آفريقا

- نتایج چهارمین کنفرانس وزیران مجمع چین و آفریقا

چهارمین کنفرانس وزیران مجمع چین و آفریقا با حضور مسئولان 50 کشور جهان در شرم الشیخ مصر برگزار شد.
هدف این مجمع تقویت همکاری‌های اقتصادی چین و قاره آفریقاست.

در کنفرانس شرم الشیخ، برخی از رؤسای کشورها و دولت‌ها نیز شرکت دارند که از آن جمله می‌توان به حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر میزبان، وون جیابائو نخست‌وزیر چین، عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان و رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه اشاره کرد.
مبارک در مراسم گشایش کنفرانس، این گردهمایی را مرحله‌ای نوین و گامی به جلو برای تقویت صلح، امنیت، رشد اقتصادی و تعمیق همکاری‌های چین و آفریقا خواند. به اعتقاد وی برای رسیدن به اهداف آفریقا، راهی طولانی در پیش است.

ایجاد این مجمع نشان‌دهنده بلند پروازی و اشتهای اقتصادی چین مهمترین کشور نوظهور اقتصادی است که ذخایر نفت و معادن فلزات بسیار محدودی دارد درحالی که آفریقا سرشار از این مواد اولیه است.

بر اساس آمارهای رسمی چین، سرمایه گذاری‌های مستقیم چین در قاره آفریقا از 491 میلیون دلار در سال 2003 به 7میلیارد و 800 میلیون در پایان سال 2008 رسیده است.

طبق این آمارها مبادلات تجاری چین و آفریقا هم در سال 2008 به 106 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیدکه نسبت به سال پیش از آن 45/1 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وون جیابائو نخست‌وزیر چین که در کنفرانس مجمع همکاری‌های مشترک چین و آفریقا در شرم الشیخ مصر شرکت کرده است در مراسم گشایش این نشست اعلام کرد کشورش 10 میلیارد دلار وام با شرایط آسان به کشورهای آفریقایی خواهد داد.

وون جیابائو تأکید کرد: «ما قصد داریم برای توسعه ظرفیت‌ها و تقویت بودجه دولت‌های آفریقایی کمک کنیم و در همین راستا 10 میلیارد دلار وام در اختیار آنها قرار خواهیم داد.»

نخست‌وزیر چین همچنین متعهد شد بدهی‌های برخی از کشورهای آفریقایی را به پکن ببخشد. وزیر بازرگانی مصر نیز اعلام کرد حجم مبادلات تجاری سالانه این کشور با چین در عرض سه سال به 10میلیارد دلار خواهد رسید.

رشید محمد رشید وزیر بازرگانی مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در حاشیه کنفرانس بازرگانی چین-آفریقا در شرم الشیخ با اعلام اینکه حجم مبادلات تجاری بین مصر و چین در حال‌حاضر شش میلیارد دلار است، اعلام کرد مطمئن هستم این میزان در سه‌سال آینده به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی با اعلام اینکه واردات مصر از چین بیشتر حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور را شامل می‌شود، ابراز امیدواری کرد مصر بتواند کالاهای بیشتری از جمله محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی و کالاهای چرمی به چین صادر کند.

وی خاطر‌نشان کرد صادرات مصر به چین کاملاً محدود و ارزش آن حدود 300 میلیون دلار است ولی وزرای بازرگانی چین و مصر بر سر طرحی به منظور تقویت صادرات مصر به چین توافق کرده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد ارزش صادرات مصر به چین در عرض یک سال و نیم آینده به یک میلیارد و 500 میلیون دلار برسد.

مصر یکی از نخستین کشورهای آفریقایی بود که پس از انقلاب کمونیستی چین در سال 1949 روابط دیپلماتیک با این کشور برقرار کرد و اکنون انتظار دارد چین در عرض شش سال آینده جایگزین آمریکا به عنوان شریک اصلی تجاری این کشور شود. در پی اعلام خبر وام 10 میلیاردی چین به کشورهای آفریقایی خبرنگار الجزیره اعلام کرد چین برخلاف کشورهای غربی برای کمک به کشورهای آفریقایی هیچ شرط سیاسی تحمیل نمی‌کند.

این خبرنگار از شرم الشیخ درباره چهارمین همایش همکاری‌های چین و کشورهای آفریقایی در مصر گفت: در حقیقت این همایش می‌تواند فرصت بزرگی برای همکاری یا شراکت بین چین و کشورهای آفریقایی باشد. چین برخلاف کشورهای غربی در مسئله ارائه کمک‌ها به کشورهای آفریقایی هیچ شرط سیاسی تحمیل نمی‌کند و این نوع همکاری افق نوید بخشی برای امکان برقراری روابط یکسان بین دو طرف به شمار می‌رود. مشکل اصلی در سرمایه گذاری‌های چین در آفریقا افزایش مبادلات بازرگانی نیست بلکه مشکل واقعی این است که در مبادلات بازرگانی بین دو طرف تا حد زیادی نابرابری وجود دارد به این معنا که چین کالاهایی به آفریقا صادر می‌کند که مستقیماً به دست مصرف‌کننده آفریقایی می‌رسد اما بیشتر واردات چین از آفریقا نفت و مواد خام است و کالاهایی که از چین به آفریقا صادر می‌شود گاهی به صنایع آفریقا خسارت وارد می‌کند به همین علت از چین می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت صنعتی کردن و تکنولوژی ببرد و به کشورهای آفریقایی در انتقال تکنولوژی کمک کند تا این کشورها به عنوان منبع مواد خام باقی نمانند. مبادلات بازرگانی بین چین و آفریقا به بیش از 108 میلیارد دلار افزایش یافته که تقریباً برابر با مبادلات بازرگانی بین آمریکا و آفریقا است.

پایگاه اینترنتی میدل ایست آن‌لاین نیز همزمان با برگزاری این نشست در گزارشی اعلام کرد مناطق آزادمصربه قطب تولیدمحصولات چینی تبدیل می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها 950 شرکت چینی فعالیت‌هایی را در مناطق آزاد مصر آغاز کرده‌اند تا از صادرات نامحدود و نیروی کار ارزان در این مناطق بهره ببرند.
با توجه به نیروی کار ارزان، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و صادرات نامحدود، یکی از گروه‌های نساجی چینی نیز از جمله شرکت‌هایی است که به مصر روی آورده تا به عنوان مکانی مطلوب در آنجا به تولید پارچه بپردازد در حالی که بدین ترتیب از سد رقابت شدید در چین با دیگر شرکت‌ها عبور می‌کند.

گروه نساجی نایل با مالکیت چینی فروشگاهی را در منطقه آزاد پورت سعید در نزدیکی مدخل شمالی کانال سوئز ایجاد کرده و بنگاه صنعتی را توسعه داده است که اکنون 600 نفر شامل 20 درصد چینی و مابقی مصری در آن سرگرم کار شده‌اند.

مواد خام ارزان و شرایط مناسب صادراتی موجب شده است این شرکت به آسانی به بازارهای خارجی دسترسی پیدا کند.

برای شرکت نایل این شرایط بسیار مناسب است، شرکتی که 60 درصد از کالاهای اصلی خود را بدون عوارض وارد می‌کند و سپس آنها را به خارج از مصر و اساساً به آمریکا صادر می‌کند. بر روی اغلب محصولات ارزان قیمت این شرکت اکنون به جای «ساخت چین» نوشته شده است «ساخت مصر».

به گفته محمد عبدالسمیع مدیر اداری این بنگاه صنعتی و مناطق آزاد مصر بدون تقریباً هیچ محدودیتی اجازه صادرات به همه جهان را می‌دهند.
میزان دستمزد در این مناطق حتی با احتساب بن‌هایی که در آخر هر ماه به کارگران مصری داده می‌شود، آنقدر هست که با میزان دستمزد کارگران چینی رقابت کند.

حدود 950 شرکت مشابه این شرکت به فعالیت در مناطق آزاد مصر پرداخته‌اند که مجموعاً میزان سرمایه‌گذاری آنها به حدود 300 میلیون دلار می‌رسد.
به گفته اداره کل سرمایه‌گذاری در مصر که بر مناطق آزاد در این کشور نظارت می‌کند، بیشتر این شرکت‌ها یعنی 526 شرکت در زمینه صنعت، 306 عدد آنها در خدمات، 31 شرکت در بخش کشاورزی و هشت شرکت دیگر در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند.
انتظار می‌رود اجلاس همکاری چین و آفریقا که از روز یکشنبه در شهر شرم الشیخ مصر در ساحل دریای سرخ آغاز به کار کرده است و در آن نمایندگان 50 کشور شرکت کرده‌اند روند امضای توافقات چین و مصر را برای تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر در مصر تسریع کند.
موضوع اصلی این اجلاس که در آن وون جیابائو نخست‌وزیر چین هم حضور دارد، افزایش ناگهانی همکاری اقتصادی چین و آفریقا در سال‌های اخیر است. تجارت بین دو طرف از آغاز دهه جاری 10 برابر شده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران