آفريقا

نشست مشترك سفرا و روساي نمايندگي‌هاي كشورهاي آفريقايي در ايران، عصر سه‌شنبه با حضور معاون اول رييس جمهور در نهاد رياست جمهوري برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دكتر اسحاق جهانگيري در اين نشست با تقدير و تشكر از حضور فعال سفراي كشورهاي آفريقايي، اظهار اميدواري كرد اين نشست سرآغازي براي پيگيري مجدد توافقات ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي آفريقايي باشد و زمينه پيشرفت، ارتقاء و توسعه همه‌جانبه روابط را فراهم كند.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه يكي از جهت‌گيريهاي اساسي و اصولي جمهوري اسلامي ايران، توسعه روابط و گسترش مناسبات با كشورهاي آفريقايي‌است، گفت: ارتقاء سطح مناسبات و گسترش همكاريها در همه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي با كشورهاي آفريقايي يك موضوع قطعي است كه از ابتداي تاسيس جمهوري اسلامي ايران در دستور كار قرار داشته است.
دكتر جهانگيري قرن حاضر را قرن آفريقا توصيف كرد و افزود: تحولاتي كه در سالهاي اخير در قاره آفريقا رخ داده، گوياي اين حقيقت است كه تحولات بزرگ سياسي، فرهنگي و اجتماعي و حتي اقتصادي در آفريقا رخ داده و اثرات خود را در دنيا برجاي خواهد گذاشت.
وي با تاكيد بر پايدار بودن پيوندهاي تاريخي و فرهنگي ميان آفريقا و ايران، ‌بر نقش برجسته قاره آفريقا در مبارزات ضداستعماري و كسب استقلال سياسي و كرامت انساني بر پايه عدالت تاكيد كرد و گفت: همه اين مسائل مبناي مناسبي براي توسعه همكاريها ميان ايران و كشورهاي آفريقايي است.
معاون اول رييس جمهور در ادامه با اشاره به اينكه تشريك مساعي جمهوري اسلامي ايران و آفريقا در مجامع بين‌المللي و ساير كنفرانس ها‌، كنوانسيونها و مجامع جهاني امري لازم براي پي‌ريزي نظامي مبتني بر تكثرگرايي است، افزود:
بايد تلاش كنيم در خصوص مهمترين موضوعات جهاني همچون صلح و امنيت بين‌المللي، توسعه، فقرزدايي، چند‌جانبه‌گرايي، مبارزه با بيماريهاي واگير، حفظ محيط زيست و تنوع فرهنگي، مواضع مشترك و هماهنگ اتخاذ كنيم.
معاون اول رييس جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران توانمندي‌هاي فراواني دارد و قادر است در زمينه‌هاي فني و مهندسي و انتقال تكنولوژي و سرمايه‌گذاري، كارهايي جدي با كشورهاي آفريقايي انجام دهد و لازمه اين امر شناسايي موانع و تلاش در جهت رفع اين موانع است.
دكتر جهانگيري يكي از برنامه‌هاي جدي دولت تدبير و اميد را تعامل سازنده با تمام جهان عنوان كرد و گفت: بي‌ترديد قاره آفريقا از بخشهايي است كه از اولويت خاصي در اين زمينه برخوردار است.
وي با اشاره به برخي مشكلات پيش رو كه باعث كندي روابط ايران با كشورهاي آفريقايي شده است، افزود: تحريم‌هاي ظالمانه و مشكلات نقل و انتقال پول باعث شده مناسبات فيمابين قدري با مشكل مواجه شود اما در همين شرايط هم اگر عزم جدي داشته باشيم قادر خواهيم بود بسياري از موانع را از پيش روي برداريم.
وي افزود: در مدت يكسالي كه از عمر دولت دكتر روحاني سپري شده، علي‌رغم آنكه تغيير جدي در وضعيت تحريم‌ها ايجاد نشده است، اما توانسته‌ايم گامهاي موثري در جهت بهبود وضعيت اقتصادي كشور برداريم.
معاون اول رييس جمهور يكي از دلايل فعال كردن ستاد آفريقا را تاكيدات مقام معظم رهبري و رييس جمهور عنوان كرد و گفت: مصمم هستيم روابط ايران با كشورهاي آفريقايي در سخت‌ترين شرايط نيز روند توسعه را بپيمايد.
وي با تاكيد براينكه مشكلات و موانع مطرح شده از سوي سفراي كشورهاي آفريقايي در جلسه ستاد آفريقا مورد بررسي قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: توسعه روابط و گسترش مناسبات تجاري نيازمند شرايطي خاص و تامين منابع مالي است و لازم است نحوه انتقال پول مشخص شود و بخش خصوصي نيز به عنوان محور امور تعيين شود.
دكتر جهانگيري افزود: البته بخش خصوصي و فعالان اقتصادي و تجاري نيازمند تضمين‌هايي ازسوي دولت‌هاي خود و دولت‌هاي هدف هستند كه بايد به اين نكته توجه ويژه معطوف شود.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: ايران براي طرح‌هاي سرمايه گذاري و عمراني كه در كشورهاي آفريقايي پذيرفته اولويت ويژه‌اي قائل است و حتماً براي اجراي اين طرح‌ها منابع لازم را تامين خواهد كرد.
در اين نشست وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از بدو پيروزي انقلاب همواره خواهان توسعه روابط با آفريقا بوده گفت: متاسفانه انتظارات و اهداف آن گونه كه بايد برآورده نشده و علي‌رغم روابط سياسي بسيار خوب، هنوز از مكانيزم و روش هاي مناسبي براي ارتباطات اقتصادي برخوردار نيستيم.
مهندس نعمت‌زاده با اشاره به كاهش حجم مبادلات تجاري ايران با كشورهاي آفريقايي در سالهاي اخير گفت: دليل عمده اين مسئله ايجاد محدوديت‌هاي بانكي است و لازم است براي حل اين مشكلات تفاهم‌نامه‌اي با اتحاديه آفريقا منعقد سازيم تا مشكلات ارتباطات بانكي كاهش يابد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين تعداد كم پروازهاي مستقيم ميان ايران و كشورهاي آفريقايي را از ديگر دلايل كاهش روابط اقتصادي برشمرد و اظهار اميدواري كرد با ايجاد يك گروه پيگيري در سازمان توسعه تجارت، شاهد ارتقاء سطح روابط اقتصادي و فني ميان ايران و كشورهاي افريقايي باشيم.
در اين جلسه كه رييس سازمان توسعه تجارت، معاون عربي و آفريقايي و همچنين مديران بخش آفريقاي وزارت امور خارجه نيز حضور داشتند، شماري از سفراي كشورهاي آفريقايي نيز در سخناني ديدگاه‌ها و نظرات خود را بيان و به مشكلات موجود بر سر راه توسعه روابط ايران و كشورهاي آفريقايي اشاره كردند.
روساي نمايندگي‌هاي كشورهاي آفريقايي مشكل عمده فراروي توسعه روابط با ايران را اجرا نشدن توافقنامه ها و تفاهم‌نامه‌هاي گذشته عنوان كردند و خواستار پيگيري جدي براي رفع مشكلات بر سر راه اجراي اين توافقات شدند.
اهميت نگاه به آفريقا به عنوان منطقه‌اي مملو از فرصت‌ها و وجود منابع طبيعي فراوان در كشورهاي آفريقايي از ديگر موضوعات مورد تاكيد سفراي كشورهاي آفريقايي بود كه ضمن اشاره به آن حضور و نقش‌آفريني فعال ايران را در اجراي پروژه هاي عمراني، زيربنايي و توسعه بخش معادن در آفريقا خواستار شدند.
سفراي كشورهاي آفريقايي همچنين با اشاره به روابط سياسي بسيار خوب با ايران، آن را فرصتي براي ارتقاء روابط اقتصادي برشمردند و بر لزوم بسترسازي براي تعميق روابط و گسترش مناسبات تجاري تاكيد كردند.
واحد مرکزي خبر


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران