کار عربي و متمايل به اين جريان در سياستي کلان و هماهنگ در تلاش براي القاي سياست هاي خود در منطقه از هيچ کوششي فرو گذار نمي کنند.
اين کشورها سرمايه گذاري هنگفتي در اين زمينه براي جلب افکار عمومي منطقه انجام داده اند در حالي که به گفته يکي از مسوولان شبکه العالم ، اين شبکه نيز به رغم محدوديت هاي فراوان و در رقابتي نابرابر از نظر بودجه و امکانات کوشش نموده است تا الگوي جديدي از اطلاع رساني در مقابله با منظومه رسانه اي رقيب ارايه کند و در اين زمينه موفقيت هاي قابل توجهي به ويژه پس از مقاومت مردم غزه کسب نموده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران