مصر

Open in new windowرئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر موضع برخی کشورهای عربی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را خجالت‌آور خواند و گفت: با وجود شعارهای این کشورها در حمایت از فلسطین و سازمان‌های عریض و طویلی چون اتحادیه عرب، ولی کاری در این زمینه صورت ندادند.

مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص اهداف رژیم صهیونیستی در حمله به غزه و جنایات آن علیه مردم بی‌دفاع فلسطین، با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مجبور است برای تحقق اهداف توسعه‌طلبانه خود، از همسایگان و مرزهای غیرقانونی‌اش مطمئن شود، عنوان کرد: در همین چارچوب این رژیم نیاز دارد تا بیروزی ولو شکلی در برابر حماس به دست بیاورد تا قدم‌های بعدی را بردارد.

وی با اشاره به شکست این رژیم در جنگ 33 روزه لبنان خاطرنشان کرد: زمانی که این رژیم در این جنگ شکست خورد در پی آن بود که حلقه ضعیف‌تری از مقاومت را هدف قرار داده و پیروز شود و بر همین اساس جنگ 22 روزه در غزه را آغاز کرد که علی‌رغم آنکه توانایی غزه کمتر از حزب‌الله بود، ولی این رژیم در این جنگ نیز با شکست روبرو شد.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: بعد از بروز دشمنی بین مصر و حماس و پس از سقوط محمد مرسی و همچنین ایجاد نوعی اختلاف بین حماس و سوریه و درگیر شدن سوریه در مسائل داخلی، رژیم صهیونیستی برای آنکه به این اطلاعات دست یابد که توان مقاومت چقدر است و با این پیش فرض که امکانات مقاومت در غزه بسیار کاهش یافته، حملاتی را آغاز کرد، ولی آن گونه که در صحنه میدانی مشاهده کردیم این جنگ نشان داد که توان مقاومت کاهش نیافته و پرتاب موشک‌ها گسترش بیشتری یافته، ضمن آنکه گنبد آهنین که برای مقابله با موشک‌های حماس طراحی شده بود توانایی و بازدارندگی کافی نداشت، به نحوی که از هر 6 یا 7 موشک پرتابی به رژیم صهیونیستی، فقط این گنبد قادر بود که یکی را هدف قرار دهد.

امانی ادامه داد: به اعتقاد من مجددا باید یک صفحه شکست دیگری را به شکست‌های قبلی رژیم صهیونیستی بیفزاییم و رژیم صهیونیستی نشان داد که از شکستن ضعیف‌ترین حلقه مقاومت یعنی حماس نیز ناتوان است.

وی در خصوص عملکرد مصر در قبال تحولات اخیر در غزه نیز عنوان کرد: مصر تنها کشوری است که دارای مرز با غزه است و در این رابطه می‌تواند نقش بسیار مهمی را در کمک‌رسانی به این مردم ایفا کند، ولی متاسفانه ایفای این نقش از سوی قاهره کمتر از آن چیزی بود که از آن توقع می‌رفت.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره با یادآوری این نکته که مصر همواره مرکز گفت‌وگوهای مربوط به آتش‌بس بوده، خاطرنشان کرد: صرف نظر اینکه موضوع آتش‌بس امری بین گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی است، ولی موضوع کمک‌رسانی اهمیت بیشتری دارد و با توجه به تعهدات مصر در قرارداد کمپ‌ دیوید، قدرت مانور قاهره در این قضیه بسیار کم است و آن هم به دلیل محتوای خیانت‌باری است که در این قرارداد به مصر تحمیل شده است.

امانی ادامه داد: البته به نظر من در این مقطع نباید به موضوع از این منظر نگاه شود. مسائل انسانی براساس تمام قراردادهای بین‌المللی همواره فراتر از این قراردادها بوده و نمی‌توان به بهانه قراردادهای بین‌المللی، در برابر کشتار مردم سکوت کرده و از کمک‌رسانی به مجروحان که هر لحظه کمک به آنها حیاتی است، خودداری شود.

وی با بیان اینکه 10 روز است که ایران درخواست‌های خود را برای ارسال کمک‌ها به مردم غزه و انتقال مجروحان غزه به ایران مطرح کرده، عنوان کرد: با توجه به اینکه امکان کمک‌رسانی تنها از طریق مرز رفح امکان‌پذیر است،‌ ولی متاسفانه هنوز با این درخواست موافقت نشده است.

این کارشناس مسائل منطقه درباره اینکه گفته می‌شود قاهره شروطی را برای ارسال این کمک‌ها اعلام کرده، با بیان اینکه به نظر می‌رسد این شروط مشکل اصلی نیست، بلکه مرتبط با تحفظات مصری‌ها نسبت به قرارداد کمپ دیوید می‌باشد، تصریح کرد: هرگونه شروطی که در این زمینه از سوی مصر مطرح شود، اگر به امور لجستیکی و فنی مربوط باشد، به سرعت قابل حل است، ولی اگر مربوط به موضوعات مرتبط با قرارداد کمپ‌ دیوید باشد، رژیم صهیونیستی با این موضوع موافقت نخواهد کرد.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره تصریح کرد: البته کمک‌رسانی به غزه باید از دید انسانی نگریسته شود.

وی در ارزیابی از عملکرد سازمان‌ ملل و دیگر سازمان‌ها در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نیز خاطرنشان کرد: کشورهای عربی که همواره خودشان را مدافع فلسطین تلقی می‌کردند هر کدام به دلایل ظاهری، ولی در باطن به علت وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی از هر گونه اقدام عملی برای دفاع از مردم فلسطین ناتوان هستند و بسیاری از حکومت‌های عربی امتحان بسیار بدی را در جنگ کنونی پس دادند.

امانی اضافه کرد: شاید صهیونیست‌ها این پیروزی سیاسی را به دست آوردند که با همکاری آمریکا، حکومت‌های عربی را از هر گونه کمک به مردم فلسطین منع کردند، ولی در صحنه دیگر مشاهده می‌کنیم که فلسطینی‌ها حمایت‌های بیشتری را در بین کشورهای غربی و حمایت‌های مردمی را از سوی کلیه مردم جهان به دست آوردند.

وی در این زمینه به برگزاری تظاهرات در کشورهای مختلف جهان از آغازین روزهای این حمله ظالمانه اشاره کرد و گفت: این موارد نشان داد که پدیده مردمی بسیار قدرتمندی در حمایت از مردم فلسطین شکل گرفته است.

امانی موضع برخی کشورهای عربی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را خجالت‌آور خواند و افزود: علی‌رغم همه شعارهایی که این کشورها در حمایت از فلسطین سر می‌دهند و سازمان‌های عریض و طویلی چون اتحادیه عرب که همواره این ادعا را مطرح می‌کند، ولی این کشورها و چنین سازمان‌هایی کاری در این زمینه صورت ندادند و این در حالی بود که کمترین توقع از آنها این است که مردم غزه و فلسطین را با سلاح‌هایی که برای دفاعشان به آن نیاز دارند، مجهز کنند.

وی نقش جمهوری اسلامی در حمایت از مردم فلسطین بسیار بارز خواند و گفت: جمهوری اسلامی با برگزاری دو اجلاس بین‌المللی در تهران از کشورها و مجامع بین‌المللی خواست که تحرکات بین‌المللی را در این زمینه صورت دهند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران