مصر

وزیر امور خارجه مصر در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار برقراری ثبات در این کشور را سنگ بنای ثبات در کل منطقه دانست.

خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: عزل رئیس جمهور اسلامگرای مصر، محمد مرسی و سرکوبگری اخوان المسلمین باعث نگرانی هایی در اروپا شد. شما در فرانسه با فرانسوا اولاند رئیس جمهور ملاقات کردید. شما چه پیامی برای فرانسه آوردید؟
سامح شکری در پاسخ گفت: سفر به فرانسه فرصتی برای ملاقات با فرانسوا اولاند و گفتگوهای عمیق با همتای فرانسوی ام لوران فابیوس فراهم کرد.
این سفر همچنین فرصتی برای من برای گفتگو درباره تحولات مصر بود. دو مرحله ابتدایی نقشه راه سیاسی ما نهایی شده است. ما در خصوص قانون اساسی همه پرسی برگزاری کردیم و قصد داریم تا پایان سال انتخابات پارلمانی برگزار کنیم و به این ترتیب نقشه راه خود در خصوص تغییرات سیاسی و تغییرات قانونی را نهایی کنیم.
همچنین مهم بود که با اولاند و فابیوس چالش هایی را که باید در مصر از مسیر برداشته شوند ارزیابی کنیم. من در فرانسه از خشونت های اخوان المسلمین برای بی ثبات کردن کشور صحبت کردم.
خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: اما سرکوبگری علیه اخوان المسلمین بسیار شدید بود. آیا شما پیامی در این باره دریافت کردید؟
وزیر امور خارجه مصر گفت: من با استفاده از واژه سرکوبگری موافق نیستم. دولت مصر هیچ کسی را سرکوب نمی کند. آنچه اکنون در حال رخ دادن است برقراری دولتی است که بازتاب اراده مردم است. کسانی که در فعالیت های خشونت بار با اخوان المسلمین همراه بودند برای اینکه با اراده مردم مقابله کنند متناسب با اقداماتشان محاکمه خواهند شد.
خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: مصر وارد مبارزه با تروریسم شد. در بین پرونده هایی که باعث دل مشغولی غربی ها شده است پیشروی بسیار نگران کننده سازمان دولت اسلامی است. به نظر شما مصر با فرانسه و اتحادیه اروپا در این پرونده چه نوع همکاری می تواند داشته باشد؟
شکری در پاسخ گفت: رئیس جمهور اولاند ابتکار برگزاری کنفرانس بین المللی برای بررسی این مساله را اعلام کرد. ما خواستار همکاری بین المللی شده ایم برای اینکه امکان مبارزه با این موج روز افزون تروریسم وحشیانه و ایدئولوژی افراطی را داشته باشیم. این چالشی بسیار بزرگ است که فقط از طریق تقویت همبستگی در جامعه بین المللی قابل حل و فصل است.
وزیر خارجه مصر در این باره که آیا اطلاعاتی در خصوص حضور اعضای دولت اسلامی در مصر دارد یا نه گفت: ما شاهد نفوذ برخی از عناصر از سوریه و عراق به برخی مناطق سینا بوده ایم. ما امکان حضور برخی از این عناصر را رد نمی کنیم اما اکنون نمی توانیم تایید کنیم که آنها حضور ملموسی دارند. اما می توان گفت همه این سازمان ها متحد یکدیگرند و همکاری های زیادی بین آنها وجود دارد و آنها به این ترتیب خود را تقویت می کنند. ما می خواهیم با این پدیده در هر جایی که هست مبارزه کنیم.
خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: به یکی از پیروزی های دیپلماتیک اخیر مصر باز گردیم. پس از هفته ها مناقشه بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها، قاهره موفق شد توافقنامه آتش بس به امضا برساند. اسرائیل اخیرا از قصد خود برای الحاق زمین هایی در کرانه باختری خبر داده است. آیا این امر می تواند توافق شکننده اسرائیلی ها با فلسطینی ها را تهدید کند؟
شکری گفت: هیچ تردیدی نیست که این اقدامات آنچه را که به عنوان تنها راه حل برای این مشکل یعنی تشکیل دو کشور پذیرفته شده است پیچیده کند. دو کشوری که با صلح زندگی کنند و بسیار مهم است که کشور فلسطینی بتواند کشوری پایدار باشد. به این ترتیب زمین هایی را که اسرائیل به خود ملحق می کند می تواند پایداری این راه حل را با خطر مواجه کند. مشکل غزه مشکلی مهم است و تحت تاثیر اقدامات هر یک از طرفین قرار خواهد گرفت. تاکنون آتش بس برجا بوده است. ما با دو طرف مذاکرات فردی داریم برای اینکه مواضع آنها را ارزیابی کنیم و اینکه بتوانیم به مذاکرات ادامه دهیم و توافقی را ایجاد کنیم که در آن نیازهای مردم فلسطین مد نظر قرار گرفته باشد.
خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: یکی از مهمترین بندهای این توافق بازگشایی دائم گذرگاه رفح است. کالاها و کمک های بشردوستانه می توانند بدون مشکل از این پس از این گذرگاه عبور کنند. اما در واقع رفت و آمد ساکنان نوار غزه همچنان بسیار سخت است. آیا در بلند مدت شاهد تسهیل این رفت و آمدها می توانیم باشیم؟
وزیر امور خارجه مصر گفت: من به شما همان پاسخی را می دهم که قبلا به این سوال داده ام. چرا بی وقفه از رفح حرف زده می شود؟ چرا بی وقفه این سوال مطرح می شود؟ چرا از شش گذرگاهی که در سمت اسرائیلی ها وجود دارد سخنی گفته نمی شود؟ از این گذرگاه ها می توان برای پاسخگویی به نیازهای مردم فلسطین استفاده کرد. گذرگاه رفح همواره باز بوده است و بر اساس اوضاع امنیتی در سینا فعالیت کرده است.
خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی مسکو را به عنوان یکی از اولین مقصدهای سفر رسمی خود انتخاب کرد. آیا این نشان دهنده تغییر دیپلماتیک و استقلال گسترده از آمریکاست؟
شکری در پاسخ گفت: سیاست الزاما به طور خاص به یک کشور مربوط نمی شود. سیاست به توازن در سطح سیاست خارجی، منافع مردم مصر و روابط با همه کشورهای دیگری که خواستار توسعه روابط سودمند با مصر هستند مربوط می شود.
خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: آمریکا از تحویل قریب الوقوع ده فروند بالگرد آپاچی به مصر خبر داده است. آیا این بدین معناست که مصر تضمین هایی را برای اصلاحات دموکراتیک ارائه کرده است؟
شکری در پاسخ گفت: به نظر من این بسیار مهم است که ما می توانیم از تجهیزات نظامی لازم برای مبارزه با تروریسم در سینا و تقویت امکانات ارتش مصر برای دفاع از مرزهایمان برخورداریم شویم. شما می توانید عوامل بی ثبات کننده ای که ما را محاصره کرده اند مشاهده کنید. به نظر من آمریکا به این اذعان دارد که مصر به برطرف کردن این چالش ها نیاز دارد. مصر و ثبات در مصر سنگ بنای ثبات کل منطقه است. این امر قرار است در قالب همکاری های ما با با اتحادیه اروپا به ما کمک کند برای اینکه مانع از نفوذ ایدئولوژی های تندرو و فعالیت های تروریستی به اروپا شویم.
خبرنگار فرانس بیست و چهار گفت: فرانسه به آزادی مطبوعات پایبند است. سه خبرنگار شبکه الجزیره بیش از نه ماه است که در مصر زندانی اند. آنها در ژوئن گذشته به هفت سال زندان محکوم شدند. آنها بویژه به همدستی با اخوان المسلمین متهمند اما ناظران از محاکمه ای سیاسی سخن می گویند. آیا این خبرنگاران قربانی روابط بسیار پرتنش شما با قطر شده اند؟
شکری در پاسخ گفت: ما باید به فرآیندهای قضایی که پس از بازجویی های صورت گرفته از سوی دادستان کل صورت گرفته است ؛ مراجعه کنیم.
در شرایط کنونی مصر می خواهد حرکتش به سمت دموکراسی و قانون را حفظ کند. مصر باید به اصول دموکراتیک احترام بگذارد یعنی تفکیک قوا و فرآیندهای قضایی باید مسیر خود را داشته باشند.
وزیر امور خارجه مصر در این باره که گفته می شود سرکوبگری کنونی در مصر شدیدتر از دوران حسنی مبارک است گفت: به نظر من باید آنها به مصر سفر کنند.
من از آنها دعوت می کنم با مردم در خیابانها صحبت کنند و ببینند که آیا مردم از دولت و سیاستهایش راضی اند یا نه. مردم مصر طی سه سال دو بار انقلاب کردند و توانستند دو دولت را عزل کنند. آنها اکنون از نزدیک سیاست های دولت را پیگیری می کنند و اعتماد زیادی به فرآیندهای انتخاباتی و رئیس نشان می دهند. به این ترتیب می توان دید که آیا به خواسته ها عمل می شود یا نه.
اگر ارزشهایی مثل کرامت انسانی و حق دموکراسی و حقوق بشر زیر پا گذاشته شوند به نظر من مردم به آنها خواهند گفت. مردم از دولت و سیاست هایش حمایت زیادی می کنند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران