مصر

یک کارشناس مصری گفت: حکم دادگاه مصر در تبرئه حسنی مبارک در واقع بازگرداندن نظام مبارک بر سر کار بود و اگر اجازه پیدا کنند مردم را به خاطر انقلاب بر ضد مبارک مجازات خواهند کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ، محمد محسوب نائب رئیس حزب الوسط و وزیر سابق و رئیس سابق دانشکده حقوق مصر در گفتگو با این شبکه از پاریس در خصوص اینکه حکم تبرئه حسنی مبارک جنبه حقوقی داشت یا جنبه سیاسی گفت: ما برابر یک حکم قرار نداریم اگر این اقدام را حکم بنامیم در واقع به کلمه حکم و حتی مفهوم دستگاه قضایی ظلم کرده ایم. چگونه می توان آنچه را امروز و در طول سه سال گذشته صورت گرفته است حکم نامید. ما برابر احکام و دستگاه قضایی قرار نداریم بلکه برابر روندی سیاسی ، حرفه ای و نظامی قرار داریم که رهبری آن را نظام مبارک برای بازگرداندن نظام ، سلطه ، اشخاص ، ساختار و فساد گذشته برعهده دارد. این تصمیم تنها تبرئه مبارک نبود بلکه تبرئه اعضای نظام و فرزندانش بود و نه تنها تبرئه آنها از کشتار انقلابیون بلکه تبرئه از همه کشتار و جنایاتی بود که در طی سی سال بر ضد مردم مصر مرتکب شده و ثروتها و منابع آن را به هدر داده بودند. مبارک نه تنها از قتل و جنایت تبرئه شد بلکه از فساد نیز تبرئه شد درحالی که نماد فساد در مصر و در جهان به شمار می رود. برای همین آنچه امروز رخ داد این بود که یک نظام مستبد بار دیگر به قدرت رسید و بار دیگر تلاش می کند که در صدر کشور قرار بگیرد و ملت مصر را در قفس قرار دهد. تصمیم دادگاه نه تنها اتهام به انقلاب ژانویه بلکه به همه مردم مصر بود و اگر اجازه پیدا کنند فراتر از این هم خواهند رفت و همه کسانی را که در انقلاب ژانویه شرکت کردند و برای سرنگونی نظام مبارک شعار دادند مجرم قلمداد خواهند کرد و تحت پیگرد و محاکمه قرار خواهند داد. این نظام بازگشته است تا از مردم مصر انتقام بگیرد. و متاسفانه دستگاه قضایی نیز یکی از ابزارهای آن برای انتقام گیری است.
ایمن نور رهبر حزب «غد الثوره» مصر در پاسخ به اینکه مردم مصر سه سال پیش حکم حبس ابد مبارک را ظالمانه و کم می دانستند امروز که به طور کلی تبرئه شد مردم مصر چه واکنشی خواهند داشت گفت: ابتدا باید بگویم حکم تبرئه مبارک امروز صادر نشد بلکه در سال دو هزار و یازده زمانی که دادستانی کیفرخواست مقدماتی بر ضد مبارک ارائه کرد صادر شد. مبارک زمانی که به خاطر هشت ماه مورد اتهام قرار گرفت و جنایات سی سال گذشته آن نادیده گرفته شد حکم برائت دریافت کرد. مبارک به خاطر تقلب در همه انتخاباتی که در دوره حکومتش برگزار کرد مورد اتهام و محاکمه قرار نگرفت. به خاطر فساد ، محاکمه های ظالمانه و محاکمه های نظامی مورد اتهام و محاکمه قرار نگرفت. باید تاکید کنم مردم مصر بار دیگر به خیابانها خواهند آمد تا انقلاب خود را بازپس بگیرند و آن را کامل کنند.
محمد محسوب در پاسخ به اینکه اوضاع مصر نسبت به چهار سال گذشته چه تفاوتی کرده است گفت: ما درحال حاضر تقریبا در سال دو هزار ده قرار داریم و سال دو هزار و چهاردهی که به دنبال آن بودیم تنها یک رویا بود. درحال حاضر اوضاع سیاسی و اقتصادی مصر ، اوضاع حاکمان و اوضاع مخالفان به سال دو هزار و ده شبیه است. نیروهای مخالفی که تحت پیگرد قرار دارند یا در زندان هستند و به زندان بازگردانده شده اند همان مخالفان سال دو هزار و ده هستند. ما درحال حاضر می بینیم که مخالفان گذشته به جایگاه خود بازگشته اند و مقامات و مسئولان نیز خود را به جای قبلی رسانده اند. علاوه بر این اقدامات انتقام جویانه همچنان ادامه دارد.
آنچه در حال حاضر در مصر جریان دارد اقدام مسئولان مصری برای سرکوب مردم است همانگونه که از چند دهه پیش این قدرت و منابع ثروت را در اختیار داشتند و به سرکوب اقدام می کردند. مردم مصر در بیست و پنجم ژانویه دو هزار و یازده نظر خود را فریاد زدند و حق خود را در برخورداری از آزادی و ثروت و عدالت همانند دیگر ملتهای جهان گرفتند اما در طول سه سال و نیم گذشته مسئولان تلاش کردند آن را از بین ببرند و مردم را به جایگاه قبلی خود بازگردانند. درحال حاضر نسیم بیداری بار دیگر وزیدن گرفته است و مردم بار دیگر برای انقلاب به پا خواسته اند و در آینده انقلاب دیگری را شاهد خواهیم بود که انقلاب ژانویه الهام بخش آن خواهد بود و انقلاب جدید آن را تکمیل خواهد کرد. همان طور که در زمان مبارک شعار سرنگونی نظام مطرح بود امروز نیز می بینیم شعار سرنگونی نظام سر داده می شود و مطمئنا مردم حقوق از دست رفته خود را باز خواهند یافت.
ایمن نور در پاسخ به اینکه آیا باید به واکنش گسترده به این اقدام خوش بین بود گفت: من خوش بینم چرا که انگیزه هایی زیادی برای خوش بینی وجود دارد. نه تنها تظاهراتی که در حال حاضر در اطراف میدان التحریر ادامه دارد بلکه این مسئله نیز وجود دارد که ما احساس می کنیم در اواخر سال دو هزار و ده هستیم و این مسئله می تواند مخالفان را متحد کند و بار دیگر تلاشها را برای تحقق نتایج انقلاب گذشته شاهد باشیم. نظام و روشی که برای برخورد و اداره اوضاع در پیش گرفته است این اتحاد را سرعت خواهد بخشید و به بازگرداندن مردم مصر به تکرار انقلاب خود کمک خواهد کرد. انقلاب بیست و پنج ژانویه نمرده است و از این به بعد ما حرکت در مسیر پیروزی انقلاب را شاهد خواهیم بود و مردم و جوانان مصری برای تحقق اهداف انقلاب خود به خیابانها خواهند آمد.
وی در پاسخ به اینکه درحال حاضر بر خلاف سال دو هزار و ده به نظر می رسد سران مخالفان اتحاد ندارند و اختلاف های زیادی بین آنها وجود دارد در این صورت چگونه احتمال پیروزی انقلاب وجود خواهد داشت گفت: در سال دو هزار و ده نیز دقیقا همین وضع وجود داشت. زمانی که ما گفتیم این نظام به پایان کار خود رسیده است و مردم به طرف انقلاب پیش خواهند رفت عده ای ما را مسخره کردند و گفتند در بهترین حالت تنها می توانید دو تا سه هزار نفر را به خیابان بیاورید و با این شمار کم نخواهید توانست بر نظام پیروز شوید. می گفتند نظام سابق و مبارک قدرتمند است و نظام جنایتکار است و از این قبیل صحبتها. اما زمانی که مردم اراده کردند و خواستند به هدف خود برسند این انقلاب نتیجه داد. انگیزه آزادی موجب شد مردم انقلاب کنند و مخالفان را متحد کرد و این انگیزه بار دیگر خواهد توانست انقلاب ژانویه را احیا کند و مردم به حقوق خود برسند.
محمد محسوب در پاسخ به اینکه تغییری که پیش بینی می کنید به وجود بیاید از چه طریق خواهد بود آیا درگیری مسلحانه را شاهد خواهیم بود یا تظاهرات مسالمت آمیز گفت: ابتدا باید بگویم انقلاب مردم مصر در ژانویه درسی بود که قدرت مردم را نشان داد و ما در مرحله جدیدی از این انقلاب قرار داریم. آنچه در حوادث گذشته شاهد بودیم نشان می دهد مردم هنوز معتقدند می توانند به روش مسالمت آمیز و با همه ابزارهای انقلاب مسالمت آمیز به هدف خود برسند. این درک تا زمانی که وجود داشته باشد تندروی و توسل به سلاح و تلاش برای درگیری مسلحانه و ورود به خطرهای جنگ داخلی بعید خواهد بود. فکر این که نظام به ارتکاب جنایت بر ضد نیروها و گروههای مخالف در خیابان دست بزند نیز بعید به نظر می رسد. کشتاری که ژوئیه گذشته نظام به آن دست زد در واقع می خواست این پیام را به مردم مصر بدهد که با هر تلاش جدید برای انقلاب به شدت برخورد خواهد کرد. اما من با اطمینان می گویم این درک گسترده نیز وجود دارد که زمانی که کودتا دست به کشتار مردم زد در این اقدام خود به اختلاف بین مردم مصر تکیه کرد. در آن زمان دو ملت وجود داشت گروهی از مردم از آنها حمایت کردند و گروهی نیز با آنها مخالف بودند. اما درحال حاضر اوضاع به طور کلی فرق کرده است.

فرق می کند به این دلیل که درحال حاضر عکس آن چیزی را می شنویم که می گفتند نظام با تجربه است. درحال حاضر نظام کاملا ناتوان است ، اولا آنچه حمایت مردمی از این نظام گفته می شد تنها پس از گذشت یک ماه از ژوئیه از بین رفت. علت این مسئله نیز جنایاتی بود که نظام مرتکب شد و پس از آن نیز قدرت را در انحصار خود در آورد و دیگران را از قدرت کنار گذاشت حتی کسانی که از آن حمایت می کردند. پس از آن نیز ناتوانی نظام در زمینه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی نمایان شد. این ناتوانی را هیچ کس نمی تواند انکار کند. این نظام تنها در مدت پانزده ماه یک تریلیون و ششصد میلیارد جنیه هزینه کرده است که در تاریخ دولت مصر چنین هزینه ای سابقه نداشته است. علاوه بر این اقدامات سیاسی داخلی و خارجی را نیز شاهد هستیم که چه پیامدهایی داشته است.
ایمن نور در پاسخ به اینکه آیا اقدام مسالمت آمیز تنها راه تغییر است گفت: هیچ راهی به جز راه مسالمت آمیز وجود ندارد و هیچ راهی به جز دستیابی به آزادی از طریق راههای قانونی که انقلاب بیست و پنج ژانویه را پیروز کرد وجود ندارد. من تصور می کنم انقلاب مصر با روش مسالمت آمیز خود الگوی خوبی را نه تنها در مصر بلکه در همه جهان ارائه کرد. با وجود خونهایی که ریخته شده و با وجود خشونتهایی که در سالهای گذشته و اخیرا رخ داده است بازهم تنها راه صحیح همان راه انقلاب بیست و پنج ژانویه است. من در این خصوص معتقد نیستم که باید انقلاب جدیدی به وجود بیاید بلکه ما همان انقلاب بیست و پنج ژانویه را خواستاریم چرا که هنوز کامل نشده است. چرا که این انقلاب به بازیابی و بازگرداندن دستاوردها و ارزشها نیاز دارد.
واحد مرکزی خبر


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران