ليبي

عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهوري مصر پس از ديدار دو روزه از ايتاليا، چهارشنبه 26 نوامبر وارد پاريس شد.

در محافل ديپلماتيك، اين شكل از ديدار، كلاسيك و رسمي محسوب مي‌شود.

در اين سفر، سيسي ديداري با اولاند، رئيس جمهوري فرانسه داشت. ظاهرا زمان تقويت روابط دو جانبه فرارسيده و در نگاه اول، امنيت منطقه و اقتصاد، برگه‌هاي برنده سيسي هستند؛برگه‌هاي برنده اي كه مي تواند مصر را به كشوري همپيمان با اروپا تبديل كند.

از اين رهگذر، سيسي نيز مي تواند علاوه بر غلبه بر بحران مشروعيت دولت خود كه محصول يك كودتاست، توجه سرمايه گذاران را دوباره به مصر جلب كند و بر بخشي از مشكلات اقتصادي اين كشور فائق آيد.

يك سال است كه قاهره فعاليت تمامي احزاب را محدود كرده است و تلاش مي كند تا اخوان المسليمن را تار و مار كند، 1400 تن از اعضاي اخوان كشته و هزاران تن ديگر دستگير شده‌اند. با توجه حساسيت بالاي افكار عمومي قاره سبز به مسائل حقوق بشري، اين نزديكي چندان واقعي و عملي به نظر نمي رسد.

يك منبع رسمي فرانسوي گفت:سفر سيسي به اروپا، پيامي است براي مشروعيت بخشي به روند انتقال قدرت، اما باعث نمي شود مسائل حقوق بشري در نظر گرفته نشود.

برنامه ريزي اين سفر و ديدار دو رئيس جمهوري، در اواخر سپتامبر در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، توسط فرانسوا اولاند و همتاي مصري او انجام شد. در واقع در آن زمان، مصر با ايفاي نقش سنتي خود به عنوان ميانجي ميان اسرائيل و فلسطين در جنگ غزه، به صحنه بين الملل بازگشت.

حضور مصر به عنوان ميانجي نوعي اجبار بود وبه نوعي با توجه به اوضاع حاكم بر منطقه اجتناب ناپذير مي‌نمود، چرا كه اين كشور از سال 2002 ابتكار عمل را در ميان اعراب در دست دارد. حالا فرانسه نيز ناگزير است، اولويت ايفاي همين نقش در مورد ليبي را نيز براي مصر قائل باشد.

هر دو كشور ترس از تجزيه ليبي و استقرارگروه هاي تروريستي و تكفيري در آن را دارند. در حالي كه پاريس «اوبري» و هسته‌هاي تروريستي ساحلي ها را در جنوب ليبي به دقت زير نظر دارد، قاهره از رسيدن تسليحات به دست شبه نظاميان و گروه هاي فعال در سرزمين خود، به ويژه در سينا نگران است.

موضع تغييرناپذير

در حال حاضر، هر دو كشور، از «برناندينو لئون»، ميانجيگر و نماينده سازمان ملل در ليبي حمايت مي كنند. قاهره كه حملاتش را به گروه «فجر ليبي» به كمك نيروي هوايي امارات انكار مي كند، تلاش دارد حمايت هاي جهاني را به سمت ارتش ليبي سوق دهد،اما حتي اگر

همكاري هاي امنيتي مصر با فرانسه محكم شود، اختلافات زيادي باقي مي ماند.

رابرت اسپرينگبورگ، كارشناس آمريكايي در اين رابطه مي گويد:مصر موضع غير قابل انعطافي در برابر گروه هاي اسلامي مثل اخوان المسلمين دارد و تلاش مي كند نظراتش را به ديگر بازيگران منطقه به ويژه كشور همسايه يعني الجزاير نيز تحميل كند تا قدرت ميانجي‌گري خود را بيشتر كند. از طرفي، بازديد سيسي از فرانسه، اجازه كنار گذاشتن تفاوت موضع دو طرف در مورد مساله سوريه را فراهم مي كند.

مصر و روسيه راه حل سياسي را براي خاتمه دادن به بحران كنوني سوريه پيشنهاد مي كنند. يا به عبارت ديگر، قاهره نسبت به پاريس، موضع كمتر گزنده اي در مورد سوريه دارد.

مصر در مورد ايجاد ائتلاف نظامي عليه داعش اعلام كرد، به نيروهاي چند مليتي نمي پيوندد، به اين دليل كه همان تهديد را در سرزمين هاي خود دارد. قاهره همچنين نيازش به تسليحات جديد را به موضوع داعش و گروه هاي تندرو پيوند زده و اعلام كرده است، براي مبارزه با اين تهديدها در مصر به دنبال نو سازي تسليحات ارتش است. اين در حالي است كه ايالات متحده به دلايل نقض حقوق بشر توسط دولت قاهره، كمك هاي تسليحاتي خود به مصر را متوقف كرده و مصر به دنبال تنوع بخشيدن به منابع نظامي خود با كمك عربستان سعودي و امارات متحده عربي است.

مصر پس از خريد چهار رزمناو «دي سي ان اس»، درصدد خريد دو فروند ديگر از اين كشتي‌هاي جنگي است. اين كشور براي تجهيز نيروي هوايي خود به ميراژ 5 و 2000 ،مذاكراتي را به با طرف‌هاي فرانسوي انجام داده است و براي خريد 24 فروند هواپيماي رافائل نيز تلاش

مي كند.

يك منبع ديپلماتيك مصري تصريح كرد:هيچ كدام از اين‌ها نمي تواند براي سركوب داخلي استفاده شود. اشاره اين منبع به مصوبه اتحاديه اروپا در سال 2013 است كه صادرات تجهيزات براي «سركوب داخلي» به مصر را ممنوع كرده است. قانوني كه هنوز پا برجاست.

مشكلات اقتصادي مصر نيز بر ديدار سيسي از اروپا سايه افكنده است. سه سال ناآرامي در مصر، مشكلات اقتصادي زيادي را به وجود آورده و انتظار عمومي از سيسي را بالا برده است. از ديگر سو، توجه وافر كشورهاي اروپايي به بازاري با جمعيت 80 ميليون نفر نيز انكار ناپذير است.

نياز دو طرفه در مورد مسائل اقتصادي، باعث مي شود، طرفين به هم گرايش بيشتري داشته باشند و اختلافات كمرنگ جلو كند. در اين ميان، دولت هاي عربستان سعودي، امارات و كويت، پس از كمك 20 ميليارد دلاري به مصر، قصد دارند كمك هاي خود را كاهش دهند.

بازگشت اعتماد

يك كنفرانس بين المللي سرمايه گذاري قرار است در ماه مارس سال آينده در «شرم الشيخ» برگزار شود و مصر اميدوار است بين 10 تا 12 ميليارد دلار سرمايه خارجي براي پروژه هاي كلان خود جذب كند.

پروژه هايي چون دوبرابر كردن عرض كانال سوئر، توسعه زيرساخت ها، انرژي و توريسم. فرانسه پنجمين سرمايه گذار در مصر نيز به دنبال به دست آوردن سهم خود از بازار اين كشور است.

سيسي در روز دوم سفر خود به فرانسه، به همراه هيات وزيران و فعالان اقتصادي، برنامه هاي اقتصادي خود را در مجمع سرمايه گذاران بين المللي فرانسوي ارائه داد. شعار آنها، «بازگشت اعتماد است».

سيسي با ابراز خوشبيني به همكاري هاي مصر و اروپا گفت:يك فضاي سياسي اقتصادي مورد قبول در حال شكلگيري است و همه چيز به تحولات آينده بستگي دارد.

از ديگر سو، سرمايه گذاران در انتظار اصلاحات بودجه و اصلاح نظام اداري اين كشور هستند كه مانع سرمايه گذاري است. يكي از اعضاي مجمع سرمايه گذاران گفته است: شركت ها براي به دست آوردن بازار، در حال سازگار كردن خود هستند. در مجموع به نظر مي رسد سيسي مي تواند اعتماد آنها را جلب كند.
اطلاعات


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران