مصر

مصري ها مي گويند چهار سال از انقلاب مي گذرد اما اوضاع نه تنها هيچ تغييري نكرده بلكه از نظر آزادي هاي اساسي، بدتر نيز شده است به اين ترتيب كه انقلابيون اكنون در زندان و مبارك و پسرانش آزاد هستند.

خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم هيثم التابعي به بررسي چشم انداز انقلاب مصر چهار سال بعد از وقوع آن پراخت و نوشت چهار سال از وقوع انقلاب مصر مي گذرد اما از قضاي روزگار، اوضاع وارونه شده است. كساني كه بايد در زندان باشند امروز آزاد هستند و كساني كه بايد آزاد باشند اكنون در زندان به سر مي برند. امروز انقلابيون در زندان هستند و پسران مبارك و تقريبا خود مبارك آزاد هستند.
زياد اليمي يكي از ميليون ها مصري است كه در سال 2011 براي سرنگوني حكومت حسني مبارك مبارزه كرده بود اما اكنون كه چهارسال از اين دوران مي گذرد به ديدن دوستان زنداني خود آمده است . رئيس جمهوري كه حكومتش با تظاهرات و انقلاب مردم سرنگون شد بايد دست كم همچنان در زندان باشد اما دستگاه قضايي كشور تقريبا وي را از همه اتهاماتي كه بر او تاكنون وارد شده بود پاك دانسته است.
مدافعان حقوق بشر در مصر مي گويند در حالي كه مصر فردا يكشنبه چهارمين سالگرد وقوع انقلاب خود را جشن مي گيرد، پرانتز دموكراتيكي كه با انقلاب براي كشور مصر باز شده بود امروز به طور كامل بسته شده است. چون كسي امروز در مصر به قدرت رسيده است كه حتي از حسني مبارك نيز ديكتاتورتر است . او كه در گذشته فرمانده ارتش مصر بود سال 2013 محمد مرسي را از قدرت بركنار كرد و خود زمام امور را به دست گرفت.
السيسي دلگرم از حمايت بخش وسيعي از حمايت افكار عمومي مصر كه از چهارسال بي ثباتي و بحران اقتصادي به ستوه آمده اند هر گونه مخالفت را در نطفه خفه مي كند.او در سركوب مخالفان هيچ تفاوتي بين اسلامگرا و لاييك قائل نمي شود بلكه هر دو راسركوب مي كند.
اليمي كه يكي از چهره هاي سرشناس انقلاب مصر بود و در نخستين انتخابات پارلماني بعداز انقلاب به عنوان نماينده مجلس انتخاب شد آرزو داشت شعارهاي انقلاب به حقيقت بپيوند. شعارهايي مانند، نان، آزادي، عدالت اجتماعي و شرافت انساني كه مردم در خيابان هاي قاهره در زمان انقلاب سر مي دادند.
اما امروز شرايط براي افرادي چون اليمي كاملا فرق كرده است . او مي گويد دستگاه قضايي كشور از مبارك و خانواده وي رفع اتهام كرده است و اين در حالي است كه او و خانواده اش عامل مرگ صدها نفر در تظاهرات و راهپيمايي انقلاب بودند. اين انقلابي سابق مصر مي گويد اينكه دستگاه قضايي كشور مبارك و فرزندان وي را از هر گونه جرمي مبرا مي داند معنا و پيام دارد. پيام آن نيز اين است كه قدرت مي خواهد اينگونه به مردم بفهماند مي تواند هر اندازه كه دلش بخواهد فاسد و سركوبگر باشد و مردم نيز حق حرف زدن ندارند.
روز پنجشنبه هفته گذشته جمال و علا مبارك ، دو پسر حسني مبارك تا دور بعدي محاكمه شان آزاد شدند. اين دو نفر به اتهام فساد مالي در زندان بودند و محاكمه مي شوند. پسران مبارك به همراه پدرشان متهم هستند كه بيش از 10 ميليون يورو از بودجه اي كه براي امور كاخ رياست جمهوري مصر اختصاص يافته بود اختلاس كرده اند. آنها درماه مه گذشته به زندان محكوم شدند و اما بعدا ديوان عالي كشور حكم به محاكمه ديگري براي آنان را صادر كرد.
مبارك در بيمارستاني نظامي در قاهره در زندان خواهد بود هر چند كه وي به لحاظ فني به طور كلي آزاد است و اين چيزي است كه وكيل مدافع مبارك نيز آن را تاييد مي كند. اينكه هنوز مبارك به اصطلاح در زندان به سر مي برد شايد تسلي خاطري براي انقلابيون سال 2011باشد كه تقريبا امروز همه آنها در زندان بسر مي برند. آنها در زندان به سر مي برند چون قوانين ناظر بر ممنوعيت شركت درتظاهرات را نقض كرده بودند.
در ميان افرادي كه از انقلابيون سابق بودند اما اكنون در زندان به سر مي برند مي توان به احمد ماهر و محمد عادل اشاره كرد . اين دو نفر از رهبران جنبش ششم ماه آوريل بودند كه هر كدام از آنها به سه سال زندان محكوم شده اند. دستگاه قضاي مصر جنبش شش ماه آوريل نيز كه در نوك پيكان مبارزه با حكومت حسني مبارك بود ممنوع فعاليت كرده است .
به باور احمد عبدربه استاد علوم سياسي دانشگاه قاهره ، مقامات كنوني حاكم بر مصر به نظر مي رسد به تصفيه حساب با همه كساني افتاده اند كه انقلاب مصر را ترتيب دادند. در اين ميان طرفداران محمد مرسي هدف اصلي اين بگير و ببندها هستند . از زماني كه محمد مرسي از سمت رياست جمهوري مصر بركنار شده است نظاميان و ماموران پليس تاكنون بيش از 1400 تن از اسلامگرايان طرفدار اخوان المسلمين را كشته اند . بيش از 15 هزار نفر از طرفداران جنبش اخوان المسلمين نيز بازداشت شده اند . محاكمه هاي صوري نيز كه براي متهمان تشكيل شده بسيار جنجال برانگيز بوده است. در اين محاكمه افراد زيادي به طور دسته جمعي به مجازات اعدام محكوم شدند اقدامي كه صداي اعتراض سازمان ملل را نيز برانگيخت . سازمان ملل با محكوم كردن اين اقدام دستگاه قضايي مصر اعلام كرد چنين محاكمه اي در تاريخ مصر بي سابقه بوده است.
عمار موتاوي يكي از جوانان طرفدار اخوان المسلمين كه خواهرش سه ماه در زندان بوده است در اين باره مي گويد چهار سال بعد از انقلا ب ما ،براي ما كار به جايي رسيده است كه بايد نبردي به مراتب دشوار تر عليه رژيمي به مراتب خشن تر آغاز كنيم.
دولت حاكم بر مصر در سال 2013 گروه اخوان المسلمين را كه در فاصله سالهاي 2011 تا سرنگوني محمد مرسي در همه انتخابات برنده شده بود در فهرست سازمان هاي تروريستي قرار داده بود.
فدراسيون بين المللي اتحاديه هاي حقوق بشر بر اين باورند آزادي هايي كه با انقلاب در مصر به دست آمده بود اكنون ديگر از دست رفته است.
اين در حالي است مراسم كه براي چهارمين سالگرد انقلاب مصر تدارك ديده شده بود به علت مرگ پادشاه عربستان سعودي به زمان ديگري موكول شده است.
سيسي رئيس جمهور مصر همواره اتهام بازگشت به نظام خودكامه را رد مي كند . بعد از رفع اتهام از مبارك ، سيسي در اظهار نظري اعلام كرد كشورش به سوي حكومتي دموكراتيك ونوين مبتني بر عدالت، آزادي ،برابري و مبارزه با فساد حركت مي كند.
در همين اوضاع و احوال، انتخابات پارلماني مصر قرار است در 21 ماه مارس برگزار شود. اما اوضاع تغييري نكرده است. اليمي در اين باره مي گويد مديريت كشور نسبت به گذشته هيچ تغييري نكرده است و همان حالت خودكامگي،فساد و محدوديت آزادي ها كه در گذشته وجود داشت الان نيز وجود دارد.
واحد مركزي خبر


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران