تونس

نخست وزير تونس با مثبت ارزيابي كردن انتخابات پارلماني اين كشور با شركت نظامي تونس در ائتلاف بين المللي د عراق مخالفت كرد.

مهدي جمعه در گفتگو با شبكه تلويزيوني الميادين در تونس درباره انتخابات پارلماني اين كشور گفت: نتيجه انتخابات پارلماني تونس براي ما غافلگيركننده نبوده است و احزاب بزرگي در تونس فعاليت مي كنند كه از حمايت مردمي بالايي برخوردارند و توجه ما به آراي مردم نبوده است بلكه بيشتر تلاش كرديم تا بهترين شرايط شفافيت و سلامت براي اين انتخابات فراهم شود. تونسي ها مشاركت خوبي در اين انتخابات داشتند به طوري كه نزديك به شصت درصد از افراد واجد راي دادن در اين انتخابات شركت كردند. مشاركت تونسي ها در اين انتخابات در مقايسه با انتخابات گذشته و در مقايسه با كشورهاي دموكراتيك معقول و مناسب بوده است و به دولت آينده مشروعيت لازم را مي دهد تا به راحتي فعاليت هاي خود را آغاز كند. برگزاري اين انتخابات از اولويت هاي دولت بوده است و تلاش كرديم فضاي امنيتي، سياسي و اجتماعي خوبي براي برگزاري اين انتخابات فراهم شود. همه نامزدها در اين انتخابات از فرصت برابري برخوردارند و تدابير لجستيكي و امنيتي براي برگزاري اين انتخابات بسيار خوب بوده است. ما همكاري مثبتي با هيئت مستقل انتخابات داشتيم. برخي ها در خلال برگزاري انتخابات انتقاداتي را از هيئت مستقل انتخابات مطرح كردند و اين انتخابات تاثير خوبي براي اصلاح برخي از اشتباه ها دارد و هيئت مستقل انتخابات نيز تعامل خوبي با اين انتقادات داشته است.
وي درباره نفوذ جريان هاي پولي و مالي به انتخابات پارلماني گفت: شكي در اين نيست كه در هر انتخاباتي از پول استفاده مي شود و دولت نيز بر اساس ضوابط قانوني خود از انتخابات حمايت مالي مي كند. توجه ما در انتخابات اين بوده است كه در در مقايسه با انتخابات گذشته از تدابير قاطعي استفاده كنيم. هر نامزد و حزبي در اين انتخابات تنها مي توانست بر اساس حساب شخصي يا حزبي تحت نظارت خود از پول استفاده كند و در اين زمينه تعاملات خوبي با وزارت دارايي و هيئت مستقل انتخابات داشتيم. شكي در اين نيست هر فردي كه به لحاظ مالي تخلف كرده باشد بازخواست خواهد شد. در صورتي كه تخلفات مالي در انتخابات به حدي شديد بوده باشد كه به مشروعيت اين انتخابات ضربه بزند، در اين انتخابات بازنگري خواهد شد.
مهدي جمعه در پاسخ به اين پرسش كه دولت تونس چه تدابيري را حفظ بي طرفي در اين انتخابات به ويژه دور شدن نقش مساجد بر تاثيرگذاري در انتخابات اتخاذ كرده است، گفت: زماني كه ماموريت خود را در اين دولت به دست گرفتم با كوهي از مشكلات روبرو شدم. شكي در اين نيست حل و فصل اين مشكلات زمان بر خواهد بود و نمي توان انتظار داشت اين مشكلات چند ماهه حل شود. ما تقريبا همه مساجد را از تاثيرگذاري بر اين انتخابات به سود طرف خاصي دور كرديم. در تونس چهار هزار مسجد وجود دارد و تصميمات مهمي در اين زمينه اتخاذ كرديم و حتي برخي از مساجد را بستيم و برخي ها نيز ما را به اتخاذ تصميمات ظالمانه متهم كردند. بسته شدن اين مساجد به اين دليل بود كه به اين نتيجه رسيديم اين مساجد از نقش عبادي خود خارج شدند و منابر اين مساجد در اختيار تكفيري ها قرار گرفته است. ما در مسئله بستن اين مساجد قانوني عمل كرديم.
وي با اشاره به اين كه برگزاري انتخابات پارلماني در تونس گام مهمي در مسير انتقالي اين كشور است به چالش هاي بزرگ تونس اشاره كرد و گفت: ما با چالش هاي امنيتي، اقتصادي و اجتماعي روبرو هستيم و براي حل اين چالش ها به اتحاد قوي تونسي ها نيازمنديم. من شخصا رابطه خوبي با همه احزاب و سازمان هاي مردمي در كشور دارم و در تونس شخصيت هاي كاردان زيادي حضور دارند كه مي توانند رهبري دولت آينده را در اختيار داشته باشند و بايد فرهنگ چرخش نخست وزيري در تونس تقويت شود.
وي درباره اولويت هاي دولت تونس در مرحله كنوني گفت: حفظ وضع امنيتي كشور از اهميت زيادي برخوردار است و تدابير زيادي براي مقابله با تروريسم ، جرايم سازمان يافته ، قاچاق ، تقويت آرامش و اطمينان در كشور اتخاذ كرديم. انتخابات پارلماني در كشور پايان يافت و تلاش مي كنيم انتخابات رياست جمهوري به خوبي در كشور برگزار شود. همچنين در حال گفتگو براي تصويب بودجه سال آينده دولت هستيم و زمينه خوبي براي دولت آينده شكل گيرد.
مهدي جمعه در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اين كه از محبوبيت بسيار زيادي در تونس برخوداريد از شركت در انتخابات پارلماني خودداري كرديد، گفت: نامزد نشدن من در اين انتخابات بر اساس يك تعهد اخلاقي با ورود به دولت بود و تلاش كرديم كه شرايط مناسبي براي برگزاري اين انتخابات با بي طرفي كامل فراهم شود و به اين دليل در اين انتخابات نامزد نشدم. من به دنبال تشكيل حزب و وارد شدن به هيچ حزبي نيستم. من فرد مستقلي هستم و مستقل باقي خواهم ماند ولي به فعاليت هاي سياسي خود ادامه خواهم داد.
وي با اشاره به اين كه بايد سازمان هاي امنيتي تونس بي طرف باشند بر تقويت سازمان هاي امنيتي اين كشور تاكيد كرد و درباره تدابير تونس براي مقابله با تروريسم بيان داشت: از اقدامات تروريستي در تونس كاسته شده است و ما اقدامات پيش دستانه خوبي براي مقابله با تروريسم داشتيم و از ابتداي سالجاري تا كنون يك هزار و پانصد نفر به اتهام ارتباط با گروه هاي تروريستي بازداشت شدند.
وي با بيان اين كه قاچاق سلاح از ليبي به تونس به يك مشكل تبديل شده است به مذاكرات تونس با مقامات ليبي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: با همه در ليبي به استثناي كساني كه با تروريست ها همكاري مي كنند گفتگو مي كنيم.
نخست وزير تونس تاكيد كرد: تونس نمي خواهد هيچ يك از شهروندان اين كشور در اقدامي نظامي در كشورهاي عربي مشاركت داشته باشد و رابطه ما با كشورها بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلي است.
وي رابطه تونس با مصر را خوب ارزيابي كرد و رابطه تونس با كشورهاي عرب خليج فارس را بر اساس احترام متقابل دانست.
مهدي جمعه درباره مشاركت تونس در ائتلاف به سركرگي آمريكا در عراق گفت: تروريسم دشمن مشترك همه كشورهاست و ما در مقابله با تروريسم شريك يكديگر هستيم ولي هيچ مشاركت نظامي در هيچ ائتلافي نخواهيم داشت.
واحد مرکزي خبر


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران