سنگال

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه ايران ملاحظاتش را در خصوص تامين سوخت رآكتور تهران به اطلاع آژانس رسانده، گفت: آنها بايد درباره برگزاري جلسات آتي كميته فني براي بررسي اين ملاحظات تصميم‌گيري كنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان امشب سه‌شنبه پس از ديدار و گفتگو با «مديكه نيانگ» همتاي سنگالي خود در كنفرانس خبري مشترك به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفت.

* ايران ملاحظاتي دارد كه كليت آن را به اطلاع آژانس رسانده است

وي در پاسخ به پرسشي در خصوص طرح موضوع هسته‌اي ايران در اجلاس كومسك در تركيه اظهار داشت: اجلاس سران كميته همكاري‌هاي اقتصادي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي (كومسك) روز گذشته در تركيه برگزار و سران كشورها و دولت‌ها در اين اجلاس شركت داشتند و مباحثي كه در دستور كار اين اجلاس قرار داشت در اجلاس كارشناسان ارشد و وزراي اقتصاد و دارايي كشورهاي عضو و در نهايت در نشست سران مورد بررسي و گفتگو قرار گرفت و به بيانيه پاياني اجلاس داده شد.
وي با اشاره به ديدارهاي رئيس جمهور كشورمان در حاشيه اين اجلاس با همتايان خود و از جمله ديدار محمود احمدي‌نژاد با رئيس جمهور و نخست‌وزير تركيه، خاطرنشان كرد: در اين ديدارها روابط دوجانبه و تحولات بين‌المللي و همكاري‌هاي تهران و آنكارا مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.
متكي با بيان اينكه در اين اجلاس موضوعي به نام مسائل هسته‌اي اساساً مطرح نبود، اظهار داشت: در گفتگوهايي كه قاعدتاً بين كشورها وجود دارد مباحث و موضوعات مختلف از جمله تحولات اخير در بحث تامين سوخت 20 درصدي رآكتور تهران مورد سؤال برخي از ملاقات كنندگان بود كه آقاي رئيس جمهور توضيحات لازم را در اين زمينه‌ها دادند و شما نيز به مواضع ما در اين زمينه واقف هستيد.
وي به گزينه‌هاي مختلفي كه مطرح است از جمله پيشنهاداتي كه طرف مقابل در كميته فني و در جلسه‌اي كه آمريكا، روسيه، آژانس، فرانسه و ايران با هم داشتند اشاره كرد و ادامه داد: در 2 دور گفتگوهاي كميته فني پيشنهادهايي مطرح و اين پيشنهادها مورد بررسي قرار گرفت و جمهوري اسلامي ايران ملاحظاتي در اين ارتباط دارد كه كليت آن را به اطلاع آژانس رسانده و آنها بايد در مورد برگزاري جلسات آتي كميته فني براي بررسي ملاحظاتي كه مطرح شده، تصميم‌گيري كنند.

* تا بحث روابط ايران و آمريكا فاصله داريم

وزير امور خارجه كشورمان در واكنش به اظهارات هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا كه گفته بود كشورش خواستار برقراري روابط ديپلماتيك با ايران است، گفت: معمول ديپلماسي اين است كه هر پيشنهاد و درخواستي كه مطرح مي‌شود مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
وي با بيان اينكه مسائل مختلفي بين ايران و آمريكا وجود دارد كه بخشي از آن قبل از 30 سال اخير و بخش عمده‌اي در طول 30 سال اخير است كه پرونده قطوري را به خود اختصاص داده، خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم در حال حاضر بخش‌هاي مربوط به مسائل و موضوعاتي كه ايران و آمريكا را متاثر مي‌كند شايد اولويت بيشتري در بررسي داشته باشد تا موضوع روابط ايران و آمريكا.
متكي با اشاره به روي كار آمدن دولت اوباما، اضافه كرد: در واشنگتن دولت جديدي بر سر كار آمد كه حرف‌ها، مواضع و مسائلي را مطرح كرد و ما سعي كرديم اين مواضع اظهاري و اعلامي را مورد توجه قرار دهيم. در جاهايي چه در حوزه تغيير و تصحيح سياست‌هاي پيشين و چه در حوزه برخي رويكردهاي جديد بين‌المللي همچون خلع سلاح تلاش كرديم رويكرد مثبتي را نشان دهيم اما هم براي آمريكايي‌ها و هم مخاطبين اين امر روشن است كه مردم در اقصي نقاط جهان از سخن گفتن درباره تصحيح سياست‌ها استقبال مي‌كنند؛ اما قضاوتشان را به برداشتن گام‌هاي عملي در اين زمينه موكول مي‌كنند.
وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: تا بحث روابط ايران و آمريكا فاصله داريم، اما مسائل ايران و آمريكا موضوعي است كه مي‌تواند با تصحيح رويكردها و سياست‌هاي گذشته دولتمردان آمريكايي بارقه‌هايي را ايجاد و زمينه‌هايي را به وجود آورد.

* قطار مناسبات تهران - داكار بر روي ريل‌هاي خوبي قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار فارس، منوچهر متكي در ابتداي اين نشست خبري ضمن قدرداني از وزير خارجه سنگال براي پذيرش دعوت به منظور سفر به ايران، به تشريح گفتگوهايش با همتاي سنگالي پرداخت و گفت: در اين ديدار مناسبات تهران و داكار براساس رهنمودهاي روساي دو كشور مرور شد.
وي افزود: خوشبختانه در چهار سال گذشته با هدايت و مديريت روساي جمهور دو كشور قطار مناسبات بر روي ريل‌هاي خوبي قرار گرفته است. در چند سال اخير در حوزه‌هاي مختلف از جمله همكاري‌هاي صنعتي شاهد افزايش مبادلات تجاري و مشاركت و حضور شركت‌هاي ايراني در اجراي پروژه‌هاي توسعه‌اي سنگال بوديم و روابط مسير صعودي و رو به پيش خود را طي كرده است.
متكي با بيان اينكه نيانگ وزير خارجه كنوني سنگال در چند سال گذشته در مسئوليت‌هاي ديگر از جمله وزير انرژي سنگال كه مسئوليت كميسيون مشترك دو كشور را عهده‌دار بود سهم بسزايي در توسعه روابط تهران و داكار ايفا كرد، گفت: در گفتگوهاي امروز ما بر ضرورت نهادينه‌سازي مناسبات ايران و سنگال، سازماندهي گام‌هاي جديدي كه بايد برداشته شود از جمله در آماده‌سازي توافقنامه‌هاي پايه‌اي براي همكاري‌هاي اقتصادي، حمايت از سرمايه‌گذاري مشترك، معافيت از ماليات مضاعف و تعرفه‌هاي ترجيحي تاكيد و به دنبال اين هستيم كه همكاري‌هاي بانكي را آماده و به تصويب برسانيم تا هم منجر به توسعه مناسبات منجر شده و هم موانع موجود را برطرف كنيم.
وي با ذكر اين نكته كه چشم‌انداز خوبي براي همكاري‌هاي اقتصادي وجود دارد، اظهار داشت: سنگال يكي از چند كشوري است كه خودروي ايراني سمند در آنجا توليد مي‌شود و گام‌هاي ديگري در اين راستا در برنامه‌هاي دو كشور وجود دارد.
متكي با بيان اينكه سنگال و رئيس جمهور اين كشور به دليل اهميت اين كشور از يك سو و نقش آفريني منطقه‌اي رئيس جمهور آن در كمك به حل بحران‌هاي جاري در آفريقا بعد ديگري از اهميت خود را در مناسبات ما نشان مي‌دهد، گفت: تدبير خوب رئيس جمهور سنگال در هدايت تحولات موريتاني و برگزاري انتخابات قانوني و آزاد آن كشور و تعيين رئيس جمهور بعد از حوادثي كه در يك سال گذشته با آن مواجه بودند و مشاركت سنگال در حل برخي بحران‌هاي ديگر از جمله چاد، سودان، سومالي و ... و مشكلات در آفريقا نشانگر اهميت اين كشور است.
وي با اشاره به رياست كنوني سنگال بر سازمان كنفرانس اسلامي، اظهار داشت: اين كشور با استفاده از اين ظرفيت قدم‌هايي را در زمينه‌هاي مختلف از جمله تلاش‌ها در نزديكي گرو‌ه‌هاي فلسطيني به كار مي‌برد.
وزير خارجه كشورمان در ادامه اظهار داشت: مناسبات تهران و داكار در حوزه سياسي و همكاري‌هاي بين‌المللي با توجه به نزديكي مواضع دو كشور در بسياري از زمينه‌ها موجب تعميق و استحكام روابط دو كشور شده است.
متكي سفر اخير عبدالله واد رئيس جمهور سنگال به تهران را مورد اشاره قرار داد و افزود: ايشان در اين سفر به حضور مقام معظم رهبري رسيد و در بازگشت به داكار در راستاي گفتگوهاي روساي جمهور دو كشور به وزير خارجه اين كشور ماموريت دارد كه به تهران سفر كند.
وي با بيان اينكه ادامه گفتگوهاي دو كشور فضا و فرصت‌هاي جديدي را براي توسعه همكاري‌هاي ايران و سنگال فراهم مي‌كند، اظهار داشت: دو كشور در سازمان‌هاي بين‌المللي و در حمايت از مواضع يكديگر اتخاذ موضع مي‌كنند و رايزني‌هاي تهران و داكار در جهت منافع يكديگر و همچنين وحدت امت اسلامي و حل مشكلات جهان اسلام همواره وجود خواهد داشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران