مصر

حکومت کنونی در مصر در حال محاکمه انقلاب بیست و پنجم ژانویه سال2011میلادی و انقلابیونی است که علیه نظام حسنی مبارک و سران آن قیام کردند و اقدام به بازتولید نظام مخلوع حسنی مبارک کرده است.

عبد الفتاح فاید رئیس دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در قاهره و کارشناس مسائل مصر با اعلام این مطلب افزود این در حالی است که حسنی مبارک و سران نظام سابق مصر از اتهاماتی مانند کشتار تظاهرکنندگان ، فساد مالی و صدور گاز به ا سرائیل تبرئه؛ اما انقلابیون به جرم انقلاب علیه نظام حسنی مبارک به اعدام و حبس ابد محکوم شده اند.
فاید گفت : امروز در داخل جلسه دادگاه بین دادستانی و وکیل حسنی مبارک بحث و مناقشه صورت گرفت. اگرچه آنها مناقشه می کنند اما آنان توافق کرده‌اند با درخواست محاکمه مجدد حسنی مبارک در ارتباط با پرونده کاخهای ریاست جمهوری موافقت کنند. دادستانی کل درخواست کرده است حسنی مبارک دوباره محاکمه شود و با درخواست اعتراض به حکم صادره برای حسنی مبارک که سه سال زندان بود موافقت کرده است.
فاید گفت وکیل حسنی مبارک و هیئت دفاع نیز خواسته‌اند با اعتراض و محاکمه مجدد موافقت شود.
وکیل مبارک استنادات خودش را در مخالفت با حکم عرضه کرده است.
فاید افزود جلسه دادگاه امروز بدون حضور حسنی مبارک برگزار شد به عبارت دیگر در نبود متهم اصلی یعنی حسنی مبارک برگزار شد.
منابع حقوقی گفتند در دادگاه دیوان عالی کشور نیازی به حضور متهمان نیست زیرا دیوان عالی است که فقط به شکایت و توجیه‌ها گوش می کند. با توجه به اینکه مبارک هم اکنون فقط به خاطر این اتهام در زندان مانده است و از همه اتهامات دیگر مانند کشتار تظاهرکنندگان و صدور گاز به اسرائیل تبرئه شده است در صورت تبرئه از اتهام کاخهای ریاست جمهوری برای همیشه آزاد خواهد شد.
فاید گفت با توجه به اینکه وی از سال 2011 میلادی در زندان به سر می برد در واقع این مدت سه سال نیز تمام شده است. پس از حکم دیوان عالی کشور مبنی بر محاکمه مجدد مبارک ، قضیه به دادگاه کیفری بستگی خواهد داشت و تصمیم خواهد گرفت آیا مبارک به صورت احتیاطی در زندان بماند یا آنکه بدون حضور در زندان محاکمه شود.
عبد الفتاح گفت مبارک هم اکنون از کشتار تظاهرکنندگان و صدور گاز به اسرائیل و حتی قضیه کاخهای ریاست جمهوری تبرئه شده است زیرا وی در خصوص این قضیه دیگر محکوم نیست و حکم ساقط شده ، در نتیجه مجازات نیز ساقط شده است.
تبرئه حسنی مبارک برای بسیاری از نیروهای سیاسی به ویژه نیروهای انقلاب ژانویه سال 2011 شوک آور خواهد بود.
بسیاری از نیروهای سیاسی غیر اسلامی امیدوار بودند که حاکمیت کنونی فقط با اخوان المسلمین و نظام حسنی مبارک مقابله کند اما هر روز که می گذرد در می یابند که حاکمیت در حال بازتولید نظام حسنی مبارک است و سران نظام حسنی نه تنها از زندان آزاد شده اند بلکه در صدر سیاست قرار گرفته اند این در حالی است که بیشتر نمادهای انقلاب ژانویه سال 2011 میلادی مانند احمد ماهر در پشت میله های زندان هستند. جالب آنکه آنان در ارتباط با مسائلی مانند تصرف اموال دولتی یا سودجویی و امثال آنها زندانی نیستند بلکه به جرم تظاهرات در خیابانها زندان هستند.
فاید گفت کار به جایی رسیده است که هواداران حسنی مبارک در خارج زندان تظاهرات می کنند و خواستار تبرئه وی هستند.
وی افزود شمار زیادی از سران نظام سابق در زندان بودند و آزاد شده اند و بسیاری از آنان بار دیگر آماده می شوند تا در عرصه سیاسی مصر حضور یابند که احمد العز بازرگان برجسته و از رهبران برجسته حزب ملی وابسته به حسنی مبارک از جمله آنهاست. العز در مصر به سلطان آهن شهرت دارد که از همه اتهامات وارده تبرئه شده است که انحصار آهن از جمله آنهاست.
او شرکت آهن و فولاد مصر معروف به الدخیل را که برای دولت بود خریداری و به شرکت خودش ملحق کرده بود. او
از همه این اتهامات تبرئه و آزاد شده است.
خبرها حاکی است العز برای انتخابات پارلمانی آماده می شود.
محمد ابراهیم سلیمان وزیر مسکن از دیگر سران نظام سابق است که دهها اتهام متوجه اوست اما او نیز آزاد شده است و گفتگوی تلویزیونی و مطبوعاتی دارد.
فاید تصریح کرد مهم ترین اتهام وارده به حسنی مبارک و وزیر کشور حبیب العادلی و شش تن از معاونان العادلی کشتار تظاهرکنندگان بود که آنها نیز تبرئه و آزاد شده‌اند. در قضیه صادرات گاز به اسرائیل نیز مبارک و بازرگان معروف مصری یعنی حسین السالم که به اسپانیا گریخته است آنها از این اتهام تبرئه شدند.
وی افود همه آنان آزاد هستند و جولان می دهند اما جوانان انقلابی و بسیاری از سران سیاسی پس از آن به اعدام و زندان ابد محکوم شده اند. تعداد اعدامی ها صدها نفر است و اتهام آنان نیز فقط تظاهرات بوده است . فهرست بلند بالایی از اتهامات علیه جوانان انقلابی مانند بستن جاده ها و تروریسم و عضویت در یک گروه تروریستی متهم شده اند و اتهامشان نیز فقط تظاهرات بوده است.
فاید گفت هم اکنون انقلاب ژانویه در حال محاکمه است و بسیاری از روزنامه ها و تلویزیونهای مصری هر روز این انقلاب محاکمه می شود . این انقلاب متهم است که یک کودتای خارجی علیه کشور بود در نتیجه در چنین شرایط تبرئه حسنی مبارک نیز امری طبیعی و منطقی قلمداد می شود. در بیشتر اتهامات وارده ، دشمنان حاکمیت کنونی انقلاب ژانویه محکوم می شوند.
فاید گفت جنبشی مانند جنبش حماس که جنبش مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی است به توطئه علیه مصر متهم و یک گروه تروریستی متهم شده و محمد مرسی رئیس جمهور سابق نیز به جاسوسی برای حماس متهم شده است در نتیجه از نظر آنان انقلاب ژانویه یک توطئه محسوب می شود و سران انقلاب زندانی شده اند و حسنی مبارک تبرئه شده است.
فاید تصریح کرد هواداران حسنی مبارک در برابر دیوان عالی کشور جشن گرفته اند. آنان قطعا تصمیم امروز دیوان عالی کشور را یک موفقیت بزرگ می دانند و گامی به سوی آزادی نهایی حسنی مبارک از زندان می دانند . شاید حسنی مبارک همانند سایر سران نظام سابق مصر در صدر امور قرار گیرد. آنان اکنون در ماهواره ها و مطبوعات و رسانه های مصری ظاهر می شوند.
حالتی از سکوت در مصر حاکم است اما این سکوت همراه با شوک است زیرا مصریها می بینند که نمادهای نظام مبارک تبرئه اما مخالفان این نظام محاکمه می شوند قطعا این پرسشهای بزرگی را حتی برای بسیاری از شرکای سوم ژوئن مطرح می کند. بسیاری از کسانی که علیه حسنی مبارک قیام و با گروه اخوان المسلمین اختلاف پیدا کردند و معتقدند اخوانی ها در صحنه سیاست یکه تازی می کنند اکنون به خوبی پی برده اند که بحث دست به دست شدن قدرت نیست بلکه به بازگرداندن کامل یک نظام یعنی نظام حسنی مبارک مربوط می شود. بسیاری از شرکت کنندگان در روند سیاسی کنونی از ادامه فساد شکایت دارند. این فساد در اصل باعث شد انقلاب بیست و پنجم سال 2011 میلادی به وجود آید. این فساد هم اکنون نیز در حال افزایش قدرت و تسلط هرچه بیشتر بر پولهای سیاسی فاسد و بر رسانه ها و قدرت است. این عملیات نه تنها برای مخالفان حاکمیت کنونی بلکه برای بسیاری از سیاستمداران لیبرال و سکولار و ناصری نیز ترسناک شده است.
واحد مرکزی خبر


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران