مصر

رئیس‌جمهوری مصر، با تشکر از شاه سابق عربستان، خواستار تشکیل «نیروی عربی مشترک» شد و با بیان اینکه همه عرب‌ها در بحران یمن دیر عمل کردند، گفت که «بازگشت اخوان» بسته به نظر مردم مصر است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالفتاح السیسی» در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط (چاپ لندن) با بیان اینکه امنیت منطقه‌ای مصر از منطقه خلیج فارس می‌گذرد، گفت که او در سفر آتی خود به عربستان (فردا)، تشکیل نیروی مشترک عربی و امنیت راه‌های دریایی را که از باب‌المندب می‌گذرد، با مقامات عربستان بررسی خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره یمن و جنبش انصارالله و اینکه آیا موضع مصر هنوز نظارت از دور است، گفت: به صراحت کامل می‌توانم بگویم که بحران یمن به طور کافی مورد اهتمام ما (عرب‌ها) قرار نگرفت و همه ما در تعامل با بحران یمن دیر عمل کردیم.

رئیس‌جمهوری مصر در خصوص ایران و در پاسخ به این سوال که «در سایه روابط متشنج دولت‌های (حاشیه) خلیج [فارس] و ایران، به روابط خود با تهران چگونه می‌نگرید؟» گفت: ما 4 عنصر مهم در مناسبات خود با کشورهای خلیج [فارس] داریم. اول،‌امنیت ملی مصر از کشورهای خلیج [فارس] می‌گذرد. دوم، امنیت خلیج [فارس] خط قرمز است. سوم، «فاصله ریلی» که قبلا از آن صحبت کردم [اشاره به سهولت اعزام نیروی نظامی برای دفاع از کشور عربی در خلیج فارس] و چهارم تاسیس نیروی عربی مشترک.

او در پاسخ این سوال الشرق الاوسط که «آیا فاصله ریلی که قبلا گفتید، هنوز همان فاصله است» [یعنی آن معادله هنوز به قوت خود باقی است؟]»،‌ گفت: حتما. چرا تغییر کرده باشد. (خیالت راحت) زمانیکه گفتیم برادران ما در بحرانی که مصر آن را پشت سر گذاشت، کنار ما ایستادند، ما این را قدرشناسی و از اصول خود می‌دانیم و جای شک و تردید هم ندارد. نه امروز، نه فردا، این موضوع تغییر نخواهد کرد.

عربستان و مصر

السیسی روابط کشورش با عربستان را پایه امنیت و ثبات در خاورمیانه دانست و گفت که مسئولان هر دو کشور متوجه اهمیت این موضوع هستند و «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان نیز حامی این امر بوده است.

وی که در دفتر خود در قاهره با الشرق‌الاوسط صحبت می‌کرد، تاکید کرد: مصر مواضع حمایتگرانه «ملک سلمان» را فراموش نخواهد کرد؛ مواضعی که از زمان جنگ اکتبر 1973 آشکار شد و مصر بر تکمیل روابط متمایز با پادشاه عربستان اصرار داد. ملک سلمان در جنگ 1973 اعراب و اسرائیل ریاست کمیته‌های نظامی مردمی در مصر و سوریه را بر عهده گرفت.

السیسی افزود: سقوط مصر به معنای سقوط منطقه (و عقب افتادن آن) برای حداقل 50 سال است . وقتی مصری‌ها توانسته‌اند با دو کودتا وضعیت سیاسی کشور خود را تغییر و آن را به گام‌های دموکراتیک سوق دهند به ناچار باید بهایی اقتصادی و امنیتی ان توسط 90 میلیون مصری پرداخت شود. السیسی تاکید کرد که کشورش بدون حمایت عربستان، امارات و کویت سرپا نمی‌ایستاد.

تشکیل نیروی مشترک عربی

وی درباره تشکیل قوای عربی برای مبارزه با تروریسم گفت: بر تحرکات جمعی در این موضوع اصرار دادرم، منظورم همان نقش عربی مشترکی است که محدود به نقش سعودی، مصر و امارات نباشد، ما درباره تشکیل نیروی عربی مشترک با برادران خود مشورت می‌کنیم.

السیسی درباره سفرش به ریاض (فردا یکشنبه) گفت: ما گفت‌وگوهای مهم و سازنده‌ای خواهیم داشت و در رابطه با تمام مسائل منطقه عربی و تهدیدهای آن بحث خواهیم کرد و همچنین در مورد یمن و چگونکی حمایت از کشتی‌رانی دریایی در «باب المندب» نیز صحبت می‌کنیم.

بازگشت اخوان

رئیس‌جمهور مصر در سوالی پیرامون بازگشت اخوان المسلمین به صحنه مصر اظهار داشت: این سوال به مصری‌ها و جامعه مصر و افکار عمومی آن بازمی‌گردد و آنها هر چه بخواهند اجرا خواهد شد. اما عملا حالتی از خشم و عصبانیت نسبت به اخوان وجود دارد.

وی پیرامون روابط با قطر به خبرنگار الشرق‌الاوسط گفت: من از تو میپرسم، یک اظهارنطر رسمی از ما علیه هر کدام از دو دولت ترکیه و قطر ارائه بدهید؛ قطعا، اظهارنظر منفی از ما در این زمینه وجود ندارد. قاهره همچنان به توافق تکمیلی ریاض متعهد است و این به خاطر تشکر از ریاض و نقش پررنگ عربی آن است.

حمایت از راهکار سیاسی در سوریه

السیسی درباره مسأله سوریه گفت: بحران سوریه واقعا پیچیده است و نظرات مختلفی پیرامون حل بحران 4 ساله وجود دارد ما از همان ابتدا نظر خود را بیان کردیم و گفتیم باید از طریق راه‌حل سیاسی و حمایت از حاکمیت ارضی سوریه حل شود.

وی سپس در این سوال خبرنگار الشرق الاوسط که «جهان خواستار کنار رفتن بشار اسد هستند اما شما مشکلی با ادامه کار وی ندارید» گفت: میان جستجو برای یافتن راه‌حل و جستجو برای ادامه بحران تفاوت وجود دارد. معنای راه‌حل سیاسی مسالمت‌آمیز این نیست که راه‌حل به نفع یکی باشد بلکه باید به نفع همه باشد و منظورم معارضه و نظام است که به دنبال یک راه خروج حقیقی هستند؛ پس از آن حل موضوعات مهمتری که بر امنیت قومی و ملی عربی تاثیرگذار است باید مورد بررسی قرار گیرد.

السیسی در پاسخ به اینکه «آیا توافق با معارضان سوری درباره این دیدگاه مصر وجود دارد؟» گفت: با همه پیرامون راه‌حل سیاسی مسالمت‌آمیز از جمله دولت‌های خلیج (فارس) و معارضان مشورت خواهیم کرد و کاری را به صورت فردی انجام نمی‌دهیم.

تکرار موروثی شدن حکومت مصر؛ مهم این است که رئیس‌جمهور دوره‌اش را کامل کند

سلمان الدوسری سردبیر الشرق الاوسط که با السیسی مصاحبه کرده است، در بخشی دیگر نوشت: بعد از پایان مصاحبه و قبل از خروج از دفتر رئیس‌جمهور مصر عامدانه به السیسی گفتم: مصری‌ها تجربه بدی با موروثی شدن حکومت دارند. آیا ممکن است که این مسئله با شما هم تکرار شود و شما هم پس از پایان دوره ریاست خود این کار را انجام دهید؟. او برای اولین بار در طول گفت‌وگو کمی مزاجش تغییر کرد و پاسخ داد:

«مصر همه این (حوادث) را پشت سر گذاشت و جایی برای بازگشت به گذشته با همه اشکال آن، نیست. واقعیتی جدید در ذهن مردم شکل گرفته و موروثی شدن رویایی سخت و شاید محال شده که حتی فکر کردن به آن هم نشدنی است».

وی سپس به شوخی گفت: مهم این است که رئیس جمهور (دوره ریاستش را) کامل کند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران