تونس

روزنامه ' الشعب ' در مقاله اي به قلم 'محمد جمال عرفه ' نوشت : پول برخي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس ، رسانه هاي طرفدار بن علي و سازمان تروريستي داعش سه عامل پيشي گرفتن احزاب لائيك و از جمله حزب' ندا ' در تونس از حزب اسلامي ' النهضه ' در انتخابات مجلس تونس بود .

الشعب نوشت : نتايج انتخابات مجلس تونس نشان داد كه تا چه اندازه پول و به ويژه پول ارسال شده توسط كشورهاي حاشيه خليج فارس در پيروزي گروه هاي سياسي و شكست برخي ديگر نقش دارد .

الشعب افزود : در اين انتخابات دو حزب ندا به رهبري ' قائد السبسي ' و ' الاتحاد الوطني الحر ' (اتحاد ميهني آزاد)به رهبري 'سليم الرياحي' شمار زيادي از كرسي ها را به دست آورده و از حزب النهضه پيشي گرفتند .

اين روزنامه مصري اضافه كرد : رهبران هر دو حزب به امارات نزديك اند و اخيرا از دبي ديدار كرده و شايعاتي در خصوص دريافت پول از سوي آنان از اين كشور منتشر شد و گفته شد امارات پول زيادي به اين دو داده بود تا به مردم تونس بدهند و به نامزدهاي مورد نظر آن ها رأي دهند .

' كارشناسان مي گويند يكي از مهم ترين دلايل پيش گرفتن حزب لائيك ندا از النهضه ، در درجه اول اين پول ها و كمك هاي كشورهاي خليج فارس است ؛ خود السبسي سال 2014 دو دستگاه خودرو لوكس و ضدگلوله بسيار گران قيمت از امارات به عنوان هديه براي حفاظت از خود دريافت كرده بود و در آن زمان سر و صداي زيادي به پا شد و فعالان تونسي تاكيد كردند اين رشوه است نه هديه و بايد حزب وي منحل شود زيرا اين حزب كه از همان ابتداي تاسيس از كشورهاي خارجي رشوه در يافت مي كند ، معلوم نيست بعدها چه خواهد كرد و اين در حالي بود كه حزب النهضه از چنين حمايت هايي محروم ماند .

البته اين تنها دليل مبني بر دخالت اموال كشورهاي عربي در انتخابات تونس نيست زيرا سليم الرياحي نيز روابط مالي نزديكي با امارات داشته و اخيرا از دبي ديدار كرد و با سرمايه داران و صاحبان شركت هاي بزرگ اماراتي ديدار كرد .

حزب النهضه دراين انتخابات حدود 70 كرسي از مجموع 217 كرسي مجلس را به دست آورده است اما در سال 2011ميلادي 89 كرسي را كسب كرده بود اما حزب ندا كه سال 2012 ميلادي تاسيس شده و درانتخابات گذشته شركت نكرد و در برگيرنده برخي افراد عضو حزب ' بن علي ' ديكتاتور پيشين تونس بود ، نزديك به 80 كرسي مجلس را به دست آورد و حزب اتحاد ميهني نيز موفق به كسب 17 كرسي شد و اين در حالي بود كه در انتخابات گذشته تنها موفق به كسب يك كرسي شده بود و به هر حال النهضه و ندا هر يك يك سوم كرسي هاي مجلس را در اختيار دارند و بدون موافقت هر يك از آن دو ، تشكيل كابينه با مشكل مواجه مي شود .

الشعب افزود : نكته مهم ديگر در اين انتخابات ماشين رسانه اي نظام بن علي بود كه سال 2013 ميلادي نيز مشخص شد اين دستگاه به برخي اهالي رسانه تونس و عرب ها رشوه هاي قابل توجهي داده بود تا آن ها مردم را از احزاب اسلامي مانند النهضه بترسانند و در مقابل از احزاب لائيك حمايت كنند و البته برخي سلفي هاي تونس كه دست به عمليات تروريستي زدند ، به كمك اين دستگاه و ماشين رسانه اي آمدند و خوراك خوبي براي تبليغات آن ها فراهم آوردند و آن ها نيز به نوبه خود بيشترين استفاده را از اين مساله كرده و اقدام به بزرگنمايي اين گروه هاي اسلامي كرده و سعي كردند اينگونه القا كنند كه حاكميت احزاب اسلامي درتونس بسيار خطرناك است ؛ آن ها تاكيد مي كردند بيم آن مي رود تونس تبديل به پناهگاه داعش شود .

'سليم بن حميدان' وزير سابق مسكن تونس نيز پيش از اين در اين خصوص هشدار داده و گفته بود انقلاب تونس با چالش هاي بسيار بزرگي مواجه است كه مهم ترين آن سيطره رسانه هاي نظام سابق بر رسانه هاي تونس و ناكامي رسانه هاي انقلاب بر پيشي گرفتن از آن ها است.

ناظران تاكيد مي كنند در اين ميان رسانه هاي خصوصي كه متعلق به سرمايه داران و تاجران بزرگ است ، نقش زيادي در تخريب حزب النهضه و بازي با احساسات مردم داشته و آن ها را از مترسك ' اخوان المسلمين ' در تونس ترساندند و بزرگنمايي عمليات تروريستي سلفي ها در اين كشور داشتند ؛ اين رسانه ها تاكيد مي كردند اوضاع اقتصادي مردم همچنان همانند زمان بن علي است و هيچ تغييري نكرده است .اين اوضاع ادامه داشت و حتي كار به جايي رسيد كه در نوامبرسال 2013 رياست جمهوري تونس با انتشار كتابي، نام روزنامه نگاران و رسانه هايي كه از نظام سابق در قبال انتشار گزارشي ضد مخالفان نظام رشوه دريافت كرده بودند را فاش كرد .

سومين عامل شكست النهضه 'لولوخورخوره اي' به نام داعش بود .داعش پس از اينكه وارد تونس شد و موفق شد برخي از جوانان تونسي را جذب خود كند و سازماني به نام ' دامس ' را به وجود آورد خوراك خوبي براي مخالفان النهضه شد ؛ مخالفان با اين ترفند موفق شدند به ميزان زيادي از محبوبيت حزب اسلامي النهضه بكاهند .

رسانه هاي تونسي سعي كردند داعش را با النهضه و سلفي ها ربط دهند و اينگونه نسبت به خطر داعش هشدار مي دادند و تاكيد مي كردند تونس در معرض اين خطر قرار دارد ؛ آن ها پيوسته مي گفتند سازمان ' انصار الشريعه ' تونس با داعش در ارتباط است .

رسانه هاي تونسي در ادامه گزارش دادند، اتباع اين كشور در پست هاي بالاي داعش مشغول انجام اعمال تروريستي اند ، عمليات انتحاري زيادي در عراق انجام داده اند ، 99 درصد جوانان تونسي كه به سوريه رفته اند ، به داعش پيوسته اند و در حال حاضر حدود يك هزار و 200 تونسي در ميان داعشي ها هستند .

حزب النهضه اينگونه قرباني عوامل زيادي شد و اخيرا با عقب نشيني از مواضع خود و تمركز بر حل مشكلات جوانان ، بسياري از ميادين را از دست داد و اينگونه احزاب ديگر از اين فرصت نيز نهايت استفاده را كردند .

تونِس كشوري در شمال آفريقا و جنوب درياي مديترانه است كه از غرب با الجزاير و از شرق و جنوب با ليبي هم مرز است.

تونس در سال 1956 از فرانسه استقلال پيدا كرد و 'حبيب بورقيبه' اولين رييس جمهور و حاكم مطلقه اين كشور بود كه به دنبال يك دوره اعتراضات محدود و خياباني مردم پس از 31 سال استبداد و حكومت با مشت آهنين، در سال 1987 به دست زين العابدين بن علي، افسر عالي رتبه پليس، سرنگون شد.

بن علي نيز پس از 23 سال ديكتاتوري و خودكامگي و اختناق در شرايطي مشابه، در نيمه ژانويه 2011 (24 دي 1389) سرنگون شد و به عربستان سعودي گريخت.

نام اين اعتراضات خياباني مردم به 'انقلاب گل ياسمن' شهرت يافت.

تونسي ها روز يكشنبه براي انتخاب نمايندگان خود در مجلس اين كشور پاي صندوق هاي راي رفتند، آمارهاي دولتي از مشاركت حدود 61.8درصدي واجدين شرايط در اين انتخابات حكايت دارد.
ايرنا


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران