مصر

Open in new windowروزنامه‌نگار و تاریخ‌دان سرشناس مصری با اشاره به فساد ساختاری در مصر تاکید کرد مردم مصر با فساد دولتی روبه‌رو نیستند بلکه با رژیم فاسد سروکار دارند برای همین دادگاه مصر به نتیجه‌ای رسید که اعلام شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «محمد حسنین هیکل» روزنامه‌نگار سرشناس مصری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌سی» مصر، علت عدم به نتیجه رسیدن محاکمه «حسنی مبارک» رئیس جمهور برکنارشده مصر را «جنایی» بودن محاکمه و نه «سیاسی» بودن آن دانست و گفت که «رشید محمد رشید» وزیر صنعت سابق مصر، از جمله فدایی‌های بود که قربانی رژیم مبارک شد.

هیکل در برنامه «مصر کجاست و به کجا می‌رود؟» با بیان اینکه مصر با «دولت فاسد» روبه‌رو نیست، بلکه با «رژیم فاسد» روبه‌روست، و «مردان مبارک بازگشته‌اند»، گفت که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی مصر باید علیه رژیم خودش بشورد و ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر دیدگاه عمیق‌تری از طرح‌هایش برای رفع مشکلات مصر ارائه کند چرا که مصر تحمل شکست جدید را ندارد.

محاکمه مبارک باید سیاسی باشد

هیکل در پاسخ به سوالی درباره محاکمه مبارک، گفت: من از اول هم حرفم همین بود. هنوز حرف‌های بنده در شب محاکمه هست. نظر من این است که مصر مشکل بزرگ دارد و آن این است که ما مقابل فساد دولتی نیستیم بلکه با کشور فاسد سر و کار داریم.

هیکل در ادامه این سخنان مهم گفت: مقابل کشور فاسد هستیم یا با رژیمی سر وکار داریم که برای سرپوش گذاشتن بر فساد بنا شده است. زمانیکه مبارک با قوانین خودش با نهادهای (رژیم) خودش محاکمه می‌شود، در حالی که (از نظامش) چیزی تغییر نکرده، (همین می‌شود)، اشتباه اینجاست. از ابتدا می‌بایست محاکمه سیاسی می‌بود اما زمانیکه به سراغ دولتی می‌رویم که قوانینش همان (قوانین رژیم مبارک) است و عناصرش همان هستند، می‌بینیم که همان چیزی می‌شود که در دادگاه اعلام شد و گفته شد که اتهامات شرایطش حاصل نشده است.

مردم مصر قربانی شدند

هیکل معتقد است که مردم در مسئله انقلاب و محاکمه مبارک، فدا شدند و گفت: فکر می‌کنم که مردم قربانی و فدایی شدند تا همه چیز در دادگاه پوشیده بماند. من هنوز فکر می‌کنم که درباره (فروش) گاز (به اسرائیل) گزارشی داده شد و مبارک در این اندیشه بوده است (که گاز را ارزان به اسرائیل بفروشد). مسئله در موضوع گاز این است که قراردادها بلندمدت بسته شده بود و قیمت‌ها ثابت بود. اشتباه اینجاست. درست است که قرارداد بلندمدت است اما قیمت‌ها باید طبق قیمت بازار باشد چرا که ابتدا 3 دلار بود سپس به 14 دلار رسید... به هر حال ما در کشور فساد هستیم نه فساد دولتی و محاکمه جنایی نمی‌تواند به جایی برسد.. بهتر بود به نظر من که محاکمه سیاسی باشد.

مشکلات مصر عمیق‌تر از تصورات سیسی است

وی در ادامه در خصوص رئیس جمهوری کنونی مصر گفت: فکر می‌کنم ما از مردی سخن می‌گوییم که برداشتی از مشکلات داشت اما می‌دانم او با واقعیتی روبه‌رو شد که بیش از حد انتظارش بود. درست است که او همه چیز (از مشکلات مصر) را می‌داند و آمار و ارقام دارد، اما حقیقت عمیق‌تر از چیزی است که تصور می‌کرد.

سیسی تا 25 ژانویه فرصت دارد/ سیسی باید علیه نظام خود بشورد

وی در بخشی دیگر به طور ضمنی اشاره کرد که السیسی اجازه شکست ندارد و در عین حال، حتی اجازه به دست آوردن موفقیتی جزئی هم ندارد بلکه باید کاملا در برنامه‌هایش موفق شود. او افزود که السیسی باید علیه نظام (و رژیم) خود بشورد. هیکل با اشاره به تاریخ 25 ژانویه آینده، گفت که سیسی فرصت دارد تا آن زمان دیدگاه خود از آینده مصر را در سایه مشکلات و چالش‌های کنونی مطرح کند. هیکل اشاره کرد که سیسی باید تا مارس آینده (فروردین) بسیاری از مشکلات را فیصله بدهد.

او توضیح داد: معتقدم که سیسی باید علیه نظام خود بشورد و نیاز دارد که دیدگاه عمیق‌تری از طرح‌هایش ارائه دهد. به طرح‌های او احترام می‌گذاریم. طرح‌هایی مانند توسعه کانال سوئز که چیزی بدیع است، مشارکت دادن مردم از طریق فروش اوراق قرضه خیلی خوب است و مردم به او اعتماد می‌کنند و از زمان عبدالناصر به او اعتمادی بی‌سابقه داده است اما همه اینها مسئولیتی بزرگ بر دوش او می‌گذارد و باید از آنچه فکر می‌کند درست است، حمایت کند.

انقلاب مصر را نمی‌توان با وضع قانون حفظ کرد/ شورای نظامی از مردم انتقام گرفت

هیکل در پاسخ به سوالی درباره وضع قانون برای حمایت از انقلاب ژانویه 2011 و اینکه آیا این کار درست است گفت: صراحتا باید بگویم که این (حفظ انقلاب) از طریق (وضع) قانون نمی‌شود. سیسی در دیداری با جوانان صراحتا گفت که مبارک باید 15 سال پیش از قدرت کنار می‌رفت. فکر می‌کنم این نظر واقعی سیسی است و گمان می‌کنم که سیسی میان تصور و اعتقادش، و میان رفتار دولت و شرایط پیچیده، گرفتار شده است. سیسی به چیزهای زیادی نیاز دارد که الان در اختیار ندارد... این مرد شایستگی دارد که همه بدانیم که تحمل شکست (جدید) نداریم) و بداند که باید کاملا موفق شود. نمی‌خواهم کسی گمان کند که از طریق قانون موضوع (حفظ انقلاب) حل می‌شود.

هیکل در پاسخ به اینکه «پس راهکار (حفظ انقلاب) چیست؟» گفت: اینکه بروشنی گفته شود که انقلاب 25 ژانویه 2011 انقلابی واقعی است و ضرری به گوینده نمی‌رسد که بگوید برخی تلاش کردند که انقلاب مصر را بدزدند و برخی هستند که در میدان دسیسه می‌کنند یا اینکه شورای نظامی در آن زمان بد عمل کرد و من بارها گفتم و می‌گویم که شورای نظامی خواست از (مردم) مصر انتقام بگیرد، بدین معنا که موفق عمل نکرد.

مردان مبارک بازگشته‌اند و برخی می‌گویند خودش بازمی‌گردد

هیکل در پاسخ به سوالی درباره اینکه سیسی گفته است که دیگر به عقب بازنخواهیم گشت، تاکید کرد: مردان مبارک اکنون بازگشته‌اند. یکی از آنها که تابعیت فرانسوی دارد و به یونسکو نیز نزدیک است، زمانیکه در پاریس بودم به من تلفن زد و گفت نمی‌خواهید یکی از آنها (مردان مبارک) را نامزد کنید برای عضویت در یونسکو. گفتم من خبر ندارم. گفت اما اسم‌هایی - که الان من (یعنی هیکل) نمی‌خواهم اسمشان را ذکر کنم- مطرح شده است برای عضویت در یونسکو یا اتحادیه عرب. الان برخی روزنامه‌ها از بازگشت مردان مبارک حرف می‌زنند و نه حتی از مردان او، بلکه می‌گویند (خود) او بازمی‌گردد.

جوانان مصر خشمگینند و صبرشان اندک است

هیکل در ادامه در هشداری ضمنی به السیسی، مقایسه‌ای میان جوانان دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهوری پیشین مصر و جوانان امروز مصر کرد و گفت: زمانیکه جوانان از دوره گذشته جدا شدند به وسائل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی جدید روی آوردند... جوانان امروز کم‌صبر هستند و شرایط اقتصادی و اجتماعی آنان را تحت فشار قرار داده است... شما با جوانانی روبه‌رو هستید که خشمگین هستند و فکر می‌کنم که سیسی آمار بیکاران را دارد اما وضعیت روانی جوانان بیکار را در نظر نگرفته است. جوانان خشمگین هستند و ناسزا می‌گویند. سیسی باید این را بداند که در کشور چه می‌گذرد.. مردم از درآمد کم خسته شده‌اند.

اسرائیل عامل بسته شدن سفارت‌های غربی در قاهره

این روزنامه نگار مصری در ادامه تصمیم برخی از کشورهای غربی از جمله آلمان و انگلیس برای بستن سفارت‌هایشان در قاهره را ناشی از نفوذ اسرائیل در این کشورها دانست و گفت: هدف از بستن سفارت‌ها در قاهره گرفتن امتیاز از مصر است.

هیکل گفت: برخی الان تصور می‌کنند که فرصت برای اقدامات تحریک‌آمیز فراهم شده تا از مصر امتیاز بگیرند. با بحران کنونی نباید اینطور برخورد شود. باید هیبتی داشته باشی و بگویی که این (دخالت‌ها) دیگر کافی است و من مسئولم تا مردم باورت کنند. در لندن شما حس خواهی کرد که نفوذ اسرائیل به کجا رسیده است. ما زمانی اسرائیلی‌ها را رها کردیم و آنها درباره موضوع عجیبی تحقیق کردند و آن فقر پیرامون قاهره و برخی پایتخت‌ها بود. آن زمان کسی توجهی نکرد اما اکنون کمربند فقر پیرامون قاهره، به حدی است که برخی می‌خواهند آن را به حلقه آتش تبدیل کنند. ما تحریک‌پذیر شده‌ایم و وقتی تحریکی می‌شود بیش از حد منفعل می‌شویم و مردم را می‌ترسانیم.

نگاه‌ها به قیمت نفت در ماه مارس دوخته شده است

هیکل در ادامه به مسئله‌ای بسیار مهم و البته مبهم اشاره کرد و آن مسئله قیمت نفت و اتفاقی احتمالی که قرار است در ماه مارس (اسفند-فرودین) رخ بدهد. او در ادامه صحبت خود از سفر اخیرش به لندن و پاریس و سوییس خطاب به مجری برنامه (خانم لمیس الحدیدی) گفت: اجازه بده شما را (در خلال این گفت‌وگو) به سوئیس ببرم. صراف‌خانه بین‌المللی پول که مسئولیت تسویه پرداخت‌ها را بر عهده دارد. اقداماتی در این کشور در جریان است. می‌توانی لمس کنی که چطور نگاه‌ها به ماه مارس آینده دوخته شده است؛ زمانی که فکر می‌کنند قیمت نفت کاهش خواهد یافت؛ نفتی که در مدت (کوتاه) گذشته یک‌چهارم یا یک سوم قیمتش کاهش یافته. سوال این است که اگر اینطور ادامه یابد، ما مقابل وضعیتی قرار خواهیم گرفت که باید کاملا برای آن آماده شد (و فکری کرد).

هویدی به اقتصاد جهان عرب که متکی به فروش نفت است اشاره کرد و گفت: الان جهان عرب کاملا بر (درآمد فروش) نفت متکی است. از طریق (پول) نفت اتفاقات در سوریه حمایت مالی می‌شود و همه اتفاقاتی که در لیبی، عراق و یمن رخ می‌دهد. اگر درآمد فروش نفت حتی تا 30 و 40 درصد کاهش یابد (چه اتفاقی رخ خواهد داد؟)؛ این، پولی است که عملیات مرگ و زندگی را پشتیبانی می‌کند. مثلا به شکلی دقیق‌تر مصر در مارس آینده کنفرانس اقتصادی یا اجلاس کمک‌کنندگان اقتصادی را دارد. با اینکه با استفاد از این واژه «خون من به جوش می‌آید»، و با همه احترامم به کمک‌کنندگان، شما (مجری برنامه) می‌دانید که مردم (مصر) منتظرند و دنبال می‌کنند (و چشم‌شان دنبال این کمک‌هاست). این نوعی از حقیقت (امروز ما) است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران